|
Opracowanie:
mgr Marek Gałan |
Edukacja
polonistyczna kl. II - nauczanie zintegrowane
(konspekt
jednostki lekcyjnej)
|
TEMAT: |
Wypowiedzi
uczniów na temat przygotowań i symboli Świąt
Wielkanocnych. Zbiorowe redagowanie życzeń. |
CELE:
- Doskonalenie umiejętności redagowania życzeń.
- Poznanie różnych sposobów ozdabiania jaj
wielkanocnych.
- Podtrzymywanie świątecznych tradycji.
METODY:
- Pokaz, praca z tekstem, ćwiczenie praktyczne.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- Wiersz E. Skarżyńskiej " Wielkanocny
stół ", wiersz R. Przymusa "Wielkanoc"
- naturalne okazy pisanek
- ilustracje przedstawiające pisanki.
PRZEBIEG LEKCJI:
- Wielozdaniowe wypowiedzi
uczniów na temat zwyczajów wielkanocnych.
- Słuchanie czytanego przez N. wiersz E.
Skarżyńskiej
WIELKANOCNY STÓŁ
Nasz stół wielkanocny
Haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie-
mazurek w owoce przybrany.
Palmy- pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie -tata.
I my
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
Chcą tańczyć oberka.
Wpuśćmy wiosnę
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe!
- Jakie zbliżają się święta?
- Jakie czynimy do nich przygotowania?
- W jaki sposób dekorujemy mieszkania?
- Jakie tradycje związane są ze świętami?
(święcenie pokarmów, rezurekcja,
odwiedzanie grobów pańskich, wykonywanie pisanek,
składanie życzeń, śmigus-dyngus, dzielenie się
jajkiem)
- Poznanie różnych
sposobów zdobienia jaj wielkanocnych.
- Dlaczego święcimy jaja, a nie inne potrawy? (jajko
symbolizuje życie)
- W jaki sposób przygotowujemy jajka na Wielkanoc
?
- Rozwiązanie zagadki
ZAGADKA
Białe, żółte, malowane,
I kraszane i pisane,
na Wielkanoc darowane.
- Pokaz różnych pisanek.
- W jaki sposób zdobi się jaja? (gładkie to
kraszanki, we wzory - pisanki)
- Ciche czytanie
wiersza R. Przymusa (każdy uczeń ma tekst przed
sobą)
WIELKANOC
(...) Na stole pisanki
tęczą malowane.
Wśród zieleni trawy-
cukrowy baranek.
Bazie w wazoniku,
ciasta i wędliny.
Wielkanoc - i wielkie
spotkanie rodziny.
Analiza formy:
- Z ilu wersów składa się ten wiersz?
- Jakie słowa rymują się ?
- Jaka jest ilość sylab linijce?
Głośne czytanie wiersza przez wybranego ucznia.
- W jaki nastrój wprowadza nas ten utwór?
- Jak rozumiemy ostatnie dwa wersy?
- Jaki sposób składamy sobie życzenia? (osobiście,
listownie, telefonicznie, SMS-ami)
- Zbiorowe
redagowanie życzeń.
- Zapisanie na tablicy materiału słownikowego.
(gorące życzenia, moc serdecznych życzeń,
Mój Drogi, Kochani, z okazji, spokojnych, wesołych,
rodzinnych, przyjemnych)
- Zapis na tablicy najlepszych
propozycji.
- Analiza ortograficzna.
- Przepisanie życzeń.
Przykład:
Z okazji zbliżających się Świąt
Wielkanocnych przesyłam Tobie ........ i Twoim Rodzicom
moc serdecznych życzeń. Dzieląc się z wami
świątecznym jajkiem, życzę udanych Świąt,
wspaniałego śmigusa-dyngusa i spełnienia marzeń.
- Podsumowanie lekcji i
ocena aktywnych uczniów.
Powrót do Top Secret
|