DOBÓR
I WYKORZYSTANIE ŚRODKÓW DYDAKTYCZNYCH
|
W
NAUCZANIU ORTOGRAFII
|
- Psychologiczne i pedagogiczne
uwarunkowania nauki ortografii.
Jedną z podstawowych
umiejętności, którą kształtuje się w okresie
wczesnoszkolnym, jest umiejętność pisania, rozumiana
nie tylko jako czynność polegająca na poprawnym
kreśleniu znaków graficznych pisma, ale także
wdrażająca do poprawności gramatycznej, ortograficznej
i stylistycznej.
O umiejętności pisania można mówić wtedy,
gdy dziecko rozumie sens i budowę pisanych słów,
zastanawia się nad wyborem właściwej litery i sprawnie
posługuje się zasadami ortograficznymi. W wyniku
systematycznych ćwiczeń czynności pisania
automatyzują się, przechodząc w nawyk ortograficzny,
czyli pisanie bezbłędne, które nie wymaga już
zastanawiania się nad każdym wyrazem.
Wyniki nauczania w dużym stopniu zależą od
aktywności uczniów na lekcji. Dziecko ucząc się
kieruje się różnymi motywami, jednym z nich jest
zainteresowanie. Zainteresowanie w sytuacji ucznia,
którego pamięć i uwaga mają charakter procesów
mimowolnych stanowi warunek niezbędny. Dziecko skupia
uwagę na przedmiotach interesujących, na ćwiczeniach,
które zaciekawiają. Ulega łatwo znużeniu i zmęczeniu,
gdy praca jest monotonna i długo nie widzi jej efektów.
W koncentracji uwagi pomaga zainteresowanie
wyróżnionymi wyrazami i chęć ich zapamiętania. Zatem
stosowanie na zajęciach ciekawych tekstów, zagadek,
ćwiczeń przeprowadzanych w formie zabaw i gier,
interesujących pomocy naukowych należy uznać za
czynnik motywujący do uczenia się.
Duże znaczenie motywacyjne ma również
stawianie uczniom zadań w formie zachęty i pochwały.
Nagrody bardziej i trwalej pobudzają do uczenia się
niż kary.
Uświadomienie uczniowi, że nawyki w nauce
ortografii zależą w dużym stopniu od niego samego, a
opanowanie ortografii jest ważną umiejętnością w
życiu człowieka.
Oceniając udział procesów poznawczych i
emocjonalnych w nauce ortografii, spostrzega się ich
zbieżność. Zainteresowanie ucznia poprzez ciekawe
ćwiczenia ortograficzne i kształcenie świadomego
stosunku do języka wpływa na rozwój myślenia,
koncentrację uwagi i szybsze zapamiętywanie.
- Mulitmedialne programy edukacyjne
wykorzystywane w nauczaniu ortografii.
Programy edukacyjne rozprowadzane
na dyskach CD-ROM oferują zwykle znacznie większe
możliwości niż materiały w tradycyjnym wydaniu, czyli
książki. Na srebrnych krążkach umieszcza się
informacje nie tylko w postaci tekstu. Często towarzyszy
im odpowiednio dopracowana oprawa dźwiękowa, szata
graficzna oraz animacje i sekwencje wideo. Dzięki nim
materiał dydaktyczny łatwiej trafia do odbiorcy, a
nauka przy użyciu komputera staje się efektywniejsza i
bardziej przyjemna.
Twórcy oprogramowania edukacyjnego wychodzą
bowiem z założenia, że użytkownik ich produktów ma
się uczyć bawiąc. Pojawiające się różne postacie,
mają wzbudzić w najmłodszych zainteresowanie i
zachęcić ich tym samym do nauki.
Na płytach CD oferuje się dziś programy
edukacyjne dotyczące najróżniejszych dziedzin nauki.
Są to zarówno programy ułatwiające naukę języków,
rozwijające różne umiejętności u młodszych i
starszych dzieci, jak i materiały, których tradycyjnie
uczymy się z przymusu. Do takich należą długie listy
słówek czy suchych reguł gramatycznych. Opanowanie
ojczystej mowy jest nie lada sztuką. Wie o tym każdy,
kto chciał zgłębić zawiłości polskiej gramatyki czy
ortografii.
W przyswojeniu tej wiedzy pomogą dzieciom m.in.
programy:
"Zabawa z ortografią"- VULCAN MEDIA i
Wydawnictwo Szkolne PWN
Korzystając z tego programu dzieci dowiedzą
się jakiego typu błędy popełniają, a ćwicząc przy
rozwiązywaniu krzyżówek, rebusów, zgadywanek i wielu
innych atrakcyjnych zabaw nauczą się ich unikać.
Dyktanda są o różnym stopniu trudności. Zachęca
piękna szata graficzna i prosta obsługa programu.
"Umiem pisać" - Producent "Optimus
Pascal Multimedia"
Praca w tym programie odbywa się na poziomach o
zróżnicowanym stopniu trudności. Przewodnikiem po
świecie liter jest Chryzostom Słowotwórca. Każdy
tekst to oddzielna planeta zamieszkała przez dziwne
zwierzaki. Uczeń po wykonaniu polecenia otrzymuje
odpowiednią liczbę punktów. Z programu "Umiem
pisać" może jednocześnie korzystać dwoje dzieci,
rywalizując ze sobą o to, kto zdobędzie więcej
punktów.
"Dyktando w praktyce" - Producent
"Optimus Pascal Multimedia"
Program zawiera wiele dyktand, sprawdzianów i
zadań tekstowych, które pomogą w przyswojeniu i
zapamiętaniu ortograficznych zasad. Każdy z ćwiczonych
wyrazów jest objaśniony odpowiednią regułą
ortograficzną.
"Klik uczy ortografii" - Producent WSIP,
2000
Program przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 7
do 11 lat. W programie tym ćwiczenia są nie tylko
różnorodne rodzajowo, ale także zróżnicowane pod
względem stopnia trudności.
Uczeń sam może podejmować decyzję, wybierać
ćwiczenia, rozwiązywać problemy. Jest tam pisownia
"ó" i "u", "rz" i "ż",
"ch" i "h", pisownia spółgłosek
miękkich oraz pisownia wielką literą. Program
zaopatrzono również w podbudowę teoretyczną.. Dziecko
może, z poziomu każdego ćwiczenia zapoznać się z
regułami i zasadami ortograficznymi. Można także
zajrzeć do słowniczka ortograficznego zawierającego
wiele haseł.
Programy multimedialne z pewnością nie
zastąpią szkoły, czy rodziców w nauce ortografii.
Pokazują jednak, że nauka może być ciekawsza,
bardziej atrakcyjna. Nauka na tekście ilustrowanym
kolorową grafiką z pewnością nie tylko wpływa na
szybsze przyswojenie wiedzy polonistycznej, ale i
poprawia motywację dziecka do działania.
Badania jakie przeprowadziłam wśród uczniów
klas III PSP nr 5 potwierdziły, że wykorzystywanie
technologii informacyjnych ma wpływ na przyswajanie
reguł ortograficznych. Dzieci chętniej wykonują
polecenia atrakcyjne graficznie, zawierające zadania z
elementami różnych form nagradzania za poprawnie
wykonaną pracę i prezentowane przez postaci z bajek.
Na podkreślenie zasługuje fakt, iż praca z
komputerem angażuje nawet te dzieci, które zwykle
osiągają słabsze wyniki w nauce. W jej trakcie
wyraźnie się ośmielają, nabierają wiary we własne
siły i równie chętnie jak pozostali uczniowie
uczestniczą w zajęciach wykonując polecenia o różnym
stopniu trudności.
materiał opracowała |
mgr Lidia
Czyżewska |
Powrót do Top Secret
|