Opracowanie:
mgr Marzena Burchart |
Hartowanie
na zajęciach
wychowania fizycznego i w domu
Według definicji zaczerpniętej
z Wielkiej Encyklopedii Powszechnej hartowanie to "zabieg
obróbki cieplnej polegający na nagrzewaniu materiału
do odpowiedniej temperatury... i szybkim ochłodzeniu.
Celem jest uzyskanie struktury materiału o większej
twardości". Można powiedzieć, że i u człowieka
proces hartowania z grubsza na tym polega.
Człowiek w wyniku hartowania staje się
"twardszy", odporniejszy na szkodliwe dla
organizmu działanie różnych czynników, zarówno
zewnętrznych jak i wewnętrznych.
U większości ludzi nawet krótkotrwałe
i niewielkie wahania temperatury powodują rozliczne
dolegliwości: zaziębienie, katar, anginę, grypę itp.
Najogólniej rzecz biorąc proces "zaziębiania się"
polega na tym, że oziębione lub przegrzane obszary (na
ogół jest to błona śluzowa wyścielająca drogi
oddechowe) stają się bardziej wrażliwe na czające
się stale w otoczeniu człowieka bakterie i wirusy,
ulegają zainfekowaniu i rozpoczyna się trwająca zwykle
około tygodnia walka organizmu z chorobą. Czasem proces
chorobowy trwa dłużej, bywa, że staje się przewlekły.
Człowiek dobrze zahartowany praktycznie
nie zaziębia się, omijają go wszelkie anginy i
schorzenia dróg oddechowych typu zakaźnego, nie grożą
mu także niezwykle dokuczliwe i przy przewlekłości
groźne dla zdrowia i życia choroby zatok, uciążliwe
bronchity i zawsze groźne ataki grypy.
Dlaczego tak się dzieje? Otóż dlatego,
że siły obronne organizmu można porównać do takich
służb jak wojsko czy straż pożarna. Jeżeli nie
ćwiczą, nie podnoszą swej sprawności, nie prowadzą
stale rozpoznania potencjalnego przeciwnika, nie
przygotowują się do walki z nim, to w przypadku kiedy
zaistnieje konieczność ich użycia nie potrafią szybko
i skutecznie walczyć.
Hartowanie się nie tylko pomoże
uniknąć wielu dokuczliwych i masowo występujących,
szczególnie wiosną i jesienią chorób dróg
oddechowych. Ma ono także ogromne znaczenie dla
podniesienia ogólnej kondycji fizycznej i psychicznej,
usprawnienia procesów przemiany materii oraz polepszenia
pracy układu krążenia. Jeżeli człowiek prowadzi
cieplarniany tryb życia, to nawet zwykły przeciąg
może mieć dla niego charakter bodźca oddziałującego
niekorzystnie. A cóż dopiero mówić o takich
praktykach jak kąpiel w przerębli lub bieganie boso po
śniegu.
Hartują się podwyższamy więc próg
indywidualnej reakcji na różne bodźce. To, co niedawno
jeszcze odczuwaliśmy jako wielką przykrość,
niewygodę trudną do zniesienia, po przejściu procesu
hartowania i stale praktykowanych zabiegach
wzmacniających - przestaje być przez nas odbierane jako
bodziec negatywny, więcej - staje się czynnikiem
wzmacniającym nasz organizm.
Oczywiście hartowanie musi być
realizowane ostrożnie i rozsądnie według zasady - im
powolniejsza i bardziej systematyczna droga do kondycji i
odporności tym są one trwalsze. W tym miejscu
koniecznie trzeba podkreślić, że hartowanie nie jest
jedynie procesem fizycznym, wzmacnia nie tylko siły i
zdrowie fizyczne człowieka, ale bardzo wyraźnie
doskonali, rozwija i wzmacnia jego psychikę. Jest więc
jest złożonym procesem wszechstronnego
psychosomatycznego wzmacniania człowieka - wzbogacenia
jego zdrowia i osobowości.
Odporność na trud i niewygody,
kształtowanie i rozwój silnej woli, poczucie panowania
nad sytuacją, pewność siebie, pogoda ducha wynikająca
z braku dolegliwości i inne podobne duchowe zdobycze
towarzyszą procesom wzmacniania fizycznego organizmu.
Mało tego - po utrwaleniu się wpływają one korzystnie
i stymulująco na przebieg procesów somatycznych.
Problemy hartowania są szczególnie
związane z funkcją adaptacyjną procesu wychowawczego.
Jednak uregulowany tryb życia, wygodne bytowanie,
zabezpieczające przed zmiennością temperatury
otoczenia, udogodnienia komunikacyjne - wszystko to
rujnująco oddziaływuje na hartowanie ciała. Brak
odporności na wysokie i niskie temperatury,
niezwyczajność ludzi do pracy, do wysiłków
ekstremalnych, do mechanicznych oddziaływań
przedmiotów na ciało ludzkie - wszystko to zawęża
obszar adaptacyjnych funkcji człowieka, obniża
możliwości obronne jego organizmu. Organizm staje się
nadwrażliwy, przez co reaguje utratą zdrowia,
obniżoną zdolnością do pracy, do nauki, czyli
ogólnym spadkiem żywotności.
Nowoczesne widzenie wychowania fizycznego
sięga dalej niż sam przedmiot, tym bardziej, że
wykracza poza tradycyjne bariery jego organizacji, poza
system klasowo-lekcyjny. Współczesne wychowanie
fizyczne musi sięgać do ćwiczeń prostych ruchowo,
wykonywanych również w otoczeniu zimna, w deszcze, w
skwarze słonecznym, w naturalnych, czasem wręcz
prymitywnych warunkach terenowych po to, aby wywołać
oczekiwane skutki adaptacji i hartowania. Cieplarniany
system wychowania fizycznego, wraz z hołdowaniem przez
młodzież narcyzmowi, swobodzie obyczajów, unikaniu
wysiłków fizycznych sprzyja jedynie tłumieniu procesu
wychowawczego, w tym jego rozwojowi.
Dlatego zadaniem wychowania fizycznego
naszych czasów musi być zwrot ku bodźcom płynącym z
naturalnego środowiska, gdzie czysta woda i powietrze,
zwrot do form zajęć nieskrępowanych systemem klasowo -
lekcyjnym, w których w równej mierze realizować trzeba
elementy edukacji zdrowotnej, ekologicznej z
wypełnieniem funkcji adaptacyjno - hartującej.
Hartowanie w młodości, kiedy gwałtownie
rosnący, różnicujący i doskonalący swe funkcje
organizm potrzebuje dla swego rozwoju licznych bodźców
zewnętrznych ma ogromne znaczenie. Wiele chorób i
dolegliwości atakujących organizm zarówno w wieku
wzrastania jak i dających o sobie znać w dorosłości
powstaje właśnie na tle niskiej odporności organizmu -
braku zahartowania.
Przed podaniem bardziej szczegółowych
recept wymieńmy trzy główne zasady procesu hartowania.
Nie powinno być ono działaniem incydentalnym i
okazjonalnym, żeby było skuteczne musi być elementem
stylu życia.
Nauczyciele, a w szczególności
nauczyciele wychowania fizycznego powinni wdrażać
uczniów do pewnych elementów hartujących, spacerować
z dziećmi nawet w niezbyt korzystną dla nich pogodę,
prowadzić jak najwięcej lekcji na świeżym powietrzu.
Piłka nożna, koszykówka, siatkówka, wszystkie
dyscypliny lekkiej atletyki jak również szereg gier i
zabaw ruchowych świetnie nadaje się do tego celu.
Nie wszystkie jednak elementy z zakresu
hartowania można zrealizować w szkole. Jeszcze wiele ze
szkół nie posiada przebieralni z czynnymi prysznicami,
a jeśli już takie istnieją nagminnie brakuje w nich
ciepłej wody.
Co może nauczyciel w takich
okolicznościach? Jedną z metod przekazywania wiedzy
jest pogadanka, uświadamianie uczniom konieczności
hartowania, wytworzenie nawyku dbania o własne zdrowie.
Nauczyciel powinien wspomagać rozwój młodzieży, do
jego obowiązków należy stworzenie korzystnych
warunków do samo rozwoju i samodoskonalenia uczniów,
rozbudzenie ich motywacji wewnętrznej, inicjatywy,
dążenie do osiągnięcia zdrowego, zahartowanego ciała.
Hartowanie zaczynane od podstaw musi być
realizowane stopniowo i systematycznie - wtedy jest
najskuteczniejsze. Powinno łączyć się z innymi
zabiegami zdrowotnymi jak: systematyczny trening sportowy,
prawidłowe odżywianie się, nieuleganie nałogom i zachowanie
pogody ducha. Hartowanie staje się szczególnie ważne
dziś, kiedy wskutek rozlicznych przyczyn demograficzno -
społecznych, ekonomicznych i kulturalnych, człowiek
znalazł się tak daleko od natury, że grozi mu to
niezdolnością do przeżycia zarówno w skali jednostki
jak i gatunku. Nie bez przyczyny coraz modniejsze stają
się w świecie szkoły przeżycia, w których grupy
ochotników, najczęściej menadżerów, dobrowolnie
poddają się różnym ekstremalnym warunkom,
wymagających hartu ciała i ducha.
Sama technika hartowania nie jest ani
skomplikowana ani trudna, choć wymaga elementarnej
wiedzy i umiejętności oceny własnego organizmu.
Zasady hartowania można ograniczyć do
następujących zabiegów - przy założeniu, że mamy do
czynienia z osobą, która dotąd pędziła żywot "cieplarniany".
Zaczynamy od intensywniejszych niż zwykle
spacerów. Spacer kończymy odcinkiem tak intensywnym, by
nawet lekko spocić się. Nie wolno jednak w tym stanie
zatrzymywać się "dla ochłody", ale trzeba
szybko wracać do domu i wziąć ciepły prysznic.
Jeżeli dopisuje nam kondycja, spacery stopniowo
zmieniamy na trucht, bieg.
Intensywny ruch, bez względu na pogodę -
doprowadzający do silnego rozgrzania i obfitego
wydzielania potu jest jedynym zabiegiem hartującym.
Doskonali on działanie receptorów ciepła i zimna i
usprawnia procesy termoregulacji, które są podstawą
hartowania.
Drugim bardzo ważnym bodźcem hartującym
jest woda o różnej temperaturze. Wskutek dobrego
przewodnictwa ciepła, strumień wody o temp. 10 o
C skierowany na ciało i powietrze o tej samej
temperaturze dają zupełnie inne odczucie i przynoszą
różne efekty.
Hartowanie wodą stosujemy w ten sposób,
ze po gorącej kąpieli oblewamy ciało wodą coraz
chłodniejszą. W okresie pełnego zahartowania gorącą
kąpiel pod prysznicem kończymy zimnym prysznicem,
którym obmywamy całe ciało. Stosowanie stale tej
zasady powinno stać się przyzwyczajeniem.
O zabiegu hartowania wodą należy swoim
podopiecznym wygłosić pogadankę i jedynie teoretycznie
przedstawić technikę tego zabiegu. Praktycznie można
to wykonać w domu, gdzie są odpowiednie do tego warunki.
Ważnym uzupełnieniem hartowania się
jest spanie przy otwartym oknie. Oczywiście ciało musi
być solidnie okryte - organizm musi mieć poczucie
komfortu cieplnego.
Uważam, że wszyscy ludzie, bez względu
na wiek powinni się hartować. Pewną ostrożność
powinny zachować osoby z wadą serca i innymi
dolegliwościami. Przeciwwskazaniem są zaziębienia,
grypa, katar. W ich przebiegu należy zrezygnować ze
stosowania silniejszych bodźców hartujących. W
przypadku chorób przewlekłych (zatoki) niezbędna jest
konsultacja z lekarzem.
Współczesny nauczyciel - wychowawca -
musi pamiętać, ze winien na własną odpowiedzialność
sam podejmować decyzje o wychowaniu, nie podlegać
zmiennym grymasom społeczności czy władzy.
Nowa rola nauczyciela wychowania
fizycznego polega na przewodnictwie w procesie rozwijania
zdolności i umiejętności wychowanków oraz
organizowaniu procesu kształcenia i wychowania,
wdrażania dzieci i młodzieży do samodzielnej pracy na
rzecz hartu ciała i ducha, racjonalnym użytkowaniu
ruchu - stosownie do potrzeb i możliwości organizmu,
rozwijaniu uzdolnień, motywacji do ćwiczeń, wyzwalaniu
inicjatywy i samodzielności dzieci i młodzieży w
dziedzinie organizowania swojego czasu.
Dużą rolę nauczyciel powinien
przywiązywać do samowychowania, samokontroli i samooceny
ucznia. Kształtowanie pozytywnych postaw wobec kultury
fizycznej przez nauczyciela wychowania fizycznego powinno
iść w parze z kształtowaniem postaw ogólnoludzkich
takich jak: dobro, życzliwość, lojalność,
poszanowanie zdrowia i życia, wrażliwość na piękno,
odpowiedzialność, samodzielność.
Kreowanie postaw wychowanków powinno
stanowić nadrzędny cel wychowania fizycznego.
Po zakończenie procesu
edukacyjnego uczniowie powinni zdobyć następujące
kompetencje w zakresie wychowania fizycznego:
- umiejętność
samokontroli i samooceny własnego rozwoju
fizycznego,
- stosowanie zasad
hartowania organizmu, ćwiczeń kształtujących
i korygujących postawę,
- opanowanie zasad
przeprowadzenia gimnastyki porannej,
- umiejętność
wyboru ćwiczeń i przyborów przydatnych w
doskonaleniu sprawności fizycznej,
- opanowanie
umiejętności pływania dowolnym stylem,
- opanowanie
wybranych elementów techniki, taktyki i
przepisów wybranych gier sportowo -
rekreacyjnych.
Powrót
do Top Secret
|