Szkoła podstawowa – edukacja wczesnoszkolna
Propozycja lektur do wspólnego i indywidualnego czytania:
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru)
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu
lewych) - Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku
- Maria Krüger, Karolcia
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta
- Joanna Papuzińska, Asiunia
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek
- Dorota Gellner, Wścibscy
- Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie
- Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca
- Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty)
- Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata
- Åsa Lind, Piaskowy Wilk
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.
ZESTAW LEKTUR OBOWIĄZKOWYCH I UZUPEŁNIAJĄCYCH
DLA KLAS IV – VIII
(na podstawie Rozporządzenia MEN z dn. 28 czerwca 2024 r.)
KLASY IV–VI
Lektura obowiązkowa:
- J. Brzechwa: „Akademia Pana Kleksa”
- J. Christa: „Kajko i Kokosz – Sztuka latania” (komiks)
- C. S. Lewis: „Opowieści z Narnii. Lew, Czarownica i stara szafa”
- F. Molnar: „Chłopcy z Placu Broni”
- J. R. Tolkien: „Hobbit, czyli tam i z powrotem”
- René Goscinny, Jean-Jacques Sempé: „Mikołajek” lub „Mikołajek i inne chłopaki” (wybór opowiadań)
- wybrane podania i legendy polskie
- wybrane baśnie polskie i europejskie
- wybrane bajki I. Krasickiego
- wybrane mity greckie, w tym mit o powstaniu świata oraz mity o Prometeuszu, o Syzyfie, o Demeter i Korze, o Dedalu i Ikarze, o Heraklesie, o Tezeuszu i Ariadnie
- Biblia (opis stworzenia świata i człowieka, wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o talentach, o miłosiernym Samarytaninie)
- A. Mickiewicz: „Pan Tadeusz” (wybrane fragmenty)
- J. Wybicki: „Mazurek Dąbrowskiego”
- wybrane wiersze: J. Brzechwy, K. I. Gałczyńskiego, A. Kamieńskiej, J. Kulmowej, A. Mickiewicza, J. Słowackiego, L. Staffa, J. Tuwima, J. Twardowskiego oraz pieśni patriotyczne (w tym „Rota” M. Konopnickiej)
KLASY VII–VIII
Lektura obowiązkowa:
- Ch. Dickens: „Opowieść wigilijna”
- J. Słowacki: „Balladyna”
- A. Fredro: „Zemsta”
- A. Kamiński: „Kamienie na szaniec”
- A. Mickiewicz: „Dziady” cz. II
- A. de Saint-Exupéry: „Mały Książę”
- J. Kochanowski: „Fraszki” (wybór); „Pieśni” (wybór); „Treny” (Tren VII i VIII)
- A. Mickiewicz: „Reduta Ordona”, „Świtezianka”, „Pan Tadeusz” (Księgi: I, II, IV, X, XI, XII)
- S. Mrożek: „Artysta”
- H. Sienkiewicz: „Latarnik”, „Quo vadis” (fragmenty)
- S. Żeromski: „Syzyfowe prace” (fragmenty)
- wybrane wiersze poetów wskazanych w klasach IV – VI, a ponadto wybrane wiersze: K. K. Baczyńskiego, Z. Herberta, B. Leśmiana, Cz. Miłosza, T. Różewicza, W. Szymborskiej, S. J. Leca (wybrane aforyzmy)
LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE DLA KLAS IV–VIII
(DO WYBORU)
- C. Collodi: „Pinokio”
- H. Sienkiewicz: „Janko Muzykant”, „W pustyni i w puszczy”, „Krzyżacy”
- J. Korczak: „Król Maciuś Pierwszy”
- B. Prus: „Katarynka”, „Kamizelka”, „Zemsta”
- M. Twain: „Przygody Tomka Sawyera”
- F. H. Burnett: „Tajemniczy ogród”
- L. Carroll: „Alicja w Krainie Czarów”
- R. Kipling: „Księga dżungli”
- R. Kosik: „Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi”
- M. Musierowicz: wybrana powieść, np. „Kłamczucha”, „Kwiat kalafiora”, „Opium w rosole”
- E. Niziurski: „Sposób na Alcybiadesa”
- K. Makuszyński: „Szatan z siódmej klasy” lub inna powieść
- L. M. Montgomery: „Ania z Zielonego Wzgórza”
- E. Hemingway: „Stary człowiek i morze”
- E. E. Schmitt: „Oskar i pani Róża”
- B. Kosmowska: „Pozłacana rybka”
- A. Christie: „Morderstwo w Orient Expresie” lub inna powieść kryminalna
- M. Białoszewski: „Pamiętnik z powstania warszawskiego” (fragmenty)
- A. Fiedler: „Dywizjon 303”
- J. Green: „Gwiazd naszych wina”
- S. Lagerlöf: „Cudowna podróż”
- A. Maleszka: „Magiczne drzewo”
- R. J. Palacio: „Cudowny chłopak”
- K. Paterson: „Most do Terabithii”
- M. Wańkowicz: „Ziele na kraterze” (fragmenty)
- M. Zusak: „Złodziejka książek”
- wybrane pozycje z serii „Nazywam się…” (np. „Mikołaj Kopernik”, „Fryderyk Chopin”, „Maria Skłodowska-Curie”, „Jan Paweł II” i inni)
- inne utwory literackie (np. M. Dąbrowska: „Marcin Kozera”, I. Jurgielewiczowa: „Ten obcy”, D. Defoe: „Przypadki Robinsona Cruzoe” i teksty kultury, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.
lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów
współczesnych i reportaże.