Rozwijanie
aktywności twórczej uczniów |
w młodszym
wieku szkolnym |
W
ostatnich latach, edukując dzieci w młodszym wieku
szkolnym modne stało się kształcenie ukierunkowane na
wiedzę refleksyjną wymagającą myślenia twórczego.
Kształcenie twórcze utożsamia się z wychowaniem do
autokreacji, do samorozwoju, do kierowania swoim losem w
dalszym etapie życia. Warto zatem podjąć próbę
rozwijania dyspozycji twórczych uczniów.
Do zadań twórczych w zakresie kształcenia
literackiego i językowego należą formy wypowiedzi:
- opowiadania twórcze lub
swobodne teksty na dowolnie wybrany temat,
- opowiadania na podstawie
ilustracji,
- drama, zabawy w teatr,
- własne próby poetyckie.
Pierwszym
elementem w pracy pedagogicznej są działania
eksponujące ekspresję twórczą, spontaniczną dziecka,
przejawiającą się w plastyce, muzyce, literaturze i
poezji. Czynności ekspresji - zwłaszcza rytmicznej i
plastycznej ucznia ułatwiają psychofizyczny i intelektualny
rozwój osobowości.
Wielu wybitnych pedagogów min. Brian Way, Peter
Slade, podkreślało walory ekspresji dramatycznej.
Zalecają stosowanie dramy, jako metody w postaci gier
dramatycznych i ćwiczeń teatralnych. Szkoła Orfa
nawiązała do rozwoju ekspresji rytmiczno-muzycznej.
Celestyn i Eliza Freinet stworzyli szkołę pod nazwą
Nowoczesnej Szkoły Francuskiej Technik Freineta.
Inspirowana tam swobodna ekspresja dziecka w dziedzinie
wypowiedzi literackiej i plastycznej miała pogłębiać
procesy komunikowania i porozumiewania z innymi dziećmi.
Drugim elementem rozwijającym twórcze
działania ucznia jest rozwiązywanie problemów.
Tempo pracy ucznia i całej grupy jest dowolne, to znaczy,
że nowa wiedza jest podawana do momentu, aż uczniowie
zrozumieją podawane treści materiału, dlatego, więc
nauczanie zintegrowane nie posiada wyznaczonego czasu
przerw i zajęć. O tym decyduje nauczyciel na podstawie
własnej obserwacji uczniów podczas zajęć. Motywowanie
do większej aktywności uczniów sprzyja rozwojowi
lepszych osiągnięć w nauce ucznia. Uczniowie łatwiej
stosują wiadomości w nowych sytuacjach, rozwijają
sprawności umysłowe i twórcze.
Bardzo ważną techniką stosowaną na zajęciach
edukacji wczesnoszkolnej jest "burza mózgów"
oraz metoda "pomocniczych pytań". Chodzi o to,
aby przy prezentacji nowych treści uczniowie widzieli
ich problemowość i niepewność. Za tym zaś następuje
ćwiczenie giętkości myślenia, kształtowanie
wrażliwości na problemy.
W jaki sposób rozpoznać uzdolnienia twórcze
dzieci?
Poznanie
poziomu uzdolnień twórczych nie jest łatwe. W tym celu
należy organizować indywidualne i zespołowe ćwiczenia
w tym zakresie. Analizując zachowania dzieci można
ustalić ich poziom myślenia twórczego poprzez:
- posiadanie oryginalnych
pomysłów, tj. ich własne pomysły bez
naśladowania innych, uczeń wymyśla nowe,
ciekawe zabawy, układa wierszyk, piosenki, rymy,
różne historyjki
- zadawanie niecodziennych
pytań, duży zakres pytań świadczy o dużych
zainteresowaniach i oryginalności myślenia
- dostrzeganie problemów i
chęć ich rozwiązywania, to tzw. "niespokojny
duch", ciągle chce coś zmieniać, ma nowe
pomysły, jak "coś doskonalić"
- chodzenie własnymi drogami,
dziecko o wysokim poziomie myślenia twórczego
ma własne pojęcie, co chce robić, jak
spędzać swój wolny czas, czego się uczyć i w jaki
sposób. To częsta przyczyna konfliktów, które
dobrze zrozumiane przez pedagoga są
rozwiązywane pozytywnie dla grupy i osoby, a
zatem są początkiem logicznego myślenia,
rozumowania, analizowania przez dzieci. Daje to
początek rozmyślaniom, zastanowieniu się przez
ucznia, czy to, co robię jest dobre, a może
coś należy zmienić, to nieustanny proces pracy
nad sobą młodego człowieka.
Każde dziecko
wymaga indywidualnego podejścia.
Moja
nauczycielska praktyka twórczego działania dzieci w
klasie I, II, III.
Na
zajęciach edukacji wczesnoszkolnej w dużym stopniu
wykorzystuję dziecięce pomysły, bo ułatwianie
jednostce aktywności twórczej, pojętej bardzo szeroko
jest po prostu działaniem na rzecz rozwoju osobowości -
tak pisze Z. Pietrasiński {Przygotowanie do
aktywności twórczej}.
Dla mnie to bardzo ważne zadanie, którego się
podjęłam. Na zajęciach staje się inicjatorem procesu
uczenia się, tworzę grupę dzieci współdziałających
ze sobą, sprawnie komunikujących się, akceptujących
się. Każde dziecko musi być akceptowane takim, jakim
jest, jego wypowiedzi muszą być przyjmowane życzliwie,
można naprowadzać na właściwe stwierdzenia, ale nie
odrzucać tylko pomagać mu się rozwijać.
To mobilizowanie dziecka do dalszych pozytywnych myśli,
rozwijanie logicznego myślenia. Bardzo istotną kwestią
jest uważne słuchanie, nie należy podawać odpowiedzi,
pomysłów na dany temat, ale przyjąć to, co dziecko ma
do powiedzenia.
Każde zajęcie staram się rozpocząć od
stworzenia pozytywnej atmosfery poprzez ćwiczenia
dające uczniowi poczucie bezpieczeństwa, możliwość
współpracy, życzliwości. Stosuję ćwiczenia
relaksacyjne, wpływając na wyobraźnię, wrażliwość
jednostki, daję każdemu możliwość swobodnej
wypowiedzi, kontroluję jednak momenty, w których
uczniowie zbyt "daleko" odchodzą w swoich
wypowiedziach od tematu podstawowego na danym zajęciu.
Spontaniczne indywidualne wypowiedzi są zebrane do
wypowiedzi zbiorowych.
Podczas ćwiczeń w pisaniu pozwalam na
indywidualne tempo pracy. Dzieci mogą skończyć w domu.
Dzięki zintegrowanym formom zajęć mogę powtarzać
pisanie tekstów na następnych zajęciach. Mobilizuję
ucznia do własnych przemyśleń, poszukiwań, stosując
metody aktywizujące. Wzbogacam język mówiony i
stosuję różne ćwiczenia w pisaniu.
Najbardziej cieszy fakt, że uczeń ciągle i
stale będzie wykazywał chęci do twórczego pisania czy
mówienia przy akceptacji tego co robi. To ciągły
proces aktywizowania ucznia.
Rodzice uczniów wyrażają wielki podziw dla ich
pracy twórczej w zakresie mówienia i pisania. Daje mi
to ogromną satysfakcję z tego co robię, bo nic
piękniejszego jak mądre, zdrowe dzieci i szczęśliwi
rodzice.
Twórczość
to głównie współtworzenie kultury i nauki.
Twórczość wiąże się z poznawaniem wiedzy,
czytaniem. Twórczość to aktywność wkraczająca poza
schemat. To własne tworzenie, działanie wymagające
czasu, uporu, wytrwałości. Wyzwala ona u ucznia chęć
samodzielnych spostrzeżeń, wyobraźni. Mobilizuje do
własnych poszukiwań w zakresie słowa mówionego i
pisanego.
Doskonaląc pamięć wzrokowo-słuchową
uczniowie postrzegają świat jako zespół znaków,
zjawisk, wydarzeń, faktów. Za pomocą receptorów
wzroku, mowy, myślenia tworzą w swojej wyobraźni
sytuacje. Tworzą więc proste i wielozdaniowe wypowiedzi
na podane lub swobodne tematy. Poruszają wyobraźnię,
fantazję, inteligencję.
Zajęcia dydaktyczne "Czytamy i piszemy"
organizowane w kl. III są kontynuacją metod pracy z
uczniami z klasy pierwszej i drugiej. Na zajęciach
aktywność literacką rozwijam metodą dramy, pantomimy,
inscenizacji, metod teatralnych. Bardzo cenne są
inscenizacje przygotowywane "na gorąco", w
trakcie zajęć na podstawie danego tematu. Dzieci
prezentują w grupach scenki. Bardzo lubią zabawę w
teatr.
Drama była jedną z metod uaktywniających
nauczanie. Rozwija wyobraźnię, wrażliwość
emocjonalną, wdraża do samodzielności i aktywności.
W pracy nad inscenizacją podejmowaliśmy wiele
niezbędnych zadań, które urozmaicały zajęcia.
Należą do nich:
- drama wybranych zdarzeń,
- ilustrowanie zdarzeń i
nadawanie im tytułów,
- wykonanie ilustrowanej
baśni "Podróż do Jaśminowego Państwa"
- pisanie wierszy o dowolnej
tematyce
Dzieci
miały mnóstwo ciekawych pomysłów. Przy pisaniu
swobodnych tekstów wystąpiła duża ich
różnorodność - opowiadanie, bajki, komiksy. Uczniowie
chętnie czytali napisane teksty. Uczniowie w ten sposób
ćwiczyli czytanie ze zrozumieniem, budowali dłuższe
wypowiedzi ustne i pisemne, bogacili słownictwo.
Uczennica, która ma problemy emocjonalne, podczas tych
zajęć chętnie nawiązywała kolejne sympatie.
Wśród innych form pobudzania aktywności twórczej oraz
uspołecznienia dzieci są:
- zabawa w układanie
rymowanego wierszyka oraz uważne wysłuchanie
twórczości koleżanek i kolegów
- zabawa "Moje
opowiadanie", w którym każde dziecko
miało za zadanie ułożenie własnego
opowiadania na podstawie podanych wyrazów
- zabawa w tworzenie
słowniczków tematycznych
Poniżej
przedstawię niektóre prace pisane przez dzieci.
TWÓRCZOŚĆ
POETYCKA DZIECI Wiersz "Piesek Ani"
Piesku piesku dosyć
mam błocenia w domu,
dosyć też szczekania w nocy,
za potrzebą wychodź z domu,
i już dbaj o dobre zachowanie
Andżelika
Korcz kl. IIc
Wiersz
"Miś Mumu"
Po wakacjach miś
wesoły
postanowił iść do szkoły
położonej w głębi lasu
gdzie zupełnie brak hałasu
pije mleko i już pędzi
zająć miejsce w pierwszym rzędzie
- chcesz się uczyć? - ziewa suseł
- ja nie idę, bo spać muszę!
Julia
Kawiak kl. IIc
Wiersz
"Trzy gwiazdy"
Gwiazdy świecą co
noc, gdy my tulimy się w poduszki
A, gdy my będziemy wstawać to one będą
spadać
Jedna spadnie do jeziora, a druga na szczyt
góry
Trzecia nie spadała chmurę zatrzymała.
Aleksandra
Warchoł kl. IIc
Wiersz
"Kolorowa wiosna"
Była zima, a jest
wiosna
kolorowa i radosna
sypie kwiaty
i na polu i na łące
kwiaty rosną kolorowe i radosne.
Natalia
Borodziuk kl. IIc
Wiersz
"Do szkoły"
Jasio idzie do
szkoły
przez wąską dróżkę
idzie przez las
zastanawia się gdzie jest szkoła
patrzy w lewo, patrzy w prawo,
aż tu w dali
widzi komin
słyszy dzwonek, słyszy śmiechy
to jego klasa
wesoło śpiewa i się cieszy.
Jakub
Mazur kl. IIc
|
Baśń
oraz związane z nią fantazja i wyobraźnia potrzebne
są każdemu dziecku. Atmosferę cudowności baśni warto
wpleść w codzienne zabawy dzieci. Wdzięczny to
materiał do pracy z dziećmi, bo te czarodziejskie
opowieści wraz z bohaterami, nadal są zapraszane do ich
świata.
Na zajęciach zespołu postanowiłam zachęcić
uczniów do samodzielnego napisania baśni. Uczniowie
wymyślili tytuł, indywidualnie pisali części do
baśni, wymieniali swoje pomysły, spostrzeżenia.
Pojawiły się rozdziały baśni, strony z ilustracjami,
a na sam koniec strona tytułowa.
Autorami są uczniowie kl. IIc:
- Andżelika Korcz
- Julia Kawiak
- Jakub Mazur
Baśń w
wersji papierowej można przeczytać i obejrzeć w sali
209 w naszej szkole. Umieszczona jest w bibliotece
klasowej. Powstała również książeczka pt: "Przygody
Myszki Miki" - również dostępna w klasowej
biblioteczce. Dla czytelników szkolnej strony
internetowej, wersje elektroniczne bajek znajdują się
tutaj: "Podróż do Kwiatowego Państwa" i "Przygody Myszki Miki".
Głównym celem zajęć było zapamiętywanie i
rozumienie wiedzy, jako cele kreatywne. Rozwijały
aktywność twórczą, wyobraźnię i ekspresję
twórczą, rozwiązywanie problemów w sposób twórczy.
Dominowały treści związane ze światem zewnętrznym,
które pozwalają dziecku w pełni zrozumieć związki i
zjawiska zachodzące w tym świecie.
Walory
rozwijania aktywności twórczej
To prawda,
że prowadzenie zajęć metodami twórczymi jest bardzo
pracochłonne. Wymaga mnóstwa przygotowań. Wielu rzeczy
nie da się przewidzieć, ponieważ dzieci nieustannie
zaskakują nowymi pomysłami.
Metody twórcze stosuję w swojej pracy od
kilkunastu lat i mogę stwierdzić z całą
odpowiedzialnością, że przynoszą same pozytywne
efekty dydaktyczno - wychowawcze. Moi uczniowie są
bardziej otwarci, bardziej komunikatywni. Potrafią
radzić sobie z problemami, wyrazić, określić swoje
uczucia i spostrzeżenia. Operują coraz ładniejszym
słownictwem, ich prace plastyczne są ciekawsze. Rodzice
mają możliwość odkrycia w swoich dzieciach
niezauważonych dotąd zdolności. Są dumni ze swoich
pociech, gdy trzymają w rękach wydrukowane utwory
dzieci. To dla mnie bardzo ważne.
|
Opracowanie |
Nauczyciel
nauczania zintegrowanego |
Marzena
Janduła |
Powrót
do Top Secret
|