Opracowanie:
mgr Barbara Wójcik
mgr Monika Dziekan |
"Piątka
na Piątkę"
AUTORSKI
PROGRAM GAZETKI SZKOLNEJ
CELE:
Redagowanie pisemka
- rozwija kompetencje komunikacyjne ucznia,
- kreuje pozycje ucznia w grupie, co jest
szczególnie atrakcyjne dla młodych ludzi,
- przyczynia się do poznawania różnych form
pracy dziennikarskiej,
- kształci umiejętność pracy w grupie,
- uczy dyscypliny
- uczy selekcji wypowiedzi,
- uczy trudnej sztuki wypowiedzi precyzyjnej,
zwięzłej, zrozumiałej dla innych,
- uczy odpowiedzialności za słowo.
Czasopismo uczniowskie
- wyzwala działania twórcze,
- inspiruje twórczość literacką,
- pełni ważną funkcję w edukacji kulturalnej,
- jest nośnikiem informacji,
- uczy sztuki wypowiadania krytyki (lub przeciwnie
- pochwały).
METODY:
- poszukująca, burza mózgów, giełda pomysłów,
- wywiad, poglądowości operatywnej, dyskusja,
praca z tekstem
FORMY PRACY:
- poznawanie gatunków dziennikarskich takich jak:
wywiad, recenzja, sonda, artykuł,
- wspólna praca nad danym gatunkiem (wspólne
czytanie, redagowanie),
- samodzielne przygotowanie wypowiedzi w
określonym gatunku,
- dyskusja nad tekstem,
- różne ćwiczenia językowe,
- praca indywidualna z redaktorami- dopracowywanie
tekstów, korekta,
- praca nad konkretnymi tekstami,
- kompletowanie materiałów,
- przegląd prasy dziecięcej, młodzieżowej,
- przegląd nowości książkowych, pisanie
recenzji nowych książek,
- współpraca z Samorządem Uczniowskim,
pielęgniarką szkolną i biblioteką.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
GAZETKI
SEKCJE:
DZIENNIKARSKA
- autorzy artykułów i innych tekstów, reporterzy,
przeprowadzający wywiady, graficy, autorzy krzyżówek,
REDAKCYJNA
- osoby zajmujące się redakcją materiałów
dostarczonych przez sekcję dziennikarską, osoby
odpowiadające za dobór materiału, wizję i kształt
gazetki,
EDYTORSKO-POLIGRAFICZNA
- czyli tzw. zaplecze techniczne redakcji, składacze,
osoby odpowiedzialne za ostateczny kształt gazety i za
jej powielanie.
DZIAŁY:
- WYWIAD ZE ZNANĄ POSTACIĄ
czyli rozmowy z ludźmi, którzy swą
osobowością mogą zainteresować społeczność
uczniowską.
- NASZA TWÓRCZOŚĆ
czyli wiersze, opowiadania, baśnie i inne pisane
przez uczniów utwory.
- SAVOIR-VIVRE czyli
zasady dobrego zachowania się w różnych
sytuacjach.
- WKŁADKA OKOLICZNOŚCIOWA
czyli Dzień Nauczyciela, Boże Narodzenie,
Walentynki, Wielkanoc itp.
- TO WARTO WIEDZIEĆ
czyli ciekawostki ze świata ludzi, zwierząt i
roślin.
- Z ŻYCIA SZKOŁY czyli
najważniejsze wydarzenia, konkursy.
- MAŁE CO NIECO czyli
humor i rozrywka.
- KĄCIK SPRAW BIEŻĄCYCH
czyli artykuły, recenzje, opinie, apele.
Plan pracy koła
redakcyjnego
L.p.
|
Problematyka spotkań
|
1.
|
Spotkanie organizacyjne:
- omówienie
planu pracy koła,
- zapisy,
- ustalenie
terminów spotkań.
|
2.
|
Tworzymy i
wydajemy naszą gazetkę:
- prace
redakcyjne,
- ustalenie
tytułu pisemka oraz określenie stałych
"kącików",
- przydział
zadań,
|
3.
|
Prace redakcyjne
nad kolejnymi numerami gazetki:
- przydział
zadań do opracowania wspólnego oraz
samodzielnego,
- planowanie
kolejnych numerów i ich zawartości wg
kroków:
- dyskusja
nad formułą,
- planowanie
bieżącego wydania,
- redagowanie
artykułów zgodnie z zasadami:
- Nie
zaczynamy od formy.
- Piszemy
krótko, zwięźle,
zrozumiale.
- Unikamy
banału.
- Poprawiamy
samych siebie.
- Nigdy nie
dostarczamy redakcji
tekstu bez tytułu.
- Dozujemy
wiedzę.
- Przytaczamy
poglądy odmienne od
naszych.
- Starannie
oddzielamy fakty od
komentarza.
- Jeśli
robimy wywiad- musimy
zdawać sobie sprawę,
dlaczego wybraliśmy tego,
a nie innego rozmówcę.
- "obróbka"
tekstu przed oddaniem do druku,
- drukowanie
i kserowanie,
- kolportowanie.
|
4.
|
Posługujemy się
terminologią dziennikarską:
- czasopisma
i ich rodzaje,
- historia
czasopiśmiennictwa w Polsce,
- formy
wypowiedzi prasowej: artykuł prasowy,
notatka prasowa, sprawozdanie, wywiad,
reklama,
- pojęcia:
czołówka, szpalta, łamy, winieta,
kolumna,
- najwybitniejsi
dziennikarze polscy.
|
5.
|
Artykuł prasowy
i jego przygotowanie:
- selekcja
materiału,
- obiektywizm
prasowy,
- stosowanie
uzwięźlających środków składniowych.
|
6.
|
Przygotowujemy
notatkę prasową -
- ujęcie
lakoniczne, eksponujące najważniejsze
fakty jako wyróżnik tej formy
wypowiedzi
- próby
redakcyjne.
|
7.
|
Prasowe tytuły
znaczą wiele:
- tytuł jako
zapowiedź ogólnej tematyki,
- określenie
adresata,
- informowanie
o częstotliwości ukazywania się
kolejnych numerów.
|
8.
|
"Nad
własną dróżką się zastanów, nie chadzaj w
stadzie baranów." J.
Sztaudynger
- wyrabianie
umiejętności krytycznego odbioru
wszelkich tekstów.
|
9.
|
Krytyczny
przegląd prasy czytanej w domu:
- analiza
przyniesionych materiałów,
- obiektywizm
i subiektywizm zamieszczanych tekstów.
|
10.
|
Sprawozdanie jako
forma wypowiedzi:
- cechy
sprawozdania,
- rodzaje
sprawozdań,
- sprawozdania
w prasie,
- samodzielne
próby redakcyjne,
- dyskusja
dotycząca opracowanych tekstów.
|
11.
|
Wywiad jako forma
wypowiedzi:
- zasady
przeprowadzania wywiadu,
- kultura
słowa,
- samodzielne
próby redakcyjne,
- dyskusja
dotycząca opracowanych tekstów.
|
12.
|
Prasa regionalna
- przegląd czasopism:
- podział
czasopism ze względu na częstotliwość
ukazywania się,
- wyszukiwanie
informacji o naszym mieście.
|
Powrót do Top Secret
|