Pracując w szkole
podstawowej jako nauczycielka plastyki zauważyłam, że
coraz trudniej jest zainteresować uczniów tematami i
technikami plastycznymi. "Witraż"
(łac. vitrum - szkło) - barwna płaszczyzna dekoracyjna
ze szkła, umieszczona w otworze okiennym; działanie
światła czyni z niej "obraz samo świecący".
Mając na uwadze powyższe możemy stwierdzić, że techniki parawitrażerskie to takie, które będą dawały podobne efekty wizualne jak witraż i są nimi: MALOWANIE NA SZKLE Przed malowaniem
na szkle należy sporządzić na papierze szkic
kompozycji i wypełnić go kolorystycznie akwarelą lub
kredkami. WYCINANKI "RICHELIEU" Z PAPIERU Na jednobarwnym
arkuszu papieru rysujemy delikatnie ołówkiem
kompozycję. Dookoła brzegów rysujemy ramkę o
szerokości ok. 2 cm. Każdy kontur kompozycji pogrubiamy
do szerokości ok. 0,5 cm i dorysowujemy do ramki (
trzeba bardzo uważać, by przy wycinaniu nie przeciąć
potrzebnych linii, bo wtedy część kompozycji może nam
wylecieć). Płaszczyzny między konturami wycinamy. W
ten sposób powstaje siatka, na tle której będzie
kompozycja z sylwetek. WYCINANKA WARSTWOWA Z kawałka
brystolu wycinamy nożyczkami uproszczoną sylwetkę. Na
arkuszu bibułki o dowolnym kolorze kładziemy sylwetkę
wyciętą z brystolu i obrysowujemy ją ołówkiem.
Wycinamy sylwetkę z bibułki, a z niej kilka fragmentów,
czyli odejmujemy z niej część powierzchni. Kładziemy
następnie tę powykrawaną bibułkę na białej serwetce,
podklejamy cienko klejem brzegi brystolu w miejscach
styku z bibułą. WITRAŻE PAPIEROWE Wykonujemy
podobnie jak wycinanki "richelieu", z tym, że
rysunek przenosimy na czarny karton. Odwróciwszy ten
ażurowy karton na drugą stronę, pod każdą
płaszczyznę przyklejamy bibułkę w odpowiednim kolorze
zgodnie ze szkicem. Zamiast bibułki można użyć bardzo
cienkiego papieru pomalowanego farbą akwarelową. Po
wyschnięciu farby papier można nasycić olejem lnianym
lub bezbarwną pastą do podłóg. WITRAŻ NA KALCE TECHNICZNEJ Przygotowujemy kolorowy projekt witrażu w skali 1:1. Na ten projekt nakładamy takiej samej wielkości arkusz kalki technicznej. Na kalce kopiujemy rysunek naszej kompozycji używając do tego korektora. Po wyschnięciu wypełniamy łaszczyzny pomiędzy liniami malując akwarelą, lub zarysowując gęsto kredkami ołówkowymi. KOMPOZYCJA Z KOLOROWYCH LIŚCI Wysuszone na płasko liście lub inne materiały roślinne wycinamy zgodnie z projektem dobierając odpowiednio kolory. Każdy element przyklejamy do szyby klejem bezbarwnym. Na gotową kompozycję nakładamy drugą szybę, mocno dociskamy i wkładamy w ramkę. Poszczególne elementy mogą na siebie zachodzić. Uzyskamy wówczas dodatkowe barwy. KOMPOZYCJA Z KOLOROWEGO PLASTIKU Pracę wykonuje się podobnie jak wycinankę warstwową. W tej technice wykorzystujemy plastik bardzo cienki, przezroczysty (np. niektóre okładki na zeszyty) ale dość sztywny. Oczywiście poszczególne elementy sklejamy klejem do tworzyw sztucznych. WITRAŻE ZE SZKŁA I MODELINY Pracę wykonujemy z kolorowych kawałków szkła (oszlifowanych). Układamy dowolną kompozycję. Złącza zaklejamy modeliną. Całość zapiekamy w piekarniku. RAMY
BEZPIECZEŃSTWA PRACY 1Zwolińska, Malicki, Mały słownik terminów plastycznych, Warszawa 1991 |