DZIAŁALNOŚĆ
KOŁA BIOLOGICZNEGO W PSP NR 5
sprawozdanie za rok
szkolny 2000/2001
Opiekun : mgr Wioletta Banaś
W roku szkolnym 2000/2001 działało
koło biologiczne dla klas VI. Spotkania odbywały się
co dwa tygodnie i trwały około 90 minut. Taki układ
zajęć wiązał się z tym, że zaplanowałam wycieczki
terenowe oraz to, że wiele zajęć nie da się
przeprowadzić w systemie lekcyjnym. Uważam, że
wycieczki to jedna z lepszych metod nauczania przyrody.
Pozwalają dzieciom na bezpośredni kontakt z przyrodą i
samodzielne obserwowanie i badanie zjawisk zachodzących
obok. To umożliwia łatwiejsze zapamiętywanie wiadomości
i ich rozumienie.
W ramach pracy koła wybraliśmy się na dwie
wycieczki rowerowe. Jedna z nich była jesienią 5.10.2000
r. Pojechaliśmy nad staw w Janusznie oraz nad rzekę
Zagożdżonkę w pobliżu oczyszczalni ścieków.
Celem tych zajęć było:
- zebranie informacji o 2 stanowiskach na Zagożdżonce
na podstawie dokonanych pomiarów [ szerokość i
głębokość rzeki, temperatura wody, prędkość
przepływu, opis dna]
- określenie pH wody przy pomocy papierka
lakmusowego
- zbadanie cech fizycznych wody [klarowność,
zapach, kolor]
- zapoznanie z gatunkami roślin występujących w
wodzie i przy brzegu rzeki oraz nad stawem
- porównanie próbek wody pochodzących z różnych
stanowisk
- przywiezienie próbek wody do badań
mikroskopowych w szkole
Przeprowadzenie takich zajęć
jest bardzo pracochłonne i wymagało ode mnie
przygotowania wielu pomocy np. kart obserwacji, zabrania
miarek, termometrów, wskaźników pH, atlasów i
przewodników. Bardzo pomocny był dla mnie pakiet
materiałów wydanych przez Ojcowski Park Narodowy pt.
"Twoja rzeka". Wiele elementów wykorzystałam
w czasie tej wycieczki. Wszystkim zainteresowanym podaję
adres, pod którym można uzyskać informacje
Ojcowski Park
Narodowy
Ośrodek Edukacyjno - Dydaktyczny
32 - 047 Ojców
Drugą wyprawę rowerową odbyliśmy
wiosną 15 czerwca na teren Kozienickiego Parku
Krajobrazowego.
Celem tej wycieczki było:
- przypomnienie zasad zachowania się w parkach,
rezerwatach
- poznanie położenia rezerwatów "Pionki"
i "Załamanek" na terenie KPK
- zapoznanie z najważniejszymi informacjami o tych
rezerwatach na podstawie folderów i broszur
wydanych przez Zarząd KPK
- przejazd ścieżką dydaktyczną w rezerwacie
"Pionki"
- oznaczenie gatunków roślin zielnych na
podstawie albumów, przewodników
- rozpoznawanie pospolitych gatunków drzew na
podstawie liści, kory drzew kwiatów
Na tej wycieczce korzystałam z
następującej literatury:
"Las" - Ewa i Wolfgang
Dreyer
"Flora wiosenna" i "Flora letnia"
- J. Mowszowicz
"Rośliny borów" - W. Laskowska
Wycieczkowa forma zajęć jest
dla dzieci bardzo atrakcyjna i interesująca. Pozwala na
rozwijanie umiejętności : koncentracji uwagi,
spostrzegawczości, posługiwania się przewodnikami,
dokonywania prostych pomiarów. Wycieczki rozwijają także
uzdolnienia i zainteresowania uczniów oraz zwiększają
ich aktywność w poznawaniu przyrody.
Poprzez stosowanie strategii emocjonalnej
rozwijają więź dziecka z otaczającym światem,
zwracają uwagę na jego piękno, potrzeby i zagrożenia.
Podnoszą świadomość ekologiczną, pogłębiają
kulturę zachowania, sprzyjają integracji uczniów, a
nauczycielom pozwalają lepiej poznać swoich
podopiecznych. Czasami są dla dzieci motywacją do
poprawy zachowania.
Wycieczka jest więc wszechstronną formą
nauczania i wychowania, wartą częstszego stosowania.
Przygotowanie wycieczki wymaga od nauczyciela wiele pracy.
Każda wycieczka przyrodnicza powinna być dokładnie
zaplanowana.
Należy:
- określić cele
- zgromadzić informacje o wyznaczonym miejscu [najlepiej
osobiście się z nim zapoznać]
- przygotować niezbędne pomoce [sprzęt, karty
obserwacji]
- opracować plan uwzględniając trasę oraz
zadania dla grup lub poszczególnych uczniów
- określić zasady dotyczące zachowania i
porozumiewania się
- w trakcie obserwacji notować spostrzeżenia
Dzieci bardzo chętnie uczestniczą
w takich zajęciach.
W ramach pracy koła odbyło się 20 spotkań, na
których omawialiśmy tematy dotyczące spraw ekologii,
sozologii, botaniki, zoologii. Celem nadrzędnym zajęć
koła jest:
- rozbudzanie zainteresowań otaczającym nas światem
- zwrócenie uwagi na zagrożenia środowiska
wywołane działalnością człowieka
- rozbudzanie świadomości ekologicznej
Zadania, które postawiłam sobie do realizacji
dotyczyły bardziej szczegółowych działań
- nauki rozpoznawania gatunków roślin hodowanych
w pracowni
- poznania ich wymagań życiowych, pochodzenia i
sposobu pielęgnacji
- zgromadzenia informacji o zwyczajach,
zachowaniach, sposobie odżywiania, rozmnażania
zwierząt hodowanych w pracowni
- poznania zasad prawidłowego przesadzania roślin
doniczkowych
- poznania zasad mikroskopowania i umiejętność
samodzielnego wykonania prostych preparatów
- doskonalenia pracy na komputerze i gromadzenie
edukacyjnych programów przyrodniczych
- zapoznania z prasą o tematyce przyrodniczej i
wdrażanie do systematycznego jej czytania w
bibliotece szkolnej
- poznania budowy i funkcjonowania wysypisk śmieci
- kształtowanie przekonania o konieczności
segregacji odpadów oraz recyklingu
- wykonania gazetek związanych z akcją zbierania
surowców wtórnych w szkole
Materiał opracowała
mgr Wioletta Banaś.
Powrót do kluby
2001/2002
|