|
Opracowanie:
mgr M. Janduła |
Wyrabianie
wrażliwości ortograficznej dziecka
|
Poprawne
wypowiadanie się w piśmie jest czynnością złożoną,
na którą składa się poprawność ortograficzna (łącznie
z interpunkcją), gramatyczna, stylistyczna, kompozycyjna.
Najważniejszą jest poprawność ortograficzna, bowiem
od zapisu wyrazu zależy stopień zrozumienia tekstu.
Niepoprawny zapis często powoduje błędne rozumienie
tekstu np. wyraz morze przez "rz" - wiemy, że
chodzi o zbiornik wodny, a może przez "ż" ma
zupełnie inne znaczenie np. może jutro będzie ciepło.
Brak poprawności
ortograficznej nazywamy dysgrafią.
Podstawowym celem nauczania ortografii jest wytworzenie u
uczniów nawyku ortograficznego pisania, które powinno
stać się czynnością automatyczną. Cel ten
podporządkowany jest ogólnym celom nauczania języka
polskiego, a w szczególności osiągnięciu
umiejętności poprawnego wypowiadania się w piśmie.
Z przeprowadzonych badań
wynika, że:
- Z pisownią wielką literą na początku zdania,
w imionach własnych, tytułach uczniowie
zapooznają się wcześnie. Zadziwia jednak fakt,
że w klasie I, aż 40% uczniów popełnia tu
błędy, a w klasie III jeszcze 24% uczniów (dzieci
często podpisując kartki na kartkówkę piszą
swoje imię i nazwisko małą literą).
Materiał
ortograficzny odzwierciedla dziecko za pomocą
analizatorów. Zapisany wyraz spostrzega wzrokowo i
wymawia go, uruchamiając ośrodki motoryczne mowy.
Wymówiony wyraz kojarzy z akustycznym wyobrażeniem
słuchowym i jego optycznym obrazem, a zapisanie wyrazu
wzmacnia zapamiętanie obrazu graficznego i ruchowego.
Przy takim połączeniu czynności powstają w umyśle
dziecka skojarzenia pomiędzy spostrzeżeniami wzrokowymi,
słuchowymi i ruchowymi, narządów mowy i ruchów ręki.
Skojarzenia te muszą być utrwalone poprzez ćwiczenia w
dostrzeganiu i zapamiętywaniu wyrazów, aż do momentu
wytworzenia u uczniów nawyku ortograficznego. W dużej
mierze zależy to od poziomu:
- pamięci;
- uwagi;
- myślenia;
pamięć -
|
błędy powstają w wyniku nie
utrwalonego obrazu graficznego wyrazu - zbyt
mało ćwiczeń.
|
uwaga - |
trudności w koncentracji uwagi,
wydaje się, że dziecko słucha nauczyciela, a
ono myślami jest gdzie indziej i wtedy pisząc
opuszcza litery, wyrazy, myli szyk wyrazów z
zdaniu, bo nie było skoncentrowane na tym, co
czytał nauczyciel. |
myślenie - |
brak umiejętności
przeprowadzenia kolejnych operacji myślowych,
które występują przy werbalnym uczeniu.
Powoduje to powstawanie tzw. błędów formalnych,
gdzie dziecko zna prawidła ortograficzne, ale
nie umie ich zastosować w napisanych wyrazach. |
ZASADY ORTOGRAFII.
- Nauka prawidłowej pisowni -ukazanie dzieciom i
przyzwyczajanie ich do wyrazów poprawnie
napisanych;
- Ciągła i systematyczna praca;
- Podawanie reguł;
Podstawowe
rodzaje ćwiczeń, które stosujemy to przepisywanie,
pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu, pisanie z
komentowaniem.
Dzieci w młodszym wieku
szkolnym mają duże trudności w pisaniu pod względem
ortograficznym. Stąd też pomoc rodziców w
organizowaniu dzieciom w domu ćwiczeń ortograficznych
może być użyteczna w poprawie stanu nauczania
ortografii polskiej w kl. I-III. Podstawowym narzędziem
do oceny umiejętności ortograficznych dzieci jest
dyktando sprawdzające albo inaczej pisanie ze słuchu.
Mówi się dzieciom kolejne zdania tekstu zawierającego
trudne wyrazy pod względem ortograficznym, a dziecko ma
je napisać ze słuchu.
Przedstawię propozycję
tekstu do dyktand sprawdzających umiejętności
ortograficzne dzieci w klasie II.
W przedstawionym tekście uwzględniono
następujące zasady ortograficzne poznane w klasie II:
- Wielka litera na początku zdania;
- Wielka litera w pisowni imion;
- Dwuznaki;
- Zmiękczenia ś, ć;
- Pisownia wyrazów z "ó", "u";
- Pisownia wyrazów z "i", "j";
- Pisownia samogłosek nosowych ą i ę;
- Pisownia wyrazów zakończonych na -ówka;
- Pisownia wyrazów z "rz" po
spółgłoskach;
- Pisownia wyrazów z "h";
Przedstawiony
sprawdzian pozwala na względnie adekwatną ocenę
umiejętności ortograficznych dzieci w miesiącach
kwiecień-maj klasy II. Jeżeli dziecko w toku pisania ze
słuchu popełni 4 i więcej błędów ortograficznych,
to jest to poważny sygnał ostrzegawczy. Rodzice winni
wspólnie z dzieckiem ćwiczyć te dyspozycje, które
decydują o poprawnej pisowni (pamięć wzrokowa,
słuchowa i ruchowa).
W związku z tym mam do
Państwa prośbę abyście Państwo rozmawiali z dziećmi
na temat poznanych na lekcji wyrazów (mogą to być te
wyrazy, które są podawane przed dyktandem, bądź
wyrazy z trudnościami ortograficznymi w czytance,
którą mają się nauczyć czytać) niech te wyrazy
zaznaczą trudności kolorową kredką. Po przepisaniu
można wyrywkowo zapytać o pisownię 5-6 wyrazów np.
jak napiszesz wyraz "który" - i zorientują
się Państwo czy dziecko myślało przepisując. Nie
zajmie to dużo czasu, wystarczy codziennie 10-15 minut.
Duże znaczenie ma
samodzielne przepisywanie króciutkich tekstów i
samodzielne ich sprawdzanie tzw. samokontrola (dzieci to
znają), a Państwa proszę o sprawdzenie poprawności
wykonanej pracy. Kiedy dzieci będą wiedziały, że w
szkole sprawdzam zeszyty, a w domu zrobią to rodzice czy
starsze rodzeństwo, spowoduje to wytworzenie u dzieci
czujności ortograficznej. Może spowoduje to, że
zaczną bardziej zastanawiać się nad tym, co piszą.
Nie twierdzę, że dzieci
nie znają reguł, wręcz przeciwnie one to wszystko
wiedzą np. że po spółgłoskach piszemy "rz",
że kiedy wymienia się na "o" lub "e"
piszemy "ó", że w zakończeniach "ów"
piszemy "ó", i że są wyjątki, a mimo
wszystko nie umieją pomyśleć o tym na dyktandzie.
PRAKTYKA SZKOLNA.
Przykłady tekstów przeznaczonych do pisania ze słuchu
- autorstwo nauczyciela.
Wyrazy z "h":
Znamy różne zawody: marynarz, lekarz,
hutnik.
Na haku wisi huśtawka, a w ogrodzie wisi hamak.
Halinka jeździ na hulajnodze, którą dostała od druha.
Każdy z nas powinien mieć w kieszeni chusteczkę.
Zapadł chłodny wiosenny zmierzch.
Słońce schowało się za chmury.
W chacie na strychu słychać chrząszcza. Hania i Henio
chętnie szykują kolację w kuchni. Henio kroi chleb,
smaruje masłem, a Hania nakłada wędliną i chrzanem.
Powrót do Top Secret
|