|
Opracowanie:
mgr Renata Szewczyk |
Rola
gier i zabaw w procesie nauczania matematyki
|
Zgodnie
z postulatami dydaktyki jedną z najlepszych metod w
nauczaniu początkowym matematyki jest włączenie do
procesu nauczania odpowiednio pomyślanych gier i zabaw.
Zabawy umysłowe przyczyniają się do łatwiejszego
zapamiętywania nowych wiadomości, do wywoływania
szlachetnych stanów emocjonalnych, rozwijania mowy i
myślenia, harmonijnego rozwoju obu układów
sygnałowych i kształtowania się zwartych struktur
dynamicznych, na których opierają się nasze
umiejętności, nawyki i przyzwyczajenia.
U dzieci w młodszym wieku szkolnym
obserwujemy duże zainteresowanie zabawami umysłowymi,
których cechą jest współzawodnictwo w zakresie
umiejętności posługiwania się pamięcią, uwagą,
fantazją, zdolnością orientowania się, a treścią
ich jest zazwyczaj odgadywanie rebusów, szarad, zagadek.
Dzieci od najmłodszych lat z przyjemnością grają w
różne gry, organizują zabawy i zawody. Wszystkie te
formy stanowią dla dzieci rozrywkę, która jest
przeciwstawieniem obowiązków szkolnych.
Wprowadzając do nauki szkolnej elementy gier i
zabaw, stwarzamy sytuacje, w których dzieci będą się
angażowały w to co robią, będą chętniej pracowały
i dążyły do osiągnięcia jak najlepszych wyników.
Jeśli rozwiązanie zadania matematycznego łączy się z
wygraną, to dziecko angażuje się emocjonalnie,
rozwiązuje zadania ze spotęgowanym zainteresowaniem,
przy czym materiał zawarty w zadaniu zostaje bez
trudności opanowany. W grze większe szanse ma ten kto
gra lepiej, a więc kto potrafi przewidywać, poszukiwać,
eliminować niepotrzebne kroki, jest pomysłowy i szybko
się orientuje.
W miarę rozwoju dziecka zgadywanie, niepotrzebne
powtarzanie pewnych czynności i chaotyczne działania
zanikają. Coraz wyraźniej zauważa się wpływ czynnika
rozumowego na podejmowane przez dziecko decyzje.
Powodzenie gry czy zabawy w dużej mierze zależy od
nauczyciela, od jego umiejętności prowadzenia tego
rodzaju zajęć z werwą, uaktywniania wszystkich dzieci,
czasami prowokowania jednych dzieci do udzielania pomocy
innym dzieciom. Udział w grze lub zabawie jest dla
dziecka często okazją do uwierzenia we własne
możliwości, pozbywania się nieśmiałości i
ujawniania zdolności, a dla nauczyciela metodą
poznawania swego wychowanka.
Zabawy dydaktyczne stanowią więc skuteczną
metodę stymulowania poznawczej i społeczno-emocjonalnej
aktywności dzieci w okresie wczesnoszkolnym. Uczenie
się przez zabawę wyzwala ciekawość i zainteresowania
poznawcze, wzbudza motywację do wykonywania zadań
szkolnych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw
poznawczych dzieci. Najważniejszą rolą zabaw jest
wzbudzanie w dzieciach entuzjazmu. Różnorodne zadania i
ćwiczenia w formie gier i zabaw dydaktycznych mogą
stać się dla dzieci źródłem sukcesów i pożądanych
wyników.
Aktywność dziecka w formie zabawy jest bardzo
pomocna w rozwijaniu zdolności dostrzegania znaczących
elementów obserwowanych faktów i zdarzeń, wskazywaniu
różnych zależności i związków przyczynowo-skutkowych.
Podczas gier i zabaw dzieci przyswajają sobie różne
reguły, zapamiętują je i stosują w odpowiednim
momencie. Szczególne znaczenie ma dosłowne
zapamiętywanie reguł, definicji i określeń. Dotyczy
to zwłaszcza zapamiętywania trudnych i nielubianych
przez dzieci reguł matematycznych.
Dzięki zabawie reguły te są przez dzieci
lepiej zapamiętywane, zgodnie z zasadą, że trwalej
zapamiętuje się to, co jest bardziej interesujące i
przyjemne.
Gry i zabawy matematyczne spełniają
różnorodne cele i zadania poznawcze:
- utrwalają rozumienie trudnych, abstrakcyjnych
pojęć matematycznych i geometrycznych, np.
pojęcia zbioru i liczby, stosunków
wielkościowych i przestrzennych;
- stwarzają sytuacje umożliwiające ćwiczenie
techniki rachunkowej w zakresie czterech
podstawowych działań arytmetycznych.
Różne rodzaje gier i zabaw
matematycznych umożliwiają zdobywanie bezpośrednich
doświadczeń w zakresie spostrzegania liczb, działań
matematycznych i figur geometrycznych; sprzyjają
samodzielnemu poszukiwaniu i odkrywaniu ich własności
oraz stosunków wielkościowych i przestrzennych.
Pomagają też w kształtowaniu pojęć matematycznych i
geometrycznych oraz umiejętności operowania nimi w
sytuacjach zadaniowych.
Dobór i sposób przeprowadzenia zabaw i gier
powinien być jednak pochodną treści matematyki
nauczanej w danym okresie i uwzględniać możliwości
uczniów.
Nauczyciel, który tego nie rozumie, może
używać tych form kształcenia w sposób szkodliwy dla
rozwoju matematycznego myślenia dziecka. Jeśli, zanim
dziecko zostanie właściwie przygotowane do zrozumienia
jakiegoś pojęcia, nastąpi zmechanizowanie czynności
wykonywanych na określonym materiale, w przyszłości
dziecko może spotkać się z ogromnymi trudnościami w
rozumieniu różnych pojęć.
Literatura :
- M. Radwiłowicz, Z. Morawska, "Metodyka
nauczania początkowego", WSiP, Warszawa
1986
- G. Kapica, "Rozrywki umysłowe w
nauczaniu początkowym", WSiP , Warszawa
1986
- B. Śliwa, "Zabawy matematyczne",
Życie Szkoły 7/ 2001, WSiP
Powrót do Top Secret
|