|
Opracowanie:
mgr Marek Gałan |
Organizacja
mojej pracy
|
W klasach I-III szkoły podstawowej nauka odbywa się w
systemie zintegrowanym, oznacza to rezygnację z
podziału treści na przedmioty nauczania. Nauczyciel sam
decyduje, które treści i w jakim zakresie, i
kolejności będzie realizować. Musi przy tym pamiętać,
że do jego obowiązków należy osiąganie efektów
zawartych w standardach edukacyjnych, realizowanie celów
określonych w podstawie programowej i wybranym programie.
A jaki wykorzystuje materiał i jak go zaprezentuje to
zależy tylko od niego.
W realizowanym przez mnie programie
" Program nauczania dla I etapu-edukacji
wczesnoszkolnej", wydawnictwo " Nowa Era"
nie wyznacza się treści nauczania dla poszczególnych
klas. Edukacyjne treści zgrupowane są wokół
wyznaczonych kompetencji i są przewidziane do realizacji
przez pierwsze trzy lata nauki w szkole.
Główne zadania edukacji zintegrowanej
są następujące:
- rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych
dziecka;
- kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki;
- rozwiązywanie problemów, ćwiczenie uwagi,
pamięci i myślenia;
- wyposażenie dziecka w podstawowe narzędzia
uczenia się: czytanie, pisanie, rachowanie,
komunikowanie się
- ukształtowanie nawyku dociekliwości w badaniu
otaczającego świata;
- dostarczanie fundamentalnych treści,
niezbędnych do rozumienia świata, w którym
dziecko żyje;
- przygotowanie dziecka do aktywnego, etycznego i
estetycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
Zakłada się, że uczeń kończący etap
edukacji wczesnoszkolnej powinien posiąść
następujące umiejętności:
Edukacja
polonistyczna
Mówienie i słuchanie
- wypowiada się w uporządkowanej formie na
określony temat,
- stosuje poprawne formy gramatyczne,
- wypowiada się na temat wysłuchanego tekstu,
- aktywnie i kulturalnie prowadzi rozmowę,
- recytuje utwory poetyckie,
- formułuje pytania na temat utworów lub
wypowiedzi nauczyciela, kolegów.
Czytanie
- czyta płynnie nowy tekst,
- czyta cicho ze zrozumieniem,
- opowiada przeczytaną treść,
- czyta z podziałem na role stosując ekspresję
słowną,
- umiejętnie korzysta ze słowników i
encyklopedii.
Pisanie
- pisze płynnie i kształtnie,
- przepisze poprawnie tekst bez i z
przekształceniem,
- bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu wyrazy
o pisowni zgodnej z brzmieniem,
- bezbłędnie pisze wyrazy trudne ortograficznie,
po uprzednim wyjaśnieniu ich pisowni,
- napisze samodzielnie krótkie opowiadanie, list,
zaproszenie, życzenia, notatkę do kroniki...
Ortografia i gramatyka wiedzy
o języku
- przestrzega poprawności ortograficznej
opracowanego słownictwa,
- zna zasady ortograficzne: pisownia dwuznaków ,
zmiękczeń, z dużej litery, "ó" i
"rz" wymienne i niewymienne oraz "h"
i "ż" w najczęściej spotykanych
wyrazach,
- "nie" z czasownikiem i przymiotnikiem,
- wyróżnia podstawowe części mowy (rzeczownik,
czasownik, przymiotnik, liczebnik).
Opracowywanie tekstów
- odkrywa w utworze zdarzenia rzeczywiste i
zmyślone ,
- odróżni w utworze postacie rzeczywiste i
fantastyczne,
- wyodrębni kolejne zdarzenia, wskaże głównego
bohatera i miejsce akcji,
- określi nastrój utworu, wyszuka wskazane
fragmenty,
- odróżni wiersz od prozy , wskaże zwrotki,
wyszuka rymy,
- podejmuje spontanicznie wszelkie próby pisania
swobodnych tekstów.
Zestaw lektur dla klas I-III (do wyboru
przez nauczyciela w zależności od umiejętności
czytelniczych dzieci i indywidualnych potrzeb, 2
książki do przeczytania samodzielnie w domu i 3
książki do przeczytania w klasie w całości lub we
fragmentach pod kierunkiem nauczyciela).
Propozycje:
Andersen H. Ch. - Baśnie
Bahdaj A. - Pilot i ja
Brzechwa J. - Brzechwa dzieciom
Centkiewiczowie A.C. - Zaczarowana zagroda
Centkiewicz C. - Anaruk, chłopiec z Grenlandii
Chotomska W. - Dzieci Pana Astronoma
Duszyńska J. - Cudaczek - Wyśmiewaczek
Grabowski J. - Puc, Bursztyn i goście; Czarna
owieczka
Januszewska H. - Kopciuszek
Jaworczakowa M. - Jacek, Wacek i Pankracek
Konopnicka M. - Co słonko widziało
Kownacka M. - Plastusiowy pamiętnik (fragmenty);
Kajtkowe przygody
Kruger M. - Karolcia
Knutsson G. - Przygody Filonka Bezogonka
Lindgren A. - Dzieci z Bullerbyn
Lofting H. - Doktor Dolittle i jego zwierzęta
Makuszyński K. - Awantura o Basię
Milne A. A. - Kubuś Puchatek
Michałkow S. - Nie płacz Koziołku
Papuzińska J. - Nasza mama czarodziejka
Perrault Ch. - Bajki
Porazińska J. - Szewczyk Dratewka
Pisarski R. - O psie, który jeździ koleją
Ratajczak J. - Ziarenka maku
Szelburg-Zarembina E. - Idzie niebo ciemną nocą
Tuwim J. - Wiersze dla dzieci
Edukacja
matematyczna
Liczby i ich własności
- określa położenie przedmiotów w przestrzeni,
- wyodrębnia i opisuje cechy wielkościowe,
- klasyfikuje przedmioty według cech jakościowych
i ilościowych (tworzy zbiory według
określonego warunku, wyodrębnia część
wspólną, sumę i różnicę zbioru) ,
- posługuje się liczbą w aspekcie: kardynalnym,
porządkowym, miarowym i kodowym,
- odczuwa nieskończoność liczb, potrafi je
zapisać i odczytać w systemie dziesiątkowym,
- stopniowo nabywa biegłości w dodawaniu i
odejmowaniu w zakresie 20 w klasie I, w zakresie
100 w klasie II, w zakresie 1000 w klasie III;
- stopniowo nabywa biegłości w mnożeniu i
dzieleniu w zakresie 20 w klasie I, w zakresie
100 w klasie II, w zakresie 1000 w klasie III;
- pisemnie dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli przez
liczbę jednocyfrową w zakresie 1000;
- stosuje w obliczeniach poznane własności
dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia;
- dzieli z resztą przez liczbę jednocyfrową
- stosuje kolejność wykonywania działań przy
obliczaniu wartości wyrażeń, w których jest
dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie z
nawiasami i bez nawiasów;
- stosuje pojęcia dotyczące porównywania
różnicowego i ilorazowego;
- rozwiązuje proste zadania z użyciem słów:
półtora, połowa, ćwierć
- zapisuje, odczytuje i porównuje liczby w
zakresie 10 000.
Zadania tekstowe
- potrafi rozwiązać zadania proste i łatwe
zadania złożone, standardowe i niestandardowe
- analizować ich treść, wyróżniać dane
wiadome i niewiadome, dobierać działania
odpowiednie do warunków zadania;
- przekształca treść zadań według odpowiednich
warunków;
- znajduje różne sposoby rozwiązania tego samego
zadania.
Geometria
- odróżnia linie proste, krzywe, łamane;
- wyróżnia i rysuje odcinki prostopadłe i
równoległe;
- oblicza długość łamanej;
- rozpoznaje i nazywa poszczególne wielokąty;
- oblicza obwód kwadratu, prostokąta, trójkąta.
Wiadomości praktyczne
- określa czas kalendarzowy i zegarowy;
- wykonuje czynności mierzenia i ważenia;
- zna jednostki czasu, długości, masy,
pojemności i pieniądza;
- wykorzystuje sprawnie swoje umiejętności w
praktyce.
Edukacja
przyrodniczo-społeczna
- rozumie konieczność ochrony środowiska;
- zna nazwy roślin i ptaków chronionych;
- obserwuje zjawiska przyrodnicze, potrafi je
analizować i opisywać
- wyjaśnia warunki wpływające na wzrost i
rozwój roślin;
- zna podstawowe warzywa, krzewy i drzewa owocowe;
- zna proces powstawania owocu;
- zna zwierzęta żyjące w lesie, na polu w
gospodarstwie domowym;
- rozumie pojęcie ssak i ptak;
- dostrzega zmiany w przyrodzie w różnych porach
roku i wzajemne ich uwarunkowanie;
- przestrzega zasad higieny osobistej i otoczenia ;
- rozpoznaje gatunki roślin uprawianych na polach;
- rozróżnia warstwy lasu oraz wymienia przykłady
roślin tworzących te warstwy;
- posługuje się mapą, wyznacza kierunki świata
na mapie;
- wyróżnia różne typy krajobrazu w Polsce;
- dostrzega wpływ światła słonecznego na
cykliczność życia na Ziemi;
- dostrzega znaczenie powietrza dla przyrody
ożywionej i nieożywionej;
- dostrzega znaczenie wody dla życia;
- zna swój organizm, jego potrzeby i rozwój;
- zna społeczność szkolną
- zna społeczność lokalną i narodową
- identyfikuje się z rodziną i jej tradycjami .
W swojej pracy nauczyciel nauczania
zintegrowanego stosuje różnorodne metody nauczania:
- pokaz, demonstracja, symulacja;
- praca z tekstem;
- scenki rodzajowe, drama;
- gry i zabawy;
- projektowanie, burza mózgów;
- pogadanki...
Edukacja
plastyczna
- ocenia i wyraża na płaszczyźnie i w bryle
wizualne cechy ludzi, zwierząt, przedmiotów i
zjawisk;
- dostrzega i wyraża sytuacje przestrzenne;
- dostrzega i stosuje układy kompozycyjne otwarte
i zamknięte oraz rytmiczne i symetryczne;
- przedstawia plastycznie opisy słowne;
- wyróżnia podstawowe środki wyrazu plastycznego,
takie jak: plamy, kreska, bryła i posługuje
się nimi dla wyrażania własnych przeżyć,
przedstawienia treści i otoczenia;
- umie organizować warsztat własnej pracy,
ekonomicznie wykorzystuje materiały;
- rozróżnia podstawowe dziedziny sztuk
plastycznych, postaci i funkcje dzieł z tych
dziedzin;
- ceni i chroni dzieła sztuki i wytwory
artystyczne.
Edukacja
muzyczna
- poprawne śpiewa i gra w stopniu elementarnym na
instrumentach perkusyjnych;
- wyraża muzykę ruchem i stosuje różne formy
wyrazu muzycznego;
- rozróżnia czas trwania, dynamiki, wysokości i
barwy dźwięków;
- zna zapis na pięciolinii dźwięków w zakresie
od c do d z uwzględnieniem
dźwięków b;
- słucha prostych utworów muzycznych oraz
dostrzega podstawowe cechy w zakresie wykonawstwa
(głosy ludzkie, instrumenty), budowy dwu- i
trzyczęściowej utworów muzycznych, charakteru
i nastroju;
- rozróżnia podstawowe cechy tańców polskich:
krakowiaka, kujawiaka, oberka.
Edukacja
techniczna
- planuje i organizuje czynności;
- stosuje podstawowe zasady bezpieczeństwa i
higieny pracy oraz udzielania pierwszej pomocy;
- korzysta z prostej informacji technicznej;
- posługuje się prostymi narzędziami i
urządzeniami technicznymi;
- rozróżnia właściwości wybranych tworzyw i
materiałów oraz ich obróbki;
- stosuje odpowiednią technologie przy wykonywaniu
przedmiotów użytkowych i montowaniu modeli
urządzeń technicznych.
Edukacja
zdrowotno-ruchowa
- rozwija sprawności psychomotoryczne, takie jak;
siła, szybkość, wytrzymałość, moc,
zwinność, gibkość;
- opanował określone umiejętności ruchowe
indywidualne i dotyczące gier zespołowych;
- rozbudził swoje zainteresowania sportowe;
- przestrzegał reguł w grach i zabawach ruchowych.
W domu uczniowie doskonalą materiał,
który był opracowywany w klasie (wykonują ćwiczenia ,
czytają , zapoznają się z lekturą ) i przygotowują
teksty na następne zajęcia.
Zadania edukacyjne realizuje przy użyciu
podręczników obowiązujących w Polsce. W roku szkolnym
2002/2003 korzystam z podręcznika do nauczania
zintegrowanego " Już w szkole " wydawnictwa
NOWA ERA.
Powrót do Top Secret
|