|
Opracowanie:
Renata Stawska |
NERWOWOŚĆ
DZIECIĘCA
(zaburzenia
dynamiki procesów nerwowych)
|
Charakterystyczną cechą
zaburzeń nerwowych występujących u dzieci jest -
niewspółmierność między bodźcem, a reakcją w
zachowaniu. Dziecko nerwowe reaguje na bodźce zbyt
silnie albo zbyt słabo. Do objawów zalicza się:
zaburzenia snu, lęki, nadmierną ruchliwość,
nieopanowanie, drażliwość łatwe uleganie nastrojom,
wybujałą fantazję, a także zbytnią powolność,
apatię i inne. Najczęściej spotykane postacie tzw.
nerwowości dziecięcej są w głównej mierze
zaburzeniami równowagi podstawowych procesów nerwowych:
pobudzenia i hamowania.
Najczęściej spotykaną postacią tzw.
nerwowości dziecięcej jest nadpobudliwość
psychoruchowa. Ujawnia się ona (szczególnie, gdy
stopień nasilenia jest duży) w utrudnionym zasypianiu,
płytkim śnie oraz niemal we wszystkich formach
zachowania.
Dzieci nadpobudliwe mają przeważnie łatwy
kontakt, są towarzyskie, rozmowne, często wyraźnie
gadatliwe. Otoczeniem interesują się bardzo żywo, ale
powierzchownie, łatwo zmieniają przedmiot
zainteresowania. W rozmowie często przeskakują z tematu
na temat. Przeważnie niechętnie zajmują się w ciągu
dłuższego czasu jedną i tą samą czynnością, są
bardzo ruchliwe, nie znoszą ograniczenia ruchów. Ruchy
mają szybkie, mało precyzyjne, czasem wadliwie
koordynowane. Pracują bardzo nierównomiernie i
niesystematycznie. Dzieci nadpobudliwe dają się zwykle
w otoczeniu we znaki swoim niepokojem, nieraz
agresywnością. Formy agresji bywają różne.
Najczęstsze z nich to: bicie, ciągnięcie za włosy,
czasem gryzienie. Sprawiają często trudności w
zorganizowanej grupie: przedszkole, szkoła. Dzieci te
są oceniane przez nauczycieli jako zdolne, ale leniwe.
Zaburzeniem krańcowo odmiennym, a występującym
u dzieci niewspółmiernie rzadziej, jest zahamowanie.
Polega ono także na braku równowagi podstawowych
procesów nerwowych, przeważają jednak procesy
hamowania, osłabione jest pobudzenie. W zachowaniu tych
dzieci zwraca się uwagę na: trudność kontaktowania,
małomówność, często onieśmielenie, czasem apatię.
Wykazują niewielkie zainteresowanie otoczeniem, są
mało spostrzegawcze, nie przejawiają inicjatywy. Są
mało ruchliwe, wszystkie ich reakcje wydają się
zwolnione. Myślą powoli, niełatwo rozwiązują nowe
zadania. Najbardziej lubią zabawy spokojne, unikają
gwaru i ruchu. Mają przeważnie opinię niezdolnych,
gdyż nie nadążają za biegiem lekcji.
Istnieje jeszcze trzecia postać zaburzeń
równowagi procesów nerwowych, polegająca na
chwiejności tych procesów. Cechą charakterystyczną
dla dzieci tej grupy jest szybko występujące znużenie.
Są one niezdolne do systematycznego wysiłku, męczą
się łatwo. W związku z tym działają mało sprawnie.
Jeszcze innymi zaburzeniami wieloobjawowymi u
dzieci są: histeria i psychasteria. Często spotyka się
zespoły reakcji o charakterze histerycznym, wzmożoną
pobudliwość afektywną wraz z nadmierną
sugestywnością, znaczny egocentryzm, kapryśność,
zmienność nastrojów i postaw, aktorstwo. Psychasterię
u dzieci cechuje duża wrażliwość przy jednoczesnej
słabości reakcji popędowych, niepokój, często lęk i
poczucie niższości.
Przyczyny czynnościowych zaburzeń nerwowych u
dzieci są bardzo różnorodne. Rolę istotną w ich
powstawaniu odgrywają czynniki dziedziczne i wrodzone.
Odporność dziecka na działanie czynników
chorobotwórczych zależy w pewnej mierze od cech jego
układu nerwowego, który może być osłabiony na skutek
alkoholizmu rodziców oraz niektórych chorób i stanów.
Również choroby matki w czasie ciąży, jak i inne
niekorzystne warunki rozwoju płodowego, mogą powodować
słabość układu nerwowego dziecka. Zakłócenia
normalnych czynności organizmu mógł spowodować
również nieprawidłowy poród.
Właściwymi przyczynami tych zaburzeń są
jednak przede wszystkim czynniki środowiskowe.
Zaburzenia czynności układu nerwowego powodują
niejednokrotnie tzw. wypadki, szczególnie gdy łączą
się one z jakimiś nagłymi, silnymi przeżyciami.
Istotną rolę odgrywają przeżycia o charakterze
urazowym, frustracje, sytuacje konfliktowe, silne
przeżycia emocjonalne. Często są to głęboko
przeżywane tragedie rodzinne, nieporozumienia między
rodzicami, nasilone błędy wychowawcze, nadmierna
surowość rodziców, stosowanie niewłaściwych kar itp.
W większości przypadków stosunki wychowawcze w
rodzinach dzieci nerwowych są zdecydowanie złe. Często
stwierdza się nie zrównoważenie rodziców. W domu
panuje napięcie i niepokój. Na tę atmosferę składa
się wiele czynników. Bardzo niekorzystną sytuację w
domu mają dzieci alkoholików. W większości
przypadków są one świadkami stanów upojenia rodziców
oraz towarzyszących tym stanom bójek i awantur. Bardzo
często przeżycia dziecka alkoholika mają wyraźnie
konfliktowy charakter.
Niekorzystną sytuację mają również dzieci
nadmiernie rozpieszczane przez rodziców. Niejednokrotnie
dzieje się tak, że od pewnego czasu wszystkie
zachcianki dziecka są spełniane.
Czynniki środowiskowe, a wśród nich
wychowawcze, odgrywają w powstawaniu zaburzeń nerwowych
u dzieci rolę bardzo znaczną. Teren na którym one
działają, to nie tylko dom rodzinny, ale także inne
instytucje wychowujące, jak: przedszkola i szkoły.
W leczeniu zaburzeń u dzieci stosuje się poza
metodami fizykalnymi - psychoterapię. Duże znaczenie
może mieć terapia pedagogiczna, stosowana w
różnorodnych formach, w różnych postaciach zaburzeń.
Ogólnie wyróżnia się w leczeniu pedagogicznym
terapię obciążeniową, mającą na celu ochronę
osłabionych procesów nerwowych i terapię czynną
polegającą na ich ćwiczeniu. W przypadku
nadpobudliwości psychoruchowej pomocne okazuje się np.
wytwarzanie pożądanych hamulców oraz organizowanie
zajęć wymagających różnicowań, analizy i syntezy, z
zachowaniem podstawowej zasady powolnego i bardzo
starannego stopniowania trudności i wykorzystywania
bodźców motywacyjnych w działaniu dziecka. Właściwy
dobór odpowiedniej formy terapii jest sprawą
zasadniczą, a w przypadku stosowania leczenia czynnego
konieczna jest specjalna ostrożność.
Skuteczność leczenia zależy ponadto w wielu
przypadkach od tego, w jakim stopniu uda się
przekształcić środowisko domowe dziecka. Z tych
względów udział psychologa i pedagoga w leczeniu
omawianych zaburzeń jest niezbędny.
Pierwszorzędną rzeczą jest wczesne i trafne
postawienie diagnozy. Rozpoczęcie właściwego leczenia
w początkowym stadium zaburzenia daje zwykle pozytywne
rezultaty.
BIBLIOGRAFIA:
- Strelau J. Jurkowski A. Putkiewicz Z. - "Podstawy
psychologii dla nauczycieli."
- Żebrowska M. - "Psychologia rozwojowa
dzieci i młodzieży."
- Szuman S. - "O czynnikach kształcących
psychikę dziecka w wieku przedszkolnym."
- Zaborowski Z. - "Rodzina jako grupa
społeczna."
- Strelau J. - "Temperament i typ układu
nerwowego."
Powrót do Top Secret
|