Co to jest opóźniony rozwój mowy?
O opóźnionym rozwoju mowy mówimy zarówno w przypadku dzieci, które:
- nie mówią, ale rozumieją mowę,
- nie rozumieją mowy, ale mówią,
- nie mówią i nie rozumieją mowy.
Jak można stymulować mowę dziecka?
- Dużo mówmy do dziecka, aby dziecko nauczyło się rozumieć mowę.
- Łączmy słowa z gestami, obrazkami.
- Dostarczajmy dziecku bodźców dźwiękowych (śpiewajmy, nućmy piosenki, słuchajmy bajki i słuchowiska).
- Nie wyręczajmy dziecka i nie przerywajmy jego wypowiedzi.
- Stwarzajmy okazje do wypowiedzenia tego co przeżyło. Niech opowiada co się wydarzyło, podzieli się wrażeniami ze szkoły.
- Czytajmy dziecku książeczki, nazywajmy to co widzi na ilustracji.
- Zachęcajmy dziecko do naśladowania odgłosów z otoczenia.
- Wykorzystujmy naturalne sytuacje, w których dziecko może utrwalać poznane słownictwo. Nie mówmy ciągle „POWIEDZ”, „POWTÓRZ”. Uczmy się FUNKCJONALNIE.
- Jeśli zauważymy u dziecka opóźniony rozwój mowy, warto wybrać się do logopedy.
Aneta Gałkowska