|
Opracowanie:
mgr Irmina Wrona
nauczycielka nauczania zinegrowanego |
Jaka
powinna być wartościowa zabawa?
|
Na przestrzeni dziejów
począwszy od starożytności do czasów współczesnych,
zawsze ludzie światli i postępowi rozumieli znaczenie
zabaw i gier.
Filozof grecki Arystoteles traktował zabawę
jako czynność przygotowawczą do późniejszych zajęć
dorosłego człowieka.
W XIX wieku pedagog niemiecki Fryderyk Froebel tak
wypowiada się na temat zabaw: "zabawa i gra - to
najwyższy stopień rozwoju dziecka, rozwoju człowieka.
W tym czasie, jest to bowiem swobodne, aktywne ujawnianie
wnętrza, płynącego z konieczności i potrzeby tegoż
wnętrza. Zabawa jest najczystszym duchowym produktem
człowieka na tym stopniu i jest zarazem wzorem i
naśladownictwem życia ludzkiego, wewnętrznego,
utajonego życia przyrody w człowieku i we wszystkich
tworach; dlatego też rodzi się radość, wolność,
zadowolenie. W niej tkwią i z niej tryskają źródła
wszelkiego dobra."
Według psychologa niemieckiego Karola Grossa
zabawa w życiu dziecka ma ogromną rolę kształcącą.
Przyczynia się bowiem do rozwoju fantazji, inteligencji,
sprzyja rozwojowi uczuć społecznych, a więc tym samym
przygotowuje do życia.
Temat zabaw i gier jest wciąż rozpatrywany
przez współczesnych psychologów i pedagogów. Wszyscy
wskazują na ich wielostronny i złożony charakter.
Wskazują, że zabawa pozwala dziecku być aktywnym i
działać. Jest swoistą szkołą życia i najlepszym
środkiem pedagogicznego oddziaływania. Jest nie tylko
przyjemnością, ale i pracą dla dziecka, szkołą
wytrwania i wysiłku.
Jaka więc powinna być wartościowa
zabawa?
Aby zabawa dzieci szkolnych była
w pełni wartościowa, musi być skierowana na
osiągnięcie określonych celów, a ich osiąganiu
towarzyszyć powinien coraz znaczniejszy wysiłek,
mający cechy pracy. Wartościowa zabawa - to
działalność, w toku której dziecko powinno się
trudzić, jeśli chce, podobnie jak w trakcie pracy,
pokonać przeciwności, osiągnąć zamierzone cele.
Zatem wartość zabawy jest tym większa, im bardziej
wyzwala inicjatywę i pomysłowość dziecka, im pełniej
pochłania jego siły umysłowe i uczucia. Zabawy dzieci
najczęściej dzielimy na zabawy ruchowe, tematyczne,
konstrukcyjne i dydaktyczne.
Najdogodniejszym sposobem zaspakajania
olbrzymiego "głodu" ruchu oraz niwelowania
przykrych skutków, jakie niesie przeciążenie nauką
szkolną są zabawy ruchowe. Udział w tych zabawach jest
nieodzowny do prawidłowego rozwoju fizycznego i
psychicznego dziecka. Dlatego też rodzice powinni
zadbać o to, by codziennie, bez względu na porę roku i
typ pogody, dziecko przebywało na świeżym powietrzu.
Szczególne znaczenie, ze względów wychowawczych mają
zabawy ruchowe z rówieśnikami, gdyż uczą dziecko
szlachetnej rywalizacji, panowania nad sobą oraz
podporządkowania się obowiązującym regułom i zasadom.
Dzieci 6-10 letnie nie przestają bawić się w
role, a więc lubią zabawy tematyczne, twórcze.
Systematycznie powiększający się zasób wiedzy o
otaczającej rzeczywistości, doskonalenie się
umiejętności powodują, że bogaci się tematyka tych
zabaw. Coraz większa pomysłowość i fantazja
pobudzają do twórczego działania.
Tego rodzaju inicjatywy twórcze należy
pobudzać, wyróżniać i chwalić. Zabawy w role
polecić należy jedynakom, aby w gronie rówieśników
mieli okazję nauczyć się bezkonfliktowego, zgodnego
działania, pozbawionego cech egoizmu.
Duże znaczenie mają także zabawy konstrukcyjne,
które rozwijają sprawność manualną dziecka (niezbędną
w opanowaniu umiejętności pisania), wyobraźnię
przestrzenną, pomysłowość i zmysł estetyczny. A
ponieważ ich istotą jest scalanie elementów i ich
rozkład (analiza i synteza manipulacyjna ) - stanowią
niezbędne przygotowanie do opanowania umiejętności
czytania. W odróżnieniu od zabaw ruchowych i
tematycznych, zabawy konstrukcyjne podejmowane są przez
dzieci raczej indywidualnie. Powinny bawić się w nie
dzieci wykazujące niski poziom sprawności manualnych
oraz mające trudności w skupieniu uwagi. Zabawy
konstrukcyjne stopniowo przekształcają się w
majsterkowanie, modelowanie, szycie itp.
Przy końcu okresu przedszkolnego, a zwłaszcza w
wieku 7-10 lat, ulega zmianie forma i treść
dziecięcych zabaw. Ze względu na wzrastającą
pobudliwość intelektualną oraz ciekawość - wśród
dzieci szkolnych wyraźnie wzrasta zapotrzebowanie na gry
i zabawy umysłowe. Największym powodzeniem cieszą się
więc: loteryjki, układanki, domina, łamigłówki,
zagadki, krzyżówki oraz gry planszowe.
Z chwilą przekroczenia progu szkoły coraz
bardziej dominującą formą aktywności dziecka staje
się nauka. Sprostanie obowiązkom szkolnym, to dla niego
niełatwe zadanie. Żądne zabawy, ruchu, -
unieruchomione w ławce - z trudem poddaje się rygorom
szkoły. Poza tym szkoła, do której po raz pierwszy
przychodzą dzieci stanowi dla nich nowe, nieznane
środowisko. Dzieci te, a w szczególności
pierwszoklasiści nie są przygotowani w pełni do
podjęcia nauki w szkole. Dlatego też należy
wprowadzić odpowiednie metody i formy pracy, które
powinny wspomagać uczenie się, łagodząc częściowo
przekroczenie trudnego często progu między przedszkolem,
a szkołą. Jedną z takich form zachowania łączności
między wychowaniem przedszkolnym, a nauczaniem
zintegrowanym stanowią gry i zabawy dydaktyczne.
Wprowadzenie gier i zabaw na lekcjach mobilizuje uczniów
do aktywności, wdraża do współdziałania w grupie,
udzielania pomocy słabszym. Podczas zabawy dziecko o
wiele więcej zapamiętuje, spostrzega, rozwija się jego
wyobraźnia, kształtują cechy osobowości. A
najważniejsze jest to, że poprzez gry i zabawy
rozwijamy myślenie, pamięć, uwagę, wyobraźnię,
spostrzegawczość, mowę. Ponadto poprzez umiejętne
stosowanie tej metody stwarzamy atmosferę, w której
każde dziecko czuje się ważne i potrzebne.
Ważną rolę w zabawie odgrywają rodzice. To
oni muszą stworzyć dzieciom odpowiednie warunki
działalności zabawowej, zaopatrzyć je w zabawki i
rekwizyty, okazywać zainteresowanie zabawą i w niej
uczestniczyć. Wspólna zabawa z dziećmi dostarcza
rodzicom wielu informacji o ich rozwoju, zachowaniu w
różnych sytuacjach, o cechach charakteru. Niższą
sprawność fizyczną, manualną, słabszą koncentrację
uwagi, zaburzenia wzroku i słuchu, wady wymowy i inne
niedociągnięcia łatwiej usuwać właśnie w toku
swobodnych zabaw z dzieckiem, w atmosferze wzajemnego
zaufania i życzliwości.
BIBLIOGRAFIA:
- Borysowicz Elkonin Daniel - "Psychologia
zabawy"
- Godlewski Michał - "Pedagogika"
- Słysz Stefan - "Gry i zabawy"
- Szuman Stefan - "Rozwój
psychiczny dzieci i młodzieży"
- Wołoszyn Stefan - "Żródła
do historii wychowania i myśli pedagogicznej".
Powrót do Top Secret
|