|
Opracowanie:
mgr Irmina Wrona
nauczycielka nauczania zintegrowanego |
Jak
pomóc dziecku w nauce szkolnej?
|
Dom rodzinny jest w dużym
stopniu miejscem nauki i wypoczynku dziecka i rodzice
mają duże możliwości wpływania na zachowanie
właściwych proporcji między tymi podstawowymi
elementami życia dziecka uczęszczającego do szkoły.
Dziecko wstępując do szkoły podstawowej
rozpoczyna nowy okres w swym życiu. Przyjmuje na siebie
obowiązki, podlega rygorom, ma mniej czasu na zabawę i
rozrywki.
Praca ucznia, a zwłaszcza ucznia klas młodszych
powinna być ściśle sprzężona z jego wypoczynkiem.
Niewłaściwy rytm pracy i wypoczynku ucznia powoduje
osłabienie jego organizmu, bóle głowy, szybkie
męczenie się, zmniejszenie odporności na choroby itp.
Rodzice powinni bacznie śledzić rozwój własnych
dzieci, odpowiednio je odżywiać, ubierać i dbać o ich
zdrowie, informować lekarza i wychowawcę o swych
podejrzeniach i niepokojach powstałych w skutek
stwierdzenia niespokojnego snu, braku apetytu, bólów
głowy, skłonności do szybkiego męczenia się. Dobre
zdrowie dziecka to pierwszy i podstawowy warunek jego
przyszłych sukcesów w szkole.
Każde dziecko lubi ruch i zabawy, które są
konieczne dla umysłowego rozwoju. Zabawy są również
doskonałymi środkami na zagospodarowanie czasu wolnego
dziecka z niższych klas szkoły podstawowej.
Najkorzystniejsze dla dziecka są tzw. zabawki
konstrukcyjne i problemowe, a więc takie, które
pobudzają wyobraźnię i zmuszają do myślenia, do
rozwiązywania jakiegoś zawartego w nich zadania.
Duże znaczenie dla jakości pracy domowej
dziecka mają warunki zewnętrzne, a przede wszystkim
miejsce pracy. Każde dziecko powinno mieć własny
kącik- stałe miejsce do pracy, które oszczędza
dziecku energii niezbędnej przy adaptacji do
zmieniających się warunków otoczenia, a poza tym
mobilizuje go, gdyż wytwarza roboczy nastrój i
korzystną dla pracy atmosferę. Sprawą bardzo ważną
jest oświetlenie pokoju. Pokój powinien być jasny, a
światło powinno padać z lewej strony pracującego.
Z chwilą pójścia dziecka do szkoły rodzice
powinni w bardziej rygorystyczny sposób regulować
dzienny czas dziecka. Od samego początku należy
przyzwyczaić dziecko do uczenia się w pewnych stałych
godzinach, w czasie których w mieszkaniu powinno być
cicho. Należy przyjąć zasadę, że dziecko
odrabiające lekcje jest "nietykalne", a
wszystkie prace w gospodarstwie domowym powinno wykonać
przed albo po odrobieniu lekcji.
Przed przystąpieniem do pracy dziecko powinno
wykonać pewne czynności wstępne, a więc przewietrzyć
pokój, przygotować stół i potrzebne książki oraz
przybory, przejrzeć tygodniowy rozkład zajęć i
ustalić bieżący plan pracy. Najpierw należy
rozwiązywać zadania, które sprawiają największe
trudności, pamiętając o okresach wytchnienia. W
procesie uczenia się ważną rolę odgrywa samokontrola
wykonanej pracy.
Sprawmy aby dziecko samo odkryło błędy i samo
je poprawiło sięgając do podręcznika, słownika czy
encyklopedii. Po odrobieniu i powtórzeniu lekcji dziecko
powinno przygotować książki i przybory na następny
dzień. Sprawą ważną jest także wytworzenie przez
rodziców atmosfery poszanowania nauki. Pokażmy dzieciom,
że my także nie potrafimy obejść się bez książek,
czasopism, że posiadamy własną biblioteczkę ale
korzystamy również z bibliotek publicznych. Rozmawiajmy
o najnowszych osiągnięciach nauki, powieściach,
autorach, filmach czy sztukach teatralnych. Jednak
stworzenie intelektualnej atmosfery nie wystarcza.
Czasami dziecku należy pomóc.
Spróbujmy od czasu do czasu przeczytać z nim
rozdział książki, porozmawiać na dany temat,
dowiedzieć się od niego pewnych dat historycznych czy
poszukać na mapie miast i państw. Prowadząc od czasu
do czasu takie rozmowy "przypadkowo" wiążące
się z programem szkolnym pomagamy dziecku w nauce.
Chcąc dobrze przysłużyć się własnym
dzieciom rodzice powinni przede wszystkim:
- stworzyć odpowiednie warunki pracy,
- określić stałe godziny pracy,
- przekonać dziecko, że nauka to bogactwo,
- pohamować swe fałszywe ambicje i nie zmuszać
dziecka do pracy ponad siły,
- pod żadnym pozorem nie odrabiać za dziecko
lekcji,
- pomoc w nauce ograniczyć do minimum,
- pozostawać w stałym kontakcie z nauczycielem.
Aby dokładniej zapoznać się w/w
problemem proponuję przeczytać następujące pozycje:
- K. Kotłowski "Problemy wychowania w
rodzinie"
- W. Polak "Organizacja pracy domowej ucznia.
Zagadnienia obciążenia"
- J. Szurek "Jak pomagać dzieciom w nauce"
- T. Wujek "Praca domowa i czynny wypoczynek
ucznia"
- J. Zborowski "Proces nauki domowej ucznia"
Powrót do Top Secret
|