INSTYTUT BADAŃ
EDUKACYJNYCH MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
STUDIA PODYPLOMOWE
TECHNOLOGIE
INFORMACYJNE
Marek Gałan
Wpływ technologii
informacyjnych
na naukę treści matematycznych
w klasach nauczania zintegrowanego
Praca dyplomowa
napisana pod kierunkiem
dr Ireneusza Woźniaka
WARSZAWA 2001
Spis treści
Streszczenie
Wstęp
1.
Analiza stanu wykorzystania technologii informacyjnych w
nauczaniu zintegrowanym
1.1. Zintegrowane
nauczanie matematyki z elementami informatyki
1.2. Rola komputerów i informatyki w nauczaniu
informatyki
1.3. Osiągnięcia uczniów w posługiwaniu się
technologiami informacyjnymi
2.
Analiza możliwości zastosowania technologii
informacyjnych w kształceniu zintegrowanym
3.
Założenia metodologiczne
3.1. Przedmiot i cel
badań
3.2. Problemy i pytania badawcze
3.3. Hipotezy robocze
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.5. Teren badań, próba badawcza
4.
Wyniki badań
4.1. Przygotowanie
nauczycieli w PSP nr 5 w Pionkach do prowadzenia
zajęć ze swoich przedmiotów z wykorzystaniem TI
4.2. Poziom umiejętności uczniów podczas
prowadzenia zajęć z wykorzystaniem TI
4.3. Aktywność uczniów w czasie korzystania z TI
4.4. Zastosowanie technologii informacyjnych na
edukacji matematycznej w nauczaniu zintegrowanym
5.
Podsumowanie i wnioski
Bibliografia
Załączniki
Streszczenie
Wykorzystanie
środków informatyki w edukacji zintegrowanej powinno
zwiększyć efektywność działań edukacyjnych
nauczyciela i zapewnić maksymalną indywidualizację
nauczania, bo przecież każde dziecko ma inną
osobowość i pracuje w innym tempie. Wykorzystując
komputer w nauczaniu, dzieci uczą się formułowania
problemu i analizowania możliwości jego optymalnego
rozwiązania.
Stąd temat mojej pracy dyplomowej: "Wpływ
technologii informacyjnych na naukę treści
matematycznych w klasach nauczania zintegrowanego".
Praca składa się z pięciu rozdziałów. Pierwsza
część poświęcona jest analizie stanu wykorzystania
TI w nauczaniu zintegrowanym w świetle literatury i
udowodnienie, że komputer może spełniać następujące
funkcje w procesie uczenia się:
- sprawdzać poziom przygotowania i osiągnięcia
uczących się,
- przekazywać treści programowe, wspierać je
ilustracjami,
- eksponować ćwiczenia do samodzielnego rozwiązania,
- symulować procesy i trudne sytuacje,
- prowadzić dialog uczącego się z programem
komputerowym,
- przedstawiać sytuacje problemowe i ułatwić ich
rozwiązanie,
- organizować multimedialny pokaz treści programu
kształcenia,
- przechowywać w pamięci osiągnięcia i poprzednie
etapy uczenia się.
Rozdział drugi to
analiza stosowania TI w nauczaniu przedmiotu. Rozdział
trzeci - założenia metodologiczne, obejmuje problemy
badawcze, zawiera propozycje odpowiedzi na sformułowane
pytania oraz opis sposobu zbierania materiału
faktycznego.
Rozdział czwarty zawiera wyniki badań.
Najważniejszą część tego rozdziału stanowią dane
czyli materiał faktyczny zebrany na podstawie ankiety,
testu pedagogicznego.
Rozdział piąty zawiera wnioski i podsumowania,
które są potwierdzeniem hipotez zawartych w
założeniach metodologicznych i udowadnia, że edukacja
dzieci na szczeblu nauczania zintegrowanego to bardzo
istotny etap. W pierwszych trzech latach dziecko zdobywa
podstawowe wiadomości, umiejętności i sprawności
objęte programem nauczania oraz kształtuje swój
stosunek do wykonywanej pracy. Pierwsze sukcesy są
bardzo ważne dla dziecka, gdyż dają mu wiarę we
własne siły. Dlatego właśnie zróżnicowanie pracy
uczniów w procesie nauczania matematyki może
przyczynić się do mobilizacji, pobudzenia aktywności
uczniów, a także osiągnięcia sukcesów w ich
intelektualnym rozwoju. Każdy proces dydaktyczno-wychowawczy
doprowadza do osiągnięcia pewnych wyników. Są one
najkorzystniejsze podczas samodzielnej pracy uczniów.
Wstęp
Trudno zaprzeczyć,
że rozpoczął się proces globalizacji i tworzenia się
społeczeństw informacyjnych, w których wiedza staje
się czynnikiem edukacyjnym.
Biorąc pod uwagę, że ciągły przyrost wiedzy
zmusza nas do efektywnego wykorzystania czasu
przeznaczonego na edukację młodego pokolenia, tylko
nowoczesna edukacja jest dzisiaj w stanie zapewnić awans
cywilizacyjny dzieci i młodzieży. Mając świadomość
tego, że uczniowie są bardzo krytycznym i wymagającym
odbiorcą, a oferta możliwości rośnie z dnia na dzień,
właściwe przygotowanie informatyczne nauczycieli
nabiera dziś priorytetowego znaczenia. I dlatego, ja z
16-letnim stażem nauczyciel, zdecydowałem się na
studia podyplomowe z technologii informacyjnych aby
zapoznać się i wykorzystywać narzędzia komputerowe w
nauczaniu swojego przedmiotu, projektować stanowiska
szkolnej sieci komputerowej, tworzyć własne
oprogramowanie. Kończąc studia wiedzę swoją jak
sądzę będę wykorzystywać w szkole w której pracuję.
W PSP nr 5 w Pionkach, gdzie jestem czynnym nauczycielem
nauczania zintegrowanego, TI są wykorzystywane
sporadycznie mimo, że szkoła posiada dobrą bazę
lokalową i komputerową z podłączeniem do internetu w
pracowni informatycznej jak i w bibliotece.
Uczniowie korzystają ze wszystkich dostępnych
programów komputerowych na lekcjach informatyki jak
również na zajęciach poza lekcyjnych prowadzonych
przez nauczyciela informatyka. W nowym roku szkolnym i
moi uczniowie będą częstymi uczestnikami zajęć z
wykorzystaniem komputera.
Dlatego pisząc tę pracę postawiłem sobie
problem: Czy prowadzenie zajęć z wykorzystaniem
technologii informacyjnych wpływa na wzrost aktywności
uczniów oraz lepsze usystematyzowanie wiadomości i
umiejętności?
1.
Analiza stanu wykorzystania technologii informacyjnych w
nauczaniu
1.1. Zintegrowane nauczanie matematyki z elementami
informatyki
Kiedy w latach
osiemdziesiątych pojawiły się w szkole pierwsze
osobiste komputery zapanował wśród nauczycieli wielki
entuzjazm. Wierzono, że ten nowoczesny środek zmieni
nauczanie szkolne. Szczególnie duże nadzieje pokładali
w nim nauczyciele matematyki. Pisali programy komputerowe,
prowadzili lekcje pokazowe. Organizowano kursy
szkoleniowe, konferencje naukowe, wydawano specjalne
czasopisma. Powszechnie wiadomo, że komputer osobisty
zmieni obraz matematyki w szkole. Zamiast matematyki
statycznej suchej, nie lubianej przez większość
uczniów pojawi się zupełnie inna, a wyniki nauczania
automatycznie się poprawią.
Minęło kilka lat. Nowoczesne komputery trafiły
do szkół. Obecnie prawie wszystkie posiadają już
dobrze wyposażone pracownie komputerowe. Tymczasem
nauczanie matematyki na ogół odbywa się tradycyjnie.
Na lekcjach w dalszym ciągu najczęściej używanym
środkiem dydaktycznym jest kreda i tablica. Nie może
tego obrazu zmienić garstka entuzjastów wykorzystywania
komputerów w nauczaniu matematyki. Entuzjastów, którzy
skończyli studia podyplomowe z informatyki i próbują
na lekcjach informatyki "przemycać" treści
matematyczne. Entuzjastów, którzy po ukończeniu
różnych kursów próbują przynosić komputer na lekcje
matematyki i demonstrować różne problemy matematyczne.
Generalnym założeniem programu matematyka i komputer
jest to, że w trakcie procesu nauczania matematyki
proponuje wykorzystać komputer w tych momentach, w
których nauczyciel spotka różnorodne trudności,
często niemożliwe do przezwyciężenia przy użyciu
tradycyjnych metod nauczania, stosowanych do tej pory
środkach dydaktycznych. W koncepcji tej komputer
traktowany jest w głównej mierze jako pomoc
zamierzonych celów.
Program, jak i powstałe do jego realizacji materiały (książki,
przewodniki dla nauczycieli, programy komputerowe)
preferują nauczanie problemowe. W takim systemie pracy
nauczyciel przestaje być przekaźnikiem gotowej wiedzy
matematycznej i informacyjnej, a staje się organizatorem
samodzielnego kształcenia się uczniów, stwarza
odpowiednie warunki, umiejętnie steruje tym procesem i
kontroluje jego efekty./1
1.2. Rola komputerów i informatyki w nauczaniu
matematyki
Jak dotychczas
jednak, nie dość mocno akceptowano w programach
nauczania matematyki, a zwłaszcza w pakietach
edukacyjnych przeznaczonych dla uczniów i dla
nauczycieli oraz w samym jej znaczeniu, rolę komputerów.
Tutaj wyraźnie należy rozróżnić dwie funkcje
komputera na zajęciach matematycznych:
- komputer jako pomoc
dydaktyczna, czyli urządzenie wspomagające proces
uczenia się i nauczania,
- komputer jako element składowy dziedziny nauczania
- matematyki, czyli urządzenie wraz z metodami
informatyki, służące wzbogacaniu, rozszerzaniu
zakresu i metod matematyki.
Użycie programu,
które umożliwia analizę wykresu funkcji liniowej, jest
przykładem skorzystania jedynie z pomocy komputerowej.
Natomiast posłużenie się arkuszem kalkulacyjnym do
wykonania realnych obliczeń finansowych związanych z
kontem bankowym lub ubezpieczeniem, jest przykładem
treści i umiejętności, w których pewne operacje
matematyczne zostały zintegrowane z narzędziami TI. W
obu przypadkach występują zarówno zadania matematyczne,
jak i elementy posługiwania się komputerem, ale w
pierwszym przypadku uczeń mający wyobraźnię
matematyczną na ogół nie korzysta z pomocy komputera,
natomiast w drugim - nie można zrezygnować z
posługiwania się komputerem, gdyż stał się on
integralną częścią "uprawiania matematyki".
Nie zawsze to zróżnicowanie dwóch funkcji
komputera jest wyraźne. Między jego wspomagającą a
kierującą funkcją w edukacji można wyróżnić cztery
grupy powiązań komputerów z nauczanymi treściami i
formami przekazu, których wyróżnikiem jest skala tych
powiązań i wynikający z nich wpływ komputerów na
zakres zajęć i stopień opanowania przez uczniów
przewidywanych umiejętności:
- Wspomaganie tradycyjnych treści i
form przekazu - treści kształcenia i firmy
przekazu pozostają takie same, wspomagamy je
jedynie komputerem. Na przykład: możemy
zautomatyzować wykonywanie ćwiczeń drill-and-practice
za pomocą specjalnych programów; dane z ankiety
można zebrać w tabeli arkusza kalkulacyjnego i
wybrać dla nich wykres kołowy, słupkowy,
wykonywanie prostych obliczeń finansowych można
usprawnić, posługując się arkuszem
kalkulacyjnym lub innymi programami.
- Wzbogacanie tradycyjnych treści i
form przekazu - użycie komputera istotnie
wzbogaca i urozmaica to, co dotychczas wykonywano
bez komputera. Na przykład: automatyzację
ćwiczenia drill-and-practice, uzupełniamy je
losowo generowanymi różnorodnymi układami
zdań, które umożliwiają dostosowanie
ćwiczeń do poziomu i postępów uczącego się,
ponadto program śledzi postępy u uczniów; dane
z tabeli arkusza są ilustrowane wieloma
wykresami w jednym układzie lub wykresami
trójwymiarowymi; obliczenia finansowe,
wykonywane w arkuszu, można rozszerzyć o
symulację zmian w obliczeniach dla różnych
wartości i parametrów.
- Nowe możliwości w zakresie
tradycyjnych treści nauczania i umiejętności -posłużenie
się komputerem i technologią informacyjną
stwarza nowe możliwości przy realizacji i
kształtowaniu tradycyjnych treści i
umiejętności, czyli takich, które dotychczas
znajdowały się w programie nauczania. W tej
grupie można wymienić: zbieranie danych oraz
tworzenie ich graficznych prezentacji w trakcie
symulacji różnego charakteru zmian wśród
liczb, wykonywanie dynamicznych konstrukcji
geometrycznych, obróbkę dużych zbiorów danych;
poszukiwanie wiadomości rozproszonych po
różnych źródłach, w tym także w sieci;
wykonywanie pełnego rachunku ekonomicznego dla
rzeczywistego przedsięwzięcia.
- Nowe treści wnoszone do
poszczególnych dziedzin nauczania za sprawa
posłużenia się komputerem lub technologią
informacyjną. W tej grupie znajdują się np.:
analiza (statystyczna) dużych zbiorów danych,
pochodzących np. z ankiet lub eksperymentów;
wykonywanie obliczeń przybliżonych z daną
dokładnością; konstruowanie komputerowych
modeli zjawisk i ich symulacja; wykonywanie
cyfrowej (liczbowej) symulacji zjawisk.
Przykładowo, z
zakresu matematyki szkolnej na każdym etapie
kształcenia opracowanie danych jest tym działem
programu nauczania, w którym można wskazać wszystkie
cztery rodzaje powiązań komputera, informatyki i
technologii informacyjnej z nauczaniem, od wspomagania po
nowe treści. Od strony informatyki zaś, arkusz
kalkulacyjny jest tym narzędziem informatycznym,
którego użycie może wspomagać, wzbogacać i wnosić
nowe możliwości i w zakresie tradycyjnych treści, jak
też dostarczać nowych treści.
Powodzenie w stosowaniu komputerów w edukacji
matematycznej zależy od stopnia integracji z treściami
i metodami uczenia się i nauczania, a więc od ich
zintegrowania w programach nauczania i w pomocach
dydaktycznych dla uczniów i dla nauczycieli. Odnosi się
to w równym stopniu do czterech grup zagadnień z
poprzedniego punktu, różniących się między sobą
stopniem uwzględnienia i wpływu komputerów. W zakresie
integracji, można również wymienić cztery stopnie w
kolejności rosnącej siły włączania (zaangażowania)
pomocy komputerowych.
- Dodatnie, postawienie komputerów
i pomocy komputerowych "obok"
środowisk uczenia się. W tym przypadku chociaż
komputer wraz ze swoim oprogramowaniem jest
dostępny w szkole dla uczniów i dla nauczycieli,
to jednak ani program nauczania i inne pomoce
dydaktyczne (np.: podręczniki, zeszyty ćwiczeń)
nie uwzględniają posługiwania się nim, ani
nauczyciele nie są do tego odpowiednio
przygotowani. Tak można scharakteryzować
pierwszy etap wprowadzania komputerów do szkoły,
gdyż poza zmianą warunków technicznych (np.
poprzez zakup komputerów) nie wprowadzono
jeszcze zmian w sposobach nauczania i
towarzyszących im procesach. Większość
dziedzin nauczania, w tym również matematyka, w
większości polskich szkół, które są już
wyposażone w komputery, znajduje się właśnie
na tym etapie.
- "Umieszczenie"
komputerów i TI w matematyce. Polega to na tym,
że w programie nauczania matematyki
uwzględniono posługiwanie się komputerem, w
podręcznikach znajdują się zapisy odnoszące
się do korzystania z komputera, komputery są
wyposażone w odpowiednie dla każdej dziedziny
oprogramowanie, nauczyciele są ogólnie
przygotowani do posługiwania się komputerem,
ale działania te nie są ze sobą
zsynchronizowane i np. odwołania do komputera w
podręcznikach mają charakter opcjonalny ("jeśli
masz komputer, to posłuż się nim"),
oprogramowanie nie jest odpowiednie do zadań
przewidzianych w programach nauczania,
nauczyciele nie są przygotowani do realizacji
zapisów programowych, zapisów w podręcznikach
i stosowania przewidzianego oprogramowania. Ten
sposób "umieszczania" komputerów i
technologii informacyjnej w nauczania ma nadal
ciążącą na nim cechę "dodania" -
komputer jest już umieszczony w matematyce, ale
jeszcze traktuje się go jako dodatek, nie w
pełni z nią zintegrowany. W tym sensie,
komputer obecnie powoli przebija się do
matematyki i zapisy, jak wyżej można znaleźć
w niektórych podręcznikach.
- Zintegrowanie TI z matematyką.
Oznacza to pełną integrację: programów
nauczania, pomocy dydaktycznych (w tym
podręczników, komputerów i oprogramowania) i
metod posługiwania się nimi w nauczaniu
matematyki. Ponadto nauczyciele matematyki są
przygotowani do korzystania z technologii
informacyjnej odpowiednio do programów nauczania
i pomocy dydaktycznych. Niestety w polskich
szkołach, komputery i TI nie zostały dotychczas
zintegrowane w tym sensie z żadną dziedzina
nauczania. W przypadku matematyki, poczyniono
już znaczny postęp w tym kierunku, zwłaszcza w
pracach programowych, przy opracowaniu pomocy
dydaktycznych i w szkoleniach nauczycieli.
Niestety, nie spowodowało to dotychczas
większych zmian w szkołach, w pracy uczniów i
z uczniami.
- Pełna integracja przedmiotowa. O
pełnej integracji technologii informacyjnej z
matematyką, można mówić dopiero wtedy, gdy TI
integruje wszystkie dziedziny nauczania, w
których występuje matematyka. Przykładowo,
uczniowie posługują się tabelą i wykresami
przy opracowaniu wyników obserwacji (przyrodniczych,
ekologicznych) i wyników eksperymentów (fizycznych,
chemicznych), wykonaniu obliczeń fizycznych i
technicznych, prowadzeniu obliczeń ekonomicznych.
W takim zakresie
wykorzystania komputerów (a dokładniej arkusza
kalkulacyjnego) powinno dotyczyć wszystkich przypadków.
W erze technologii informacyjnej dochodzi jeszcze jedna
umiejętność pisania i rachowania, a mianowicie
umiejętność pracy z informacją. W jej kształtowaniu
podstawową rolę odgrywa posługiwanie się technologią
informacyjną. O wadze tej umiejętności może
świadczyć umieszczenie jej wśród ogólnych zadań
szkoły. W "Podstawie programowej": "Nauczyciele
stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących
umiejętności: poszukiwania, porządkowania i
wykorzystania informacji z różnych źródeł oraz
efektywnego posługiwania technologią informacyjną".
1.3. Osiągnięcia uczniów w posługiwaniu się
technologią informacyjną
Edukacja, jak
każdy obszar działalności człowieka w
społeczeństwie, we wszystkich swoich sferach powinna
uwzględniać warunki, w których się odbywa, w tym
również techniczne warunki życia społeczeństwa.
Współczesna technologia informacyjna, która wyrosła
na komputerach, ma obecnie olbrzymi wpływ na życie
człowieka i całych społeczeństw. Powinno to znaleźć
w procesie wychowania i nauczania, by właściwie
wychować przyszłe pokolenia świadomych odbiorców i
użytkowników tej technologii, przyszłych obywateli
społeczeństwa informacyjnego.
Technologia Informacyjna służy wszechstronnemu
posługiwaniu się informacją i komunikowaniu się. Ta
wszechstronność dotycz zarówno zakresu, z którego
pochodzi informacja, celów korzystania, jak i sposobów
posługiwania się nią. Informacja w nauczaniu może
pochodzić z dowolnej dziedziny kształcenia, być
wykorzystywana w celach poznawczych i wychowawczych, a
dzięki możliwościom współczesnej technologii
informacyjnej - znajdować się w dowolnym miejscu na
Ziemi. Z technologią informacyjną związana jest jedna
z głównych umiejętności kształconych u uczniów w
szkole:
Poszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji z
różnych źródeł oraz efektywnego
posługiwania się technologią informacyjną.
|
Technologia
informacyjna może wspomagać i wzbogacać wszechstronny
rozwój uczniów, poprzez udział w realizacji
większości zadań stawianych przed szkołą poprzez
"Podstawę programową" i zwiększyć
możliwości rozwijania umiejętności uczniów.
W zakresie ogólnych zadań szkoły, technologia ta
wspomaga zdobywanie wykształcenia oraz większe
poznawanie i rozumienie świata poprzez umożliwienie i
ułatwienie docierania do rzeczywistych zasobów
informacji. Wzmaga tym samym twórczą aktywność
uczniów, pomaga w ujawnianiu i rozwijaniu zainteresowań
oraz kierowaniu własnym rozwojem. Wzbogaca również
sposoby i umiejętności porozumiewania się. Jej
nieograniczone możliwości komunikacyjne mogą być
wykorzystywane do wzmacniania u uczniów poczucia
przynależności do różnych grup społecznych, jak
również sprzyjać samoidentyfikacji narodowej i
kulturowej. Kształtowanie właściwego korzystania z tej
technologii to również wyrabianie świadomości
bezpiecznego posługiwania się techniką. Niesie w sobie
także aspekt wychowawczy, poprzez przygotowanie do
respektowania norm etycznych i prawnych, poszanowanie
własności osobistej i intelektualnej oraz wyrabianie
postawy otwartości na świat i tolerancji. Stopniowe,
metodą spiralną, wprowadzenie uczniów w arkana
posługiwania się technologią informacyjną, umożliwia
realizację ogólnych zadań szkoły na kolejnych etapach
kształcenia, krystalizując jednocześnie ich
zainteresowania i uzdolnienia, i w konsekwencji
pomagając w dokonaniu życiowych wyborów, kierunku
dalszego kształcenia oraz podjęcia odpowiedniej pracy
zawodowej.
Technologia informacyjna wzbogaca istniejące, a
w wieli przypadkach również stwarza nowe warunki do
rozwijania umiejętności uczniów w większości
zakresów. W przypadku:
- uczenia się - wzbogaca
sposoby i wspomaga możliwości zdobywania wiedzy
i umiejętności, ułatwia rozwiązywanie
problemów i podejmowanie decyzji, usprawnia
proces uczenia się oraz integruje doświadczenia
i różne elementy wiedzy;
- myślenia - wspomaga
radzenie sobie z niepewnością i złożonością
zjawisk oraz umożliwia ich całościowe
postrzeganie, wspomaga pracę twórczą;
- poszukiwania - jest
technologią, służącą do poszukiwania,
porządkowania i wykorzystywania informacji
pochodzących z różnych źródeł;
- działania - usprawnia
organizację pracy i ułatwia posługiwanie się
wieloma technikami i narzędziami pracy,
usprawnia projektowanie działań;
- doskonalenia się - przez
swój ciągły rozwój, technologia informacyjna
jest przygotowana do zmian i może przyczynić
się do kształtowania postawy elastycznej i
uwzględniającej zmiany, wyrabia przez to
potrzebę ciągłego uczenia się;
- komunikowania się -
dostarcza środków do indywidualnych i grupowych
prezentacji oraz do skutecznego komunikowania
się, uczy więc porozumiewania się oraz sprzyja
kontaktom międzyludzkim bez barier i uprzedzeń;
- współpracy - ułatwia
pracę w grupie (lokalnej i globalnej) i
osiąganie porozumienia, może być wykorzystana
do nawiązania i podtrzymywania kontaktów oraz
budowania więzi międzyludzkich.
Posługując się
sformułowaniami z " Podstawy programowej",
technologia informacyjna może wspomóc i wzbogacić
realizację następujących zadań ogólnych szkoły:
Szkoła w zakresie nauczania, co stanowi jej zadanie
specyficzne, zapewnia uczniom w szczególności:
- Nauka poprawnego i swobodnego
pisania.
- Poznawanie wymaganych pojęć i
zdobywanie rzetelnej wiedzy na poziomie
umożliwiającym co najmniej kontynuację nauki
na następnym etapie kształcenia.
- Rozwijania zdolności dostrzegania
różnego rodzaju związków i zależności.
- Traktowanie wiadomości
przedmiotowych w sposób integralny.
W szkole uczniowie
winni kształcić swoje umiejętności wykorzystywania
zdobywanej wiedzy, aby w ten sposób lepiej przygotować
się do pracy w warunkach współczesnego świata.
Nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania
następujących umiejętności:
- Planowanie, organizowanie
własnego uczenia się.
- Skutecznego porozumiewania się w
różnych sytuacjach, prezentacji własnego
punktu widzenia.
- Efektownego współdziałania w
zespole i pracy w grupie, budowanie wizji
międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i
grupowych decyzji, skutecznego działania na
gruncie zachowania obowiązujących norm.
- Rozwiązywanie problemów w
twórczy sposób.
- Poszukiwania, porządkowania i
wykorzystywania informacji z różnych źródeł
oraz efektywnego posługiwania się technologią
informacyjną.
- Odnoszenia do praktyki zdobytej
wiedzy oraz tworzenia potrzebnych doświadczeń i
nawyków.
Nauczyciele w
swojej pracy wychowawczej, wspierając w swym zakresie
obowiązki rodziców, winni zmierzać do tego, aby
uczniowie w szczególności:
- Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno z
poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej
edukacji na danym etapie./2
2.
Analiza możliwości zastosowania technologii
informacyjnych w nauczaniu zintegrowanym.
Żaden nauczyciel,
zwłaszcza nauczania zintegrowanego nie wyobraża sobie
nauczania nie wspomagającego środkami dydaktycznymi. Na
etapie edukacji wczesnoszkolnej są one szczególnie
potrzebne ze względu na konkretny charakter procesów
poznawczych dziecka, czyli spostrzeżeń, pamięci i
myślenia. Dostarczając bodźców sensomotorycznych
działających na wzrok, słuch, dotyk, środki
dydaktyczne ułatwiają bezpośrednie i pośrednie
poznanie rzeczywistości praw nią rządzących, jak
również służą opanowaniu różnego rodzaju
umiejętności. Dlatego właśnie zróżnicowanie pracy
uczniów w procesie nauczania matematyki może
przyczynić się do mobilizacji, pobudzenia aktywności
uczniów, a także osiągnięciu sukcesów w ich
intelektualnym rozwoju. Każdy proces dydaktyczno -
wychowawczy doprowadza do osiągnięcia pewnych wyników.
Są one najkorzystniejsze podczas samodzielnej pracy
uczniów. I dlatego komputer w mojej szkole traktowany
jest jako pewien środek dydaktyczny, jako pomoc w
osiągnięciu celów. Aby komputer mógł być efektywnie
wykorzystywany w nauczaniu matematyki szkoła, w której
pracuję wprowadziła do zajęć obowiązkowych blok
zajęć informatycznych - 1 godzina tygodniowo dla
wszystkich klas nauczania zintegrowanego.
W trakcie tych zajęć uczniowie zapoznają się
ze sprzętem informatycznym i jego obsługą,
przyswajają podstawowe pojęcia z dziedziny informatyki:
- elementy algorytmiki,
- korzystania z programowych
zasobów komputera,
- sieci komputerowych.
Posiadamy
pracownię informatyczną, a sprzęt komputerowy
gwarantuje swoim poziomem technicznym zainteresowanie
programów komputerowych takich jak:
- edytor tekstu,
- arkusz kalkulacyjny,
- programy wspomagające nauczanie
geometrii,
- edytory graficzne,
- różnorodne programy edukacyjne,
- wykorzystanie Internetu w
dydaktyce szkolnej.
Na podstawie
własnych doświadczeń stwierdzam, iż dobry program dla
dzieci w młodszym wieku szkolnym powinien:
- być poprawnym pod względem
rzeczowym i merytorycznym,
- nawiązywać do doświadczeń
życiowych dziecka, pobudzić jego wyobraźnię,
- być atrakcyjny graficznie i
dźwiękowo,
- zawierać ciekawe, różnorodne
zadania z elementami zabawy,
- zawierać zadania o różnym
stopniu trudności,
- uczyć różnych sposobów
obsługi programów, od najprostszych i bardziej
skomplikowanych,
- zawierać elementy oceny np.: w
postaci pochwał.
Wychodząc
naprzeciw zainteresowaniom uczniów wykorzystywany jest w
mojej szkole program MIŚ MATEMATYK dla kl. I-III, który
doskonali technikę rachunkową w zakresie czterech
podstawowych działań łącznie z prostymi równaniami
typu 5 + x = 12.
Program posiada trzy opcje:
- LABIRYNT - stwarza możliwość
wykorzystania zarówno na lekcjach matematyki i
zajęciach dydaktyczno - wychowawczych z tego
przedmiotu jak i podczas zajęć z j. Polskiego.
Świetnie doskonali percepcję wzrokową i
koordynację wzrokowo-ruchową, ćwiczy
spostrzegawczość oraz uczy przewidywania
skutków własnych działań.
- STUDNIA - uczy szybkiego
wykonywania w pamięci obliczeń w zakresie
czterech podstawowych działań arytmetycznych.
Gra ta cieszy się wśród uczniów ogromnym
powodzeniem, co na dłuższą metę nie pozostaje
obojętne dla efektów dydaktycznych.
- ZGADULA - służy do nauki
równań typu 5 + x = 12. Niewiadomą może być
liczba, a także znak relacji (>, <, =) lub
operator arytmetyczny (+, -, :, .).
Gdy na ekranie pojawi się
równanie lub nierówność z brakującym elementem,
uczeń musi z liczb lub znaków znajdujących się pod
równaniem wybrać własne rozwiązanie. Jeśli tego
dokona, w dole planszy wyświetlają się zdobyte punkty.
3.
Założenia metodologiczne
3.1. Przedmiot i cele badań
Ogólnym celem
badań jest sformułowanie diagnozy stanu edukacji
informacyjnej w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 w
Pionkach. W szczególności interesuje mnie i jest
zarazem przedmiotem badań proces stosowania technologii
informacyjnej w nauczaniu zintegrowanym.
3.2. Problemy i pytania badawcze
- Jaki jest stan przygotowania kadry
pedagogicznej do wykorzystania technologii
informacyjnych w PSP nr 5 w Pionkach?
- Czy prowadzenie zajęć z
wykorzystaniem technologii informacyjnych wpływa
na poziom zdobywanych umiejętności?
- Czy prowadzenie zajęć z
wykorzystaniem technologii informacyjnych wpływa
na aktywność dzieci?
- Czy w programie edukacji
matematycznej nauczania zintegrowanego są
treści wymagające stosowania technologii
informacyjnych?
3.3 Hipotezy robocze
Pytania badawcze
umożliwiły mi sformułowanie następujących hipotez:
H1: Nauczyciele w
PSP nr 5 w Pionkach przygotowani są do
wykorzystywania technologii informacyjnych w
ramach prowadzenia swoich przedmiotów.
H2: Poziom
wiadomości i utrwalenia wiadomości u uczniów
na zajęciach z wykorzystaniem technologii
informacyjnych jest dość wysoki.
H3: W procesie
edukacji matematycznej nauczania zintegrowanego
są treści, w których należałoby wykorzystać
technologie informacyjne.
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze
Metoda badania
naukowego jest obiektywnym, celowym, planowym, dokładnym
i wyczerpującym poznawaniem danego wycinka
rzeczywistości, stosowanym świadomie z przestrzeganiem
właściwych wskazań metodologicznych.
W swojej pracy zastosowałem metodę sondażu
diagnostycznego pozwalającą na wstępne rozpoznanie
istoty charakteru i zasięgu zjawiska. Daje to podstawę
do pogłębienia badań empirycznych. Metoda ta
umożliwia w oparciu o materiały empiryczne postawienie
wstępnej diagnozy, zarejestrowanie najbardziej
charakterystycznych tendencji w zachowaniu się badanych
osób i środowisk. Polega na postępowaniu badawczym,
które umożliwia konstatowanie określonych stanów
rzeczy w momencie ich badania, określenie ich zasięgu i
struktur, scharakteryzowanie ich wzajemnych związków w
ramach badanej społeczności.
We własnych badaniach posłużyłem się następującymi
technikami:
- pomiar dydaktyczny,
- ankieta,
- analiza dokumentu.
Narzędzia badawcze to:
- test,
- kwestionariusz ankiety,
- lista pytań kontrolnych do
analizy dokumentu.
3.5. Teren badań, próba badawcza
Badaniami objęto
80 uczniów z klas trzecich Publicznej Szkoły
Podstawowej nr 5 w Pionkach.
Szkoła zajmuje obiekt zbudowany w 1995 roku. Do szkoły
uczęszczają dzieci z "najmłodszego" osiedla.
Badania przeprowadzone zostały w lutym i w marcu w 2001
roku. Polegały na przeanalizowaniu programu nauczania
zintegrowanego. Zbadaniu poziomu umiejętności
matematycznych uczniów testem sprawdzającym wiadomości.
Zbadaniu aktywności uczniów poprzez wypełnienie
ankiety składającej się z 4 pytań. Oraz zbadaniu
stanu wykształcenia nauczycieli w zakresie stosowania TI
poprzez wypełnienie ośmiopunktowej ankiety.
4. Wyniki
badań
Wyniki badań
zostaną przedstawione i omówione w sposób syntetyczny
z odniesieniem do wyróżnionych problemów i pytań
badawczych.
4.1. Przygotowanie nauczycieli w PSP nr 5 w Pionkach do
prowadzenia zajęć ze swoich przedmiotów z
wykorzystaniem TI
Na podstawie
ankiety (załącznik nr 1) zbadałem przygotowanie
nauczycieli do prowadzenia zajęć ze swoich przedmiotów
z wykorzystaniem metod i środków informatyki w swojej
szkole.
Tabela 1. Staż
pracy
Staż pracy
|
0-5
|
6-10
|
11-15
|
16-20
|
Więcej niż 20
|
|
17,7%
|
26,6%
|
22,2%
|
26,6%
|
6,6%
|
Na
45 osób pracujących w szkole 12 nauczycieli jest ze
stażem pracy w przedziale 16-20 lat co stanowi 26,6%.
Tabela 2. Forma doskonalenia w
zakresie TI
Wykształcenie
Informacyjne
|
Studia
podyplomowe
|
Kursy
kwalifikacyjne
|
Inne
|
Samokształcenie
|
0
|
6,6%
|
40%
|
11,1%
|
42,2%
|
Szkoła
nie posiada nauczyciela z wykształceniem informacyjnym.
3 osoby (6,6%) ukończyło studia podyplomowe. Kursy
kwalifikacyjne posiada 18 osób (40%). Zaś 19 osób (42,2%)
jest samoukami w posługiwaniu się komputerem.
Tabela 3. Dostęp do komputera
W
szkole aż 32 nauczycieli (71,2%) ma dostęp do komputera.
13 osób nie wykorzystuje tego środka dydaktycznego. Ci
co mają dostęp do komputera korzystają z programów
takich jak Microsoft Word - 34 osoby (75,5%), Microsoft
Excel wykorzystuje 20 osób (4,4%), z Microsoft Access
korzysta 6 osób (13,3%), z Microsoft Power Point 14
osób (31,1%), z innych programów korzysta 5 osób (11,2%),
a nie potrafi korzystać z komputera 9 osób (20%).
Tabela 4. Wykorzystanie
komputera do przygotowania się do lekcji
Tak
|
Czasami
|
Nie
|
39%
|
51,2%
|
9,8,%
|
Na
100% ankietowanych 18 osób (39%) odpowiedziało, że
przygotowując się od lekcji korzysta z komputera, 23
osoby (51,2%) tylko czasami, a 4 osoby (9,8%) nigdy. Zaś
komputer jako środek dydaktyczny wykorzystuje w miarę
potrzeb 10 osób (22,3%), sporadycznie 16 osób (35,5%),
nigdy 19 osób (42,2%).
Na pytanie: Czy potrzebne byłoby wykorzystanie
komputera w twojej pracy? 26 osób (28,9%) twierdzi, że
tak, czasami 13 osób (57,7%), a że nie jest potrzebny 6
osób (13,4%).
Na pytanie: Czy czytasz czasopisma, publikacje,
książki dotyczące technologii informacyjnych? 9 osób
(20%) odpowiedział, że tak, 24 osoby (53,4%), że
czasami, a nie czyta 12 osób (26,6%).
Tabela 5. Zadawanie prac
domowych przez nauczycieli z wykorzystaniem TI
Bardzo często
|
Często
|
Rzadko
|
Nigdy
|
4,5%
|
20%
|
44.4%
|
31,1%
|
Bardzo
często prace domowe z wykorzystaniem TI zadaje 2
nauczycieli (4,5%), 9 nauczycieli (20%) często stosuje
taka formę, 20 osób (44,4%) rzadko zadaje prace domowe
w takiej formie, zaś 14 nauczycieli (31,1%) nigdy.
Tabela 6. Dzielenie się
spostrzeżeniami na temat swojej pracy z wykorzystaniem
TI
Tak
|
Nie
|
Czasami
|
13,3%
|
33,3%
|
53,4%
|
Na
100% badanych 24 osoby (53,4%) nie chce dzielić się
spostrzeżeniami z prowadzonych lekcji. 15 osób (33,3%)
robi to tylko czasami, 6 osób (13,3%) robi to bardzo
chętnie.
Tabela 7.
Uczestnictwo w warsztatach szkoleniowych z wykorzystaniem
TI w ramach konferencji metodycznych
Na
100% badanych 2 osoby uczestniczyło w warsztatach z
wykorzystaniem TI w ramach konferencji metodycznych, a 43
(95,6%) nigdy.
4.2. Poziom umiejętności uczniów podczas prowadzenia
zajęć z wykorzystaniem TI
Pomiar dydaktyczny
(załącznik nr 2) dotyczył umiejętności liczenia w
zakresie 4 podstawowych działań, porównywania oraz
rozwiązania zadania tekstowego. W badaniu brało udział
40 osób z dwóch klas, w których nie są wykorzystywane
technologie informacyjne oraz 40 osób, w których
wykorzystuje się technologie informacyjne.
Tabela 8.
Umiejętność liczenia w zakresie 4 podstawowych
działań
Umiejętności
|
Procent poprawnie rozwiązanych przez
uczniów działań (przykładów) |
Klasy nie
wykorzystujące TI
|
Klasy
korzystające z programu Miś Matematyk
|
a. Dodawanie
b. Odejmowanie
c. Mnożenie
d. Dzielenie
e. Porównywanie |
100%
85%
80%
75%
95%
|
100%
95%
90%
87,5%
95%
|
Rys.1. Graficzne
prezentacja danych zawartych w tabeli 8
Dodawanie
poprawnie wykonało 100% uczniów w obydwu grupach
badawczych. Odejmowanie poprawnie wykonało 34 uczniów (85%)
w grupie nie korzystających z TI, 38 uczniów (95%) w
grupie wykorzystujących TI. Mnożenie 32 osoby (80%)
wykonało poprawnie w klasach bez TI, a z wykorzystaniem
TI 35 uczniów (90%). Dzielenie poprawnie wykonało30
osób (75%) w klasach bez wykorzystania TI, a 35 osób (87,5%)
w klasach wykorzystujących TI. Porównywanie wypadło
jednakowo w obu grupach po 38 osób rozwiązało
poprawnie co stanowi 95%.
Tabela 9. Rozumienie treści
zadań
Poziom
|
Klasy nie
wykorzystujące TI
|
Klasy
wykorzystujące program
Miś Matematyk
|
a.
wysoki
b. średni
c. niski |
50%
27,5%
22,5%
|
70%
20%
10%
|
Rys.2.
Graficzna prezentacja danych zawartych w tabeli 9
W klasach bez TI
zadanie tekstowe bezbłędnie rozwiązało 20 uczniów co
stanowi 50% badanych. Tylko częściowo poradziło sobie
z zadaniem 11 uczniów (27,5%), a nie wykonało polecenia
9 osób (22,5%). Zaś w grupie gdzie wykorzystywany był
program Miś Matematyk 28 uczniów (70%) wykonało
zadanie bezbłędnie, 8 osób (20%) miało częściowo
kłopoty z rozwiązaniem zadania, a 4 uczniów (10%) nie
dokonało obliczenia.
4.3. Aktywność uczniów w czasie korzystania z TI
Aktywność
uczniów zbadałem przeprowadzając z nimi ankietę (załącznik
3) pytając o ich zainteresowania matematyczne, postęp w
nauce oraz czas przygotowania się do lekcji.
Tabela 10.
Zainteresowania matematyczne
|
Klasy nie wykorzystujące TI
|
Klasy wykorzystujące program
Miś Matematyk
|
Tak
Nie |
57,5%
42,5%
|
75%
25%
|
Zainteresowania
matematyczne w grupie nie wykorzystującej TI ma 23 osoby,
stanowi to 57,5%. W klasach z TI 30 osób, jest to 75%.
Tabela 11. Wykorzystanie
komputera w domu podczas uczenia się matematyki
|
Klasy nie wykorzystujące TI
|
Klasy wykorzystujące TI
|
często
rzadko
nigdy |
50%
20%
75%
|
25%
37,5%
37,5%
|
Na
pytanie: Czy korzystasz z komputera przygotowując się
do lekcji z matematyki w domu? W klasach bez TI często
korzysta 2 osoby (5%), rzadko 8 osób (20%), nigdy 30
osób (75%). W klasach gdzie wprowadzono TI często
korzysta z komputera 10 osób (25%), rzadko 15 osób (37,5%),
zaś nigdy również 15 osób.
Tabela 12. Rozwiązywanie
zadań tekstowych
|
Klasy nie
wykorzystujące TI
|
Klasy
wykorzystujące TI
|
Samodzielnie
Niesamodzielnie |
67,5%
30%
|
82,5%
17,5%
|
Na
pytanie: Czy zadania tekstowe rozwiązujesz: samodzielnie
czy niesamodzielnie? W klasach bez TI jest 27 uczniów (67,5%),
którzy sami radzą sobie z zadaniem tekstowym. 12 osób
(30%) wymaga pomocy. W klasach, gdzie TI są
wykorzystywane samodzielnie rozwiązuje zadania tekstowe
35 uczniów (82,5%), a z pomocą 7 osób (17,5%).
Tabela 13. Określenie czasu
przez uczniów potrzebnego dziennie do nauki matematyki
Dzienny czas
poświęcany na naukę matematyki
|
Klasy nie
wykorzystujące TI
|
Klasy
wykorzystujące TI
|
Ok. 15 minut
30 minut
1godzinę
więcej niż 1 godz.
|
10%
55%
15%
20%
|
12,5%
65%
15%
7,5%
|
Na
pytanie: Ile czasu potrzebujesz dziennie na naukę
matematyki? W klasach bez TI odpowiedziało, że ok. 15
minut potrzebuje 4 uczniów (10%). Około 30 minut 22
osoby (55%), 1 godzinę potrzebuje 6 osób (15%), zaś
więcej niż godzinę 8 osób (20%).
W klasach z wykorzystaniem TI na naukę domową ok. 15
minut potrzebuje 5 osób(12,5%). Około 30 minut 26 osób
(65%), 1 godzinę poświęca 6 osób (15%), a więcej
niż 1 godzinę potrzebuje 3 osoby (7,5%).
4.4. Zastosowanie technologii informacyjnych na edukacji
matematycznej w nauczaniu zintegrowanym
Po
przeanalizowaniu programu nauczania zintegrowanego, a
szczególnie treści matematycznych stwierdzam, że
można wprowadzić technologie informacyjne w takich
działach programowych jak:
- Dodawanie i odejmowanie.
- Mnożenie i dzielenie.
- Porównywanie liczebności zbiorów.
- Porównywanie i różnicowanie.
- Porównywanie ilorazowe.
- Rozwiązywanie równań
- Jak również podczas rozwiązywania zadań tekstowych.
5.
Podsumowanie i wnioski
Wyniki moich badań
potwierdzają postawione hipotezy:
- W procesie edukacji matematycznej
nauczania zintegrowanego są treści, w których
należałoby wykorzystać technologie
informacyjne.
- Poziom aktywności i utrwalenia
wiadomości u uczniów na zajęciach z
wykorzystaniem technologii informacyjnych jest
dość wysoki.
Technologie
informacyjne z powodzeniem powinny być stosowane w
nauczaniu zintegrowanym na edukacji matematycznej.
Podczas wykonywania pamięciowych obliczeń w zakresie
czterech podstawowych działań: dodawania, odejmowania,
mnożenia, dzielenia, rozwiązywania zadań tekstowych,
równań typu 5 + x = 12, porównywania liczebności
zbiorów, dokonywaniu porównań o ile mniej, ile razy
więcej.
Z pomocą
nauczycielowi przychodzą taki programy edukacyjne jak:
- MAT MIŚ,
- MIŚ MATEMATYK,
- MAT 1-2-3.
Jak również gry
dydaktyczne:
- MATEMATYKA MNOŻENIE I DZIELENIE,
- MATEMATYKA - WIRTUALNA SZKOŁA,
- MATEMATYKA DZIAŁANIA.
Technologie
informacyjne cieszą się ogromnym zainteresowaniem
uczniów, nawet tych, którzy mają słabsze wyniki w
nauce.
Podczas lekcji komputerowych wyraźnie ośmielają się,
nabierają wiary we własne siły i równie chętnie jak
i pozostałe dzieci uczestniczą w lekcji. Można więc
wysnuć wniosek,, iż komputer jest najbardziej
atrakcyjnym i najmniej nużącym spośród
wykorzystywanych dotąd środków dydaktycznych. Pozwala
traktować naukę jako dobrą zabawę, a przyswajany
bądź utrwalany materiał staje się elementem tej
zabawy. Osiągnięcie sukcesu zapewnia również
możliwość indywidualizacji nauczania, zarówno pod
względem tempa pracy, jak i stopnia trudności
wykonywanych zadań. W czasie lekcji komputerowych
uczniowie maksymalnie koncentrują się na "rozmowie"
z komputerem, co nie pozostaje bez znaczenia dla
dyscypliny podczas zajęć.
Umiejętność sprawnego liczenia oraz
rozwiązywania zadań tekstowych jest znacznie większa u
uczniów gdzie stosowany był komputerowy program MIŚ
MATEMATYK. Świadczą o tym wyniki badań. Poprawnych
obliczeń odejmowania wykonało 95% uczniów, mnożenia
87,5%, dzielenia 90%. Różnice też są w rozwiązywaniu
zadań tekstowych. 70% badanych rozwiązało go poprawnie.
Kłopoty miało 30\%. Są to wyraźne różnice względem
klasy porównawczej.
Dość optymistyczne jest rozwiązanie trzeciej
hipotezy: Nauczyciele w PSP nr 5 w Pionkach przygotowani
są do wykorzystywania technologii informacyjnych w
ramach nauczania swoich przedmiotów.
Po przeprowadzeniu i podsumowaniu ankiety okazuje
się, że uprawnienia do wykonywania TI w ramach
nauczania swojego przedmiotu ma 26 nauczycieli na 45
pracujących w tej placówce po ukończeniu studiów
podyplomowych i kursów kwalifikacyjnych. Co jest bardzo
budujące. Lecz TI wykorzystywane są sporadycznie.
Wnioski:
- Mimo istniejącej na dobrym
poziomie bazy komputerowej i przygotowanych
nauczycieli TI nie są wykorzystywane w pełni ze
względu na małe zaangażowanie nauczycieli.
- Nauczyciel wykorzystujący TI nie
zachęca innych nauczycieli do prowadzenia lekcji
z tym nowoczesnym środkiem dydaktycznym.
- Na konferencjach metodycznych dla
nauczycieli nauczania zintegrowanego powinny być
organizowane warsztaty z wykorzystywaniem
programów komputerowych.
Bibliografia
- Zintegrowane
nauczanie matematyki z elementami informatyki http://www.wp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/matematyka z dnia 02.03.01 r
- Komputery,
informatyka i technologia informacyjna w
nauczaniu matematyki http://www.wsip.com.pl/serwisy/ti z dnia 04.03.01 r.
- Zbigniew Gronica, Andrzej Walad,
Informatyka dla szkoły podstawowej i gimnazjów
- P. Gruba, Komputer w edukacji
szkolnej. Informatyka w szkole, Kielce 1995
- Ewa Gurbiel, Grażyna Hardt-Olejniczak,
Informator - Technologia informacyjna
- L. Koprowicz, Ewolucja i edukacja.
Ofocyna Naukowa - Warszawa 1997
- M. Łobodzicki, Metody badań
pedagogicznych. Warszawa 1982
- R. Petterson, Media w procesie
nauczania-uczenia się w świetle badań, "Edukacja
medialna" 3/1997
- Tadeusz Pilch, Zasady badań
pedagogicznych. Wrocław 1977
- B. Siemieniecki. Komputer jako
narzędzie poznawcze. Multimedia w dydaktyce -
klasyfikacja i ocena materiałów multimedialnych
w technice. Szczecin 1996, Wyd. Uniwersytetu
Szczecińskiego
- W. Strykowski. Kształcenie
multimedialne w pracy szkoły. " Edukacja
Medialna" 3/1997
- Wiesław Zaczyński, Praca
badawcza nauczyciela. Warszawa 1968
Załącznik
nr 1
METRYCZKA RESPONDENTA
Staż pracy ......
lat, w tym w szkole ........
Rodzaj
prowadzonych zajęć edukacyjnych np. nauczany przedmiot.................
Płeć:
kobieta
mężczyzna
- Jaką formę dokształcania
dotyczącą technologii informacyjnych
ukończyłaś (-eś)?
- wykształcenie informatyczne
- studia podyplomowe
- kurs kwalifikacyjny
- inne (napisz jakie)..................................................................................................
- samokształcenie
- Czy masz w domu
dostęp do komputera?
Tak Nie
- Z jakich programów
korzystasz?.
- Microsoft Word
- Microsoft Excel
- Microsoft Access
- Microsoft Power Point
- Inne (napisz jakie)
........................................................................................
- Nie potrafię korzystać w ogóle
- Czy wykorzystujesz
komputer do przygotowywania się do zajęć (materiały,
przygotowywanie sprawdzianów)?
Tak Czasami Nie
- Czy wykorzystujesz
komputer jako środek dydaktyczny?
W miarę potrzeb
Sporadycznie Nigdy
- Czy przydatne byłoby
wykorzystanie komputera w twojej pracy?
Tak Czasami Nie
- Czy czytasz
czasopisma, publikacje, książki dotyczące
technologii informacyjnych?
Tak Czasami Nie
- Czy wymagasz aby
uczniowie korzystali z technologii informacyjnych
przygotowując się do zajęć (prace domowe,
referaty)?
Bardzo często Często
Rzadko Nigdy
- Czy chciałbyś
podzielić się spostrzeżeniami, wnioskami z
kolegami na temat swoich lekcji z wykorzystaniem
TI?
Tak Czasami Nie
- Czy uczestniczyłeś
w warsztatach szkoleniowych z wykorzystaniem TI
na swoim przedmiocie w ramach konferencji
metodycznych?
Tak Nie
Załącznik nr 2
TEST
- Oblicz najprostszym
sposobem
4 * 3 * 5 =
6 * 3 * 0 =
5 * 6 * 2 =
- Oblicz
6 * 7 + 3 * 8 =
72 - 4 * 9 =
81 : 9 * 7 =
8 * (63 : 7) =
3 * 6 - 4 + 8 : 8 =
6 * (37 - 4 * 7) =
- Wpisz znaki >,
<, lub =
57...........47 |
|
37 + 29...........37
+ 42 |
|
30.........25
+ 5 |
|
|
|
|
|
98 - 54.........98
- 75 |
|
56 - 56............0 |
|
83 - 27..........80
- 27 |
- Oblicz dowolnym
sposobem
28 + 76 = |
|
92 - 39 = |
|
|
|
57 + 28 = |
|
73 - 38 = |
- Pióro kosztuje 48
zł, a atrament 8 razy mniej. Ile kosztują
pióro i atrament razem?
Załącznik nr 3
ANKIETA DLA UCZNIA
- Czy lubisz uczyć się
matematyki?
Tak Nie
- Czy korzystasz z
komputera przygotowując się do lekcji z
matematyki w domu?
- często
- rzadko
- nigdy
- Czy zadania tekstowe
rozwiązujesz:
- samodzielnie
- niesamodzielnie
- Ile czasu
potrzebujesz dziennie na naukę matematyki w domu?
- ok. 15 minut
- ok. 30 minut
- 1 godzinę
- więcej niż godzinę.
Powrót do Top Secret
|