Program
edukacyjny wspomagający nauczanie zintegrowane
|
"Kolorowe ścieżki"
|
W podstawie
programowej kształcenia ogólnego zakłada się, że
celem nauczania zintegrowanego jest zapewnienie dziecku
odpowiednich warunków rozwoju, które sprzyjałyby
wzbogacaniu jego doświadczeń związanych ze społeczno-kulturalnym
i przyrodniczym środowiskiem.
Zadaniem edukacji jest między innymi
przygotowanie dzieci do ochrony i kształtowania
środowiska, w którym żyją. Powinny one brać aktywny
udział w działalności ekologicznej oraz
systematycznie wdrażać się do odpowiednich zachowań,
które mają wpływ na otaczający świat.
Współczesne dzieci interesują się wybranymi
zagadnieniami z odległej historii, przyrody, astronomii
a nawet fizyki często bardziej niż ich starsi koledzy i
rodzice. Ma na to wpływ zarówno wychowanie, jak i
wiadomości zdobywane głównie poprzez media. Zadaniem
nauczyciela jest te zainteresowania wykorzystać i
rozwinąć. Nasuwa się jednak pytanie - kiedy? Nie
zawsze udaje się rozwinąć ciekawy temat podczas
zajęć, a nawet jeśli to możliwe dzieci znajdą
kolejną ciekawostkę lub poruszą problem, o którym
warto porozmawiać. Często sami uczniowie są
inicjatorami dyskusji lub poruszają temat, który
wzbudził ich zainteresowanie.
"Kolorowe ścieżki" to propozycja
spotkań po zajęciach lekcyjnych, w trakcie których
uczniowie poruszając się krok po kroku po różnych
obszarach - ścieżkach wiedzy, szukają własnej drogi.
Może "odkryją" tę, która wydawałaby się
już znana, a może wytyczą nowe. "Kolory" to
pory roku, nastroje, miejsca, w których się znajdą,
własne widzenie świata. "Kolory" to także
moje osobiste skojarzenia z poruszanym tematem.
Proponowane ćwiczenia mogą być również
wykorzystywane podczas zajęć lekcyjnych, a wybór
zależy od państwa.
"Jakie wiadomości z zajęć powinni
zapamiętać uczniowie?" Tak sformułowane pytanie
zbudowane jest na bazie metodyki transmisyjnej, w której
miarą wiedzy ucznia jest stopień opanowania przez niego
określonego zasobu wiadomości. W przedstawionej
propozycji informacje, dane, fakty są bardziej
pretekstem do rozwijania myślenia i zdolności
konstruowania własnego obrazu świata niż materiałem
do zapamiętania, utrwalenia i reprodukowania przed
nauczycielem. Można się zatem cieszyć jeśli uczniowie
coś zapamiętają, ale nie jest to samym celem zajęć.
Przy wykorzystywaniu aktywnych metod kształcenia "uczniowie
zapamiętują niejako przy okazji myślenia, a nie
myślą przy okazji zapamiętywania".
Przedstawione tematy ścieżek to wynik analizy
programu nauczania klas I-III, moich własnych
doświadczeń pedagogicznych, kontaktów z innymi
nauczycielami, jak również pracy z lekturą. Pomocą
służyły mi książki "101 doświadczeń
szkolnych", "Zieloną ścieżką... edukacja
ekologiczna dla klas IV - VI, "Uczenie innych to
sztuka"- materiały dydaktyczne opracowane przez
uczestników kursu instruktorskiego programu "Edukacja
w naturze", "Sztuka jako zabawa" Wiesława
Karolaka, a także "Jak żyć lepiej? czyli
refleksyjny praktyk w działaniu" Małgorzaty
Taraszkiewicz.
"Kolorowe ścieżki, pozwalają w pełni
realizować cele kształcenia i wychowania wynikające z programu
nauczania i lektur, ale są też propozycje tematów
wykraczających poza program szkolny.
Tematy i zawartość proponowanych
ćwiczeń zostały wyznaczone przez:
- Cele rozwojowe.
- Akceptację naturalnej potrzeby aktywności
uczniów.
- Respektowanie wiedzy osobistej uczniów (budowanej
między innymi w kontakcie z mass mediami).
- Wymogi współczesnej kultury, nauki, techniki.
W czasie zajęć uczniowie
relacjonują zdobyte wiadomości nauczycielowi, ale
przedstawione relacje służą wzbogaceniu obrazu świata,
wzmacniają procedury interpretacyjne, rozwijają
umiejętność uzasadniania żywionych przekonań i
rozwiązywaniu problemów. Nie są zatem sposobem na
gromadzenie wiadomości. W czasie zajęć uczniowie
prezentują wszystkie wykonane przez siebie prace i są
one wspólnie omawiane. Każdy ma prawo zabrać głos,
przedstawić swoje zdanie, ale powinien też wysłuchać
innych.
Dlatego dzieci prezentują się w kręgu, do
którego należy również nauczyciel. Krąg oznacza, że
pracujemy nad czymś wspólnie. Siedząc w kręgu,
rozmawiamy patrząc na siebie. Mówimy nie tylko do
nauczyciela, ale do każdego z kolegów i koleżanek.
Krąg pozwala, by czuć się bezpiecznie, dotykamy się,
siedzimy koło siebie. W kręgu jesteśmy "równi"
w naszych poglądach i przekonaniach.
Prowadzenie rozmowy w kręgu jest sposobem na
klasowy rytuał. Rozmowa aktywizuje wiedzę osobistą
uczniów, autentyczną motywację przez uzmysłowienie
związku tematu z osobistym doświadczeniem, pozwala
poznać przekonania uczniów, ich opinie i wartości oraz
zdiagnozować posiadany stan wiedzy (na wejściu).
W czasie zajęć uczniowie posługują się m.in.
kartą pracy, która stanowi rodzaj roboczego narzędzia
ucznia. Może ona przybierać różną formę: od czystej
kartki papieru, wykorzystywanej zgodnie z poleceniem lub
treścią zadania, poprzez arkusze z pojęciem - kluczem,
tytułem lub hasłem tematycznym, aż do kart problemowo-instruktażowych
ukierunkowujących samodzielną pracę ucznia.
Karta pracy posiada określone zalety:
- może być opracowywana wspólnie przez kilkoro
uczniów,
- pozwala na tworzenie książeczek klasowych -
karty powiązane tematycznie,
- zapewnia swobodę podczas pracy,
- może być modyfikowana ze względu na cechy
indywidualne uczniów,
- indywidualizuje zakres wykonywanej pracy ucznia.
Dzięki temu uczeń nabywa
umiejętność organizowania swojej pracy oraz rozwija w
sobie poczucie odpowiedzialności i samodzielności.
Tematy zajęć i formy pracy są dostosowane do
wieku, ale jednocześnie wykraczają poza granice ich
poznania.
"Kolory ścieżek" to moje osobiste skojarzenia
z głównym tematem, a zatem: czerwień-Rodzina, biel-Dom,
brąz-Jesień, błękit-Woda, złoty-Światło, szary-Władza,
zielony-Dinozaury.
Wybrane przeze mnie barwy to dobry początek
rozmowy, gdyż każde z dzieci, a także państwo mogą
podać swój kolor, a także inne skojarzenia z tematem.
"Czerwona"
ścieżka - Rodzina
Mama, tata, brat, siostra to
osoby najbliższe dziecku. To jego rodzina. Osoby,
którym ufa, przy których czuje się bezpiecznie.
Rodzina to także inne pokolenia, to babcia i dziadkowie.
To wujek majsterkowicz lub ciocia, która zawsze czyta
piękne bajki.
Temat "Rodzina" opiera się na bardzo
silnym związku osobistym dziecka i ta wiedza staje się
punktem odniesienia dla wszystkich treści wprowadzanych
podczas realizacji zajęć.
Tu również integrują się treści z różnych
dziedzin wiedzy: Pojawiają się elementy nauki o
społeczeństwie, biologii itd. W trakcie zajęć mamy
okazję do bliższego poznania uczniów, ich zmartwień,
radości, warunków rodzinnych w jakich żyją i
trudności z jakimi zmagają się każdego dnia.
Realizacja ćwiczeń "czerwonej"
ścieżki ma na celu:
- pogłębienia rozumienia zjawisk zachodzących w
zbiorowościach ludzkich i zwierzęcych
W trakcie zajęć uczeń:
- poznaje pojęcia: czas, przeszłość, więzy
rodzinne, pokrewieństwo,
- rozumie znaczenie poczucia związku z własną
rodziną
Tematy zajęć:
- Rodzina - co to jest?
- Moje drzewo genealogiczne.
- Rodzina zwierząt.
"Biała"
ścieżka - Dom
Dom jest bliski dzieciom. To
miejsce, w którym mieszka jego rodzina, przychodzą
koledzy. Tu są jego ulubione zabawki, przedmioty,
miejsca. Ale dom to też budynek, bryła architektoniczna.
Cykl ćwiczeń związanych z "białą"
ścieżką jest przykładem tematu, za pomocą którego
możliwe jest zintegrowanie nawet dość odległych od
siebie dziedzin wiedzy, jak np.: historia, biologia,
geografia. "Dom" to też możliwość nadania
temu co znajome nowych, interesujących wymiarów,
wykorzystując jednocześnie czytelne dla dzieci treści
do poznania rzeczy odległych i nowych.
Celem zajęć jest:
- rozwijanie postawy refleksyjnej wobec znajomych
elementów rzeczywistości
- stymulowanie emocji związanych z najbliższym
dziecku środowiskiem
Dzięki zajęciom uczeń:
- rozwija umiejętność wdrażania własnych
opinii, sądów, przekonań i argumentów,
również tej odmiennej od cudzych
przeświadczeń,
- współpracuje w grupie,
- zna potrzeby innych ludzi.
Tematy zajęć:
- Mój dom.
- Bezdomni.
- Czy już architekci?
- Domy zwierząt.
"Brązowa"
ścieżka - Jesień
Jesień to wyjątkowa pora roku,
pełna różnorodnych barw, zapachów i smaków. Dlatego
też tematyka jesienna jest bardzo mocno związana z programem
nauczania w klasach młodszych.
Ścieżka "Jesień" jest próbą
odejścia od tradycyjnego przekazywania wiedzy. Tematy i
ćwiczenia zawarte w podręcznikach są w większym lub
mniejszym stopniu sposobem porządkowania tego, co dzieci
dawno już wiedzą ze swoich doświadczeń pozaszkolnych
i nie zawierają elementów, które pozwalają uczniom
tworzyć nowe struktury interpretacyjne o tej porze roku.
Proponowane w ścieżce ćwiczenia wzbogacają
poznawczo uczniów, wzbudzają ich zainteresowania
artystyczne i praktyczne.
Zostały w nich zintegrowane treści z rozmaitych
dziedzin wiedzy i działalności człowieka np.: z
geografii, astronomii, fizyki, matematyki, języka
polskiego, plastyki i techniki.
Zajęcia proponowane w ścieżce mają na
celu:
- pogłębianie rozumienia zależności
przyrodniczych i przyrodniczo-społecznych.
W trakcie zajęć uczeń:
- rozwija logiczne myślenie,
- buduje poczucie więzi z przyrodą,
- wdraża do współpracy w grupie i potrafi
przydzielić czynności członkom zespołu,
- kształci umiejętność planowania,
- rozwija wrażliwość artystyczną.
Tematy zajęć:
- Chodzi Jesień po ogrodzie i lesie.
- Powietrze.
- Kształty, barwy i smaki jesieni.
- Pogoda.
"Błękitna"
ścieżka - Woda
Woda to życie, energia,
składnik krwi. Jest wszędzie, gdy jej brakuje wszystko
znika, ginie. Mało kto z dorosłych uświadamia sobie
tak oczywistą rolę wody, a co dopiero dzieci.
Dlatego należy bardzo wcześnie uświadamiać
dzieciom rolę wody w życiu nie tylko domowym, ale
także w życiu przyrody.
Ćwiczenia realizowane podczas "błękitnej"
ścieżki mają na celu:
- pogłębianie rozumienia znaczenia wody dla
wszystkich organizmów
Natomiast uczeń:
- nabywa umiejętność prowadzenia obserwacji i
doświadczeń,
- kształtuje w sobie postawy proekologiczne,
- formułuje wielozdaniowe wypowiedzi,
- rozwija zdolności plastyczne i techniczne.
Tematy zajęć:
- Woda źródło życia.
- Właściwości wody.
- Gdy woda jest zanieczyszczona.
"Złota"
ścieżka - Światło
Dzieci z natury są bardzo
ciekawe. Interesuje je dlaczego świeci słońce,
dlaczego są kolory, dlaczego w nocy jest ciemno a w
dzień widno.
Zaspakajając tę naturalną potrzebę poznawania
otaczającego świata, stwarzamy dziecku możliwość
poznania wiedzy naukowej na spopularyzowanym poziomie.
"Złota" ścieżka to zestaw ćwiczeń
opartych na zagadnieniach związanych głównie z kolorem
i doświadczeniach badających właściwości światła.
Zawartość ćwiczeń prowadzi do pełnej integracji
treści i celów takich przedmiotów, jak środowisko
społeczno - przyrodnicze, matematyka, plastyka.
Ćwiczenia realizowane podczas "złotej"
ścieżki maja na celu:
- uwrażliwienie dzieci na piękno w otoczeniu,
- rozwijanie ciekawości i aktywnej postawy
badawczej,
Dzięki ćwiczeniom uczeń:
- potrafi się relaksować,
- doskonali orientację w stronach własnego ciała,
- doskonali sprawność ręki,
- rozwija wyobraźnię przestrzenną.
Tematy zajęć:
- Świat kolorów.
- Kolorowe laboratorium.
- Odbicie.
- Cień.
"Szara"
ścieżka - Władza
Już od najmłodszych lat dzieci
spotykają się z hierarchią ról w rodzinie. Są
zależne od rodziców, starszego rodzeństwa. W szkole od
nauczyciela, a także kolegów. Dzieci nie rozumieją
pojęcia "władza", ale czują, że ich życie
jest podporządkowane decyzjom innych ludzi.
W szkole zagadnienie władzy to temat w klasach
starszych. tymczasem problem podporządkowania się,
odpowiedzialności, podejmowania decyzji, praw i
obowiązków pojawia się już w pierwszej klasie.
Stanowi jeden z podstawowych mechanizmów współżycia
społecznego.
"Szara" ścieżka ma za zadanie
wprowadzić dzieci w elementarne rozumienie problematyki
władzy w różnorodnych aspektach. Pomaga w rozumieniu
świata społecznego i funkcjonowania w nim.
Celem zajęć jest:
- uzmysłowienie zjawiska władzy jako tego, które
reguluje znane im sytuacje codzienne.
W trakcie realizacji zajęć uczeń:
- podejmuje decyzje,
- jest odpowiedzialny za podejmowane decyzje,
- współpracuje w grupie.
Tematy zajęć:
- Co to jest władza?
- Władza w rodzinie.
- Parlament.
"Zielona"
ścieżka - Dinozaury
"Park Jurajski", "Dinozaur"
to tylko dwa tytuły filmów spośród wielu, które
zajmują się tematyką historii Ziemi. Zagadnienia
dotyczące prehistorycznych zwierząt znajdują też
dzieci w czasopismach popularnonaukowych. Oprócz tego w
każdym sklepie z zabawkami można znaleźć figurki
dinozaurów.
"Dinozaury" to temat niezwiązany z
programem nauczania, ale jest odpowiedzią na
zainteresowania dzieci i ich wiedzą osobistą nabytą w sytuacjach
pozaszkolnych. Film "Dinozaur", który
obejrzały dzieci, wywołał duże zainteresowanie, a
mimo że są to rzeczy bardzo odległe nadal budzą
ciekawość.
Celem zajęć "zielonej"
ścieżki jest:
- poznawanie związków organizmów żywych ze
środowiskiem
Realizując ćwiczenia uczeń:
- interesuje się historią życia na Ziemi,
- myśli twórczo i intuicyjnie,
- rozwija umiejętności wypowiadania i
uzasadniania własnych sądów,
- poznaje pojęcia takie jak: dinozaury,
pakontologia, wykopaliska, era, wiek Ziemi
Tematy zajęć:
- Co kryje Ziemia?
- Jak żyły dinozaury?
- Wyginięcie dinozaurów.
- Podsumowanie.
Państwa pomysły włączone w
dotychczasowe propozycje ścieżek i tematów wzbogacą
niewątpliwie niniejszą publikację.
Zapraszam do wspólnej zabawy
mgr
Małgorzata Wojtaszewska.
Powrót do Top Secret
|