Kryteria
oceniania z przedmiotu Informatyka |
w
klasie 4 Szkoły Podstawowej (1 godzina
przedmiotu tygodniowo) |
|
Dział: |
Budowa
i obsługa komputera. |
Wymagania:
Na kolejną - wyższą ocenę konieczna
jest również znajomość materiału i posiadanie
umiejętności wymaganych na ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie zna podstawowych zasad bezpiecznej
pracy z komputerem, nie potrafi nazwać
podstawowych elementów składowych stanowiska
komputerowego.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi prawidłowo włączyć i
wyłączyć komputera.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń umie wymienić elementy składowe
stanowiska komputerowego, zna ogólne zasady
bezpiecznej pracy z komputerem.
Umiejętności
- uczeń potrafi prawidło włączyć komputer i
prawidłowo zakończyć pracę w systemie
operacyjnym Windows.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna przeznaczenie klawiszy klawiatury, ze
szczególnym uwzględnieniem klawiszy Shift, Caps
Lock, Enter, Alt, Backspace, Delete, itp.
Umiejętności
- uczeń potrafi wprowadzać prosty tekst
korzystając z programu Notatnik i wie jak
uzyskać polskie znaki diakrytyczne.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna przeznaczenie podstawowych urządzeń
peryferyjnych (skaner, drukarka), potrafi
wymienić podstawowe części składowe jednostki
centralnej i zna przeznaczenie niektórych z nich.
Uczniowi znane są pojęcia, dysk stały, dyski
elastyczne, CD-ROM.
Umiejętności
- uczeń potrafi
wskazać na skaner, drukarkę oraz poprawnie
posługiwać się terminologią związaną z
nazewnictwem części komputerowych
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń zna wszystkie części składowe jednostki
centralnej, przeznaczenie pamięci RAM, ROM,
potrafi objaśnić znaczenie jednostek informacji:
bit, bajt, kilobajt, itp.
Umiejętności
- uczeń potrafi rozróżnić wskazane części
składowe jednostki centralnej.
Celujący:
Wiadomości
- wykracza wiadomościami poza omawiany na lekcji
materiał w zakresie związanym ze sprzętem
komputerowym.
Dział: |
Podstawy
obsługi systemu Windows. |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie zna terminologii związanej z
elementami okna systemu Windows, nie zna pojęć
plik, folder, nie potrafi wskazać pulpitu i
paska zadań.
Umiejętności
- uczeń nie potrafi wykonać podstawowych
manipulacji związanych z oknem Windows.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń zna nazewnictwo podstawowych elementów
składowych okna Windows i pulpitu (pasek zadań,
pulpit, ikona).
Umiejętności
- uczeń potrafi uruchomić wskazany program
poprzez wybór myszką z menu Start i kolejnych
podgrup programów oraz dokonać podstawowych
czynności związanych z pracą z oknem (maksymalizacja,
minimalizacja, zmiana rozmiaru okna, zamknięcie
okna.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcia pliku i katalogu oraz potrafi
podać przeznaczenie tychże elementów.
Umiejętności
- uczeń potrafi rozróżnić w systemie
operacyjnym ikony reprezentujące pliki i foldery,
potrafi manipulować oknem Windows przy użyciu
myszy.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcie "rozszerzenie nazwy
pliku" i umie wymienić rozszerzenia nazw
charakterystyczne dla programów i plików
systemowych (exe, com, sys), wie jak wyszukać
plik o zadanej nazwie.
Umiejętności
- potrafi wskazać w wybranych folderach pliki
programów i danych, potrafi wyszukać zadany
plik posługując się poleceniem Start\Znajdź...
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń zna charakterystyczne rozszerzenia nazw
plików związanych podstawowymi typami danych:
dokumenty tekstowe, grafika, dźwięk, strony
internetowe. Wie do czego służą wieloznaczniki
(* ?) oraz potrafi wymienić znaki których nie
można używać przy tworzeniu nazw plików i
folderów.
Umiejętności
- uczeń potrafi wyszukiwać pliki i foldery
posługując się wieloznacznikami, zamknąć,
przesunąć i zmienić rozmiar okna przy pomocy
klawiatury.
Celujący:
Wiadomości
- uczeń wykracza wiadomościami poza treści
prezentowane na lekcji.
Umiejętności
- uczeń potrafi realizować wyszukiwanie danych
poprzez zaawansowane opcje wyszukiwania.
Dział: |
Edytor
grafiki Paint. |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- nie potrafi powiedzieć do czego służy edytor
grafiki, nie zna nazwy żadnego edytora grafiki.
Umiejętności
- nie potrafi uruchomić programu Paint lub nie
potrafi narysować żadnego z elementów
graficznych dostępnych poprzez pasek narzędzi
programu.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń zna przeznaczenie paska narzędzi
Umiejętności
- uczeń potrafi przy pomocy nauczyciela uruchomić
program Paint oraz narysować kilka figur
geometrycznych.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń zna przeznaczenie wszystkich narzędzi
zgrupowanych na pasku narzędzi - potrafi nazwać
narzędzia.
Umiejętności
- uczeń samodzielnie posługuje się paskiem
narzędzi programu Paint i rysuje wszystkie
dostępne elementy. Uczeń potrafi przy pomocy
nauczyciela zapisać wykonany rysunek we
wskazanym miejscu na dysku oraz go wydrukować.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń wie, że istnieją sposoby powielania
fragmentu rysunku oraz zna pojęcia: pasek
narzędzi tekstowych, pole koloru, kolor
pierwszoplanowy, kolor tła.
Umiejętności
- uczeń posługuje się funkcjami związanymi z
przenoszeniem, wycinaniem i kopiowaniem fragmentu
rysunku przy użyciu myszy oraz potrafi zmieniać
i dostosowywać kolory poprzez paletę kolorów
oraz umieszczać na rysunku tekst. Potrafi
samodzielnie zapisać i odczytać plik ze
wskazanego miejsca dysku oraz go wydrukować.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcie "schowka" oraz
przeznaczenie poleceń z menu Obraz w pasku menu
programu Paint. Zna skróty klawiaturowe
związane z wycinaniem, kopiowaniem i wklejaniem
fragmentów rysunku.
Umiejętności
- uczeń potrafi posługiwać się skrótami
klawiaturowymi związanymi z kopiowaniem,
wycinaniem i wklejaniem fragmentów rysunku przez
schowek. Samodzielnie wykonuje czynności
przerzucania/obracania, pochylania i odwracania
kolorów fragmentu rysunku.
Celujący:
Wiadomości
- uczeń zna prawie wszystkie polecenia paska menu
programu Paint
Umiejętności
- uczeń potrafi wykorzystać polecenia programu
służące do zapisu wybranego fragmentu rysunku
na dysk, wklejenia obrazu z dysku do swojego
rysunku.
Dział: |
Podstawy
obsługi systemu Windows (Zarządzanie zbiorami
dyskowymi) |
Wymagania:
Na kolejną -
wyższą ocenę konieczna jest również znajomość
materiału i posiadanie umiejętności wymaganych na
ocenę niższą.
Niedostateczny:
Wiadomości
- uczeń nie zna przeznaczenia plików i folderów
i nie potrafi ich zdefiniować własnymi słowami
Umiejętności
- uczeń nie potrafi w najprostszy sposób
utworzyć pustego folderu i pliku.
Dopuszczający:
Wiadomości
- uczeń zna definicję pliku i folderu i potrafi
własnymi słowami opisać ich przeznaczenie.
Umiejętności
- uczeń potrafi przy pomocy nauczyciela utworzyć
puste pliki i foldery we wskazanym miejscu
struktury katalogowej.
Dostateczny:
Wiadomości
- uczeń wie, że istnieje kilka różnych
sposobów na utworzenie plików i folderów. Zna
pojęcie katalogu głównego dysku i jego
oznaczenie.
Umiejętności
- uczeń samodzielnie tworzy prostą strukturę
katalogową, w której umieszcza puste pliki.
Potrafi utworzyć folder korzystając z menu
podręcznego wywoływanego myszą i poprzez pasek
menu.
Dobry:
Wiadomości
- uczeń zna pojęcie drzewiasta struktura
katalogów.
Umiejętności
- uczeń potrafi wykonywać przy pomocy myszy takie
operacje na plikach i katalogach jak: kopiowanie,
przenoszenie, zmiana nazwy, usuwanie.
Bardzo dobry:
Wiadomości
- uczeń zna metody kopiowania i przenoszenia
danych za pośrednictwem schowka systemowego oraz
metody usuwania i zmiany nazwy plików i
folderów za pośrednictwem klawiatury.
Umiejętności
- uczeń potrafi wykonywać operacje związane z
plikami i folderami za pośrednictwem myszy i
klawiatury i potrafi bezbłędnie utworzyć
przedstawioną strukturę katalogową.
Celujący:
Wiadomości
- posiada wiedzę wykraczającą poza materiał
prezentowany na zajęciach
Umiejętności
- w swobodny sposób realizuje operacje związane z
zarządzaniem zbiorami dyskowymi.
materiał przygotował |
mgr inż. M.
Warchoł |
| Top Secret | Kryteria-spis | Klasa V | Klasa
VI |
|