|
Opracowanie:
mgr M. Książek |
Przyczyny
zaburzeń procesu uczenia się matematyki.
|
Dzieci osiągają
dobre efekty w zakresie uczenia się matematyki, gdy
rozumują operacyjnie na poziomie konkretnym, niezbędnym
do pojmowania zależności matematycznych, potrafią
kierować swym zachowaniem mimo narastających napięć,
które towarzyszą rozwiązywaniu zadań, wykazują
dobrą koordynację wzrokowo - ruchową i sprawność
manualną potrzebną do sprawnego wykonania czynności
organizacyjnych i wspomagających uczenie się matematyki.
W przypadku, gdy występuje opóźnienie chociaż
jednego z tych zakresów, uczenie się matematyki sprawia
trudności. Gdy dziecko jest nieodporne emocjonalnie i
jednocześnie rozumuje jeszcze na poziomie
przedoperacyjnym - następuje blokada całego procesu
uczenia się matematyki. Dziecko zaczyna kierować całą
swą pomysłowość i energię na obronę przed
rozwiązywaniem zadań, manifestuje niechęć do
działalności matematycznej, wręcz oświadcza, że
"nie lubi", "nie chce i nie będzie",
upiera się, że "pani niczego nie zadała",
uporczywie nie chce odrabiać zadań domowych, ucieka w
"chorobę", wymusza pomoc przy odrabianiu
zadanych lekcji, nie potrafi skupić się nad treścią
zadań, nie dostrzega prostych związków. Są to wtórne
symptomy niepowodzeń w uczeniu się matematyki. Z
reguły pojawiają się one w tym samym czasie, gdy
dziecko otrzymuje pierwsze negatywne oceny. Dlatego też
, te wtórne symptomy, dorośli przyjmują za
bezpośrednie przyczyny niepowodzeń. Na dodatek
obserwując zachowanie dziecka, odnoszą wrażenie, że
nie tylko nie chce, ale i nie potrafi nauczyć się
niczego z matematyki. Rodzice dochodzą do wniosku, że
źródłem wszystkiego jest brak zdolności
matematycznych. Ta wadliwa interpretacja ma fatalne
skutki. Wiadomo, że na "brak zdolności"
niewiele można poradzić i dlatego dzieci te pozbawione
są pomocy. Jest to także groźne z tego względu, że
źródła niepowodzeń w nauce matematyki rzutują na
inne sfery działalności.
Odporność emocjonalna, niezbędna w pokonywaniu
trudności tkwiących w zadaniach matematycznych jest
warunkiem pomyślnego rozwiązywania wszystkich
problemów wymagających wysiłku intelektualnego. W
matematyce wywołuje to blokadę procesu uczenia się
zaraz na początku. Po prostu dziecko nie rozwiązuje
zadań i nie gromadzi doświadczeń logicznych, a to
wstrzymuje kształtowanie pojęć i umiejętności
matematycznych. Podobnie jest w przypadku należytej
koordynacji wzrokowo - ruchowej. Dobra sprawność
manualna, precyzyjne spostrzeganie i koordynacja wzrokowo
- ruchowa są warunkiem opanowania wszystkich
umiejętności także czytania i pisania. Jednak w
procesie uczenia się matematyki zaburzenia tych funkcji
mają bardzo poważne następstwa - blokują proces
uczenia się. Konieczne jest przyspieszenie operacyjnego
rozumowania, wzmacnianie odporności emocjonalnej,
usprawnianie manualne, zwiększanie precyzji
spostrzegania, a wówczas dziecko będzie radziło sobie
nie tylko z matematyką, ale także z nauką innych
przedmiotów. Będzie umiało skupić się na
wykonywanych czynnościach, uważniej słuchać, łatwiej
pokonywać trudności, będzie śmielsze w swych
wypowiedziach. Efektem będą lepsze oceny ze wszystkich
przedmiotów, a także akceptacja społeczna w grupie
rówieśników.
Na tej podstawie można stwierdzić, że uczenie
się matematyki nie jest uwarunkowane posiadaniem
specjalnych zdolności, lecz opiera się na procesach
psychicznych, które występują u każdego mieszczącego
się w kategoriach normy - dziecka. Warto w tym miejscu
przytoczyć stanowisko wielkiego psychologa J. Piageta,
który twierdzi, że "każdy normalny uczeń jest
zdolny do poprawnego rozumowania matematycznego, jeżeli
odwołamy się do jego aktywności i jeżeli uda nam się
usunąć zaburzenia emocjonalne, które często
wywołują poczucie niższości na lekcjach z tej
właśnie dziedziny wiedzy".
Dlatego każdy zdrowy uczeń przy prawidłowym
stanie emocjonalnym może przyswoić sobie podstawowe
pojęcia i umiejętności matematyczne.
Literatura:
- E. Gruszczyk - Kolczyńska -
Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się
matematyki?
- K. Kotlarski - Uzdolnienia
matematyczne, a rozwiązywanie problemów.
- E. Stucki - Rozwijanie zdolności
matematycznych.
Powrót do Top Secret
|