Rozwój cywilizacyjny, postęp w każdej dziedzinie życia powoduje, że nieustannie szukamy nowych, lepszych rozwiązań, porównujemy naszą dotychczasową wiedzę i kompetencje z nowymi wymaganiami, które świat przed nami stawia. Co robić, aby korzystać z nowych możliwości? Musimy nauczyć się zmieniać poprzednio nabyte umiejętności i zachowania, które stają się nieużyteczne, na nowe. Dzięki pracy nad sposobami uczenia się dzieci, została opracowana i rozwinięta technologia, która jest obecnie używana w różnych krajach przez ludzi w każdym wieku, do generowania pozytywnych zmian w ich życiu. Artykuł kierowany jest do rodziców, którzy chcieliby pomóc swoim dzieciom, w pokonywaniu problemów szkolnych, a także do tych, którzy chcą sprawić by "uczenie się" ich dzieci było prostsze, mniej stresujące i efektywniejsze. Kinezjologia edukacyjna, zwana również gimnastyką mózgu to skuteczna metoda niwelowania problemów: w czytaniu, pisaniu, wypowiadaniu się, problemów z koncentracją, pamięcią, emocjami. Prosta i skuteczna metoda wspomagająca naturalny rozwój człowieka. To praktyczny i dynamiczny system, który posługuje się prostymi ruchami ciała, żeby zintegrować funkcje mózgu. Kiedy ruch powstaje na bazie równowagi całego mózgu, odżywają naturalne mechanizmy, przywracając harmonię funkcjonowania. Dr Paul Dennison, twórca metody, stworzył nowe narzędzie dla każdego aspektu uczenia się poprzez połączenie terapii edukacyjnej z technikami i informacjami z dziedziny optometrii, badań nad mózgiem, kinezjologii stosowanej, programowania neurolingwistycznego (NLP), rozwoju motorycznego, psychologii, akupunktury i rozwoju umiejętności językowych. Kinezjologia edukacyjna jest narzędziem, które sprawia, że uczenie się staje się efektywne, a funkcjonowanie ustawia na optymalnym poziomie. Korzystanie z ćwiczeń "gimnastyki mózgu" powoduje, że wszystkie części mózgu włączają się i współpracują, żeby poprawić każdą wybraną umiejętność. Uproszczony model mózgu opisuje użycie jednej półkuli mózgu w danym czasie, jako "proces jednostronny". Korzystanie z obu półkul mózgu nazywane jest "procesem zintegrowanym lateralnie". Badania pokazują, że dzieci z trudnościami w nauce mają tendencje do częstszego korzystania z jednej półkuli mózgu. Kinezjologia edukacyjna jest efektywnym narzędziem do przezwyciężania stresu, dlatego też, możliwe jest łatwe uzyskanie określonych umiejętności szkolnych. Stosując ćwiczenia - na przekroczenie linii środka, energetyzujące, rozciągające, relaksujące, odpowiednio dobrane ćwiczenia graficzne - znacznie poprawimy umiejętność komunikacji, organizacji i koncentracji. Dzieci stają się pewniejsze siebie, łatwiej wyrażają potrzeby. Otwarci na zmiany, szybciej i skuteczniej uczą się, z radością przyjmują informacje i dokonują właściwych wyborów. W większej harmonii ze sobą i światem tworzą naszą przyszłość. Metoda ta jest szczególnie pomocna w pracy z dziećmi z problemami szkolnymi, czy tez wadami rozwojowymi. Można ją z powodzeniem stosować we wszystkich przedziałach wiekowych, zarówno w pracy indywidualnej, jak i grupowej. Dzieci objęte taką terapią doskonalą praktyczne narzędzia uczenia się i redukcji stresów, które mogą wykorzystywać w każdym miejscu i czasie. Gdy zdolności uczenia się osiągną naturalny stan równowagi, doświadczenia w nauce staną się mniej stresujące i bardziej zadowalające. Otworzą się nowe możliwości. W 2004 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu w liście do Polskiego Stowarzyszenia Kinezjologów, uznało kinezjologię edukacyjną "za metodę wspierająca proces uczenia się, która może być stosowana w szkołach przez nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów, reedukatorów, rehabilitantów, a także rodziców dzieci wymagających pomocy psychologiczno-pedagogiczno-rehabilitacyjnej, po uprzednim przeszkoleniu". Informacji na temat stosowania metody najlepiej zasięgnąć u specjalistów. W Pionkach, w placówkach oświatowych pracuje duża grupa certyfikowanych kinezjologów. Od lat stosują tę metodę w pracy terapeutycznej, korekcyjno-kompensacyjnej i wyrównawczej.
|