Pionki
- reforma szkolna po dwóch latach działania
|
na
terenie miasta
|
Reforma edukacyjna,
której zadaniem jest poprawa funkcjonowania systemu
szkolnictwa obejmuje szerokie pole przemian. W jej ramach
dokonuje się zmian programu nauczania, struktury
szkolnictwa, zarządzania oświatą, oceniania i
egzaminowania uczniów. W swoim opracowaniu skupię się
na omówieniu problematyki wynikającej ze zmiany
struktury szkolnictwa.
Zmianę struktury szkolnictwa wymogła ustawa
wprowadzająca reformę ustroju szkolnego oraz
rozporządzenia wykonawcze wydane przez Ministra Oświaty.
Akty te wymogły na organach samorządu odpowiednie
zgodne z prawem decyzje. Przed wprowadzeniem reformy w
życie na terenie gminy-miasta Pionki istniało 5 szkół
podstawowych o ośmiociągowym cyklu nauczania. W roku
szkolnym 1998/99 było 2966 uczniów podzielonych na 127
oddziałów klasowych. Zatrudnionych było ogółem na
etatach 230 osób. Ilość uczniów w poszczególnych
szkołach z podziałem na klasy przedstawiała się
następująco:
Uczniowie i oddziały w szkołach
podstawowych w Pionkach
Rok
szkolny 1998/99
|
SZKOŁA |
Kl. I |
Kl. II |
Kl. III |
Kl. IV |
Kl. V |
Kl. VI |
Kl. VII |
Kl. VIII |
Ogółem |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz. |
Oddz. |
Ucz.
I-VIII |
Oddz. |
PSP Nr 1 |
81 |
3 |
59 |
2 |
71 |
3 |
73 |
3 |
71 |
3 |
78 |
3 |
83 |
3 |
99 |
4 |
615 |
24 |
PSP Nr 2 |
31 |
2 |
40 |
2 |
35 |
2 |
41 |
2 |
37 |
2 |
35 |
2 |
44 |
2 |
40 |
2 |
303 |
16 |
PSP Nr 3 |
65 |
3 |
61 |
3 |
62 |
3 |
65 |
3 |
81 |
3 |
83 |
3 |
94 |
4 |
87 |
3 |
598 |
25 |
PSP Nr 4 |
47 |
2 |
72 |
3 |
79 |
4 |
84 |
5 |
82 |
4 |
94 |
4 |
105 |
4 |
102 |
5 |
665 |
31 |
PSP Nr 5 |
84 |
4 |
78 |
3 |
89 |
4 |
89 |
4 |
132 |
5 |
107 |
4 |
117 |
4 |
89 |
3 |
785 |
31 |
Ogółem |
308 |
14 |
310 |
13 |
336 |
16 |
352 |
17 |
403 |
17 |
397 |
16 |
443 |
17 |
417 |
17 |
2.966 |
127 |
W dniu 14 marca
1999 r. na sesji Rady Miasta zapadła decyzja o
wprowadzeniu nowego systemu szkolnego na terenie Miasta
Pionki.
Z dniem 1.09.1999 r. Szkoła Podstawowa Nr l o
cyklu ośmioklasowym stała się szkołą sześcioletnią
z 3 oddziałami najstarszego rocznika, który kończył
naukę w klasie ósmej. Szkoła Podstawowa Nr 2 stała
się szkołą o sześcioletnim cyklu nauczania z 2
oddziałami uczniów klas ósmych. Szkoła Podstawowa Nr
3 stała się szkołą wygasającą. W budynku tej
szkoły zostało utworzone gimnazjum. W nowym roku
szkolnym 1999/2000 rozpoczęło w nim naukę 186 uczniów
podzielonych na 8 zespołów klasowych. Szkoła odstawowa
Nr 4 stała się szkoła wygasającą. W budynku tej
szkoły podobnie jak w szkole Nr 3 zostało utworzone
gimnazjum w którym naukę rozpoczęło 218 uczniów
podzielonych na 8 zespołów klasowych. Szkoła
Podstawowa Nr 5 stała się szkołą sześcioklasową, w
której kontynuowały naukę przez rok 4 klasy ósme.
Ogółem w placówkach prowadzonych przez
samorząd w roku szkolnym 1999/2000 było 124 oddziały
klasowe do których uczęszczało 2839 uczniów. W
rozbiciu na poszczególne szkoły liczba uczniów i klas
wyglądała następująco:
Nazwa placówki |
Liczba dzieci |
Liczba
oddziałów |
PSP NR 1 |
545 |
22 |
PSP NR 2 |
274 |
14 |
PSP NR 3 |
301 |
13 |
PSP NR 4 |
473 |
23 |
PSP NR 5 |
842 |
36 |
Gimnazjum NR l |
186 |
8 |
Gimnazjum NR 2 |
218 |
8 |
Po pierwszym roku
funkcjonowania nowego typu szkoły jakim są gimnazja,
uwidoczniły się problemy, których nie sposób było
przewidzieć. Nowoutworzone gimnazja miały inne obwody
szkolne niż szkoły podstawowe, co powodowało, że
uczniowie chodzący do jednej szkoły podstawowej
znaleźli się w innych obwodach gimnazjalnych. Zdarzały
się nawet przypadki zmian adresu zameldowania dziecka,
tylko dlatego, że miało przypisany inny obwód szkolny.
W grę wchodziły także ambicje rodziców, chociaż obie
szkoły mają bardzo podobną bazę dydaktyczną i w
jednakowym stopniu dobrze przygotowaną kadrę
nauczycielską. Nadmiar dzieci w jednej szkole, a
niedobór w drugiej, spowodował korektę obwodów
szkolnych, co z kolei przyczyniło się do
proporcjonalnego rozmieszczenia ilości uczniów w
szkołach gimnazjalnych.. W roku szkolnym 2000/2001 jest
następująca liczba uczniów w rozbiciu na oddziały i
szkoły.
Placówka |
Liczba ucz. |
Liczba oddz. |
PSP Nr 1 |
551 |
22 |
PSP Nr 2 |
228 |
12 |
PSP Nr 3 |
128 |
6 |
PSP Nr 4 |
237 |
12 |
PSP Nr 5 |
716 |
33 |
Gimnazjum Nr 1 |
427 |
18 |
Gimnazjum Nr 2 |
366 |
15 |
Z powyższego
zestawienia w porównaniu z poprzednim rokiem szkolnym
łatwo zauważyć spadek ilości uczniów, a co za tym
idzie również ilość oddziałów. Znajduje to
również odzwierciedlenie w ilości etatów
nauczycielskich. W porównaniu do roku szkolnego 1998/99
ubyło 3,2 etatu nauczycielskiego. W następnym roku
sytuacja ta się jeszcze pogłębiła co spowodowało
konieczność zmniejszenia zatrudnienia o dalsze 7
etatów nauczycielskich.
W roku szkolnym 2000/2001 w jednostkach
oświatowych podległych gminie pozostawało już tylko
219,9 etatu nauczycielskiego. Tak wiec w przeciągu
dwóch lat ubyło 10 etatów nauczycielskich. Redukcja
zatrudnienia wymogła na nauczycielach konieczność
dalszego kształcenia w celu zdobycia kwalifikacji do
nauczania drugiego przedmiotu. Na uznanie zasługuje fakt,
że nikt nie został z pracy zwolniony, a utrata miejsc
pracy została rozwiązana przy pomocy naturalnego ruchu
kadrowego( przejścia na emerytury, pracę na świetlicy
lub w innej szkole). W szczególnych przypadkach
samorząd lokalny angażował własne środki finansowe
organizując dodatkowe lekcje lub dzieląc zajęcia na
grupy. Znajduje to odzwierciedlenie przy wyliczeniu
średniej ilości dzieci przypadającej na jednego ucznia.
W roku szkolnym 1998/1999 na jeden etat nauczycielski
przypadało 12,9 ucznia. W następnym roku szkolnym już
tylko 12,5 ucznia, a w roku bieżącym wskaźnik ten
wynosi tylko 12,1 dziecka na jeden etat.
Taka sytuacja na pewno poprawia
warunki nauczania, ułatwia lepszy kontakt między
nauczycielem, a dzieckiem a sam proces wychowawczy może
być lepiej realizowany. Rozwiązanie takie pociąga za
sobą znaczne nakłady pieniężne. Środki finansowe
wyliczone w subwencji oświatowej pokrywają zaledwie 80%
zapotrzebowania. Brakuje więc pieniędzy na niezbędne
remonty, modernizację czy zakup pomocy naukowych. Z
perspektywy dwóch lat funkcjonowania reformy szkolnictwa
największym problemem, który dotyka wszystkich
związanych z oświatą to brak pieniędzy. Pieniędzy
potrzebnych, a nawet wręcz koniecznych by reforma się
powiodła i spełniła pokładane w niej nadzieje.
mgr Wiktor
Grzegorz Siek.
Powrót do Top Secret
|