By wierzyć w siebie, |
muszę mieć kogoś, |
kto we mnie wierzy. |
S.
Garczyński
|
TEORETYCZNE PODSTAWY
TERAPII PEDAGOGICZNEJ |
Jak pomóc dzieciom
dyslektycznym?
|
Co to
jest terapia?
Zacznijmy od wyjaśnienia terminu
"terapia" oraz przybliżenia głównych jej
założeń, zasad prowadzenia i kierunków oddziaływania.
terapia |
- z
greckiego "terapera" czyli leczenie |
terapia |
- wszelkiego
rodzaju forma pomocy udzielanej pacjentowi,
mająca na celu usuwanie wszelkich dolegliwości |
terapia |
- system
działań stosowanych nie tylko w stosunku do
ludzi chorych lecz także jednostek mających
wszelkiego rodzaju zaburzenia |
Podmiotem terapii jest
zawsze człowiek, często dziecko. W tym przypadku
należy zwrócić uwagę na fakt, iż dziecko nie zdaje
sobie sprawy z własnych dysfunkcji, nie jest w stanie
samodzielnie podjąć decyzji o rozpoczęciu terapii.
Dlatego dorośli, szczególnie środowisko rodzinne, a
także nauczyciele, wychowawcy mają przed sobą ogromne
zadanie - wychwycenie wszelkiego rodzaju
nieprawidłowości i odchyleń od normy w zachowaniu
dziecka i podjęcie terapii (gdy istnieje taka
możliwość), w celu ich usunięcia.
W procesie terapii dziecka istnieje potrzeba
objęcia nią całego środowiska, w którym ono żyje,
gdyż inaczej istnieje groźba, że pozytywne wzorce (np.
poprawnego mówienia) zdobyte podczas terapii prowadzonej
tylko w szkole nie utrwalą się dziecku (np. w domu
rodzinnym dziecko nie będzie słyszało poprawnej mowy
itp.). W procesie terapii dziecka istotne jest także
prowadzenie zajęć w formie zabawy.
Terapia musi być prowadzona dwukierunkowo (jest
to tzw. psychomotoryka):
- usprawnienie funkcji motorycznych
- usprawnienie funkcji psychicznych
W terapii ważne są cztery elementy:
- terapeuta - osoba empatyczna, z
umiejętnością nawiązywania stosunków
interpersonalnych, komunikatywna, posiadająca
odporność na niepowodzenia w terapii
- dziecko z zaburzonymi funkcjami
- grupa, czyli zespół którym zajmuje się
terapeuta, w którym dzieci różnią się
między sobą rodzajem zaburzeń, wiekiem
metrykalnym itd. i oddziaływują na siebie
korzystnie
- zadania, a więc to, co musimy
zrealizować na podstawie diagnozy
Wyróżniamy cztery rodzaje oddziaływań
terapeutycznych:
- Aspekt psychoterapeutyczny:
- kształtowanie postawy uczestnictwa,
- uczenie sposobów pokonywania trudności
- budowanie wiary we własne siły i
umiejętności.
- Oddziaływanie psychokorekcyjne - są to zabiegi
usprawniające określoną funkcję (np.
kinezjoterapia, logoterapia itd.).
- Oddziaływania psychodydaktyczne - czyli
specjalne metody dydaktyczne (np. w nauce
czytania - metoda sylabowa).
- Oddziaływania ogólnorozwojowe - wzbogacanie
dziecka w zainteresowania, wiedzę o świecie itd.
Przystępując do terapii musimy uwzględnić
główne założenia:
- głównie dom
- wczesna diagnoza (choć warto pamiętać, że
pomocy należy udzielać w każdym wieku, nigdy
nie jest na nią za późno)
- terapia w oparciu o badania specjalistyczne
Warto przestudiować także zasady terapii
pedagogicznej:
- integracji
- adekwatności
- indywidualizacji (tempo dostosowane do dziecka)
- podmiotowego i całościowego objęcia działu
- zasada "drobnych kroków"
- systematyczności i intensywnego oddziaływania
- doprowadzania rozpoczętej pracy do końca
- wdrażania do samokontroli
- akceptacji, pogody ducha
- właściwego wzmacniania, nagrody
- eliminowania frustracji, nie obniżania oceny
dziecka, ocena za wkład pracy, nie za efekt
- przestrzegania jednolitego systemu oddziaływań
w klasie, w domu i w terapii pedagogicznej
Istnieją dwa kierunki oddziaływania terapii:
- bezpośrednio na dziecko
- pośrednio na szkołę, dom
Co to jest dysleksja rozwojowa?
Wiemy już, co to jest terapia,
kto ją prowadzi i jakie zasady obowiązują podczas
prowadzenia terapii. Nadszedł czas, żeby przyjrzeć
się trudnościom, z którymi chcemy walczyć i które
są tematem tego opracowania, czyli trudnościom w
uczeniu się przez dzieci czytania i pisania.
Takie specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
najczęściej określa się terminem dysleksja
rozwojowa. Określenie specyficzne wskazuje na
wąski zakres trudności w uczeniu się i ich szczególny
charakter. To odróżnia je od powszechnie znanych
trudności w uczeniu się, pojawiających się u dzieci o
obniżonej sprawności intelektualnej lub w wyniku
zaniedbań pedagogicznych i środowiskowych oraz braku
motywacji do nauki.
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w
czytaniu i pisaniu, nazywani uczniami dyslektycznymi
lub dziećmi z dysleksją rozwojową, mają
problemy z uczeniem się czytania i pisania. Trudności
te występują pomimo dobrej sprawności intelektualnej (często
powyżej przeciętnej lub wysokiej), posiadanej wiedzy i
umiejętności rozwiązywania problemów oraz motywacji
do nauki i ćwiczeń.
Termin dysleksja rozwojowa używany
jest dla określenia syndromu zaburzeń (zazwyczaj
współwystępujących), do których należą:
- dysleksja - specyficzne trudności w czytaniu (w
węższym ujęciu),
- dysortografia - specyficzne trudności w
opanowaniu poprawnej pisowni (występowanie
wszelkiego typu odstępstw od prawidłowego
zapisu, nie tylko błędów ortograficznych),
- dysgrafia - specyficzne trudności w opanowaniu
kaligraficznego pisma (niski poziom graficzny
pisma, tzw. brzydkie pismo).
Te różne formy specyficznych
trudności mogą też pojawiać się w postaci izolowanej.
Dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu
i pisaniu, o różnym stopniu nasilenia zaburzeń,
stanowią ok. 15 % populacji szkolnej. Odsetek dzieci z
głębokimi zaburzeniami o charakterze dysleksji
rozwojowej ocenia się na 3-4 %. Może to oznaczać, że
w ujęciu statystycznym w 30-osobowej klasie znajduje
się ok. 5 uczniów z tymi problemami, w tym jedno
dziecko o głębokiej postaci zaburzeń. Wskazują na to
badania M. Bogdanowicz z 1997 roku.
Dlaczego należy diagnozować
specyficzne trudności w uczeniu się?
Pedagogika zalicza dzieci
dyslektyczne do grupy uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, czyli takich, którzy wymagają w procesie
uczenia się szczególnych warunków odpowiadających ich
indywidualnym możliwościom i potrzebom:
- specjalistycznych metod nauczania i opieki
nauczyciela o specjalnym przygotowaniu,
- zróżnicowania tempa nauczania,
- dostosowania wymagań do możliwości i potrzeb
ucznia.
Dysleksji często towarzyszą
zaburzenia emocjonalne. Z reguły mają one charakter
wtórny, gdyż są skutkiem długoletnich niepowodzeń
szkolnych. Najpoważniejsze konsekwencje tych
niepowodzeń to neurotyczny rozwój osobowości lub
wystąpienie zaburzeń motywacji - zniechęcenia do nauki
i pracy nad sobą.
Jakie są formy pomocy
dla osób z dysleksją rozwojową?
Oddziaływania pedagogiczne wobec
dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i
pisaniu określa się mianem terapii pedagogicznej prowadzonej
pod kierunkiem nauczyciela-terapeuty o
specjalistycznym przygotowaniu.
Pomoc terapeutyczną w Polsce uporządkowano w
system, który odpowiada potrzebom dzieci o różnym
nasileniu trudności w czytaniu i pisaniu:
- pomoc rodziców pod kierunkiem nauczyciela,
- zespół korekcyjno-kompensacyjny w przedszkolu i
szkole,
- terapia indywidualna w poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
- klasy terapeutyczne i integracyjne,
- stacjonarne oddziały terapeutyczne dla dzieci z
głęboką dysleksją rozwojową i wtórnymi
zaburzeniami.
Postępy w terapii pedagogicznej
zależą przede wszystkim od głębokości i zakresu
zaburzeń powodujących specyficzne trudności w uczeniu
się, poziomu sprawności intelektualnej dziecka, od tego,
jak wcześnie podjęto pracę terapeutyczną i czy odbywa
się ona przy współudziale rodziców i nauczyciela w
szkole.
Jak pracować z dzieckiem
dyslektycznym?
Oto zasady pracy:
- interfalacji - ćwiczenie tej samej funkcji za
pomocą różnych technik, sposobów, by funkcja
ujawniła się nie tylko w gabinecie
terapeutycznym, ale również w klasie,
- jednoczesne stosowanie ćwiczeń korekcyjnych i
kompensacyjnych (usprawnia funkcje słabsze,
rozwija i podtrzymuje funkcje sprawniejsze),
- oparcie edukacji na uczeniu polisensorycznym (wielozmysłowym),
- zasada współdziałania terapeuty, nauczyciela i
rodziców w terapii pedagogicznej.
Zasady te w pełni realizuje metoda
18 struktur wyrazowych. Opiera się ona na analizie
sylabowo-głoskowej wyrazów w powiązaniu z ich budową
literową. Celem tej metody jest nauczyć automatycznego
nazywania kształtów fonogramów, czyli kombinacji liter
oraz rozwijać zdolność umieszczania ich w słowie, w
odpowiedniej kolejności. Aby dziecko miało jasny obraz
tego, jak zbudowane są konkretne wyrazy, posługujemy
się kolorami powszechnie stosowanymi nie tylko w terapii
pedagogicznej.
Kolor czerwony przypisujemy literom
odpowiadający samogłoskom, czarny spółgłoskom, a
zielony sylabie. Kolor ogranicza pewną całość,
którą należy przeczytać, zapamiętać i napisać.
Do stałego zestawu ćwiczeń powtarzających
się w kolejnych 18 częściach, stanowiących całość
metody należą:
- graficzny schemat budowy wyrazów,
- suwaki,
- wprawki,
- łańcuchy sylabowo-wyrazowe,
- słuchowe i wzrokowe różnicowanie słów
dźwiękowo i graficznie podobnych,
- słuchowe i wzrokowe wersje ćwiczenia: Co się
kryje w tym wyrazie?
- tworzenie nowych wyrazów o aktualnie omawianej
strukturze z wybranych liter lub sylab wyrazów
ilustrowanych na obrazkach,
- rozsypanki wyrazowo-zdaniowe,
- zagadki,
- czytanie zdań złożonych z wyrazów o znanej
strukturze sylabowo-literowej na materiale
drukowanym oraz pisanie ich z pamięci,
- pisanie zdań ze słuchu.
Omawianą metodą można
posługiwać się w pracy z dziećmi mającymi trudności
w czytaniu i pisaniu o charakterze dyslektycznym,
dysortograficznym lub dysgraficznym, na dowolnym etapie
zaawansowania dziecka w opanowaniu tych technik i
niezależnie od rodzaju zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych,
leżących u ich podłoża.
Dokładny opis przedstawionej wyżej metody
znajduje się w książce Ewy Kujawy i Marii Kurzyny pt.
"Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z
trudnościami w czytaniu i pisaniu". Jest to pozycja,
z którą na pewno warto się zapoznać, a ćwiczenia tam
zawarte stosować w praktyce.
Pamiętajmy - wytrwałość jest drogą do sukcesu!
Literatura:
- A. Rentflejsz-Kuczyk Jak pomóc dzieciom
dyslektycznym ? Warszawa 1999
- J. Piaget B. Inhelder Psychologia dziecka Wrocław
1999
- M. Bogdanowicz Trudności w pisaniu u dzieci
Gdańsk 1989
- E. Kujawa M. Kurzyna Metoda 18 struktur
wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w
czytaniu i pisaniu Warszawa 1994
materiał przygotowała
|
mgr
Katarzyna Stolarska
|
Powrót do Top Secret
|