PROGRAM
EDUKAJCI REGIONALNEJ - DZIEDZICTWA KULTUROWEGO "Nie jesteśmy znikąd" Założenia i cele programu dla klas IV - VI szkoły podstawowej OPRACOWANIE: mgr Izabela Warchoł CEL GŁÓWNY: Wytworzenie emocjonalnej więzi z "małą ojczyzną" CELE EDUKACYJNE:
CELE DLA NAUCZYCIELA:
CELE DLA UCZNIA:
TREŚCI:
POMOCE DYDAKTYCZNE:
OSIĄGNIĘCIA KONIECZNE: KL. IV
KL. V
KL. VI
ŚCIEŻKA EDUKACYJNA WOBEC PROGRAMÓW NAUCZANIA PRZEDMIOTÓW Korelacja międzyprzedmiotowa - realizacja programu ścieżki może wystąpić w formie wydzielonych godzin lekcyjnych dla kilku klas, np. w formie wystawy, konkursu, gazetki,imprezy ogólnoszkolnej, itp. ZADANIA NAUCZYCIELA:
Propozycje wycieczek:
Propozycje konkursów:
Propozycje spotkań:
Propozycje uroczystości szkolnych:
|
KLASA CZWARTA
Bloki tematyczne |
Zakres treści |
Cele operacyjne (oczekiwane rezultaty) |
Przedmiot |
Dom rodzinny, sąsiedztwo, szkoła |
MIEJSCE - TRADYCJA |
|
|
Geografia i kultura regionu |
MIEJSCE - SAMOIDENTYFIKACJA |
|
|
Język regionu, gwara i nazewnictwo |
JĘZYK - NAZEWNICTWO |
|
|
Historia regionu, i jej związki z historią i tradycją własnej rodziny |
DZIEDZICTWO WARTOŚCI |
|
|
Lokalne i regionalne tradycje, święta, obyczaje i zwyczaje |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Miejscowe podania, muzyka, przysłowia, architektura, plastyka, tradycyjne rzemiosło, sztuka ludowa, Folklor. |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Sylwetki osób zasłużonych dla środowiska lokalnego, regionu, kraju. |
DZIEDZICTWO KULTUROWE 1. Kto był (jest) najbardziej znany w Pionkach? 2. Wzgórze partyzantów - miejsce szczególne 3. Szlakiem D. Czachowskiego - Powstanie Styczniowe na Ziemi Radomskiej |
- Uczeń zna sylwetki znanych ludzi, piastowane przez nich stanowiska - Wycieczka na cmentarz - Adaś Guzal - biografia - Uczeń poznaje historię Powstania Styczniowego w regionie |
historia l. wych. historia historia |
KLASA PIĄTA
Bloki tematyczne |
Zakres treści |
Cele operacyjne (oczekiwane rezultaty) |
Przedmiot |
Blok 1 |
MIEJSCE - TRADYCJA |
|
|
Blok 2 |
MIEJSCE SAMOIDENTYFIKACJA |
|
|
Blok 3 |
JĘZYK |
|
|
Blok 4 |
DZIEDZICTWO WARTOŚCI |
|
|
Blok 5 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Blok 6 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Blok 7 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
KLASA SZÓSTA
Bloki tematyczne |
Zakres treści |
Cele operacyjne (oczekiwane rezultaty) |
Przedmiot |
Blok 1 |
MIEJSCE - SAMOIDENTYFIKACJA |
|
|
Blok 2 |
MIEJSCE - SAMOIDENTYFIKACJA |
|
|
Blok 3 |
JĘZYK |
|
|
Blok 4 |
DZIEDZICTWO WARTOŚCI |
|
|
Blok 5 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Blok 6 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|
Blok 7 |
DZIEDZICTWO KULTUROWE |
|
|