Kryteria
oceniania z przedmiotu Informatyka |
w
klasie 5 Szkoły Podstawowej (1 godzina
przedmiotu tygodniowo) |
|
Dział: |
Edytor
tekstów (w oparciu o pakiet Microsoft Works 4.0) |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie wie do czego można wykorzystać
edytor tekstów oraz nie zna nazwy żadnego
edytora tekstów.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi uruchomić edytora tekstów.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń wie, jak należy wprowadzać znaki
diakrytyczne, oraz w których miejscach między
wyrazami umieszczać znaki interpunkcyjne, a
także w jaki sposób należy zmienić format
czcionki (kształt, pogrubienie, pochylenie,
podkreślenie).
Umiejętności
- uczeń potrafi wprowadzić prosty tekst,
prawidłowo umieszczając znaki interpunkcyjne i
znaki końca akapitu, oraz zmienić format
czcionki.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna sposoby formatowania akapitu i wie do
czego może służyć linijka. Zna pojęcia:
ClipArt, otaczanie tekstem.
Umiejętności
- uczeń potrafi zmienić wygląd akapitu przez
zmianę sposobu wyrównania (do lewej, do prawej,
do środka, do lewej i prawej). Potrafi zmienić
wcięcia akapitu w stosunku do marginesów oraz
odstępy między wierszami akapitu. Umiejętnie
wstawia do dokumentu gotowe rysunki z galerii
ClipArt oraz potrafi odczytać i zapisać
dokument na dysku.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia indeks górny i indeks dolny
odnoszące się do pionowego położenia czcionki
w wierszu. Wie o możliwości obramowania i
wycieniowania akapitu. Zna pojęcia: WordArt,
tabela.
Umiejętności
- uczeń potrafi wprowadzać tekst zawierający
napisy umieszczone w dolnym i górnym indeksie.
Umie ozdobić akapit poprzez dodanie obramowania
i cieniowania. Potrafi wstawić do dokumentu
ozdobny napis korzystając z modułu WordArt oraz
utworzyć tabelę korzystając z kreatora tabel.
Wykorzystuje narzędzia do sprawdzania pisowni.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń wie do czego służą tabulatory oraz zna
ich typy. Potrafi wytłumaczyć jakie kroki
należy podjąć w celu wstawienia do dokumentu
obiektu Microsoft Equations.
Umiejętności
- uczeń potrafi użyć tabulatorów do tworzenia
tekstu kolumnowego lub spisu treści, a także
wie jak zmienić typ tabulatora i jego
położenie na linijce. Umie utworzyć wzór
matematyczny przy wykorzystaniu modułu Microsoft
Equations. Potrafi zastosować własne
obramowanie i cieniowanie w stosunku do tabeli.
Celujący:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia: tabulator domyślny,
nagłówek i stopka strony. Zna funkcje edytora
tekstów nie prezentowane na zajęciach.
Umiejętności
- uczeń potrafi zmienić położenie tabulatorów
domyślnych, wprowadzić tekst i kody do
nagłówka i stopki strony. Potrafi
wykorzystywać takie funkcje programu jak:
Znajdź/Zamień, Zakładka, Szybki tekst, Znak
specjalny, Szybkie formatowanie itp.
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie wie czym jest sieć komputerowa
Internet, nie zna nazwy żadnej przeglądarki
internetowej.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi uruchomić przeglądarki
internetowej i wprowadzić adresu strony.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń wie czym jest sieć komputerowa Internet i
zna nazwę przynajmniej jednej popularnej
przeglądarki internetowej.
Umiejętności
- uczeń potrafi uruchomić przeglądarkę
internetową i wprowadzić podany adres strony.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcie odsyłacz (link), rozumie
zasadę działania połączeń między różnymi
dokumentami WWW. Wie do czego służy
wyszukiwarka, zna nazwę przynajmniej jednego
serwisu wyszukującego oraz wie do czego służy
poczta elektroniczna.
Umiejętności
- uczeń potrafi posługiwać się odsyłaczami
hipertekstowymi, wprowadzać proste zapytania do
wyszukiwarki oraz przeglądać rezultaty
wyszukiwania. Jest świadomy niebezpieczeństw i
zagrożeń związanych z różnymi aspektami
korzystania z sieci.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń umie wyjaśnić pojęcie "protokół
wymiany informacji" wie co oznacza skrót
http., zna sposoby tworzenia zapytań z
wykorzystaniem operatorów "+" i
"-". Wie w jaki sposób tworzone są
adresy kont pocztowych E-Mail. Rozumie ogólne
zasady dotyczące ochrony danych i praw
autorskich ich właścicieli.
Umiejętności
- uczeń potrafi przeszukiwać zasoby WWW
wprowadzając do wyszukiwarki zapytania w formie
wyrażeń złożonych. Potrafi samodzielnie
wysłać list elektroniczny.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń wie do czego służy "katalog stron
internetowych", gdzie szukać katalogów
oraz jak z nich korzystać. Zna operatory
logiczne wyszukiwania. Zna pojęcia HTML, URL.
Umiejętności
- uczeń potrafi wyszkiwać informacje posługując
się złożonymi zapytaniami, potrafi swobodnie
poruszać się po dowolnym katalogu stron
internetowych.
Celujący:
Wiadomości
- posiada wiadomości wykraczające poza materiał
omawiany na lekcji, zna m.in. pojęcia: adres IP,
ftp, itp.
Umiejętności
- potrafi pobierać pliki z zasobów WWW.
materiał przygotował |
mgr
inż. M. Warchoł |
| Top Secret | Kryteria-spis | Klasa IV | Klasa
VI |
|