Kryteria
oceniania z przedmiotu Informatyka |
w
klasie 6 Szkoły Podstawowej (2 godziny
przedmiotu tygodniowo) |
|
Dział: |
Podstawy
obsługi systemu Windows (Eksplorator Windows) |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie zna pojęć: plik, folder, ikona.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi uruchomić programu
Eksplorator Windows i utworzyć folderu.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia plik, folder, ikona.
Umiejętności
- uczeń potrafi uruchomić program Eksplorator
Windows i przy pomocy nauczyciela utworzyć
najprostszym sposobem pusty folder i plik
tekstowy.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia: oznaczenie dysku, drzewiasta
struktura katalogów, katalog główny, gałąź
drzewa katalogów.
Umiejętności
- uczeń potrafi wykonywać przy pomocy myszy takie
operacje na plikach i katalogach jak: kopiowanie,
przenoszenie, zmiana nazwy, usuwanie. Przegląda
strukturę katalogów umiejętnie rozwijając i
zwijając gałęzie katalogów.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna metody kopiowania i przenoszenia
danych za pośrednictwem schowka systemowego oraz
metody usuwania i zmiany nazwy plików i
folderów za pośrednictwem klawiatury.
Umiejętności
- uczeń potrafi bezbłędnie utworzyć
przedstawioną strukturę katalogową wykonywać
operacje związane z plikami i folderami za
pośrednictwem myszy i klawiatury.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- Zna przeznaczenie narzędzi zgrupowanych w pasku
narzędzi Eksploratora Windows.
Umiejętności
- Potrafi zmienić wygląd okna folderu (duże
ikony, małe ikony, lista, szczegóły) oraz
uporządkować pliki i foldery wg kryteriów (nazwa,
typ, rozmiar, data).
Celujący:
Wiadomości
- uczeń wie o istnieniu takich atrybutów plików
jak: tylko do odczytu, ukryty, archiwalny
systemowy i zna ich zastosowanie.
Umiejętności
- uczeń potrafi zmieniać atrybuty plików i
folderów, ukryć/pokazać plik lub folder,
włączyć/wyłączyć widoczność rozszerzeń
plików i katalogów.
Dział: |
Arkusz
kalkulacyjny (w oparciu o pakiet Microsoft Works
4.0) |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie potrafi powiedzieć do czego można
wykorzystać arkusz kalkulacyjny, nie zna
pojęcia: komórka arkusza kalkulacyjnego,
kolumna arkusza kalkulacyjnego, wiersz arkusza
kalkulacyjnego.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi uruchomić programu arkusza
kalkulacyjnego lub wprowadzać danych do
wybranych komórek.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń wie do czego można wykorzystać arkusz
kalkulacyjny, zna pojęcie: komórka arkusza
kalkulacyjnego, kolumna arkusza kalkulacyjnego,
wiersz arkusza kalkulacyjnego.
Umiejętności
- uczeń potrafi uruchomić program arkusza
kalkulacyjnego i wprowadzić dane we wskazane
komórki.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia: adres komórki arkusza
kalkulacyjnego, formuła.
Umiejętności
- uczeń potrafi wykonać proste obliczenia w
arkuszu kalkulacyjnym (dodawanie, odejmowanie,
mnożenie, dzielenie) posługując się
formułami i adresami komórek zawierającymi
dane.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna narzędzia pozwalające zmieniać
wygląd arkusza kalkulacyjnego, pamięta skróty
klawiaturowe umożliwiające: wycinanie,
kopiowanie i przenoszenie danych przez schowek.
Wie o możliwości szybkiego wypełniania arkusza
przy pomocy myszy i poleceń z paska menu (Wypełnij
w prawo, Wypełnij w dół, Wypełnij serią).
Zna sposób wstawienia do formuły funkcji.
Umiejętności
- uczeń potrafi zmienić format komórek arkusza
kalkulacyjnego: czcionkę, wyrównanie,
obramowanie, cieniowanie oraz typ danych
prezentowanych w komórce (waluta, tekst,
stałoprzecinkowy itp.). Zauważa możliwości i
stosuje przy wprowadzaniu danych wypełnianie
serią wykorzystując w tym celu przynajmniej
mysz. W tworzonych przez siebie formułach
potrafi prawidłowo wykorzystać funkcje
obliczające: sumę, minimum, maksimum, wartość
średnią.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń wie, w jaki sposób można przy pomocy
arkusza kalkulacyjnego tworzyć wykresy
reprezentujące dane, zna podstawowe typy
wykresów. Potrafi wyjaśnić pojęcia: seria
danych, legenda, etykiety danych.
Umiejętności
- uczeń potrafi samodzielnie wykonać wykres
słupkowy i kołowy, uzupełnić go tytułem i
legendą oraz zmienić wygląd poszczególnych
serii przedstawionych na wykresie.
Celujący:
Wiadomości
- uczeń zna zagadnienia związane z arkuszem
kalkulacyjnym nie omawiane na zajęciach.
Umiejętności
- potrafi wykorzystywać inne funkcje niż
prezentowane na zajęciach, potrafi zmienić
opcje programu, konfigurować pasek narzędzi itp.
Dział: |
Sieci
komputerowe. |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie potrafi swoimi słowami opisać
znaczenia terminów: sieć komputerowa, grupa
dyskusyjna, nick, nie wie czym jest sieć
komputerowa Internet.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi zalogować się do lokalnej
sieci komputerowej oraz uruchomić programu
przeglądarki internetowej, a także załadować
strony WWW spod podanego adresu.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczenia zna następujące terminy i potrafi je
objaśnić swoimi słowami: sieć komputerowa,
grupa dyskusyjna, nick, Internet.
Umiejętności
- uczeń potrafi zalogować się do lokalnej sieci
komputerowej, uruchomić program przeglądarki
internetowej i załadować stronę spod podanego
adresu.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcie odsyłacz (link), rozumie
zasadę działania połączeń między różnymi
dokumentami WWW. Wie do czego służy
wyszukiwarka, zna nazwę przynajmniej jednego
serwisu wyszukującego. Umie wyjaśnić znaczenia
skrótów: LAN, MAN, WAN.
Umiejętności
- uczeń potrafi posługiwać się odsyłaczami
hipertekstowymi, wprowadzać proste zapytania do
wyszukiwarki oraz przeglądać rezultaty
wyszukiwania. Jest świadomy niebezpieczeństw i
zagrożeń związanych z różnymi aspektami
korzystania z sieci.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń umie wyjaśnić pojęcie "protokół
wymiany informacji" wie co oznacza skrót
http, ftp, zna sposoby tworzenia zapytań z
wykorzystaniem operatorów "+" i
"-" oraz wieloznaczników przy
wyszukiwaniu plików. Zna pojęcia: serwer,
stacja robocza.
Umiejętności
- potrafi wyszukać w zasobach sieci plik o podanej
nazwie, korzystając z określonego serwisu
wyszukiwawczego np. www.internauci.pl.
Potrafi wskazań w sieci lokalnej komputer
będący serwerem lub stacją roboczą.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń wie jakie zasady obowiązują podczas
korzystania z serwerów grup dyskusyjnych, oraz
jaki program może być wykorzystany do
przeglądania ogłoszeń tychże grup.
Umiejętności
- uczeń potrafi pobrać spis grup dyskusyjnych z
określonego przez nauczyciela serwera oraz
subskrybować określone grupy dyskusyjne, a
także umieszczać i odczytywać ogłoszenia.
Celujący:
Wiadomości
- wykracza wiadomościami poza treści prezentowane
na zajęciach.
Umiejętności
- wykracza umiejętnościami poza zagadnienia
prezentowane na lekcji.
Dział: |
Programowanie
komputerów (język programowania MSW LOGO) |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie potrafi podać definicji programu
komputerowego, nie zna żadnego polecenia do
sterowania żółwiem Logo.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi uruchomić programu MSW Logo,
nie potrafi w jakikolwiek sposób sterować
żółwiem.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń potrafi podać definicję programu
komputerowego, zna podstawowe polecenia
sterujące żółwiem.
Umiejętności
- potrafi uruchomić program MSW Logo, i potrafi
sterować żółwiem wykorzystując polecenia: fd,
lt, rt, bk, pu, pd, cs.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna następujące polecenia sterujące
żółwiem Logo: pe, ppt, circle, circle2, st, ht.
Umiejętności
- uczeń potrafi zastosować polecenia: pe, ppt,
circle, circle2, st, ht w sterowaniu żółwiem.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna polecenia następujące instrukcje
sterujące żółwiem, ellipse, ellipse2, arc,
arc2, SetPC, SetScreenColor. Wie jak utworzyć
procedurę.
Umiejętności
- uczeń potrafi zastosować podczas pracy z
żółwiem Logo polecenia: ellipse, ellipse2, arc,
arc2, SetPC, SetFC, SetScreenColor. Potrafi
samodzielnie utworzyć procedurę grupującą
polecenia żółwia.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń zna takie polecenia żółwia jak:
SetPenSize, Fill, PenReverse. Wie w jakim celu
wykorzystujemy pętlę oraz zna konstrukcję
pętli Repeat.
Umiejętności
- uczeń potrafi w pracy z żółwiem
wykorzystywać polecenia SetPenSize, Fill,
PenReverse. Potrafi przy pomocy nauczyciela
utworzyć procedurę zawierającą pętle Repeat.
Celujący:
Wiadomości
- posiada wiadomości wykraczające poza materiał
prezentowany na lekcji.
Umiejętności
- potrafi samodzielnie wykonać prosty projekt
graficzny realizowany przy użyciu procedur i lub
funkcji. Przy tworzeniu procedur i funkcji
wykorzystuje w prawidłowy sposób parametry.
materiał przygotował |
mgr
inż. M. Warchoł |
| Top Secret | Kryteria-spis | Klasa IV | Klasa
V |
|