"MIEJSCE
PIONEK W UNII EUROPEJSKIEJ" |
KONSPEKT
ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE III.
|
Temat dnia:
"Miejsce Pionek w Unii Europejskiej"
Czas trwania: 180 minut.
Cel główny: Poznanie
miasta.
Cele operacyjne:
Wiadomości:
- Uczeń pamięta:
- w jakim województwie leżą Pionki i jaka
płynie w pobliżu rzeka,
- liczbę ludności Pionek,
- terminy: unia, integracja,
- państwa członkowskie Unii Europejskiej.
- Uczeń potrafi:
- wymienić władze Pionek,
- wyjaśnić genezę powstania nazwy "Pionki",
- opowiedzieć legendę o Pionkach,
- wyjaśnić problemy miasta,
- rozumie potrzebę przynależności Polski do
Unii Europejskiej,
- wskazać cel integracji europejskiej.
Umiejętności:
- Uczeń umie:
- umiejscowić Pionki na mapie Polski i Europy,
- wskazać na planie Pionek ośrodki przemysłowe,
kulturalne,
- wymienić główne przyczyny zagrożenia
środowiska w swojej miejscowości,
- pokazać na mapie Europy państwa należące do
Unii Europejskiej,
- wyróżnić cechy charakterystyczne
poszczególnych państw,
- zaprojektować trasę wycieczki po Pionkach,
- dostrzegać zależności zjawisk gospodarczych,
kulturalnych.
Formy pracy: grupowa,
zespołowa, indywidualna.
Metody pracy: obserwacja
bezpośrednia, pośrednia, współpraca z biblioteką
szkolną , pedagogiczną, wywiady, korzystanie ze
źródeł informacji geograficznej, historycznej,
plastycznej, praca z tekstem źródłowym, burza mózgów.
Środki dydaktyczne:
ilustracje, wycinki z prasy, widokówki, przeprowadzony
wywiad, schematyczna mapka, plan miasta Pionek,
informacje na temat miasta , mapa fizyczna Europy, mapa
konturowa Europy, tekst źródłowy, słowniczek pojęć,
encyklopedia.
Przebieg zajęć:
1) Wprowadzenie do tematu zajęć -
nauczyciel objaśnia temat zajęć, podaje podstawowe
informacje o Unii Europejskiej. Uczniowie wyszukują w
encyklopedii lub słowniku pojęć: unia, integracja.
Wspólna analiza tekstu zawierającego podstawowe
informacje o Unii Europejskiej.
Wspólnota Europejska składa się z
15 państw członkowskich , które rozstrzygają
większość swoich spraw samodzielnie i niezależnie.
Wspólnota Europejska reguluje niektóre kwestie
dotyczące handlu, eksportu, importu, ochrony środowiska
i innych. Siedzibą Komisji Europejskiej jest Bruksela,
stolica Belgii. Trybunał Sprawiedliwości czuwa nad
przestrzeganiem przyjętych "ustaw". W skład
Trybunału wchodzi 15 sędziów i rzeczników generalnych.
Komisja Europejska liczy 19 członków zwanych
komisarzami, którzy działają przez 4 lata w imieniu
całej Wspólnoty Europejskiej. Zgłoszone propozycje są
konsultowane z Parlamentem Europejskim . Parlament
składa się z 626 członków wybieranych co 5 lat przez
obywateli. Wszelkie decyzje podejmuje15 osobowa Rada
Ministrów Wspólnoty. Ministrowie analizują ustawy i
poddają je pod głosowanie.
2) Podział klasy na 5 grup (po 4-5
dzieci), przydział czynności dla poszczególnych grup:
Grupa I
- przygotowuje zagadnienia związane z położeniem
Pionek w Polsce, w województwie,
ukształtowaniem powierzchni, (widokówki,
zdjęcia, wycinki z prasy lokalnej).
Grupa II
- przygotowuje historię powstania miasta- legendę
o Pionkach, herbie miasta - współpraca z
biblioteką.
Grupa III
- przygotowuje wywiad , spotkanie z władzami
miasta (wcześniej umówione przez nauczyciela) i
z panem dyrektorem (perspektywy rozwoju miasta,
szkoły).
Grupa IV
- opracowuje trasę wycieczki po Pionkach z
zaznaczeniem
- ważniejszych miejsc ( plan miasta, schematyczna
mapka miasta).
Grupa V
- wyszukuje państw należących do Unii
Europejskiej, zaznacza je na mapie konturowej
Europy, szuka cech charakterystycznych dla
poszczególnych państw np. państwo Francja -
stolica -Paryż - jest tu słynna wieża Eiffla.
3) Prezentacja grup:
- wszyscy uczniowie z danej grupy biorą udział w
prezentacji, wysłuchanie wszystkich grup,
zadawanie pytań, wyjaśnianie.
- Dyskusja na temat szans wejścia Polski do Unii
Europejskiej - metodą burzy mózgów.
4) Ocena pracy.
Zapowiedź złożenia zgromadzonych materiałów w album
przedstawiający historię i teraźniejszość Pionek.
Wyszukanie w internecie i nawiązanie współpracy ze
Szkolnym Klubem Europejskim działającym najbliżej
Pionek, zaproszenie innych uczniów do współpracy,
zorganizowanie seminarium.
materiał przygotowała
|
mgr
Jolanta Majcher
|
Powrót do Top Secret
|