TECHNOLOGIE
INFORMACYJE
|
W
NAUCZANIU ZINTEGROWANYM
|
Zadania
szkoły.
Przemiany jakie zachodzą w
wielu dziedzinach życia ukazują nowe zadania i kierunki
edukacji szkolnej. Edukacja powinna uwzględniać warunki,
w których się odbywa, w tym także techniczne warunki
życia społeczeństwa.
Współczesna technologia informacyjna, ma
olbrzymi wpływ na życie człowieka. Winno to znaleźć
wyraz w procesie nauczania i wychowania, by odpowiednio
przygotować następne pokolenia dzieci na świadomych
odbiorców i użytkowników tej technologii.
Technologia informacyjna służy wszechstronnemu
posługiwaniu się informacją i komunikowaniu się.
Dotyczy to zarówno zakresu, z którego pochodzi
informacja, w jakim celu z niej korzystamy oraz sposobów
posługiwania się nią.
Nowa koncepcja kształcenia mówi, że edukacja
szkolna powinna wspomagać i ukierunkowywać wielostronny
rozwój człowieka, a nie jedynie koncentrować się na
przekazywaniu jak największej ilości gotowych faktów.
Nowoczesne nauczanie powinno być nastawione na
pobudzanie, aktywizowanie i rozwijanie działalności
poznawczej.
Z technologią informacyjną związana jest
jedna z głównych umiejętności kształconych w szkole,
polegająca na poszukiwaniu, porządkowaniu i
wykorzystywaniu informacji pochodzących z różnych
źródeł.
Zadaniem szkoły jest stworzenie odpowiednich
warunków do rozwijania aktywności ucznia.
Dziecko ma uczyć się dostrzegać, formułować
i przeżywać w rzeczywistych, czy też naturalnie i
spontanicznie organizowanych sytuacjach w procesie
edukacyjnym w szkole, jak i poza murami szkoły.
Technologia informacyjna wspomaga zdobywanie
kolejnych etapów kształcenia, poznania i zrozumienie
świata poprzez umożliwienie i ułatwienie docierania do
rzeczywistych zasobów informacji. Wzmacnia tym samym
twórczą aktywność uczniów, pomaga w odkrywaniu i
rozwijaniu zainteresowań oraz ułatwia pracę nad
własnym rozwojem.
Wprowadzanie uczniów stopniowo do posługiwania
się technologiami informacyjnymi ułatwi realizację
zadań szkoły, a jednocześnie pomoże w rozwijaniu
zainteresowań i uzdolnień.
Technologia informacyjna wzbogaca sposoby i
wspomaga możliwości zdobywania wiedzy i umiejętności,
pomaga w rozwiązywaniu problemów i podejmowaniu decyzji,
w znacznym zakresie usprawnia również proces uczenia
się.
Korzystanie z technologii informacyjnych ułatwia
radzenie sobie z niepewnością działania i złożonymi
problemami, umożliwia całościowe postrzeganie,
wspomaga pracę twórczą.
Usprawnia jednocześnie organizację pracy i
ułatwia posługiwanie się wieloma technikami i
narzędziami pracy. Dostarcza środków do indywidualnych
i grupowych prezentacji oraz do skutecznego komunikowania
się, ułatwiając pracę w grupie.
W szkole uczniowie winni kształcić swoje umiejętności
wykorzystywania zdobytej wiedzy, jednak bardzo istotne
jest przygotowanie dziecka do świadomego i mądrego
korzystania z komputerów i technologii informacyjnej.
Powinniśmy kształtować człowieka otwartego
na świat, umiejącego się w nim poruszać i korzystać
z tego co nam ofiaruje, nie gubiąc jednocześnie tego co
w człowieku najpiękniejsze.
Nauczyciel powinien podejmować takie działania,
które wykorzystują naturalną ciekawość dziecka, jego
aktywność i pomysłowość.
Zajęcia nie mogą polegać na wypełnianiu poleceń
nauczyciela i kopiowaniu jego poczynań. Uczeń powinien
być stawiany w sytuacji problemowej, która będzie
zmuszała go do myślenia, do wyboru najlepszego
rozwiązania.
Edukacja wczesnoszkolna stanowi ważny i trudny
okres w życiu człowieka. Należy stworzyć dziecku
takie warunki aby zachęcić je do aktywnego uczestnictwa
w procesie dydaktyczno-wychowawczym, ułatwić
wszechstronny rozwój intelektualny i emocjonalny.
Analiza stanu
wykorzystania technologii informacyjnych w nauczaniu
zintegrowanym.
W ostatnich latach można
zauważyć rosnące zainteresowanie problematyką
wykorzystania komputerów w procesie dydaktycznym.
Powstanie nowych technologii informacyjnych
powoduje przełom w dotychczasowych metodach i środkach
kształcenia, gdyż komputer stwarza nowe możliwości
wspomagania edukacji, w tym także wczesnoszkolnej.
Podjęcie tego wyzwania jest niezwykle korzystne,
bowiem wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów
można równocześnie podwyższyć efektywność procesu
dydaktycznego. Wykorzystanie komputerów w edukacji
wczesnoszkolnej stanowi dla dzieci dużą atrakcję.
Kształcenie wspomagane komputerem staje się bardziej
skuteczne, ponieważ dzieci uczą się formułowania
problemu i analizowania możliwości uzyskania jego
najlepszego rozwiązania.
Wypracowane przez nie konkluzje wyrabiają w
nich nawyki myślenia pojęciowego i twórczego. Zatem
osiągany jest cel procesu nauczania i uczenia się
poprzez przyswajanie wiadomości, umiejętności i
wartości oraz monitorowany jest proces dydaktyczno-wychowawczy.
W wyniku korzystania ze sprzętu informatycznego
wyrabiany jest też nawyk do skoncentrowania się i
dobrego organizowania swojej pracy.
Z komputerowego wspomagania nauczania wynikają
korzyści pedagogiczne. Wiele szkół unowocześnia swe
metody nauczania poprzez wprowadzanie nowych środków
dydaktycznych, wśród których dominuje komputer wraz z
układami multimedialnymi.
Środki te łączą wiele różnorodnych
sposobów prezentowania informacji. Nadają one
wiadomościom bardzo atrakcyjną i urozmaiconą formę,
dzięki czemu uczniowie z większym zaangażowaniem
uczestniczą w lekcjach.
Oprogramowanie edukacyjne przeznaczone do
zastosowania w klasach I-III jest dość bogate i nadal
się zwiększa. Dostępne są programy multimedialne na
krążkach CD, które zgodnie z założeniami nauczania
zintegrowanego, łączą w sobie treści z różnych
dziedzin edukacji.
Komputerowy program dydaktyczny nigdy nie jest
zawieszony w próżni. Dlatego też należy mieć na
uwadze konieczność połączenia wiadomości nowych z
dotychczas poznanymi.
Należy jednak zdawać sobie sprawę, że pełny
sukces można osiągnąć, wykorzystując starannie
dobrany program edukacyjny, ściśle związany z
treściami nauczania, których realizacja jest celem
zajęć. Innym czynnikiem mającym wpływ na jak
najlepsze wykorzystanie programu, jest umiejętność
obsługi komputera przez ucznia ze szczególnym
uwzględnieniem jego manualnych umiejętności. Jest to
bardzo ważne ze względu na zsynchronizowanie czynności
w momencie, gdy uczeń zna rozwiązanie i ma je
wykorzystać w programie.
W początkowym etapie komputerowego wspomagania
nauczania należy stosować te programy, których
obsługa jest związana z prostymi działaniami np.
klawiszy strzałek. Kolejnym etapem powinno być
wprowadzenie myszki, której precyzyjne używanie
początkowo sprawia kłopoty niektórym uczniom.
W przypadku wyboru właściwego programu
edukacyjnego nie ma potrzeby aktywizowania uczniów,
ponieważ współczesne programy potrafią znacznie
dłużej niż inne środki dydaktyczne przyciągnąć
uwagę dziecka w wieku wczesnoszkolnym.
Dzieje się tak dzięki bliskiej mu tematyce,
atrakcyjności graficznej i dźwiękowej, zawartości
ciekawych i zróżnicowanych pod względem trudności
zadań z elementami zabawy, czy też stosowaniu różnych
form nagradzania za dobrze wykonaną pracę.
Wykorzystanie środków informatyki w edukacji
wczesnoszkolnej powinno zwiększyć efektywność
działań edukacyjnych nauczyciela i zapewnić
maksymalną indywidualizację nauczania, bo przecież
każde dziecko ma inną osobowość i pracuje w innym
tempie.
Praca uczniów z komputerem oznacza nie tylko
korzystanie z gotowych programów. Dzieci mogą również
tworzyć własne prace i dokumenty, które następnie
drukowane i powielane mogą być wykorzystywane w
dalszych etapach procesu dydaktycznego, a nawet w życiu
codziennym. Ponadto możliwość wykonania pracy przy
komputerze, a następnie jej wydrukowanie jest źródłem
ogromnego zaangażowania podczas zajęć i dostarcza
uczniom wiele radości i dumy z samodzielnego wykonania
pracy.
Równie przydatne, a zarazem interesujące dla
uczniów jest korzystanie z programów malarskich (graficznych).
Komputer wspaniale zastępuje kartkę papieru, kredki i
farby, a projektowanie rysunku stwarza silną motywację
do pracy. Doskonałe efekty daje kolorowanie gotowych
rysunków prezentowanych na stronach Internetu np. www.dzieci.pl
.
Tym większa jest radość dziecka, że może spokojnie
zmieniać kolor wcześniej wypełniony, a jego pomyłka
nie ma wpływu na efekt końcowy.
Edytory graficzne stanowią źródło ciekawych
ćwiczeń usprawniających percepcję wzrokową,
orientację przestrzenną i sprawność manualną. Dzieci
korzystając z pomocy nauczyciela łączą wykonane w
edytorze graficznym ilustracje z napisanymi w edytorze
tekstowym własnymi tekstami.
W ramach szkolnej poligrafii za pomocą
komputera uczniowie mogą redagować szkolną gazetkę,
integrując w ten sposób swe środowisko i
umożliwiając prezentowanie zainteresowań uczniów na
jej łamach.
Komputerowa edukacja ma perspektywę w nauczaniu
wszystkich treści, zgodnie z założeniami nauczania
zintegrowanego.
Proces edukacji wsparty komputerem obejmuje różne formy
czynności, np.: ćwiczenia wspomagane przez komputer,
symulację z modelami sytuacyjnymi oraz gry dydaktyczne
indywidualne i zespołowe.
Komputer nie tylko wspiera, ale także
rejestruje efekty uczenia się, wskazuje trudności, daje
dodatkowe wyjaśnienia.
Poza tym komputer może sprawdzać poziom przygotowania i
osiągnięcia uczących się, przekazywać treści
programowe wspierając je ilustracjami, eksponować
ćwiczenia do samodzielnego wykonania oraz przechowywać
w pamięci osiągnięcia i poprzednie etapy uczenia się.
Kolejnym sposobem wykorzystania komputera do
przygotowywania się do zajęć i przeprowadzania procesu
dydaktycznego jest korzystanie z Internetu, który staje
się coraz bardziej dostępny i powszechny.
Jest to bowiem kolejny środek służący
wymianie informacji. Poprzez Internet użytkownicy
komputerów uzyskują wszelkiego rodzaju informacje,
mogą odbierać i wysyłać między sobą pocztę
elektroniczną - ale nie tylko.
W Internecie można znaleźć informacje na
każdy temat, jaki nam przyjdzie do głowy.
Sieć sieci to niewyczerpane źródło wiedzy,
nieustannie aktualizowanej i poszerzanej. Ważne jest
również to, iż wszystkie informacje jakie znajdziemy w
Internecie możemy wydrukować.
Doskonałe efekty daje korzystanie ze
wspomnianych już stron www.dzieci.pl, gdzie dziecko szybko i
obiektywnie zostaje ocenione za prawidłowe wykonanie
polecenia.
Aby właściwie wykorzystać Internet w procesie
dydaktycznym, powinniśmy zacząć od przetestowania
wszelkich praktycznych aspektów tzn. szybkości
połączenia, ewentualne trudności, umiejętność
posługiwania się programami do przeglądania zasobów
Internetu (najpopularniejsze to Internet Explorer i
Netscape Navigator). Na podstawie prób stwierdzam, że
przeprowadzenie lekcji z wykorzystaniem Internetu "na
żywo" jest zwykle kłopotliwe ze względu na
problemy z połączeniem.
Warto przypomnieć, że korzystanie z Internetu
podczas zajęć powinno przebiegać zawsze pod kontrolą
nauczyciela.
materiał opracowała
|
mgr
Lidia Czyżewska
|
Powrót do Top Secret
|