Co to takiego myślenie komputacyjne? Myślenie komputacyjne to proces znajdowania rozwiązań do skomplikowanych otwartych problemów. Niekiedy w myśleniu komputacyjnym podkreśla się rolę jaką odgrywają komputery (wówczas myślenie komputacyjne jest rodzajem porządkowania danych i formułowania problemów oraz rozwiązań w taki sposób, by były zrozumiałe również dla komputerów) i dodaje etapy związane z tłumaczeniem rozwiązania na język zrozumiały dla komputera (programowanie, w tym kodowanie), a także znajdowania innych zastosowań danego algorytmu/rozwiązania (adaptacja do innych kontekstów). Choć myślenie komputacyjne brzmi abstrakcyjnie, jego elementy włączane są do programów związanych z nauką kodowania. W świecie tak szybko zmieniających się technologii nauka informatyki i TIK (technologi informacyjno-komunikacyjnych) ma coraz większe znaczenie. Rośnie liczba użytkowników Internetu, rosną zasoby WWW, a także możliwości, jakie daje nam sieć. Jednak to, czego uczymy się dziś, jutro może okazać się już nieaktualne i przestarzałe. Należy więc skupić uwagę na nauce znajdowania rozwiązań, na rozwiązywaniu problemów, analizie i tworzenia algorytmu (rozwiązanie danego problemu krok-po-kroku). Jeżeli zdobędziemy tę umiejętność, to TIK nie będzie dla nas stanowił problemu. Szkoła w tym zakresie, szczególnie w klasach młodszych, ma za zadanie pokazać, że każdy może nauczyć się podstaw, poszerzyć swój udział w obszarze informatyki. Od czego zacząć?
Warto zwrócić uwagę, że programowanie to nie tylko nauka pisania skryptów, lecz także analiza danego problemu, odnalezienie jego rozwiązania w postaci algorytmu, dostosowanie go do możliwości i dopiero wtedy przetłumaczenie na odpowiedni język programowania (kodowanie). Programowanie to w gruncie rzeczy systemowe rozwiązywanie problemów (przy lub bez pomocy komputera) i dlatego tak ważne jest pojęcie myślenia komputacyjnego. Tym, czego powinni się uczyć wszyscy jest nie tyle samo programowanie, co zdobywanie umiejętności, jakich ono wymaga. A teraz czas, by od teorii przejść do działania i zacząć programować! BIBLIOGRAFIA:
|