WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY I KOMUNIKACJI U DZIECI Z OPÓŹNIONYM ROZWOJEM MOWY

Co to jest opóźniony rozwój mowy?
O opóźnionym rozwoju mowy mówimy zarówno w przypadku dzieci, które:

  • nie mówią, ale rozumieją mowę,
  • nie rozumieją mowy, ale mówią,
  • nie mówią i nie rozumieją mowy.

    Jak można stymulować mowę dziecka?
  1. Dużo mówmy do dziecka, aby dziecko nauczyło się rozumieć mowę.
  2. Łączmy słowa z gestami, obrazkami.
  3. Dostarczajmy dziecku bodźców dźwiękowych (śpiewajmy, nućmy piosenki, słuchajmy bajki i słuchowiska).
  4. Nie wyręczajmy dziecka i nie przerywajmy jego wypowiedzi.
  5. Stwarzajmy okazje do wypowiedzenia tego co przeżyło. Niech opowiada co się wydarzyło, podzieli się wrażeniami ze szkoły.
  6. Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to co widzi na ilustracji.
  7. Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów z otoczenia.
  8. Wykorzystujmy naturalne sytuacje, w których dziecko może utrwalać poznane słownictwo. Nie mówmy ciągle „POWIEDZ”, „POWTÓRZ”. Uczmy się FUNKCJONALNIE.
  9. Jeśli zauważymy u dziecka opóźniony rozwój mowy, warto wybrać się do logopedy.

Aneta Gałkowska