|
Opracowanie:
mgr Elżbieta Śmiechowska |
WPŁYW
WYKORZYSTANIA BAJEK MULTIMEDIALNYCH NA
ZRÓŻNICOWANIE JAKOŚCI WYPOWIEDZI UCZNIÓW W
NAUCZANIU ZINTEGROWANYM. ( CZ.I )
|
Edukacja, jak każdy obszar
działalności człowieka w społeczeństwie, we
wszystkich swoich sferach powinna uwzględniać warunki,
w których się odbywa. Współcześnie olbrzymi wpływ
na życie człowieka ma technologia informacyjna, która
wyrosła na komputerach. Znajduje ona niewątpliwie
odbicie w procesie wychowania i nauczania. Przygotowuje
przyszłe pokolenia świadomych odbiorców i
użytkowników tej technologii. Służy wszechstronnemu
posługiwaniu się informacją i komunikowaniu się. Ta
wszechstronność dotyczy zarówno zakresu, z którego
pochodzi informacja, celów korzystania, jak i sposobów
posługiwania się nią. W nauczaniu jest wykorzystywana
w celach poznawczych i wychowawczych i pochodzi z
dowolnej dziedziny kształcenia.
Z technologią informacyjną jest związana jedna z
głównych umiejętności kształconych w szkole:
"poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania
informacji z różnych źródeł oraz efektywnego
posługiwania się technologią informacyjną".
Technologia informacyjna może wspomagać
i wzbogacać wszechstronny rozwój uczniów, zwiększać
możliwości rozwijania umiejętności poprzez
ułatwienie docierania do rzeczywistych zasobów
informacji. Wzmaga tym samym twórczą aktywność
uczniów, pomaga w rozwijaniu zainteresowań oraz
kierowania własnym rozwojem. Wzbogaca też
umiejętności porozumiewania się. Kształtowanie
właściwego korzystania z tej technologii to również
wyrabianie świadomości bezpiecznego posługiwania się
techniką. Stopniowe wprowadzanie uczniów w
posługiwaniu się technologią informacyjną umożliwia
realizację zadań szkoły na kolejnych etapach
kształcenia, krystalizując jednocześnie ich
zainteresowania i uzdolnienia oraz w konsekwencji
pomagając w dokonaniu życiowych wyborów kierunków
dalszego kształcenia, a w następstwie podjęciu
odpowiedniej pracy zawodowej.
Na rozwój mowy i wypowiedzi dziecka w
wieku wczesnoszkolnym ma wpływ, jak już było
wspomniane wiele różnorakich czynników. Według Janiny
Malendowicz "należą do nich: stan zdrowia
psychofizycznego, czynniki intelektualne, środowisko
domowe, sytuacja dziecka w rodzinie, szkoła i inne
instytucje oświatowo - wychowawcze oraz książki, prasa
i inne formy masowego przekazu".
Chyba żaden nauczyciel, a zwłaszcza
nauczania zintegrowanego nie wyobraża sobie nauki nie
wspomaganej środkami dydaktycznymi. Na etapie edukacji
wczesnoszkolnej są one szczególnie potrzebne ze
względu na konkretny charakter procesów poznawczych
dziecka, czyli spostrzeżeń, pamięci, myślenia itp.
Dostarczając bodźców sensomotorycznych działających
na wzrok, słuch, dotyk środki dydaktyczne ułatwiają
bezpośrednie i pośrednie poznawanie rzeczywistości.
Prawidłowo dobrane środki dydaktyczne wyzwalają
aktywność na lekcji, pobudzają zainteresowanie
uczniów, a także stwarzają dobre warunki
oddziaływania na osobowość dzieci. Znalezienie takich
środków, które byłyby w stanie na dłużej
przyciągnąć uwagę dziecka nie jest sprawą łatwą.
Niewątpliwie należy zwrócić
szczególną uwagę na komputer, jako jeden z najnowocześniejszych
środków dydaktycznych. Przypisano bowiem edukacji
multimedialnej najwyższe miejsce w zreformowanej szkole.
"Komputer w nauczaniu wczesnoszkolnym powinien
pojawiać się w sposób naturalny, jako bardzo wygodne i nowoczesne
narzędzie pracy. Kształcenie wspomagane programami
multimedialnymi staje się niewątpliwie bardziej
skuteczne, ponieważ stanowi dla dzieci dużą atrakcję
i zwiększa efektywność myślenia twórczego i
zapamiętywania."
Dotychczas przeprowadzone badania
dowiodły, że zastosowanie komputera znacznie skraca
czas pracy i podnosi efekty nauczania jak również
wyzwala duże zainteresowanie i aktywność uczniów w
porównaniu z innymi środkami dydaktycznymi. Jednakże
warunkiem podwyższenia skuteczności nauczania jest
dobór odpowiednio dostosowanego do wieku i możliwości
uczniów oprogramowania. Dobrze dostosowane programy
pozwalają dzieciom uczyć się i bawić jednocześnie
odkrywając tajemnice nauki. Jest już wiele programów,
które ułatwiają naukę dzieciom dyslektycznym
wyzwalając w nich rozluźnienie, ciekawość i pewność
siebie. Celom edukacyjnym w zakresie rozwoju mowy
służą programy multimedialne do nauki pisania,
czytania i opowiadania wydawane przez różne firmy i
dostępne na naszym rynku. Programy te są dostosowane
również do wszystkich przedmiotów zgromadzonych w
nauczaniu zintegrowanym, tj. uczą opowiadać o
środowisku, życiu codziennym, uczą dobrze pisać
ortograficznie, pomagają liczyć, poznawać świat i
odnajdywać trudne hasła. Należy je jednak bardzo
świadomie dobierać do określonej grupy wiekowej. W
momencie gdy nie ukształtowana jeszcze osobowość
bombardowana jest brutalnością, agresją i sensacją
emanującą z innych przekazów audiowizualnych, kinowych
i telewizyjnych - potrzebą staje się uspokojenie
młodego człowieka i ukierunkowanie go na wyegzekwowanie
pozytywnych cech natury ludzkiej. Fantastyczne, baśniowe
utwory i na ich kanwie utworzone programy i bajki
multimedialne stanowią ważną i wielką przeciwwagę
dla okrucieństwa niektórych niecenzurowanych gier
komputerowych i filmów. Jak z tego wynika te gry i
programy można niewątpliwie podzielić na dobre i złe,
wartościowe i wręcz przynoszące szkodę odbiorcom. Nie
należy jednak zakładać, że wszystkie są całkowicie
bezwartościowe. Pozostaje bowiem wiele programów
zawierających pozytywne wartości moralne. Dlatego też
wszyscy ci, którym nie jest obojętne wychowanie
młodego pokolenia, a przede wszystkim rodzice i nauczyciele
powinni swoim podopiecznym proponować programy
wartościowe pod względem moralnym. Widać jasno jak w
dzisiejszym świecie jest bardzo ważny element doboru
treści i sposobu ich przekazywania oraz korzystania z
najwłaściwszych metod dla określonego wieku.
Literatura:
- "Biblioteczka
Reformy" Zeszyt nr 7, Warszawa 1999 s.16
- J. Malendowicz
-"Kształcenie i rozwój języka polskiego w
klasach niższych szkoły podstawowej" PWN W-wa
1970 s.256
- S. Juszczyk, P.
Gruba -"Komputer w edukacji wczesnoszkolnej"
w "Życie Szkoły" nr 2/96
[przejdź do
części II]
Powrót
do Top Secret
|