Opracowanie:
mgr Monika Dziekan |
Scenariusz
lekcji z j. polskiego
w kl. V
Lekcja poświęcona jest poznaniu
historii miasta i legend z nim związanych. Temat został
podjęty w związku z realizowaniem przeze mnie ścieżki
regionalnej.
CZAS TRWANIA: 45 minut
CELE LEKCJI:
UCZEŃ
- Poszerza wiedzę o Pionkach i okolicy,
- Poznaje lokalną topografię miasta,
- Zdobywa wiadomości o lokalnej i regionalnej
kulturze,
- Kształci umiejętności wyszukiwania potrzebnych
informacji o książkach, biuletynach,
czasopismach,
- Prezentuje swą wiedzę przed klasą,
- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w trakcie
wykonywania poleceń.
METODY PRACY:
- Metoda projektu, elementy dramy (inscenizacja),
FORMA PRACY:
- Praca w grupach 5-6 osobowych
POMOCE DYDAKTYCZNE:
- Wystawa książek o Pionkach i Puszczy
Kozienickiej,
- Albumy o Pionkach, wykonane przez uczniów,
- Gazetka ścienna wraz z informacjami i zdjęciami
o naszym mieście,
- Fotografie - Pionki nocą,
- Plakaty reklamujące Pionki,
- Wizytówki grup (bibliografie, literaci, aktorzy,
plastycy).
UWAGA!
Ze względu na przygotowanie się
uczniów do tej jednostki lekcyjnej, podzieliłam klasę
na grupy. Dwa tygodnie przed terminem zajęć
przydzieliłam im zadania.
TEMAT LEKCJI:
Moje miasto w legendach.
- Czynności organizacyjno-porządkowe
- Wstęp:
Ważnym elementem kształcenia jest praca
twórcza ucznia. Dlatego postanowiłam aby temat:
"Moje miasto w legendach" został
przygotowany właśnie przez Was. Myślę, iż
Wasze zaangażowanie w tę pracę dla wspaniałe
rezultaty, które za chwilę będziemy podziwiać.
- Zapisanie tematu lekcji
- Rozwinięcie
Jak już wspomniano uczniowie zostali
podzieleni na grupy zgodnie z przydziałem zadań. Oto
ich prezentacja:
Przykłady - spodziewane
efekty
- Grupa I Bibliografowie - wyszukali materiały
dotyczące historii miasta
- Grupa II Literaci - ułożyli własną legendę o
mieście
- Grupa III Aktorzy - w oparciu o jedną z legend
przygotowali jej inscenizację
- Grupa IV Plastycy - przygotowali projekt, plakat
reklamujący Pionki pod hasłem: "Przyjedź
do..."
- Podsumowanie i omówienie lekcji.
Uważam, że wszystkie grupy wywiązały się z
przedzielonych zadań. Efektem waszego
zaangażowania są plakaty, ułożone legendy,
inscenizacja, jak również materiały
bibliograficzne. Myślę, że i wy jesteście
zadowoleni ze swoje pracy i metodę projektu
zastosujecie jeszcze przy innych tematach na
lekcji j. polskiego.
- Ocena pracy uczniów.
- Praca domowa:
- Ułóż kilka haseł reklamowych
zachęcających do przyjazdu do Pionek
- Narysuj dowolną techniką herb miasta
Pionki
Dla chętnych: Wykonam makietę
naszego miasta.
Pionki dn. .....................
ARKUSZ EWALUACJI
(ankieta zbiorcza)
Lekcja języka polskiego w
klasie V: "Moje miasto w legendach".
Uczestniliście
w lekcji "Moje miasto w legendach",
zaznaczcie znakiem "x" odpowiedzi na
poniższe pytania (Tak, Nie Wiem, Nie).
Informacja w ten sposób uzyskana, będzie dla
mnie niezwykle cenna w doskonaleniu warsztatu
pracy.
Lp. |
Pytania |
TAK |
NIE WIEM |
NIE |
1. |
Czy
rozumiecie na czym polega metoda projektu? |
|
|
|
2. |
Czy
chcielibyście pracować tą metodą na
innych jednostkach lekcyjnych? |
|
|
|
3. |
Czy
odpowiada Wam praca w grupie? |
|
|
|
4. |
Czy
atmosfera w klasie w czasie lekcji była
ciekawa? |
|
|
|
Dziękuję za wypełnienie ankiety - Monika
Dziekan
|
Powrót do Top Secret
|