Po roku pracy nasze pojęcie „zdalnego nauczania” bardzo się zmieniło. Najpierw, po omacku, szukaliśmy narzędzi, dzięki którym moglibyśmy pracować z uczniami zdalnie. Wypróbowaliśmy nie jeden komunikator. Bardzo szybko świat dostosował się do nauki zdalnej i jak grzyby po deszczu powstawały aplikacje, które pomagały prowadzić lekcje on-line, udoskonalić je, zaciekawić ucznia. Szybko też uczniowi znudziło się bycie biernym uczestnikiem monologu nauczyciela. Ale jak zaskoczyć ucznia, jak zaciekawić go i to takim przedmiotem jakim jest historia?
Nie zawsze to się udaje, ale czasami można stworzyć coś, co wyjdzie lepiej niż sami planowaliśmy.
1. Strona E-podręczniki – oferuje nam nie tylko gotowe, przygotowane przez specjalistów lekcje, ale również możliwość stworzenia samemu lekcji i zaprezentowania jej uczniom przez udostępnienie kodu albo linku, gdzie w czasie rzeczywistym możemy wspólnie z uczniami omawiać temat i sprawdzać ich aktywność.
2. Classroomscreen – to wirtualna e-tablica, która uatrakcyjnia tok lekcji. Możemy na niej zamieszczać linki, pisać, nagrywać, stworzyć dla uczniów gry, quizy i przez kod/link sprawdzić w czasie rzeczywistym postępy uczniów.
3. Nearpod – to aplikacja, którą uwielbiają uczniowie na każdym etapie. Daje ogromne możliwości przeprowadzenia zajęć w różnorodnej formie: wycieczki VR w wybrane miejsce na świecie, oglądania budowli starożytnych w 3D, tworzenie ciekawych graficznie gier, które jednocześnie uczą, bawią i sprawdzają wiedzę ucznia. Ponadto dostęp do bazy filmów, programów edukacyjnych z całego świata, takich jak Khan Academi, TedEd, BBC i innych 170 kanałów edukacyjnych. Uczniowie pracują w czasie rzeczywistym mając kod dostępu i nauczyciel widzi ich postępy, może dostosować czas jak i możliwości do każdego z uczniów. Z każdej czynności można wygenerować na koniec lekcji raport aktywności ucznia.
4. Bardzo ciekawą metodą prowadzenia lekcji tak zwanej odwróconej, jest metoda Web Questu. WebQuest wykorzystuje zainteresowanie uczniów komputerem i Internetem, pozwala skierować je w odpowiednim kierunku i wykorzystać w procesie nauczania. Uczy przemyślanego i konstruktywnego korzystania z zasobów Internetu. Pokazuje, że wirtualna sieć może być narzędziem pracy, a nie wyłącznie rozrywki. Odpowiednio dobrany przez nauczyciela materiał źródłowy ma pozwolić uczniom bardziej skupić się na krytycznej analizie i użyciu informacji niż na ich szukaniu w przepastnym Internecie.
5. Padlet – jest formą narzędziownika, gdzie można pracować z uczniami w czasie rzeczywistym uzupełniając schematy lub w formie lekcji odwróconej, czyli uczniowie przygotowują zagadnienia i dodają je do Padleta.
6. WordArt – jest bardzo lubianą aplikacją przez uczniów. Pozwala ona w ciekawej formie graficznej przedstawić najważniejsze zagadnienia z lekcji w postaci tak zwanej chmury wyrazowej.
7. Jigsow Planet – to ciekawa aplikacja do układania puzzli- która też świetnie można wykorzystać na historii układając na przykład portret króla. Uczniowie udostępniając swój ekran mogą pokazać jak je układają. My wybieramy z ile elementów ma składać się układanka.
Wszystkie te aplikacje, jak i wiele innych, świetnie sprawdzały się na lekcjach zdalnych, ale i można je używać na lekcjach w szkole w takiej formie, jaka pasuje i uczniom i nauczycielom zgodnie z definicją „To my tworzymy przyjazną rzeczywistość”.