Mnemotechniki (z
języka greckiego mneme - "pamięć", technikos
- "biegły") to różne sposoby usprawniające
pamięć, ułatwiające zapamiętywanie, przyswajanie
sobie wiedzy przy wykorzystywaniu skojarzeń. Stosowane
są różne rozwinięcia nazwy "mnemotechniki"
jak np. techniki pamięciowe, techniki wspomagania
pamięci, techniki zapamiętywania. Przykłady mnemotechnik, które można by wykorzystać w ortografii. 1) TECHNIKA "ŁAŃCUCH SKOJARZEŃ" Technika ta polega na tworzeniu własnych, kolejnych skojarzeń stanowiących ciąg przyczynowo - skutkowy. Każdy element funkcjonuje tutaj jako jedno ogniwo w łańcuchu łącząc się z poprzednim, jak i z następnym elementem. Całość łańcucha stanowi opowiastkę lub historyjkę. Na przykład celem naszym jest oponowanie pisowni wyrazów z "ó": ogród, jaskółka, piórko, płótno, który, góral, szczegół, górnik, dróżka, Józef, niósł, róża, oprócz, żółty. Układamy więc
historyjkę do podanych słów: Następnie uczniowie próbują z dobrym skutkiem powtórzyć występujące w opowiastce wyrazy do zapamiętywania. Można w ten sposób
tworzyć ciekawe opowiadania zwiększając stopień
trudności przez wydłużenie listy wyrazów. Istotne
jest tutaj zapamiętanie pierwszego wyrazu z listy. Jego
odtworzenie z pamięci powinno umożliwić niejako
automatyczne uruchomienie całego łańcucha skojarzeń.
Dla wyrazów z "ó" może być to np. słowo
"ogród" od którego należy zaczynać
układanie każdego opowiadania zawierającego wyrazy z
tego rodzaju trudnością. 2) TECHNIKA "ODKRYWANIE REGUŁ ORTOGRAFICZNYCH" Uczniowie
otrzymują zadanie: Na papierze tak wypisujemy wyrazy, aby dzieci zauważyły regułę.
Dzieci szukają w słowniku ortograficznym - potwierdzenie tej reguły. Dopisują jeszcze kilka wyrazów. Takie samo ćwiczenie możemy wykonać przy wprowadzeniu reguły np. żel-, wró-, ża-, żół-, róż-, żu-, ży- (wyjątek: Rzym, rzadko). Wyrazy, które trzeba zapamiętać, a należą do wyjątków, można przedstawić za pomocą ortogramów (mogą to być zeszyty, teczki z ortogramami, gdzie w miejsce trudności ortograficznej wstawiamy rysunek). 3) TECHNIKA "WIERSZYKI - RYMOWANKI UŁATWIAJĄCE ZAPAMIĘTANIE REGUŁ" Żarty, rymujące się wierszyki, to również mnemotechniki, które mogą być przydatne dla nauki ortografii. Na przykład:
4) TECHNIKA "ILUSTROWANY SŁOWNIK". Zbiór wyrazów z "ó" niewymiennym. Można ułatwić dziecku zapamiętanie tychże wyrazów wykorzystując ich ilustrację. Na przykład:
5) TECHNIKA "UTRWALAMY ORTOGRAFIĘ" Wprowadzamy
często zasadę pisowni "rz" po spółgłoskach
ucząc reguły, że po: p, b, t, d, k, g, ch, j, piszemy
"rz". Możemy wprowadzić tutaj łatwiejszy
sposób zapamiętania. Tłumaczymy dzieciom, że jest 5
głosek po których piszemy "rz" - b, g, d, j,
w, - brzoza, grzyb, drzewo, dojrzały, wrzos. Można
wcześniej omówić rysunek o tematyce jesiennej i
wypisać wyrazy z tą trudnością ortograficzną.
Następnie piszemy na palcach dłoni literki i utrwalamy
przez tydzień np. śpiewamy, mówimy po cichu, głośno.
Zaprezentowane przykładowe techniki zapamiętywania są tylko jednym z elementów treningu mózgu. Nowoczesne sposoby szybkiego przyswajania wiedzy wymagają również specjalnych ćwiczeń treningowych, koncentracji, spostrzegawczości i myślenia. Mają one bardzo poważny walor wychowawczy - pozwalają dziecku sprawniej przyswoić informacje, a więc pewniej poczuć się w szkole, łatwiej odnosić sukcesy. Wymyślone skojarzenia mogą mieć charakter humorystyczny, co sprzyja zapamiętywaniu, poprawia atmosferę lekcji, czyniąc ją swobodniejszą dla uczniów, osłabiając ewentualny stres, zachęcając dziecko do większej aktywności i współtworzenia lekcji. |