|
Opracowanie:
mgr M. Książek |
Pomoc
dzieciom w przekroczeniu progu klas III-IV.
|
Przekroczenie progu klas III - IV
powoduje silne napięcie emocjonalne dzieci. Aby pomagać
w sposób przemyślany należy znać prawa rozwojowe tego
wieku.
W młodszym wieku szkolnym wyróżnia się dwie
fazy: pierwsza obejmuje 6-8 lat, druga 9-11.
Właściwości rozwojowe drugiej fazy to wzbogacenie mowy
i zasobu słownictwa, sprawność posługiwania się
językiem ojczystym, opanowanie umiejętności czytania i
pisania, wzrost aktywności i samodzielności myślenia,
opanowanie operacji logicznych nie tylko na rzeczywistym,
ale także wyobrażalnym materiale. Dziecko przestaje
uznawać w sposób bezwarunkowy autorytet dorosłych,
zwłaszcza rodziców, liczy się zdanie rówieśników,
tworzą się ścisłe grupy, których normy i cele są
silnie uzewnętrzniane. Zachodzą widoczne zmiany pod
względem rozwoju i sprawności fizycznej. U niektórych
dzieci - częściej u dziewcząt niż u chłopców -
mogą wystąpić wyraźne objawy dojrzewania płciowego.
W tym okresie przybywa dziecku nowa sfera aktywności -
czytelnictwo. Na tym etapie uczeń powinien opanować tę
umiejętność w takim stopniu, żeby czytać nie tylko z
obowiązku, ale także dla przyjemności. Związana z tym
mowa pisana rozwija się na tyle, że staje się nowym
środkiem wyrazu i komunikowania się. Mimo, że
zdarzają się błędy ortograficzne dzieci coraz
częściej i sprawniej korzystają ze słowników
ortograficznych. Poprawnie i sprawnie opisują przedmioty,
posługują się zdaniami złożonymi, w dalszym jednak
ciągu konieczne jest ćwiczenie czytania. Niezbędna
jest kontrola zeszytów, a zwłaszcza prac domowych.
Może to być praca ustna, pisemna lub ilustracja - ma to
na celu wdrażanie do systematyczności. Należy
zwrócić uwagę, aby dziecko samodzielnie wykonywało te
zadania. Wskazane jest też podpisywanie ocen w zeszytach,
ponieważ mobilizuje to uczniów do dokładności - nie
chodzi tu o nagany czy karanie za gorsze oceny, one są
tylko sygnałem, że należy zwrócić większą uwagę
na dany zakres materiału, powtarzać i utrwalać go w
domu. Dotyczy to między innymi tabliczki mnożenia, mimo,
że część dzieci dobrze radzi sobie z działaniami w
zakresie 100, niezbędne jest w dalszym ciągu utrwalanie
jej w domu. W tym wieku zwykle nie występują większe
kłopoty z układaniem i rozwiązywaniem zadań
tekstowych. Dzieci sprawnie radzą sobie z zadaniami
tekstowymi, a także nietypowymi wymagającymi logicznego
myślenia, świadczy to, iż rozumieją treść i
potrafią wyłonić błędy. Mimo to konieczne jest
kontrolowanie i utrwalanie przerobionego w szkole
materiału. Jeżeli jest zadanie, z którym dziecko nie
potrafi sobie poradzić, można zwrócić jego uwagę na
pewne punkty czy istotne szczegóły, które przeoczyło,
tak, aby samo odkrywało i poprawiało swoje błędy
poprzez samokontrolę. Rozwiązywanie trudnych zagadnień
zarówno praktycznych jak i teoretycznych uczy logicznego
myślenia, a o to głównie chodzi. Te dzieci, które
mają problemy z edukacją matematyczną wymagają
więcej pomocy, zainteresowania i kontroli ze strony
rodziców, a przede wszystkim egzekwowania
systematycznego odrabiania zadanych prac domowych.
W tym wieku, w zakresie rozwoju umysłowego
zaznacza się doskonalenie procesów spostrzegania,
stopniowo przestają być potrzebne ilustracje i
popieranie każdego wyjaśnienia konkretem, ponieważ
spostrzeżenia nabierają charakteru abstrakcyjnego i
uogólnionego. Pamięć mechaniczna zaczyna
przekształcać się w pamięć logiczną.
Intensywnie rozwija się świadomość społeczna
dziecka, które ma już ukształtowane przekonania i
poglądy społeczne na sprawy bliskiego mu środowiska.
Równolegle z rozwojem społecznym przebiega rozwój
moralny, co uzewnętrznia się w szacunku dla ustalonych
norm i reguł postępowania, a także w uwzględnianiu w
swych ocenach nie tylko czynów ale i intencji sprawców.
Przedstawione zmiany rozwojowe w wieku 9-11 lat
łączą się jednocześnie z przekroczeniem progu klasy
III i nowym silnym przeżyciem - przejściem do klasy IV,
co bardzo często jest dla dziecka stresujące. Zdarza
się, że dziecko w klasach I-III jest bardzo dobrym
uczniem - gdyż na tym etapie edukacji wymagania są
konkretnie sprecyzowane, a więc dziecko dobrze sobie
radzi. Jednak, gdy trzeba myśleć abstrakcyjnie,
wyciągać wnioski, rozumować samodzielnie, podawać
nowe, własne pomysły, lub podejmować niewielkie ryzyko,
wówczas paraliżuje je strach przed niepowodzeniem.
Oceny i pewność siebie obniżają się w klasach
starszych. U dzieci tych można zauważyć wycofanie z
życia klasy, zamkniecie w sobie, napady złości, czasem
depresje, symulowanie choroby, przygnębienie, trudności
w koncentracji uwagi, silne napięcie przed zajęciami
związane z niepewnością jak wypadnie. Dzieci te
dążą do doskonałości stawiając sobie zbyt wysokie
wymagania, dlatego też często czują się bezradne w
swych usiłowaniach. Mają tendencje do działań
zdezorganizowanych, zapominają o pracach domowych, nie
słuchają lub zbyt dużo mówią na lekcjach. Brak im
umiejętności uczenia się. Niektóre są powolne i
dokładne, inne wypełniają swe obowiązki bardzo szybko,
ale głównie koncentrują się na tym, aby wykonać
zadanie jak najszybciej, a nie na tym by wykonać dobrze.
Często telewizja i komputer są sposobem ucieczki przed
odrabianiem lekcji. Dzieci mogą próbować nastawiać
rodziców wzajemnie przeciw sobie, lub przeciw
nauczycielowi, tylko po to aby zwrócić na siebie uwagę,
zmusić do wspólnego odrabiania zadanych prac. Mają
przy tym nieskończenie wiele wymówek na swą obronę:
że szkoła jest nudna, złe oceny to wina nauczyciela,
że nie są zdolne itp.
Dużą rolę w przezwyciężaniu tych trudności
odgrywają rodzice, ponieważ mogą pomóc dziecku
odzyskać wiarę w siebie przez akceptację, dostrzeganie
nawet drobnych osiągnięć. W znacznym stopniu mogą
ułatwić przejście przez ten trudny dla dziecka okres,
muszą jednak nastawić się na cierpliwość i
wytrwałość. W niektórych przypadkach wsparciem może
być konstruktywna krytyka, w innych akceptacja ciekawych
pomysłów, motywowanie do nauki i osiągania lepszych
rezultatów, przyswajanie umiejętności radzenia sobie z
rywalizacją. Nauczy to dziecko przegrywania w sposób
produktywny, tak aby wyciągnęło korzyści z porażki,
a jednocześnie poznało radość ze zdobywania nowych
wiadomości i osiągania sukcesów.
Podsumowując omówione zagadnienia
należy zwrócić uwagę że:
- szkolne sukcesy są bardziej prawdopodobne, gdy
rodzice przekazują jednolite i jasno określone
wymagania,
- właściwych zachowań będą uczyły się
wówczas, gdy będą miały odpowiednie wzory do
naśladowania,
- należy unikać rozmów o dzieciach przy
dzieciach, ponieważ może to wpłynąć
dramatycznie na zachowanie i poczucie własnej
wartości,
- należy unikać przesadnych reakcji zarówno na
sukcesy jak i niepowodzenia dziecka, gdyż
prowadzi to do odczuwania silnej presji w
dążeniu do sukcesów, bądź rozpacz i
zniechęcenia w razie porażki,
- nie wyręczać w pokonywaniu przeszkód,
ponieważ poprzez samodzielne pokonywanie
trudności dziecko uczy się poczucia własnej
wartości,
- zakres swobód powinien być poszerzany stopniowo
w miarę dojrzewania - prowadzi to do
odpowiedzialności za własne postępowanie,
- nie wolno szukać w dziecku sprzymierzeńca
przeciw drugiemu rodzicowi, lub przeciw
nauczycielowi, gdyż może to prowadzić do
przeciwstawiania się dorosłym i buntu,
- dorośli powinni unikać konfrontacji z dziećmi
dopóki nie mają całkowitej pewności
wyegzekwowania swych zakazów czy nakazów,
- dzieci muszą nauczyć się funkcjonować w
sytuacjach rywalizacji z innymi - tylko wówczas
będą osiągać sukcesy,
- dziecko musi dostrzegać związki między
wysiłkiem a uzyskiwanymi wynikami - wtedy
będzie dążyło do osiągania sukcesów,
- rodzice muszą zapewnić dziecku poczucie
bezpieczeństwa i akceptacji, są to podstawowe
potrzeby człowieka. Dziecko w chwili
niepowodzenia nie może czuć się opuszczone i
samotne, należy wspólnie rozwiązać problem,
pomóc mu.
Rodzice mogą korzystać z
literatury fachowej. W przypadku zaobserwowania
niepokojących objawów należy kontaktować się z
pedagogiem szkolnym, psychologiem lub logopedą, którzy
zawsze służą fachową poradą i pomocą. Duże
znaczenie ma utrzymywanie stałego kontaktu z
nauczycielem. Wspólne rozwiązywanie problemów pomoże,
albo przynajmniej złagodzi silne przeżycia emocjonalne
związane z przejściem do klasy IV.
Literatura:
- S. Rimm - Bariery szkolnej kariery.
- M. Żebrowska - Psychologia dzieci i młodziezy.
- A.. Faber i E. Mazlish - Jak mówić, aby dzieci
nas słuchały.
Powrót do Top Secret
|