9 maja 2018 r. oddaliśmy się pasji badawczej i przeprowadziliśmy w klasie trzeciej doświadczenia z kolorami. Na lekcji dowiedzieliśmy się, że żółty, niebieski i czerwony to kolory podstawowe, czyli takie, których nie można uzyskać przez zmieszanie innych kolorów. Każdy inny kolor i odcień można otrzymać przez połączenie kolorów podstawowych. W ten sposób powstają kolory pośrednie. To teoria, a teraz czas na praktykę:
1) Jakie odcienie kolorów otrzymamy?
Próbowaliśmy uzyskać różne odcienie koloru fioletowego, zielonego, pomarańczowego i innych przez zmieszanie kolorów podstawowych i sprawdzaliśmy od czego zależy odcień koloru.
2) Jaki kolor będzie miała woda?
Przygotowaliśmy przezroczyste szklanki, wodę, farby: niebieską, czerwoną i żółtą oraz listki ręcznika papierowego złożone kilka razy. Ustawiliśmy 3 szklanki blisko siebie w szeregu i do 2 zewnętrznych wlaliśmy wodę. Następnie wymieszaliśmy w jednej trochę farby żółtej, a w drugiej trochę farby czerwonej. Środkowa szklanka pozostała pusta. Na koniec włożyliśmy do szklanek złożone listki ręcznika papierowego i z ciekawością obserwowaliśmy, co się działo, próbując określić, jaki kolor uzyskaliśmy.
3) Obrazki cukrowe.
Na ławce ustawiliśmy: białe talerzyki, kostki cukru, zimną wodę, pipety oraz barwniki spożywcze w różnych kolorach. Na talerzyki nalaliśmy kilka łyżek zimnej wody i położyliśmy kostki cukru. Za pomocą pipety nałożyliśmy na każdą kostkę kilka kropli różnych barwników i nie poruszaliśmy talerzykami. Potem już tylko podziwialiśmy efekty naszej pracy – kolorowe, tęczowe obrazki cukrowe.
To była ciekawa lekcja – nauka przez działanie i doświadczanie.