PROGRAM
PROFILAKTYCZNY
DLA KLAS IV-VI |
Dotyczy działań
wychowawczo-opiekuńczych związanych z
zapobieganiem narkomanii
|
WSTĘP
Prezentowany tu
program zawiera propozycje grupowych zajęć wychowawczo
- profilaktycznych w drugim etapie edukacyjnym szkoły
podstawowej dotyczących zapobiegania narkomanii.
IDEA I CELE PROGRAMU
Program ma
prowadzić do zapobiegania używania narkotyków, a także
używania samowolnie leków, bez wskazań lekarskich.
Profilaktyka ta ma odbywać się poprzez rozwój osobowości
młodego człowieka, jak i przekazywanie mu informacji o
uzależnieniach.
Celem programu jest:
- dostarczenie uczniom informacji o
substancjach zmieniających świadomość,
- budowa pozytywnego obrazu siebie,
- uczenie porozumiewania się oraz
rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
Prezentowany tu
program przeznaczony jest dla uczniów klas IV-VI, gdyż
uważamy, że dostarczanie informacji o szkodliwych
substancjach zmieniających świadomość w pierwszych
trzech klasach szkoły podstawowej jest zbyt wczesne i
wprowadzamy ją dopiero od klasy IV. Program ten został
stworzony na bazie doświadczeń autorek w prowadzeniu
zajęć profilaktycznych z uczniami klas I-III wg
programu edukacyjnego Andrzeja Kołodziejczyka "Profilaktyka
uzależnień" i pomyślany został jako jego
kontynuacja. Mamy nadzieję, że nasz program wychodzi
naprzeciw walce z narastającymi problemami młodzieży.
UWAGI DO REALIZACJI
- realizuj program w zależności od
wiedzy, poziomu zainteresowania i zaangażowania
uczniów,
- obserwuj twarze i ,,język"
ciała dziecka, pamiętaj też o swojej ,,mowie
ciała", postawie i intonacji głosu,
- stwórz dzieciom okazję do
dyskusji i pozwól na większą swobodę pamiętając
o specyfice zajęć mimo, że pracujesz w szkole.
PLAN ZAJĘĆ W KLASACH IV-VI
1. Sprawy, dla których warto żyć.
(2 zajęcia)
1.1. Życie jako najważniejsza
wartość.
- ,,burza mózgów"- co to jest
dobre życie?
1.2. Poszukiwanie szczęścia.
- gra skojarzeń dotycząca tematów:
żywa istota, roślina, kolor, owoc, elementy
natury, żywioły,
- ,,bezludna wyspa"- co zabrałbyś
ze sobą na bezludną wyspę (5 rzeczy),
- co pomoże ci przeżyć -
zachowania względem innych.
2. Nie jestem sam. (2 zajęcia)
2.1. Akceptacja - czy za wszelką
cenę?
- nie muszę być akceptowany przez
wszystkich,
- dobrze mieć swoje zdanie,
- sam muszę wybrać właściwą dla
siebie grupę.
2.2. Precz ze stereotypami.
- umiem odrzucać stereotypy np.
,,wyluzowanego cwaniaczka" i ,,fujarę
kujona".
3. Jak sobie radzić ze stresem. (2
zajęcia)
3.1. Co powoduje stres? -
czynniki stresogenne.
- co powoduje stres? - czynniki
stresogenne,
- wybieranie właściwej drogi życia
(plakaty, hasła),
- radzenie sobie ze stresem (praca w
grupach, a następnie tworzenie wspólnych rozwiązań),
- porównywanie wypracowanych rozwiązań
z propozycjami nauczyciela.
3.2. Wybieranie właściwej
drogi życia.
- życie, czy zagłada?! (tworzenie
haseł i plakatów na ww. temat).
4. Poznajemy bezpieczne i
niebezpieczne dla zdrowia substancje.
(4 zajęcia)
4.1. Lekarstwa.
- lekarstwa - jak ich używać?
- czy można po nie sięgać
samodzielnie?
4.2. Rośliny trujące.
- rośliny trujące (nazwy i działanie).
4.3. Jak poprawić sobie
samopoczucie?
- rozróżnianie naturalnych (relaks,
sport) i sztucznych-chemicznych (narkotyki,
nikotyna, alkohol) dróg do uzyskania dobrego
samopoczucia.
4.4. Stop! "Chemiczna pułapka".
- nazwy substancji chemicznych, ich
działanie,
- ostrzeżenie przed ,,chemiczną pułapką",
- nieprawdziwe i zwodnicze poglądy
na temat używek.
5. Sztuka odmawiania. (2 zajęcia)
5.1. Umiem wyrazić swoją
opinię.
- reakcja na nacisk otoczenia,
- asertywne zachowanie w określonej
sytuacji.
5.2. Mam prawo odmówić.
- zapoznanie z metodą "zrywania
w 3 ruchach".
6. Uzależnienie to choroba, z którą
sam sobie nie poradzisz. (2 zajęcia)
6.1. Co to jest uzależnienie?
- próba odpowiedzi na pytanie: co
to jest uzależnienie?
- objawy uzależnienia.
6.2. Funkcjonowanie osoby uzależnionej
i jej rodziny.
- jak funkcjonuje osoba uzależniona
i jej rodzina (zmiany tolerancji na narkotyk ,
przymus "brania", utrata kontroli,
nawroty choroby).
7. Zaburzenia uczuciowe, a narkotyki.
(1 zajęcia)
7.1. Zaburzenia uczuciowe.
- "branie" jako sposób na
poczucie np. radości lub na stłumienie
przykrych uczuć np. cierpienia.
8. Narkotyki - zagubienie wartości.
(1 zajęcia)
8.1. Wartości moralne.
- omówienie wartości moralnych, ważnych
w życiu człowieka - ,,burza mózgów",
- czy można żyć bez wartości -
cele.
9. Zaburzenia świadomości jako
następstwo ,,brania". (3 zajęcia)
9.1. Kontrola nad sobą.
- uszkodzenie centralnego układu
nerwowego,
- spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką
szkolną.
9.2. Kolizje z prawem.
- spotkanie z policjantem -
wykroczenia,
- pogadanka na temat: "Zaburzenia
świadomości i braku kontroli nad sobą w stanie
odurzenia, a przestępstwa".
9.3. Szkoła i rodzice w
obliczu narkomani.
- co powinna zrobić szkoła?
- co mają robić rodzice?
10. Jak pomóc dziecku? (2 zajęcia)
10.1. Sposoby pomocy.
- zapoznanie się rodziców i
opiekunów ze wskazówkami dotyczącymi pomocy
dzieciom.
10.2. Placówki zajmujące się
problemem narkomani.
- adresy placówek,
- literatura fachowa.
MATERIAŁY
DO WYKORZYSTANIA NA POSZCZEGÓLNYCH ZAJĘCIACH
1. Sprawy, dla których warto żyć:
ŻYCIE -
dynamiczny stan organizmu, polegający na nieprzerwanym
ciągu biochemicznych procesów przemiany materii i
energii, związanych z wymianą materii i energii z
otoczeniem.
DOBRO -
wszystko, co uważa się za wartościowe, pomyślne bądź
użyteczne dla osiągnięcia wyznaczonego celu.
DOBRA OSOBISTE
- dobra nie dające się ocenić w pieniądzach, stanowiące
przedmiot stosunków prawnych i ochrony, np. życie,
zdrowie, wolność.
SZCZĘŚCIE
- układ życia w najwyższym stopniu pomyślny i
zadowalający.
2. Nie jestem sam:
AKCEPTACJA
- zgoda, zatwierdzenie, aprobata, przyjęcie, uznanie
czegoś.
STEREOTYP
- uproszczony schematyczny obraz osób, grup, stosunków
społecznych, powstały na podstawie niepełnej lub fałszywej
wiedzy o świecie, utrwalony jednak przez tradycję i
trudny do zmiany; inaczej - szablon, uproszczony,
tradycyjny, zazwyczaj irracjonalny obraz rzeczy, osób,
instytucji itd., złożony z cech poczytywanych za
charakterystyczne dla nich, wpojony przez środowisko w
świadomość członków jakiejś grupy, warstwy społecznej,
klasy.
3. Jak sobie radzić ze stresem:
STRES -
stan obciążenia systemu regulacji psychicznych występujących
w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności
realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości.
4. Poznajemy bezpieczne i
niebezpieczne dla zdrowia substancje:
LEKI (środki
lecznicze) - substancje chemiczne lub ich zespoły,
pochodzenia roślinnego, zwierzęcego lub otrzymywane
syntetycznie; stosowane w lecznictwie w celu zapobiegania
chorobom, ich zwalczania, łagodzenia objawów i innych.
ŚRODKI USPOKAJAJĄCE
I NASENNE
Czym są?
Lekarstwami - uzależniają fizycznie i psychicznie.
Postać - doustne tabletki, czopki, środki dożylne
rozpuszczalne w wodzie.
Dostępne - w aptece, wyłącznie na receptę.
Po zażyciu - uspokojenie, odprężenie, czasem euforia.
Przedawkowanie - zaburzenia świadomości i pamięci,
nudności, drżenie mięśni, podwójne widzenie, nadwrażliwość
na hałas, dotyk i zapachy, śpiączka lub bezsenność.
Czym grożą?
Upośledzenie ruchu, drżenie kończyn, apatia,
napady senności i lęku, wahania nastroju, wrogość
wobec otoczenia, zmniejszenie sprawności intelektualnej,
zaburzenia neurologiczne, hormonalne, układu krążenia
i oddechowego, w razie porażenia ośrodka oddechowego -
śmierć.
Znaki alarmowe - z domowej apteczki giną lekarstwa.
ROŚLINA
- organizm o komórkach okrytych ścianą komórkową.
TOKSYCZNE ROŚLINY
Hodując kwiaty w domu, często
nie uświadamiamy sobie, że oddziałują one negatywnie
na nasze zdrowie, a także samopoczucie. Pojawiają się
wtedy różne dolegliwości: bóle głowy, zmęczenie,
alergie skórne, nieżyt żołądka i jelit, a nawet kłopoty
z oddychaniem.
W kwiaciarni wybieramy rośliny pod kątem urody ich liści
i kwiatów. Nie przychodzi nam jednak do głowy, że
przebywanie w pobliżu roślin doniczkowych może
przysporzyć nam różnych dolegliwości. Sprawcami zatruć,
którym ulegają głównie dzieci, są przede wszystkim difenbachia
oraz oleander, który zawiera glikozydy
nasercowe. Może on wywoływać zaburzenia żołądkowo -
jelitowe: mdłości, wymioty, bóle brzucha, biegunki (czasem
nawet krwiste), bóle i zawroty głowy, zaburzenia
widzenia barw oraz niebezpieczne zaburzenia rytmu serca.
Częściami trującymi oleandra są kwiaty i liście.
Zatrucia mogą wystąpić po przypadkowym spożyciu tych
części rośliny. Jeżeli tak się stanie, trzeba jak
najszybciej sprowokować wymioty ( 30 minut od spożycia).
Nie należy wywoływać ich, jeżeli wystąpiły już
objawy ze strony układu krążenia. Wtedy chory powinien
natychmiast zostać przewieziony do szpitala.
Dolegliwości podobne do tych, jakie wywołuje popularna
difenbachia (podrażnienia jamy ustnej, krtani, przełyku),
mogą nam grozić po przypadkowym spożyciu niewielkich
nawet ilości soku kaladium, centendeskii, scindapsusa,
monstery i filodendronu. Trujące są
wszystkie części filodendronu, zawierają
nierozpuszczalne szczawiny wapnia, drażniące śluzówkę
przewodu pokarmowego, skórę i spojówki. Gdy dojdzie do
podrażnienia skóry, należy umyć ją letnią wodą z
mydłem. Natomiast pieczenie oczu powinno usunąć
kilkakrotne przepłukanie ich bieżącą wodą.
Równie niebezpieczny jest popularny bluszcz pospolity,
zwany żabką. Przypadkowe spożycie jego liści lub jagód
może bowiem spowodować biegunkę, nudności, wymioty, a
także zaburzenia świadomości, halucynację, czasem
drgawki. Czynnikiem toksycznym są tzw. saponiny, które
oprócz objawów ze strony przewodu pokarmowego wywołują
dolegliwości oczu oraz skórne. W przypadku zatrucia
należy najpierw wywołać wymioty, a następnie jako
odtrutkę podać mleko lub zawiesinę wodną węgla
aktywowanego.
Kwiaty z rodziny wilczomleczy, tak chętnie hodowane w
naszych mieszkaniach, mają jedną brzydką cechę - ich
sok mleczny może spowodować nudności, wymioty, bóle
brzucha. Jeśli dostanie się do oczu, wystąpi
zaczerwienienie, pieczenie, łzawienie i światłowstręt.
Do wilczomleczowatych należą między innymi gwiazda
betlejemska, korona cierniowa, pokrzywiec,
którego okazy zachwycają nas długimi, kosmatymi,
czerwonymi kwiatostanami, a także dekoracyjne krotony.
Ze względów bezpieczeństwa wszystkie czynności pielęgnacyjne,
szczególnie przy roślinach wilczomleczowatych, należy
wykonywać w rękawicach lub przy użyciu szczypców.
Wielu miłośników kaktusów doświadczyło zapewne
skutków nieostrożnego obchodzenia się z opuncją z
gatunku Rufida, której ciernie, wbite w skórę, mogą
wywołać poważne stany zapalne. Jeżeli więc zakłuliśmy
się, należy jak najszybciej usunąć cierń, a następnie
przemyć skaleczenie wodą. Dobrze byłoby też
skonsultować się z lekarzem dermatologiem.
Niebezpieczny może okazać się też bardzo popularny kroton
pstry. Do zatrucia może dojść po spożyciu liści,
które zawierają substancje drażniące błonę śluzową
przewodu pokarmowego oraz skórę. Jego objawami są:
wymioty, biegunka, wysypka na skórze, a także łzawienie
i pieczenie oczu.
Małe dzieci, przez swą ciekawość, narażone są w większym
stopniu niż dorośli na szkodliwe działanie roślin. W
domach, w których są dzieci, nie powinno być zatem
miejsca dla oleandra, trzewiczni
wilczomleczowatej i zimowitu jesiennego,
gdyż nawet małe dawki substancji w nich zawartych mogą
być przyczyną nieszczęścia.
Pamiętajmy, że to, czy kontakt z konkretną rośliną
okaże się nieprzyjemny w skutkach, zależy od
jednostkowej wrażliwości. U niektórych osób dolegliwości
alergiczne może wywołać sam zapach kwiatu, a u innych
nawet bezpośrednie zetknięcie z trującym sokiem nie
spowoduje żadnej negatywnej reakcji.
NAZWY SUBSTANCJI
CHEMICZNYCH I ICH DZIAŁANIE
Konopie indyjskie -
marihuana i haszysz: suszone konopie; skun: marihuana nasączona
amfetaminą lub heroiną; uzależniają psychicznie.
Po zażyciu - rozszerzenie źrenic,
zaczerwienienie oczu, ataki kaszlu, pocenie się,
zaburzenia koordynacji ruchów; euforia, gadatliwość,
nadwrażliwość na bodźce słuchowe i wzrokowe,
zaburzenia poczucia czasu i przestrzeni, napady lęku,
potem rozleniwienie; po upływie działania narkotyku duży
apetyt.
Substancje wziewne -
toksyczne środki chemiczne (kleje, farby,
rozpuszczalniki), o odurzających oparach; uzależniają
psychicznie i fizycznie.
Po zażyciu - spowolnienie mowy, niezborność
ruchów, biegunka, wymioty, wodnista wydzielina i
krwawienia z nosa, kaszel, wysypka wokół ust, euforia
połączona z zawrotami głowy, nadwrażliwość na światło;
po wielokrotnym wąchaniu halucynacje.
Substancje
halucynogenne - substancje naturalne (grzybki) lub
syntetyczne (LSD, ecstasy) wywołujące omamy; uzależniają
psychicznie.
Po zażyciu - rozszerzenie źrenic, drżenie mięśni,
mdłości, wzrost temperatury, poty, napady śmiechu,
euforia na zmianę z ospałością, halucynacje i przeżycia
mistyczne, zaburzenia poczucia czasu, wyostrzenie
percepcji barw (dominuje kolor pomarańczowy i żółty),
napady czynnej agresji (bójki, okaleczenia, samobójstwa);
zwiększona pobudliwość seksualna
Amfetamina -
syntetyczny związek chemiczny, pierwotnie używany jako
lekarstwo (w Polsce wykreślona ze spisu leków); bardzo
szybko uzależnia psychicznie.
Po zażyciu - likwiduje uczucie zmęczenia,
poprawia nastrój, zwiększa aktywność umysłową i łatwość
przyswajania informacji (po zakończeniu działania
narkotyku wszystko się zapomina); zmniejsza łaknienia,
przyspiesza bicie serca, pobudzenie seksualne, bezsenność,
zmiany osobowości.
Kokaina - lek
silnie pobudzający układ nerwowy; bardzo szybko uzależnia
psychicznie.
Po zażyciu - przewlekły nieżyt nosa,
utrata apetytu, bezsenność, zmiany osobowości (wysoka
samoocena i pewność siebie), krótkotrwała euforia
poprzedzająca depresję, pobudzenie seksualne, wywołujące
akty agresji (gwałty).
Heroina - pochodna
morfiny, uzyskiwana z maku lekarskiego; bardzo szybko
uzależnia fizycznie.
Po zażyciu - nudności, zwężenie źrenic,
osłabienie wrażliwości na światło, zaparcia,
spowolnienie oddechu, zaczerwienienie twarzy, łzawienie
oczu, cieknący nos, drgawki, uczucie zimna, poty,
niezborność ruchów; euforia na przemian z sennością;
zmniejszenie uczucia głodu i potrzeb seksualnych.
5. Sztuka odmawiania:
OPINIA -
mniemanie, sąd, przekonanie, pogląd, zdanie, sława u
ludzi, renoma, reputacja; ocena, zaopiniowanie.
ASERTYWNOŚĆ
- nie robię nic przeciwko Tobie, ale nie robię też nic
przeciwko sobie. Postępując tak osiągam:
- poczucie szacunku do siebie
- akceptację
- poczucie większej pewności siebie i własnej watrości
METODA "ZRYWANIA
W 3 RUCHACH":
1 ruch - sprawdzam, czy
propozycja jest dla mnie dobra?
2 ruch - mówię sobie w myślach
NIE!
3 ruch - odpowiadam na głos
NIE! DZIĘKUJĘ!
6. Uzależnienie to choroba, z którą
sam sobie nie poradzisz:
UZALEŻNIENIE
- określa stan, w którym człowiek nie potrafi obyć się
bez danej substancji; możemy wyróżnić dwa rodzaje
uzależnień: psychiczne i fizyczne.
UZALEŻNIENIE
PSYCHICZNE - pragnienie przyjmowania danej
substancji ma charakter przymusu. Motorem jest strach, że
nie sprosta się życiu bez narkotykowego "napędu".
Jest równie niebezpieczne jak fizyczne uzależnienie
organizmu!
UZALEŻNIENIE
FIZYCZNE - nagłe odstawienie narkotyku
powoduje, że organizm zaczyna "krzyczeć z głodu".
Pojawiają się sensacje żołądkowe, bóle kończyn i
kręgosłupa, drżenie dłoni, zaburzenia snu, napady
drgawek.
DROGA UZALEŻNIENIA.
Uzależnienie nie pojawia się nagle jak grom z jasnego
nieba. Przyglądając się dziecku można zauważyć
pewne sygnały ostrzegawcze:
Pierwsze próby - pojawiają się nieliczne sygnały
typu: nagłe zmiany nastroju i aktywności, spadek
zainteresowań ulubionymi zajęciami, izolowanie się od
innych domowników, częste wietrzenie pokoju i używanie
kadzidełek lub odświeżaczy powietrza, wypowiedzi
zawierające pozytywne nastawienie do narkotyków, napady
złości, nagła zmiana grona przyjaciół na innych,
zainteresowanie książkami o narkotykach, późne
powroty, noce poza domem, kłamstwa, wynoszenie wartościowych
przedmiotów z domu, tajemnicze, krótkie rozmowy
telefoniczne, nagłe wyjścia.
Dążenie do "przyjemności" (może to
być też unikanie przykrości) - liczne i niepokojące
sygnały można zaobserwować, jeśli dziecko bierze do
"przyjemności", o wiele mniej, jeśli zażywa
je by uniknąć przykrości (np. zmniejszać stres związany
ze szkołą). W tej fazie można zauważyć takie sygnały:
utrata aspiracji, zainteresowań, inicjatywy, problemy w
szkole, konflikty w domu, rozregulowanie rytmu dnia i
nocy, nienaturalnie rozszerzone lub zmniejszone źrenice
reagujące na światło.
Uzależnienie - w tej fazie sygnały są już
mocno widoczne: narastający konflikt z bliskimi, spadek
nastroju wynikający ze świadomości uwikłania się w
branie narkotyków, wynoszenie rzeczy z domu, bójki,
kradzieże, wandalizm. Dziecko chcąc zdobyć pieniądze
na narkotyki może zacząć nimi handlować.
OBJAWY UZALEŻNIENIA:
- zmiany tolerancji na narkotyk - żeby
uzyskać ten sam efekt trzeba "brać"
więcej niż kiedyś
- objawy abstynencyjne - gdy człowiek
przerywa "branie" pojawiają się
dolegliwości fizyczne i psychiczne
- "głód' - przymus "brania"
połączony z paniką i obawą, że nie wytrzyma
się długo bez narkotyków
- utrata kontroli nad "braniem"
- gdy człowiek nie może odmówić kolejnej
porcji narkotyku
- nawroty "brania" - po próbach
utrzymania okresowej abstynencji
FUNKCJONOWANIE OSOBY UZALEŻNIONEJ
I JEJ RODZINY:
- zmiany tolerancji na narkotyk
- przymus "brania"
- utrata kontroli
- nawroty choroby
7. Zaburzenia uczuciowe, a narkotyki:
ZABURZENIA
UCZUCIOWE - to niskie poczucie własnej wartości,
potrzeba akceptacji za wszelką cenę, duża labilność
emocjonalna, czyli chwiejność, niestałość i zmienność
uczuć.
DWA POWODY, KTÓRYMI
UZALEŻNIENI TŁUMACZĄ SWOJE "BRANIE":
- "bierze się", żeby czuć:
radość, rozluźnienie, ulgę, podniecenie,
- "bierze się", żeby nie
czuć: smutku, obawy, samotności, cierpienia,
nudy.
8. Narkotyki - zagubienie wartości:
WARTOŚĆ MORALNA
- kategoria oceniająca postępowanie (zachowanie, działanie)
ludzkie pod względem jego zgodności (stopnia zgodności
lub jej braku) z przyjętą określoną moralnością,
społecznymi normami i wzorami postępowania,
wyznaczonymi przez wartości uznane za naczelne np. dobro
MORALNOŚĆ
- ogól ocen, norm, wzorów, prawideł postępowania w
określonych środowiskach i epokach historycznych; etyka
obiegowa
DOBRO -
wszystko co uważa się za wartościowe, pomyślne bądź
użyteczne dla osiągnięcia wyznaczonego celu.
9. Zaburzenia świadomości jako
następstwo "brania":
("branie"
powoduje uszkodzenie centralnego układu nerwowego, a więc
utratę kontroli nad sobą i kolizje z prawem)
ZMIANY ZACHOWAŃ
DZIECKA ZWIĄZANE Z UZALEŻNIENIEM OD ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH:
w sferze szkoły:
- rezygnuje z zajęć pozalekcyjnych
lub zostaje z nich usunięte
- staje się bardziej leniwe
- opuszcza lekcje
- opuszcza całe dni w szkole
- oddaje nie dokończone zadania
domowe, oddaje je za późno lub wcale
- dostaje gorsze stopnie
- nie zalicza przedmiotów
- fałszuje usprawiedliwienia
- często wychodzi z lekcji
- nie uważa lub przeszkadza na
lekcjach
- śpi na lekcjach
- jest niegrzeczne, nie słucha
nauczycieli i nie przestrzega reguł
- zostaje zawieszone lub wyrzucone
ze szkoły
w sferze kontaktów z rówieśnikami:
- posługuje się slangiem narkomanów:
- być w ciągu -
codziennie używać środka odurzającego
- być na głodzie, na
skręcie - cierpieć z powodu objawów
odwykowych
- haj - stan
odurzenia narkotykiem
- nabuzowany, naćpany,
nagrzany nawalony - odurzony, znajdujący
się pod wpływem narkotyku
- trawa, trawka, gandzia,
marycha, maryśka, huana, grass -
marihuana
- hasz - haszysz,
skoncentrowana postać marihuany
- hera - heroina
- koka - kokaina
- prochy, pigułki,
pestki - środki odurzające w
tabletkach lub kapsułkach
- dmuchać, snifować, wąchać
- odurzać się inhalantami, np. klejem
- amfa, spid -
amfetamina
- ćpun - ktoś, kto
regularnie używa narkotyków
- działka - porcja
narkotyku
- podróż, odjazd, odlot
- efekt substancji halucynogennej, jak
LSD, meskalina czy peyotl
- strzelić -
wstrzyknąć narkotyk
- porzuca dawnych przyjaciół lub
oni odsuwają się od niego
- przyłącza się do "trudnej"
młodzieży lub do narkomanów, często starszych
od niego
- trzyma nowych przyjaciół z
daleka od rodziców
- ma przyjaciół, którzy nie chcą
rozmawiać z rodzicami lub podawać nazwisk
w sferze rodziny:
- wywołuje rodzinne kłótnie
- wraca do domu po wyznaczonej
godzinie bez pozwolenia, zawiadomienia rodziców
- przestaje spełniać domowe obowiązki
- wymyka się z domu
- zostaje na noc poza domem, znika
na kilka dni bez pozwolenia lub powiadomienia
rodziców
- odmawia podporządkowania się
ustaleniom domowym
- przestaje podejmować zadania i
prace wspólnie z rodzicami lub ukrywa swoje działania
- nie chce uczestniczyć w
odwiedzinach rodziny
- nie chce jeść posiłków z całą
rodziną
- izoluje się; przebywa w swoim
pokoju z dala od innych
- nie informuje o wydarzeniach
szkolnych
- ma pieniądze z niewiadomego źródła
- manipuluje rodzicami; nastawia
jedno z rodziców przeciw drugiemu
- łatwo wybucha gniewem; rodzice
chodzą na palcach i uważają na każde słowo
- coraz więcej przeklina
- stosuje słowną agresję
- okazuje coraz większą wrogość
- jest zgryźliwe, ponure i milczące
- składa i łamie obietnice
- nie słucha rodziców, nie
przestrzega reguł
- poprawia swoje zachowanie, ale nie
na długo
w sferze umysłowej:
- ma zmniejszony zakres uwagi i
problemy z koncentracją
- ma objawy paranoi: uważa, że
jest śledzone, prześladowane lub zagrożone
- cierpi na nieokreślone lęki
- jest niespokojne, nie może
usiedzieć na miejscu
w sferze fizycznej:
- wykazuje zmiany wagi: drastyczny
wzrost wagi lub jej obniżenie
- ma nieregularne okresy snu: zbyt długie
lub zbyt krótkie
- nie śpi do późna w nocy; sypia
w dzień
- jest najczęściej posiniaczone
lub poranione
- zaniedbuje higienę osobistą i
otoczenia ( pokoju)
- ciągle nosi to samo ubranie
- trapi je głęboki, męczący
kaszel lub nieustanne, suche pokaszliwanie
- ma coraz więcej dolegliwości dróg
oddechowych
- ma krańcowe lub nieregularne
nawyki żywieniowe
- dysponuje zmniejszoną ilością
energii
w sferze emocjonalnej:
- mówi o śmierci lub samobójstwie
- często jest w złym humorze; łatwo
się obraża
- bywa smutne lub wesołe bez
widocznej przyczyny
- miewa nagłe zmiany nastroju
- nie dzieli się swymi uczuciami;
odcina się od innych lub przyjmuje postawę
obronną
- nie dopuszcza do siebie rozsądnych
argumentów rodziców; odmawia podjęcia dialogu
na swój temat
- wydaje się smutne, przygnębione,
zniechęcone
- coraz bardziej pogrąża się w
depresji
- uważa, że jest "przegrane",
"do niczego"
- staje się coraz bardziej
agresywne
- traci zainteresowanie dla
cenionych dawniej czynności
- traci motywację i dążenie do
sukcesu
- ma mniejszy szacunek dla siebie;
czuje, że nie umie sprostać wymaganiom i że
nie jest tak dobre jak dawniej
- ma mniej optymizmu, jest bardziej
cyniczne
w sferze etyki:
- obecne zachowanie jest sprzeczne z
dawniej uznawanymi wartościami
- kłamie i oszukuje
- zastawia własne i/lub cudze
przedmioty
- okrada rodzinę
- zachowuje się wyzywająco w
sferze seksualnej
- traci zainteresowanie kościołem;
nie chce rozmawiać o swojej wierze; traci wiarę
w Boga
w sferze prawa dziecko może popełniać
przestępstwo:
- prowadzenia samochodu po pijanemu
- kradzieży w sklepie
- nielegalnego posiadania narkotyków
- wandalizmu
- handlu narkotykami
- poważnej kradzieży
- napadu i pobicia
- prostytucji
UŻYWANIE NARKOTYKÓW TO NIE
TYLKO KWESTIA ZDROWIA, TO PRZESTĘPSTWO ŚCIGANE PRZEZ
PRAWO
Co mówi prawo?
Zgodnie z Ustawą z dnia
24 kwietnia 1997 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U.97.75.468
ost.zm.2000-12-12 Dz.U.00.103.1097) od dnia 12 grudnia
2000r. karze podlega każdy kto posiada nawet nieznaczną
ilość narkotyków.
Posiadanie narkotyku (wg ww. ustawy)
Art. 48. 1. Kto, wbrew
przepisom ustawy, posiada środki odurzające lub
substancje psychotropowe, podlega karze pozbawienia wolności
do lat 3.
2. W wypadku mniejszej wagi, przestępca podlega
grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia
wolności do roku.
3. Jeżeli przedmiotem czynu, o którym mowa w ust. 1,
jest znaczna ilość środków odurzających lub
substancji psychotropowych, sprawca podlega grzywnie i
karze pozbawienia wolności do lat 5.
Czyli: za posiadanie narkotyku dziecko, które ukończyło
17 lat, może iść do więzienia na 3 lata. Za małą
ilość - na 1 rok, a za dużą nawet do 5 lat. Jeśli ma
mniej niż 17 lat, może iść do poprawczaka.
Namawianie i częstowanie (wg ww.
ustawy)
Art. 45. 1. Kto, wbrew
przepisom ustawy, udziela innej osobie środka odurzającego
lub substancji psychotropowej, ułatwia albo umożliwia
ich użycie albo nakłania do użycia takiego środka lub
substancji, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.
2. Jeżeli sprawca czynu, o którym mowa w ust. 1,
udziela środka odurzającego lub substancji
psychotropowej małoletniemu lub nakłania go do użycia
takiego środka lub substancji albo udziela ich w
znacznych ilościach innej osobie, podlega karze
pozbawienia wolności do lat 5.
Czyli: jeśli ktoś częstuje, namawia kogoś do zażycia
narkotyku - grożą mu 3 lata więzienia. Jeśli częstuje
małoletniego albo daje komuś znaczne ilości narkotyku
- może dostać karę do 5 lat więzienia.
SZKOŁA I RODZICE - PRZEPISY
PRAWNE W WALCE Z PROBLEMEM NARKOMANII
Czy nauczyciel może przeszukać
ucznia?
NIE. Jeśli podejrzewa, że
uczeń ma narkotyki, powinien wraz z dyrektorem poprosić
rodziców lub prawnych opiekunów dziecka o przyjazd do
szkoły. Tylko oni- a nie nauczyciel- mogą przeszukać
dziecko. Jeżeli podejrzenia się potwierdzą, dyrektor
powinien nakłonić rodziców do wizyty z dzieckiem w
poradni antynarkotykowej. Właściwie dyrektor powinien (choć
rzadko tak się dzieje) wezwać policję. Bo zgodnie z
art. 304 Kodeksu Postępowania Karnego tylko policja ma
prawo ,,zabezpieczyć dowody przestępstwa", czyli
narkotyki. Jeśli dyrektor zadzwoni po policję -
powinien też wezwać rodziców. Wtedy policja może
przeszukać dziecko.
Test w szkole?
Test na obecność
narkotyku nie powinien być wykonywany na terenie szkoły.
Dyrektor powinien zasugerować rodzicom wizytę w
poradni, ale nie powinien im mówić co mają robić.
Test można zrobić jeszcze tego samego dnia w
przyszpitalnym laboratorium wykonującym takie badania (odpłatnie).
Trzeba też umówić telefonicznie wizytę w poradni -
zazwyczaj trzeba na nią trochę poczekać.
Przeszukanie poza szkołą?
Policja ma prawo przeszukać
dziecko na ulicy lub w klubie, jeśli podejrzewa, że ma
ono narkotyki - tak stanowi ustawa o policji (art. 14 i
15) z 6 kwietnia 1990r. z późniejszymi zmianami.
Policja nie powinna jednak tego prawa nadużywać. Jeśli
przy dziecku nieletnim znaleziony zostanie narkotyk,
policja zatrzymuje dziecko, wiezie do komisariatu i
zawiadamia rodziców. Zatrzymany nieletni powinien być
przesłuchany w ich obecności. Jeżeli nie uda się
zawiadomić rodziców, przesłuchanie powinno się odbyć
w obecności psychologa (art.39 ustawy o postępowaniu w
sprawach nieletnich, po nowelizacji z 15 września 2000r.).
Zgodnie z ustawą policja powinna oddać sprawę do
prokuratury. Policja decyduje, czy zatrzymać dziecko,
czy zwolnić do domu. 17-latek traktowany jest jak dorosły
i może być zatrzymany w areszcie do dyspozycji
prokuratury (do trzech miesięcy, w uzasadnionym
przypadku prokurator może przedłużyć ten okres). Młodsze
dziecko może trafić do izby dziecka, ale tylko na 48
godzin, po czym jest zwalniane do domu. Sprawą jednak
nadal zajmuje się sąd rodzinny.
Czy dziecku grozi więzienie?
Tak, a przynajmniej
poprawczak. Nawet przymusowe leczenie tylko zawiesza karę.
Na sprawę w polskich sądach czeka się długo. Wysokość
kary zależy m.in. od ilości narkotyku oraz tego, czy to
pierwszy przypadek. Nieletnim do 17 roku życia grozi zakład
poprawczy (do 21 roku życia). Starszym - więzienie (dla
sądu liczy się moment popełnienia przestępstwa). Jak
wysoka może być kara? Jeśli dziecko ukończyło 17
lat, może iść do więzienia - na trzy lata. Za małą
ilość narkotyków - na rok. Ale jeśli narkotyków było
dużo - kara może wynieść nawet do pięciu lat.
Zgodnie z ustawą sąd może skierować na przymusowe
leczenie zarówno nieletniego, jak i pełnoletniego. Kara
tak czy inaczej jest orzekana, ale jej wykonanie zostaje
zawieszone do zakończenia leczenia. Jeśli efekt jest
pozytywny, sąd może zawiesić wykonanie kary. Ale jeśli
przymusowe leczenie zostaje przerwane - dziecko ucieka z
ośrodka - ośrodek ma obowiązek zawiadomić sąd, w
takim przypadku sąd karę egzekwuje. Dotyczy to zarówno
niepełnoletnich, jak i pełnoletnich.
Co mają robić rodzice?
Jeśli podczas przesłuchania
znaleziono narkotyk, rodzice nie powinni robić awantury,
zaprzeczać faktom, szukać winnych. Najlepiej
natychmiast umówić się na spotkanie w poradni . W
razie sprawy w sądzie może to być argument obrony.
Dziecku trzeba uświadomić, że popełniło przestępstwo
i teraz musi zrobić wszystko (współpracować z
rodzicami), aby z jak najmniejszymi stratami rozwiązać
problem. Od razu powinno zastosować się zasadę
ograniczonego zaufania: zabronić wychodzenia z domu,
kontaktów ze znajomymi - do czasu wizyty w poradni . Jeśli
rodzice podejrzewają, że dziecko bierze razem z
kolegami ze szkoły, to - po uzgodnieniu z dyrektorem -
do wizyty w poradni lepiej nie posyłać dziecka do szkoły.
Czy rodzic musi zawiadomić policję?
Jeśli rodzic znajduje w
domu narkotyki, nie musi zawiadamiać policji (art.182 i
183 kpk). Kodeks postępowania karnego zwalnia go z tego
obowiązku, jeśli rzecz dotyczy bliskiej osoby. Ale
powinien szybko zwrócić się o pomoc do poradni
antynarkotykowej.
Co powinna zrobić szkoła?
Nie zatajać. Jeśli na
terenie szkoły znaleziono narkotyk lub dyrektor i
nauczyciele z innych powodów podejrzewają, że ich
uczniowie mają kontakt z narkotykami, należy zwołać
nadzwyczajną radę pedagogiczną. Na radę powinien być
zaproszony specjalista - terapeuta. Jeśli jest taka
potrzeba, można opłacić go np. z pieniędzy rady
rodziców. Nauczyciele powinni opracować ze specjalistą
program działania. Potem powinny odbyć się spotkania z
rodzicami - najlepiej również z udziałem specjalisty.
Czy szkoła powinna wyrzucić ucznia
z problemem?
W żadnym wypadku. Powinna
tylko pokazać, że jest zdecydowanie przeciwna osobom,
które stwarzają problem, czyli handlarzom. Nimi
powinien zająć się prokurator. Nie wolno natomiast piętnować
ucznia, który brał narkotyki. Pozostawienie go w szkole
daje sygnał innym, że szkoła jest gotowa wspierać
osoby, które chcą wyjść z problemu narkotykowego.
Czy należy chwalić się przed dziećmi?
Rodzice ani nikt z
bliskich dorosłych absolutnie nie powinni opowiadać o
swoich doświadczeniach z narkotykami. Często rodzice,
którym zdarzyło się w młodości przypalać marihuanę,
myślą w duchu, że przecież im nic się nie stało.
Ale po pierwsze, kiedy to robili, nie łamali prawa, bo
posiadanie narkotyków nie było dawniej nielegalne. Po
drugie, marihuana, którą palili, była o wiele słabsza
od oferowanej dziś, często wzmocnionej różnymi środkami.
Wreszcie po trzecie, dziś marihuana to tylko jeden z
narkotyków, które handlarz ma w swojej ofercie. Skąd
pewność, że następnym razem nasze dziecko przez
ciekawość lub pod jego wpływem nie sięgnie po inny
narkotyk?
10. Jak pomóc dziecku ?
JAK MOŻNA ROZPOZNAĆ, ŻE KTOŚ
"BIERZE": TEST OCZNY.
Test oczny służy do
oceny wielkości źrenic. Norma średnicy źrenicy
ludzkiego oka wynosi od 3 do 6,5 mm. Węższe lub szersze
źrenice mogą - choć nie muszą - świadczyć o zażyciu
narkotyku. Źrenice mniejsze niż 3 mm mogą być oznaką
zażywania opiatów (heroina, brown sugar, kompot). Źrenice
większe niż 6,5 mm mogą świadczyć o przyjmowaniu
innych narkotyków.
Po zażyciu narkotyków źrenice nie reagują na światło.
Jeśli źrenice znacznie odbiegają od normy należy
zareagować!
Jeśli odstępstwa nie są zbyt duże trzeba poddać
dziecko dalszej obserwacji.
NATYCHMIASTOWA POMOC
Nie ma nic bardziej przerażającego
niż widok dziecka, które jest po przedawkowaniu
narkotyków - ciężko chore, zarówno psychicznie, jak i
fizycznie.
Co robić, gdy znajdziesz dziecko w takim stanie:
- zachowaj spokój. Jeśli zdarzyło
mu się to po raz pierwszy, dziecko będzie
przerażone tym, że się o wszystkim dowiedziałaś.
Nie jest to pora na robienie wyrzutów i awantur!
Postaraj się dowiedzieć - co się stało;
- jaki to był środek? Jaką ilość
dziecko wzięło? Rozejrzyj się i zobacz, czy
nie ma w pobliżu czegoś, co mogłoby być pewną
wskazówką, np. jakaś butelka, strzykawka,
folia, plastikowe torebki;
- jaką drogą dziecko go zażyło?
Przez wdychanie, doustnie czy to był zastrzyk;
- jak dawno temu? Spróbuj dowiedzieć
się od dziecka lub jego przyjaciół - kiedy
ostatnio coś zażywało (miej świadomość, że
wszyscy będą przerażeni i mogą się bać
cokolwiek powiedzieć);
- czy brało coś jeszcze? Może
dodatkowo wypiło alkohol lub wzięło ,,koktajl"
ze środków odurzających;
- czy doszło do jakiegoś wypadku?
Czy dziecko jest ranne czy choruje na cukrzycę?
;
- dziecko może chichotać, być
gadatliwe, pełne energii, wyraźnie z siebie
zadowolone i w ogóle bez żadnych ,,złych"
oznak działania środków, które wzięło. W
takim przypadku pozostaw je samo, do czasu, aż
środki przestaną działać, zaś rozmowę
rozpocznij w chwili dogodnej dla was obojga.
Dziecko może także okazywać panikę lub mieć
krótkie okresy tzw. ,,psychozy";
PSYCHOZA - jest to stan, w którym
człowiek nie ma żadnego kontaktu z otaczającą
rzeczywistością.
- musisz uspokoić dziecko i zapewnić
mu poczucie bezpieczeństwa. Może być przerażone,
zwłaszcza jeśli jest to jego pierwsze przeżycie
związane z narkotykami;
- niech otaczające osoby odejdą
szybko i bez hałasu. Im więcej ludzi znajduje
się w pobliżu, tym bardziej dziecko może
,,szaleć";
- mów do niego cicho. Twój głos
powinien działać uspokajająco. Nie mów wtedy
o niebezpieczeństwie i głupocie brania narkotyków;
- staraj się wyciszyć wszelkie hałasy
i używać przyćmionego światła. Jeżeli
dziecko jest bardzo pobudzone, może opowiadać o
Tobie straszne rzeczy. Staraj się na to nie
odpowiadać - ignoruj to wszystko, mówiąc przez
cały czas spokojnym, czułym głosem;
- jeśli zbyt gwałtownie oddycha (sapiąc
i dysząc), może odczuwać drętwienie i
mrowienie palców rąk i stóp. Może także mieć
zawroty głowy, nudności a nawet wymiotować.
Powiedz wtedy pewnym głosem, aby oddychało
wolno i regularnie. Liczcie razem do trzech przy
wdechu i ponownie do trzech przy wydechu;
- trzymaj jego rękę, jeśli ci na
to pozwoli, lub nawet przytul je i obejmuj (tylko
wtedy, gdy jest to normalny zwyczaj w waszej
rodzinie - jeżeli nie, może pomyśleć, że
starasz się je zaatakować). Jeśli cię uderzy,
staraj się nie oddawać;
- nie staraj się obezwładniać
dziecka, jeśli zacznie być agresywne. Po prostu
odsuń się, ale nie wychodź z pokoju. Mów do
niego spokojnie, bez emocji.
JAK
WYGLĄDAJĄ NARKOTYKI?
|
|
|
|
|
|
|
Pastylki
i kapsułki amfetaminy i metaamfetaminy (MMA) |
AMFETAMINA,
METAAMFETAMINA - biały lub beżowy proszek,
tabletki, kapsułki |
|
|
|
|
BIELUŃ
- wysoka roślina, białe sterczące do góry
lejkowate kwiaty, duże liście, kolczaste owoce. |
|
|
|
|
CRACK
- odmiana kokainy - kamyki (żwir) koloru białego,
beżowego lub brązowego, sprzedawany w małych
flakonikach, woreczkach foliowych lub folii
aluminiowej. |
|
|
|
|
|
|
|
HASZYSZ - brązowo
czarne kulki lub kostki, cienkie paski, może być
czerwony lub zielony - zależy od kraju
poczodzenia. |
|
|
|
|
OLEJ HASZYSZOWY -
zielonobrązowy olej, lepka ciecz, sprzedawany w
małych fiolkach albo poduszeczkach. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Brown sugar w torebce foliowej. |
|
|
|
|
HEROINA |
|
|
|
|
|
|
|
Heroina z Azji Południowo-Zachodniej |
Wysokiej klasy
czystości heroina z Azji Południowo-Wschodniej |
Heroina z Meksyku |
|
|
|
|
|
|
Heroina - brown
sugar |
Heroina w
torebkach foliowych |
Papierowe tutki
do palenia heroiny |
HEROINA
- proszek (koloru od białego do beżowego),
czasem pachnie jak ocet, na gorzki smak; odmiana
brown sugar - w postaci żwiru lub granulatu w
kolorze beżowym, szarym, czasem różowym;
odmiana polska - płyn (kolor od jasno do
ciemnobrązowego). |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOKAINA
- krystaliczny biały proszek |
|
|
|
|
|
|
KONOPIE
INDYJSKIE - roślina zielona pochodzenia
azjatyckiego (powyżej konopie suszone i świeże) |
|
|
|
|
LEKI
PSYCHOTROPOWE - (w tym leki uspokajające i
nasenne) mają postać tabletek lub płynu. |
|
|
|
|
METADON - jeden z
leków psychotropowych |
|
|
|
|
MAKIWARA (zupa) -
wyciąg ze słomy makowej o kolorze czarnej kawy
i bardzo gorzkim smaku. |
|
|
|
|
|
|
Liść i nasiona marihuany |
|
Marihuana (skun), bardzo zbita |
|
|
|
|
|
|
Przybory do palenia marihuany |
|
Marihuana |
MARIHUANA
- brązowo-zielone liście i nasionka, mieszanina
suchych liści i kwiatostanów - nieco przypomina
majeranek. |
|
|
|
|
MORFINA - kryształki,
biały proszek, tabletki lub płyn w ampułkach |
|
|
|
|
STERYDY - związki
organiczne np. hormony steroidowe. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
SUBSTANCJE
HALUCYNOGENNE - np. grzyby halucynogenne tj. różnego
rodzaju suszone grzybki o zabarwieniu żółtawym
do czarnego z brązowy prześwitem. |
|
|
|
|
SUBSTANCJE LOTNE -
kleje, benzyny, rozpuszczalniki, gaz do
zapalniczek. |
|
|
|
|
OPIUM - ciemnobrązowe
bryłki lub proszek |
|
|
|
|
TABLETKI EKSTAZY -
białe lub kolorowe pastylki z wytłoczonymi
wzorkami, także proszek, kapsułki. |
|
|
|
|
ZNACZKI
LSD - malutkie bibułki z kolorowymi nadrukami,
kolorowe "kamyki do zapalniczek", także
tabletki. |
PRZYKŁADY
ĆWICZEŃ DO ZASTOSOWANIA PRZY REALIZACJI PROGRAMU
(ćwiczenia według
programu ZHP "Narkotyki: Używasz - przegrywasz")
Ćwiczenie 1
Dbajmy o zdrowie
Cel:
- Kształtowanie wrażliwości na
sytuacje, które mogą spowodować niebezpieczne
następstwa.
Materiały do
zabawy:
- Trzy długie sznurki, trzy karty z
dużymi napisami: TAK, NIE , BYĆ MOŻE.
Porozmawiajmy z dziećmi
na temat zdrowego stylu życia oraz sposobów dbania o
zdrowie i o bezpieczeństwo.
Wprowadźcie i wytłumaczcie uczniom znaczenie słów
"bezpieczny", "niebezpieczny".
Zastanówcie się wspólnie, co chroni nas przed
niebezpieczeństwem, np. sygnalizacja świetlna, dźwiękowa,
znaki i napisy na środkach chemicznych i żywności. Możecie
także przynieść na zajęcia opakowania po produktach,
na których widnieją informacje ostrzegawcze.
Zaprezentujcie je i omówcie.
Przeczytaj dzieciom krótkie historyjki odnoszące się
do dbania o zdrowie. Poproś, aby po wysłuchaniu
opowiadania usiadły w kole oznaczającym ich decyzję, a
następnie uzasadniły wybór.
- Malujesz w kuchni na stole,
pobrudziłeś ceratę czarnym flamastrem. Idziesz
do szafki, aby wziąć środek do mycia. Na
opakowaniu widzisz napis: "Uwaga
niebezpieczeństwo - środek żrący". Czy będziesz
go używał?
- Na szafce przy zlewie stoi słoik
z białym proszkiem. Uważasz, że to cukier
puder, gdyż na słoiku nie ma napisu. Czy
posypiesz tym proszkiem swój deser?
- Jesteś chory. Idziesz z mamą do
lekarza. Mama kupuje lekarstwa w aptece i daje ci
je. Czy je weźmiesz?
- Na korytarzu w szkole znalazłeś
małe zawiniątko. Wygląda jak cukierek. Czy go
zjesz?
- Mama Kasi codziennie bierze
tabletki, które wyglądają i mają smak jak
cukierki miętowe. Czy Kasia, która lubi
cukierki miętowe może jeść te pastylki?
- Twój młodszy braciszek mówi, że
boli go brzuszek. Czy możesz sam iść do apteki
i dać mu jakąś tabletkę?
Pamiętajcie!
Omówcie dokładnie każdą decyzję dzieci. To bardzo ważne!
Ćwiczenie 2
Książeczka bezpieczeństwa
Cel:
- Uświadomienie grożących nam
niebezpieczeństw
Materiały:
- Papier rysunkowy, flamastry,
kredki, fotografie z gazet.
Zaproponujmy dzieciom, aby
każdy wykonał swoją "Książeczkę bezpieczeństwa",
rysując odpowiednie obrazki na każdej stronie lub
wklejając zdjęcia z gazet.
Zaproponujmy następujące tytuły stron:
- Substancje, które mogę jeść
bezpiecznie
- Substancje, które nie są dla
mnie bezpieczne
- Substancje, o które pytam dorosłych
zanim je wezmę do ręki
W razie potrzeby można dodać jeszcze
inne strony. Po wykonaniu prac sprawdź dokładnie
poprawność wykonania. Porozmawiajcie na temat treści
zawartych w książeczkach. Zaproponuj także dzieciom,
aby pokazały je rodzicom.
Ćwiczenie 3
Umiem powiedzieć "nie"
Cel:
- Kształtowanie umiejętności
odmawiania
Poproś uczniów, aby
opowiedziały i zilustrowały sytuację, w której ktoś
(kolega, koleżanka, dorosły) próbował nakłonić je
do powąchania, dotknięcia lub spróbowania czegoś
nieznanego. Co powinny powiedzieć, kiedy są niepewne?
Możecie zagrać scenki według scenariuszy
zaproponowanych przez dzieci tak, aby mogły w praktyce użyć
własnych słów, np.: Nie chcę, to jest głupie; Myślę,
że to jest niebezpieczne; Trzeba zapytać o to moich
rodziców.
Uwaga! |
Bardzo często
dzieciom wydaje się, że powiedzenie
zdecydowanego "nie", zwłaszcza
starszemu koledze bądź koledze z klasy sprawi,
iż uznane zostaną za niegrzeczne czy tchórzliwe.
Wytłumacz dzieciom, że dla własnego bezpieczeństwa
trzeba powiedzieć "nie" zwłaszcza,
kiedy kolega częstuje alkoholem, papierosem bądź
namawia do próbowania bardzo niebezpiecznych
substancji chemicznych nazywanych narkotykami. |
Pamiętaj: |
zawsze możesz
odmówić! Świat się nie zawali, a ty możesz
uniknąć niebezpieczeństwa. Po prostu powiedz
"nie", "nie - dziękuję". |
Ćwiczenie 4
Poznaj swoje ja
Cel:
- Poznanie swoich zalet, wad i
zachowań
Materiały:
- Kartki, flamastry, długopisy, duży
arkusz papieru
Czuję się dobrze, gdy:
- Jestem dobra/y w
- Uciekam od
- Potrzebuję
- Czuję się źle, gdy
- Złoszczę się, gdy
Niech każdy zastanowi się
chwilę nad swoją kartą "JA". Czy istnieją
sytuacje, w których czujecie się zdenerwowani,
bezradni? Jeżeli tak, to co robicie, aby zmienić swój
nastrój.
Wypiszcie na dużym arkuszu papieru sposoby na zmianę
nastroju. Propozycje wspólnie przedyskutujcie.
Ćwiczenie 5
Moje atuty
Cel: uświadomienie sobie, że
zawsze są osoby, do których w trudnej sytuacji można
się zwrócić.
Materiały: kartki i długopisy.
Wszyscy siadamy w kręgu, trzymając na
kolanach kartki i długopisy. Każdy po kolei wymienia coś,
co pomaga mu w życiu, co stanowi punkt oparcia pozwalający
przetrwać trudne chwile - w nim samym, w jego otoczeniu,
w bliskich ludziach (np. siła woli, optymizm, muzyka,
zgodna rodzina, przyjaciele).
Wszyscy, do których odnosi się dane stwierdzenie,
zapisują je na swoich kartkach, tworząc w ten sposób
indywidualne listy. Przez chwilę każdy indywidualnie
porządkuje swoją listę, mogąc ją jeszcze uzupełnić.
Zastanówcie się także, które z tych atutów są dla
was najważniejsze i najbardziej pomocne.
Osoby, które mają najkrótsze listy mogą poprosić
kolegów o pomoc w ich uzupełnieniu.
Wspólnie porozmawiajcie o tym, co najbardziej pomaga wam
w pokonywaniu trudności.
Ćwiczenie 6
Co zamiast?
Cel:
- Uświadomienie przyczyn sięgania
po narkotyki.
Materiały:
Dlaczego młodzi ludzie sięgają
po narkotyki? Dlaczego spośród tylu możliwości rozwiązywania
problemów wybierają często tę jedną? Może jest
najprostsza i nie wymaga tyle wysiłku, co szczera
rozmowa z przyjacielem i prośba o pomoc.
Niech teraz każdy wypisze powody, dla których młodzi
ludzie sięgają po narkotyki i do każdego z nich znajdź
alternatywę.
Przykład:
Motywy sięgania po narkotyk: |
Alternatywa: |
potrzeba rozlużnienia się |
spacer, uprawianie sportu, muzyka |
problemy w domu |
rozmowa z przyjacielem, psychologiem |
Jeżeli indywidualnie
macie problemy z wykonaniem tego ćwiczenia - spróbujcie
wspólnie. Zapiszcie wszystko na jednym dużym arkuszu
papieru. Szukajcie wielu rozwiązań, porozmawiajcie o
tym.
Ćwiczenie 7
Jak narkotyki wpływają na organizm
człowieka?
Cel:
- Uzmysłowienie wpływu narkotyków
na zdrowie człowieka.
Materiały:
- Na dużym arkuszu papieru narysować
postać człowieka, kartki papieru, mazaki,
szpilki.
Każdy uczestnik ćwiczenia
dostaje 10 małych karteczek, na których ma wpisywać,
jak narkotyki wpływają na organizm człowieka, jakie
organy uszkadza, co się dzieje z człowiekiem zażywającym
narkotyki.
Następnie wszystkie karteczki przypinamy do wcześniej
narysowanej postaci człowieka.
- uszkodzenie kory mózgowej, obniżenie
sprawności umysłowej, choroby psychiczne;
- niewydolność serca, zaburzenia
krążenia, arytmia, wylew, zapaść, zawał,
zatrzymanie akcji serca - śmierć;
- uszkodzenia wątroby, żółtaczka,
marskość, stany zapalne;
- zapalenia płuc, rak, ropnie, obrzęki,
pękanie pęcherzyków płucnych;
- martwica nerek, stany zapalne;
- inne zmiany: choroby skóry,
choroby weneryczne, HIV, zaburzenia hormonalne,
uszkodzenia kodu genetycznego, impotencja, bezpłodność,
anemia.
Ćwiczenie 8
Nie, dziękuję!
Cel:
- Doskonalenie umiejętności
odmawiania.
Materiały:
- Kartki, długopisy, duży arkusz
papieru, flamastry.
Zastanówcie się wspólnie,
w jakich sytuacjach i komu najtrudniej jest odmówić.
Zapiszcie te sytuacje. Podzielcie się na trzyosobowe
grupki. Jedna osoba z grupki będzie osobą namawiającą,
druga - namawianą, trzecia - obserwatorem.
Wybierzcie sobie odpowiednią sytuację i przetrenujcie ją.
Obserwator zapisuje przebieg akcji. Następnie w grupie
wypiszcie, jakich sposobów namawiania używała osoba
namawiająca, a jak zachowywała się osoba namawiana.
Jak czuliście się w swoich rolach? Co sprawiło wam
najwięcej trudności?
Wspólnie całą klasą na dużym arkuszu papieru
napiszcie wskazówki na skuteczną odmowę, np.:
- nie obrażaj i nie atakuj osoby
namawiającej;
- nie tłumacz się i nie
usprawiedliwiaj;
- badź stanowczy "Nie, nie chcę";
- gdy ktoś nie odstępuje - odejdź;
- zmień temat rozmowy;
- rozładuj sytuację śmiechem,
opowiedz żart;
- stosuj metodę zaciętej płyty
"Nie, nie, nie, nie...".
Teraz podzielcie się na
pięcioosobowe grupy. Zadaniem każdej z grup będzie
napisanie scenariusza i przedstawienie scenki, w której
ktoś namawia nas do spróbowania narkotyków, alkoholu,
papierosów.
Kolejno przedstawiajcie scenki i każdą dokładnie
omawiajcie. Zwróćcie uwagę na to, czy aktorzy
wykorzystali wskazówki na skuteczną odmowę.
Przykłady scenek:
- Jesteś u kolegi w domu. Macie
uczyć się całą noc do jutrzejszej bardzo
trudnej klasówki z matematyki. Jesteście już
bardzo zmęczeni i senni, coraz trudniej jest wam
się skupić. Nagle kolega proponuje ci "świetny"
środek na poprawę koncentracji. Chce poczęstować
cię amfetaminą. Co robisz? Jak się zachowasz?
- Wyjechaliście całą klasą na
wycieczkę. Kilka osób zebrało się w jednym
pokoju, śmiejecie się, żartujecie. Po chwili
jednen z kolegów wyjmuje z plecaka alkohol. Co
robisz?
- Wracasz wspólnie z kolegami ze
szkoły. Twój najlepszy kolega wyjmuje z
kieszeni papierosy i częstuje innych. Dwóch
kolegów wzięło. Jak się zachowasz?
PRZYDATNE ADRESY INTERNETOWE:
www.narkotyk.pl
www.nie.pl
www.dragi.hg.pl
INSTYTUCJE I ORGANIZACJE ZAJMUJĄCE
SIĘ PROBLEMATYKĄ NARKOMANII:
- Młodzieżowy Ruch na Rzecz
Przeciwdziałania Narkomanii ,,Monar" Zarząd
Główny 00-681 Warszawa, ul. Hoża 57, tel. (0-22)
821 13 59, (0-22) 821 22 33
- Towarzystwo Zapobiegania
Narkomanii Zarząd Główny i Punkt Konsultacyjny
00-020 Warszawa, ul. Chmielna 10a m 21, tel. (0-22)
827 22 43, (0-22) 828 26 73
- Towarzystwo Rodzin i Przyjaciół
Dzieci Uzależnionych ,,Powrót z U" Zarząd
Główny 01-605 Warszawa, ul. Dziennikarska 11,
tel. (0-22) 39 03 83
- Centrum Psychologicznej Pomocy
Rodzinie Ośrodek Szkoleniowo-Terapeutyczny przy
Towarzystwie "Powrót z U" 00-519
Warszawa, ul. Wspólna 35/8, tel. (0-22) 621 11
51
- Ogólnopolski Punkt Konsultacyjny
"Pogotowie Makowe" przy Towarzystwie
"Powrót z U" 02-620 Warszawa, ul. Puławska
120/124, tel. (0-22) 844 44 70 Infilinia: tel. 0-800
120 359
- Katolicki Ruch Antynarkotyczny
,,Karan" 03-750 Warszawa 4, box 206, ul.
Grodzieńska 65, tel. (0-22) 618 65 97
- Zespół do walki z narkomanią
Komendy Głównej Policji 02-624 Warszawa, ul. Puławska
148, tel. (0-22) 601-23-84
- Pełnomocnik Ministra Zdrowia i
Opieki Społecznej ds. Zapobiegania Narkomanii 00-950
Warszawa, ul. Miodowa 15, tel. (0-22) 635-84-24
- Instytut Psychiatrii i Neurologii
02-957 Warszawa, Al. Sobieskiego 1/9, tel. (0-22)
642-66-11
- Wojewódzka Konsultacyjna
Przychodnia Specjalistyczna dla Dzieci i Młodzieży
00-154 Warszawa, ul. Dzielna 7, tel. (0-22) 831
19 20
- Wojewódzki Zespół Publicznych
Zakładów Psychiatrycznej Opieki Zdrowotnej -
Poradnia Uzależnień 00-154 Warszawa, ul.
Dzielna 7, tel. (0-22) 831 78 43
- Towarzystwo Zapobiegania
Patologiom Społecznym ,,Kuźnia" 02-793
Warszawa, ul. Małcużyńskiego 9
- Telefon Zaufania ds. Uzależnień
i AIDS 00-508 Warszawa, Al. Jerozolimskie 23/14,
tel. (0-22) 628 03 36
INNE PLACÓWKI:
- punkty konsultacyjne MONAR (M),
- ,,Pogotowie makowe" i
poradnie Towarzystwa ,,Powrót z U" (PU),
- punkty (oddziały) Towarzystwa
Zapobiegania Narkomanii (TZN),
WYBRANE PLACÓWKI NA TERENIE
WARSZAWY I RADOMIA:
- Warszawa, Al. Jerozolimskie 27, (M)
- Warszawa, ul. Książęca 21, (Poradnia
Katolicka)
- Warszawa, ul. Szpitalna 5, (Wojewódzka
Poradnia Wychowawczo-Zawodowa)
- Radom, ul. Graniczna 24 (M)
- Radom, ul. Zbrowskiego 14, (,,Karan")
PRZYDATNE TELEFONY:
0 801 199 990 Narkotyki -
Narkomania - Ogólnopolski Telefon Zaufania
Telefon oferuje:
informację o sieci profesjonalnej pomocy, miniedukację,
wsparcie psychologiczne.
Czynny: codziennie
od godz. 16.00 do 21.00
Całe połączenie płatne
tylko 35 gr.
0 800 120 289 Infolinia Stowarzyszenia
KARAN
Telefon oferuje:
informacja skierowująca i pomoc w problemach związanych
z narkotykami.
Czynny: od poniedziałku
do piątku w godz. 10.00 - 17.00
Połączenie bezpłatne.
0 800 120 226 Ogólnopolski Policyjny
Telefon Zaufania
Czynny: całą dobę
Połączenie bezpłatne,
telefon anonimowy.
0 800 2 000 2 Niebieska linia -
przemoc w rodzinie
Czynny: całą dobę
Połączenie bezpłatne.
0 800 20 148 Anonimowa policyjna
linia specjalna
Czynny: całą dobę
Połączenie bezpłatne,
telefon anonimowy.
0 800 120 359 Infolinia Pogotowia
Makowego
LITERATURA FACHOWA:
- Jak rozpoznać czy dziecko sięga
po narkotyki. Timothy Dimoff, Steve Carper
- Narkomania - mity i rzeczywistość.
Michael Gossop
- Choroby. Prognozy XXI wieku. Matt
Ridley
- Ty zaraziłeś ich narkomanią.
Marek Kotański
- Jak uchronić dziecko od narkotyków
i alkoholu?- materiał dydaktyczny
- Jak uchronić dziecko od środowiska
narkotycznego?- materiał dydaktyczny
materiał przygotowały
|
mgr
Jolanta Majcher
mgr Katarzyna Stolarska
|
Powrót do Top Secret
|