Jak udzielać rad dzieciom? |
Trzeba najpierw dowiedzieć
się, czego one potrzebują, |
a potem radzić im, żeby to
zrobiły. |
H. Truman
|
|
WPŁYW
TELEWIZJI NA DZIECI |
Zainteresowania
programowe uczniów na I etapie edukacyjnym
|
Jednym z
najczęściej poruszanych tematów na przełomie wieków,
a dotyczących wychowania i wpływu oddziaływań
zewnętrznych na osobowość dziecka jest temat
szkodliwego oddziaływania telewizji na młode pokolenie.
Przyjrzyjmy się więc tej tematyce zaczynając
od samego początku, od przytoczenia terminu - telewizja.
telewizja |
- dział
telekomunikacji zajmujący się zagadnieniami
związanymi z odtwarzaniem w miejscu odbioru
obrazów, scen ruchomych wraz z towarzyszącym im
dźwiękiem, nadawanych metodami teletransmisji;
programowa: specjalnie opracowane programy
rozrywkowe, informacyjne, szkoleniowe itd. |
Telewizja, a raczej
oglądanie jej programów stało się w życiu
współczesnego człowieka ważnym źródłem
informacji, narzędziem kształtowania postaw i
zainteresowań. Współczesne dzieci właściwie od
urodzenia mają kontakt z telewizją. Powiązane ze sobą
obrazy i słowa apelują do ich uczuć, kształtują
wyobraźnię i osobowość. I tu należałoby odwołać
się do pojęcia osobowości:
osobowość |
- zbiór
względnie stałych cech psychicznych człowieka,
różniących go od innych ludzi, warunkujących
stałość jego zachowania; osobowość
kształtuje się w toku rozwoju osobniczego, na
podłożu wrodzonych cech biofizycznych
człowieka, pod wpływem oddziaływań
zewnętrznych i własnej aktywności
jednostki. |
Łatwo można więc
zauważyć, że dla kształtującej się dopiero
osobowości dziecka owe wpływy oddziaływań
zewnętrznych mogą być zarówno korzystne, jak i
bardzo negatywne. Ważne jest także przestrzeganie
granic wieku, określonych dla każdego filmu, czy
programu telewizyjnego, bowiem dla prawidłowego odbioru
programów telewizyjnych potrzebne jest osiągnięcie
odpowiedniego poziomu rozwoju społecznego, czy
emocjonalnego.
Przyjrzyjmy się teraz, jakie rodzaje wpływu środków
masowego oddziaływania na dzieci i młodzież można
wyodrębnić (wg Hildy Himmelweit):
- Wpływ bezpośredni wywierają
poszczególne filmy, programy TV. Jest to
natychmiastowe działanie emocjonalne programu
lub filmu oraz intelektualne opracowanie
obejrzanych treści.
- Wpływ natychmiastowy działa na zasadzie
mechanizmu drążenia. Każdy program telewizyjny
wywiera mały, prawie niedostrzegalny wpływ,
który następnie sumuje się z innymi,
dotyczącymi poprzednio oglądanych programów i
powoduje w psychice odbiorcy wyraźne zmiany.
- Zbliżony do niego jest wpływ podświadomy.
Widz początkowo odrzuca postawę prezentowaną
na ekranie ze względu na kontekst. Z czasem
okoliczności towarzyszące zostają zapomniane,
a napięcie uczuciowe wywołane przez postawę
bohatera utworu tkwi w odbiorcy.
Uwzględniając powyższe rodzaje
wpływów można wnioskować, że oglądanie programów
telewizyjnych przez dzieci i młodzież nie pozostaje bez
żadnych oddziaływań na ich osobowość, dlatego dobór
programów telewizyjnych powinien być dostosowany do
wieku, rozwoju społecznego, umysłowego i emocjonalnego.
W zależności od funkcji, jaką
spełnia program telewizyjny, można wymienić ich trzy
rodzaje:
- programy informacyjne - mają swój
odpowiednik w piśmiennictwie w szeroko pojętej
publicystyce, a w zakresie filmów odpowiadają
rodzajowi dokumentalnemu. Są nimi np. programy
społeczno-polityczne ("Wiadomości",
"Teleexpress"), informacja kulturalna
("Magazyn kulturalny").
- programy oświatowe - odpowiadają w
piśmiennictwie rozprawom popularnonaukowym, a w
filmie - całemu rodzajowi filmów oświatowych.
Można wyróżnić takie gatunki, jak programy
popularyzujące zdobycze współczesnej nauki i
techniki , z zakresu oświaty rolniczej ("Agrobiznes"),
ochrony zdrowia ("Twój lekarz"), kursy
języków obcych (Windy - lifts") itp.
- programy rozrywkowe - dzielą się na
szereg gatunków zapożyczonych zarówno z teatru,
filmu, jak i z publicystyki radiowej. Mogą to
być również programy oświatowe,
popularyzujące różne dziedziny nauki, a które
zawierają elementy rozrywki. Pomaga to odbiorcom
lepiej zrozumieć trudne nieraz zagadnienia oraz
przyswoić sobie wiedzę w sposób przyjemny.
Programy takie równocześnie uczą,
zaciekawiają i dostarczają przeżyć
estetycznych. Poza tym wszystkie programy
informacyjne i oświatowe budowane są w taki
sposób, że równomiernie apelują do wzroku i
słuchu odbiorcy.
Umiejętność dokonywania
trafnego wyboru treści upowszechnianych przez środki
masowego przekazu, z telewizją na czele, należy do
umiejętności szczególnie potrzebnych człowiekowi
współczesnemu. Pozwala bowiem na aktywne uczestniczenie
w życiu społecznym i kulturalnym. Umiejętność tę
należy kształtować już od najmłodszych lat.
Ważnym problemem jest również ilość czasu,
jaką dziecko poświęca na oglądanie telewizji, oraz to,
co ogląda. Ilość czasu spędzanego przez
dziecko przed telewizorem uzależniona jest od tego, czy
może ono korzystać z innych rozrywek i czy opiekun
organizuje jego wolny czas. Wybór programów nie może
być przypadkowy. Należy brać pod uwagę z jednej
strony charakter i treść programu czy filmu, z drugiej,
możliwości percepcyjne dziecka.
Zadaniem wychowawców czy opiekunów powinno być
zapoznanie się z programem telewizyjnym w celu
odpowiedniego doboru treści, które powinny być
przekazane dziecku. Programy telewizyjne, właściwie
dobrane, mogłyby rozwijać wszystkie sfery życia
dziecka. Musiałby jednak być spełniony jeszcze jeden
warunek, że rodzice traktowaliby telewizję bardzo
poważnie, nie jako "odskocznię". Wtedy
nie byłoby sytuacji, że dziecko nie ma zorganizowanych
żadnych zajęć i siedzi przed telewizorem oglądając
wszystko po kolei.
Co dzieci oglądają i ile czasu dziennie
poświęcają telewizji (na podstawie badań
przeprowadzonych w wybranej III klasie szkoły
podstawowej w Pionkach) ?
Wg badań prowadzonych w latach
90-tych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach,
przeciętny czas oglądania programów telewizyjnych
przez dzieci klas I-III wynosi 2 godziny 26 minut
dziennie. Natomiast wg przeprowadzonej ankiety, którą
objętych było 22 uczniów wybranej klasy III szkoły
podstawowej, czas ten wyniósł 2 godziny 34 minuty, co
jest wynikiem porównywalnym, przekraczającym jedynie o
8 minut przeciętny czas oglądania programów
telewizyjnych dziennie przez dzieci w tym wieku w Polsce.
Upodobania programowe uczniów klas I-III
skupiają się przede wszystkim wokół filmów
animowanych. Jest to rodzaj różniący się od
wszystkich innych techniką zdjęć. Przy pomocy animacji
można na ekranie ukazać w ruchu te obrazy i przedmioty,
które w trakcie dokonywania zdjęć były faktycznie
nieruchome - można np. pokazać tańczące krzesło,
maszerujące zapałki itp. Są dwa główne nurty filmu
animowanego:
- filmy rysunkowe
- filmy kukiełkowe.
Filmy rysunkowe są szczególnie
lubiane przez dzieci, zarówno z klas pierwszych, drugich,
jak i trzecich. Tak jest i w naszej badanej klasie. Wg
ankiety 7 uczniów ogląda filmy rysunkowe bardzo często,
6 uczniów często, 7 uczniów czasem, a tylko dwoje
uczniów nie ogląda filmów rysunkowych wcale.
Największe uznanie zyskała sobie bajka "Gumisie",
która opowiada ciekawe przygody małych misiów, które
zawsze stają w obronie słabszych.
Dzieci jednakże oglądają i lubią nie tylko
filmy animowane. Programy dla dzieci również
cieszą się wielkim powodzeniem. 5 uczniów ogląda
bardzo często różnego rodzaju programy dla dzieci,
10 uczniów ogląda często, 7 uczniów ogląda czasem.
Nikt z badanych dzieci nie przyznał się, że nie
ogląda żadnych programów dla dzieci. W tej
klasie największym uznaniem cieszył się program "Ziarno"
(20 % wszystkich odpowiedzi) oraz "Ulica Sezamkowa"
(16 % wszystkich odpowiedzi).
Dzieci oglądają także programy edukacyjne, wg
badań wynika, że 4 uczni czyni to bardzo często, 1
uczeń często, 13 uczniów czasem, a 4 uczniów nie
ogląda takich programów.
Upodobania młodych widzów są bardzo zbieżne,
podyktowane chęcią wspólnego przeżywania przygód z
bohaterami filmowymi. Niektóre przygody czy nawet
zachowania pokazane w filmach czy programach
telewizyjnych zostają często przenoszone przez dzieci
do zabawy na własne "podwórko". Dzięki
różnym programom zabawy te są bogatsze treściowo, a
czasem wzbogacane o rekwizyty niezbędne do odegrania tej
czy innej sceny. Wzbogaca się też znacznie słownictwo
dzieci, programy telewizyjne w ogóle sprzyjają
wzbogacaniu słownictwa dzieci i młodzieży.
Powszechność oglądania audycji "na dobranoc"
i programów telewizyjnych po godzinie 19.30.
Programy, które nadawane są dla
młodych widzów "na dobranoc" cieszą się,
jak wynika z badań, powodzeniem. Tylko jeden uczeń w
badanej klasie stwierdził, że nie ogląda "dobranocki",
10 uczniów ogląda je czasem, 7 uczniów często, a 4
uczniów bardzo często. Jeśli chodzi o ulubione
dobranocki, to na pierwszym miejscu pojawiają się tu
znów "Gumisie", drugie miejsce zajmuje bajka
"Bolek i Lolek", a trzecie "Smurfy".
7 uczniów ogląda filmy po godzinie 19.30 bardzo
często, 7 uczniów często, 7 uczniów czasami, a tylko
jedno dziecko nie ogląda ich wcale. Wśród tych filmów
młodzi widzowie z klasy III najczęściej wymieniali
filmy takie, jak "Miodowe lata", "Świat
według Kiepskich", "Graczykowie" czy
"Rodzina zastępcza". Są to filmy
opowiadające w wesoły, a często zabawny sposób o
rodzinie, jej codziennym życiu.
Ale także 17 % uczniów wymienia także filmy
kryminalne, o policjantach i złodziejach oraz o
zabijaniu. W odpowiedzi na pytanie w ankiecie o to, czy
uczniowie odczuwają strach oglądając te filmy, jedno
dziecko odpowiedziało, że bardzo często, 7 uczniów
wybrało odpowiedź czasami a 14 uczniów odpowiedziało,
że nie. Wyniki te są dosyć zadawalające i wskazują
na to, że dzieci w rzeczywistości nie oglądają zbyt
wielu filmów "grozy". Wniosek ten potwierdza
także analiza kolejnego pytania, dotyczącego koszmarów
sennych. 12 uczniów odpowiada, że nie śnią im się
koszmary, 6 uczniom śnią się czasami, 3 uczniom śnią
się często a jeden badany przyznaje, że koszmary
dręczą go często.
Popularność filmów TV oraz inne zainteresowania
badanych uczniów z klasy III
Następne pytanie zamieszczone w
ankiecie pozwoliło ustalić rodzaj filmów najbardziej
popularnych.
Pytanie brzmiało: Jakie filmy lubisz
oglądać najchętniej? Uczniowie mieli podane 8
możliwości do wyboru. Liczba głosów opowiadających
się za rodzajem filmu nie była ograniczona, tzn. badany
miał prawo w wypowiedzi uwzględnić wszystkie 8 rodzaje
filmów. Dlatego też liczba i procent głosów "za"
danym gatunkiem filmu była obliczana nie w zależności
od ilości respondentów, ale od ilości wszystkich
głosów. Oto wyniki: najchętniej oglądane są filmy
przygodowe (20 %), komedie (16 %), baśnie filmowe (13 %),
a potem przyrodnicze (12 %), sensacyjne (11 %).
Najmniejszym powodzeniem cieszą się filmy wojenne (8
%). Dwoje dzieci skorzystało ze swojego prawa do wyboru
wszystkich rodzajów filmów i zakreśliło wszystkie 8
możliwości.
Kolejnym pytaniem umieszczonym w ankiecie było
pytanie dotyczące zainteresowań dzieci w młodszym
wieku szkolnym: Jak najchętniej spędzasz wolny czas?
Uczniowie udzielili na to pytanie 12 rodzajów
odpowiedzi. Na I miejscu znalazło się po prostu
wyjście na dwór, jazda na rolkach, rowerze czy gra w
piłkę. Odpowiedź ta to 27 % wszystkich wypowiedzi. II
miejsce zajęło czytanie książek - 17 %, a dopiero na
III miejscu z 15 % znalazło się oglądanie telewizji.
Pojawiły się też pojedyncze, dość ciekawe wypowiedzi
jak: ćwiczenia gimnastyczne, wyszywanie, czy bieganie.
Można więc ze spokojem zauważyć, że telewizja nie
jest dla dzieci "całym światem". Dzieci
znają przysłowie: "W zdrowym ciele - zdrowy duch"
i stosują je na co dzień.
Podsumowanie
Oglądanie telewizji ma ważne
miejsce w organizacji czasu wolnego dziecka, ale jak
wynika z przeprowadzonych badań nie jest to jedyna
rozrywka dziecka. Ze względu na ograniczony zasięg i
liczebność badań ich wyniki nie mogą być podstawą
do uogólnień, a jedynie ilustracją stanu rzeczy w
konkretnej klasie lub materiałem porównawczym dla
własnych badań czy obserwacji.
Podsumujmy więc: dzieci oprócz oglądania
telewizji uczęszczają do szkoły, bawią się z
rówieśnikami, przygotowują do lekcji, należy także
wziąć pod uwagę fakt, że dzieciom z klas I-III
potrzeba około 10 godzin snu. Młodzi odbiorcy
interesują się i oglądają przede wszystkim programy
telewizyjne dla nich przeznaczone, oglądanie tych
programów motywują nie tylko chęcią rozrywki, która
odgrywa dużą rolę, ale także pragnieniem zdobywania
nowych wiadomości i doświadczeń. Znajomość programu
telewizyjnego nie pozostaje bez znaczenia, w oparciu o
niektóre filmy organizowane są zabawy. Można
powiedzieć, że znajomość programów telewizyjnych
należy do "podwórkowego savoir vivre'u".
Zainteresowania programowe dziewcząt i
chłopców zbytnio się nie różnią, nie są w żadnym
wypadku związane z płcią, a raczej ze środowiskiem i
jego wpływami na upodobania młodego widza.
Literatura:
- E . Ziętal Rozwój zainteresowań dzieci
młodszych w Studia Kieleckie, Kielce 1989
- W. Goriszowski Treści telewizyjne, a dzieci
w Studia Kieleckie, Kielce 1989
- J. Piaget B. Inhelder Psychologia dziecka,
Wrocław 1999
- K. Ostrowska Wokół rozwoju osobowości i
systemu wartości, Warszawa 1998
- Encyklopedia popularna PWN, Warszawa 1994
materiał przygotowała
|
mgr
Katarzyna Stolarska
|
Powrót do Top Secret
|