|
Opracowanie:
mgr Elżbieta Śmiechowska |
WPŁYW
WYKORZYSTANIA BAJEK MULTIMEDIALNYCH NA
ZRÓŻNICOWANIE JAKOŚCI WYPOWIEDZI UCZNIÓW W
NAUCZANIU ZINTEGROWANYM. ( CZ.II)
|
Niewątpliwie najszerszego
zastosowania programów multimedialnych w nauczaniu
zintegrowanym możemy szukać w odniesieniu do języka
ojczystego, czyli w edukacji polonistycznej. Uczą one
bowiem właściwej pisowni, ortografii, posługiwania
się częściami mowy i właściwych form wypowiedzi. To
właśnie bajka, baśń i mit stanowią w obecnych
czasach pomost pomiędzy tradycją kultury, a rozwojem
współczesnej kultury audiowizualnej i multimedialnej.
Bajki multimedialne wpływają na dziecko w sposób
pośredni i bezpośredni. Pośrednio bowiem docierają do
psychiki dziecka i pobudzają go do myślenia, natomiast
bezpośrednio wzbogacają język o nowe nazwy, zjawiska
oraz wpływają korzystnie na pogłębienie wyobraźni i
zainteresowań dziecka. "Wpływ ten jest silniejszy
i tym rzec można obszerniejszy im częściej i w
bardziej zróżnicowanej formie dociera do dziecka."
Tematyka baśni jest od wieków
uniwersalna, więc jest też wykorzystywana od
najdawniejszych, aż do współczesnych środków
dydaktycznych. Posiada duże moralne wartości
ponadczasowe w każdym kręgu czytelniczym i
oglądającym. Młodzi widzowie w tego rodzaju tekstach
i programach multimedialnych mają szansę odnaleźć
wartości, które są dla nich ważne w danym okresie
życia, wydają się właściwe i piękne. Utwory
baśniowe ukazywane w grach komputerowych stanowię
ważne ogniwo w całej edukacji młodego pokolenia
widzów. Celem tej edukacji jest przygotowanie do
świadomego i krytycznego odbioru mediów, a także do
posługiwania się mediami jako narzędziem pracy,
zmierzającym do właściwego kierunku rozwoju.
Rozumienie treści utworu lub bajki jest możliwe tylko
wtedy, gdy dziecko potrafi uchwycić ciąg
następujących po sobie zdarzeń, związków i
zależności pomiędzy postaciami oraz zrozumieć ich
powiązania. Wynikiem takiego prowadzenia zajęć,
takiego rozumienia nowoczesnych technologii
informacyjnych staje się uchwycenie myśli przewodniej i
odniesienie tych sytuacji do rzeczywistości z
jednoczesnym wyciągnięciem odpowiednich wniosków.
Dziecko stykające się od najmłodszych
lat z wartościowymi, podsuwanymi przez rodziców
programami i bajkami ma dużą szansę stać się
pozytywną postacią w społeczeństwie. Osoba takiego
dziecka staje się z czasem odbiorcą wymagającym,
aktywnym, wydobywającym najcenniejsze wartości.
"Wiek szkolny w życiu człowieka
jest etapem formowania się charakterów, którego
ostateczny kształt ściśle zależy od wpływu
środowiska społecznego oraz od kontaktów z wytworami
kultury symbolicznej. Od tego, jakie wartości moralne
zaszczepione zostaną uczniowi, zależeć będzie jego
system wartości w dorosłym życiu."
W edukacji polonistycznej niewątpliwie
podstawą są bajki i baśnie, które dzieci
najczęściej słuchają i oglądają. Bajki to jeden z
najstarszych gatunków literackich. Większość z nich
na stałe weszła do kultury światowej i przetrwała
próbę czasu. Dlatego też nadal często stanowią
podstawę pracy na edukacji polonistycznej i języku
polskim w klasach starszych. Poprzez pracę z baśniami
i legendami od najmłodszych lat uczeń zdobywa
następujące umiejętności:
- czyta ze
zrozumieniem, zwracając uwagę na intonację,
znaki przestankowe i siłę głosu,
- potrafi oddać
nastrój czytanego i słuchanego utworu,
- potrafi wcielić
się w rolę narratora,
- odróżnia fikcję
od prawdy,
- układa dalszy
ciąg opowiadania,
- tworzy dialogi i
krótkie scenki dramowe,
- swobodnie wypowiada
się na temat utworu, bohaterów i zdarzeń,
- potrafi stworzyć
kreację bohaterów lektury - oddać jej cechy
charakteru, wyglądu, sposobu poruszania się.
Do tej pory skupiano się na
klasycznych pozycjach. Pojawienie się płyty CD-ROM
spowodowało również wydanie bajek w innej postaci.
Takie "komputerowe" książki mają przewagę
nad swoimi starszymi, papierowymi poprzednikami. Przede
wszystkim oferują w wielu przypadkach nagrany głos
lektora, który zachęca do aktywnego uczestnictwa.
Niewątpliwie ingerowanie w strukturę dzieła jest
wspaniałym zadaniem edukacyjnym - dziecko musi
pomyśleć, aby rozwiązać zagadkę logiczną
umożliwiającą dalszy ciąg akcji.
"KOPCIUSZEK" -
to bajka pełna zabawy i nauki, w której należy
prawidłowo rozwiązać zadanie, aby przejść do
dalszego fragmentu. Może to być wyszukiwanie
samogłosek, spółgłosek, czy też części mowy i
zdania dla bardziej zaawansowanych. Tylko zdobycie
odpowiedniej ilości punktów pozwala na zabawę w
dalszej fazie.
"BOLEK I LOLEK"
- przygody Bolka i Lolka zajęły pierwsze miejsce w
plebiscycie na najpopularniejszą bajkę. Jest znakomicie
połączona z programem edukacyjnym. W wirtualnym pokoju
dzieci znajdują szufladę, w której będą
przechowywane wszystkie przedmioty zdobyte w czasie
zabawy. W tym samym pomieszczeniu aktywne elementy
interfejsu po kliknięciu zachęcają do udziału w grach
i zabawach. Warto również zwrócić uwagę na przyjazne
i dowcipne komentarze lektora, który uczy dzieci nazw
kolorów poprzez możliwość pokolorowania dowolnej
postaci. Postacie przedstawione na kolejnych obrazkach
zwracają się do małego użytkownika programu
opowiadając o miejscach odwiedzanych przez Bolka i Lolka.
Całość dopełnia kolekcja kilkudziesięciu puzzli o różnym
stopniu trudności.
"KRÓLOWA ŚNIEGU"
- adaptacja pięknej, melancholijnej baśni J. Ch. Andersena
o specyficznej szacie graficznej, tzn. przewracamy
kartki czytamy tekst i klikamy rysunki, aby ożywić
bohaterów. Mały Kay zostaje uprowadzony przez Królową
Śniegu, a jego przyjaciółka Gerda wyrusza mu z pomocą
przeżywając wiele dramatycznych przygód. Ta bajka ma
piękną animowaną grafikę, doskonale zsynchronizowaną
z podkładem dźwiękowym.
"SAM CZYTAM" -
jest połączeniem interaktywnej bajki z ćwiczeniami
kształtującymi językowe umiejętności czytania i
rozumienia tekstu. W kolorowym, animowanym, bajkowym
świecie dzieci uczestniczą w zabawie, rozbudzają
ciekawość i uczą się myśleć. W baśni "O Smoku
Wawelskim" ćwiczenia polegają na układaniu
głosek w wyrazy i zdania, charakteryzowaniu baśniowych
bohaterów, ćwiczeniu czytania. Ćwiczą koncentrację i umiejętność
kojarzenia pojęć. Najmłodszym służą pomocą w
kolorowaniu obrazków i układaniu puzzli.
Te i inne dostępne na rynku CD zawierają
dużą porcję multimedialnej zabawy, zaznajamiają z
podstawowymi zasadami obsługi komputera, przyzwyczajają
do nowej możliwości zdobycia wiadomości. Umiejętne
połączenie wesołych igraszek z nauką literek i
cyferek gwarantuje, że czas spędzony na poznawaniu
interaktywnych bajek zaowocuje wymiernymi efektami
edukacyjnymi. Interaktywność współczesnych baśni
polega na tym, że nie tylko słuchamy opowieści, lecz
często wpływamy na fabułę poprzez wybór jednej z kilku
akcji dostępnych w danej chwili. Zwróćmy jednak uwagę,
aby mali użytkownicy komputerów nie spędzali zbyt
wiele czasu przed monitorem. Dbajmy o oczy dzieci i pozwalajmy
im czasem odpocząć od techniki.
Literatura:
- J. Malendowicz - "Kształcenie
i rozwój języka polskiego w klasach niższych
szkoły podstawowej" PWN Warszawa 1970 s.253
- E. Konieczna -"Film
jako źródło wartości moralnych, poszukiwanych
przez dziecko w wieku szkolnym" w "Edukacja
medialna. Nr 2/1998
[przejdź do
części I]
Powrót
do Top Secret
|