|
Opracowanie:
mgr M. Janduła |
KSZTAŁCENIE
GŁOSU DZIECKA
|
Na
kształcenie głosu dziecka składają się ćwiczenia
oddechowe i ćwiczenia mowy. Opierają się one na
rytmicznej recytacji tekstu z zastosowaniem różnych
środków wyrazu muzycznego. Praca nad wymową powinna
obejmować poprawę wymowy głosek, sylab, wyraźną
wymowę słów oraz rytmiczną recytację tekstów na
oddechu, ze zróżnicowaniem tempa, dynamiki, intonacji i
barwy.
Ważną rolę w kształtowaniu prawidłowego
rozwoju mowy mają ćwiczenia oddechowe. Dzieci bardzo
często nie różnicują faz oddychania podczas mówienia,
co prowadzi do wypowiadania zdań zarówno podczas
wydechu, jaki wdechu. Dużą rolę spełnia rytmizowanie
tekstów, co wpływa na regulację oddechu, wrażliwość
słuchową dziecka i rozwój narządów mownych1.
Duży wpływ maja ćwiczenia fonacyjne, których
celem jest nauczenie dzieci właściwego posługiwania
się głosem. Prawidłowe nastawienie głosu, tzw.
nastawienie miękkie, uzyskuje się podczas jednoczesnego
rozpoczęcia mówienia z fazą wydechową. Aby głos
brzmiał przyjemnie dla ucha odbiorcy, należy
przenieść rezonans na przednią część twarzy.
Przykładając opuszki palców do nosa i kości
policzkowych, można podczas mówienia wyczuć drgania
skrzydełek nosa i kości. Ćwiczenia tego typu to
sposób na zlikwidowanie u dzieci głosów piskliwych,
krzykliwych, które utrudniają odbiór mowy. Innymi
przykładami są ćwiczenia logarytmiczne, podczas
których wykorzystuje się elementy gimnastyczne oraz
muzyczno - rytmiczne. Umiejętność słuchania muzyki,
wyczuwanie rytmu poprzez odróżnianie akcentów
rytmicznych, ma wpływ na prawidłowe stosowanie prozodii
mowy: melodii, akcentu i rytmu.
Kolejne ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe
mają związek z wymową oraz jej kształtowaniem. Mogą
być inspiracją do powstawania nowych, ciekawych
ćwiczeń w formie zabaw, powinny dać początek wielu
interesującym pomysłom, które wprowadzone w życie
pomogą dzieciom w nauce poprawnej wymowy2. Bardzo ważne jest, w jaki sposób
nauczyciel wykorzysta zajęcia z zakresu edukacji
muzycznej do usprawnienia wymowy, ale także
uwrażliwiania na muzykę, kształcenia słuchu
muzycznego, umiejętności słuchania muzyki, wyczuwania
rytmu. Ważne jest, aby dzieci z przyjemnością
korzystały z ćwiczeń i pragnęły tworzyć je same.
W edukacji muzycznej w klasach niższych pomocne
są teksty wierszy, wyliczanek i gier dziecięcych, gdyż
ich specyficzny charakter i różnorodność może
wpłynąć na łatwiejsze opanowanie przez dzieci treści
muzycznych i językowych. Podczas stosowania tego typu
zadań uczniowie stają się bardziej aktywni, zadowoleni
i odczuwają satysfakcję z pracy. Na tego typu
zajęciach dzieci "bawią się' słowami, lubią do
nich wracać i cieszą się z każdego nowego przykładu.
Dzięki takiej postawie przyswajają (nieświadomie) i utrwalają
różne problemy muzyczne. Teksty stosowane
systematycznie w ćwiczeniach muzycznych wpływają na
rozwój takich zdolności muzycznych, jak: poczucie rytmu,
wyobraźnia i pamięć muzyczna. Dzięki stosowaniu
tekstów wierszy, przysłów i wyliczanek, wzbogaconym o
różnorodne formy aktywności muzycznej, można liczyć
na wzrost takich funkcji ogólnorozwojowych, jak:
pamięć, koordynacja słuchowo - ruchowa,
spostrzegawczość wymowa, prawidłowy oddech postawa,
aż po umiejętność koncentracji uwagi3.
ROLA MUZYKI W
KOMPENSOWANIU DEFICYTÓW MOWY
Z
powodu swojej dużej wrażliwości i plastyczności
psychiki dziecko znacznie częściej niż człowiek
dorosły ulega stresom i destrukcyjnym czynnikom
środowiska. Symptomem ujawniających się zaburzeń
najczęściej są lęki, niechęć do szkoły, apatia,
nadpobudliwość, agresja, nieumiejętność
nawiązywania kontaktów rówieśniczych, brak poczucia
własnej wartości, ale i różne zaburzenia słuchu,
mowy, ruchu4. Determinuje to pedagogów to
podjęcia konkretnych działań i użycia środków,
które doprowadziłyby do złagodzenia i kompensowania
zauważonych braków w zakresie mowy. Zwrócenie uwagi
przy rozwiązywaniu zauważonego problemu na muzykę
wydaje się uzasadnione, chociażby z powodu oferowanej
przez tę dziedzinę sztuki wielości form aktywności.
Połączenie słowa, rytmu i ruchu stanowi
podstawę proponowanej przez E. Kilińską i A. Stadnickiego
logorytmiki5. Jej zadania koncentrują się
wokół: usprawniania dzieci, z zaburzeniami ruchowymi i
zaburzeniami mowy; uwrażliwienia dzieci na zjawiska
wspólne dla muzyki o mowy (tempo, rytm, wysokość
dźwięków, akcent, frazowanie i artykulacja.
Propozycją mającą swoje zastosowanie w
profilaktyce i terapii dzieci z zaburzeniami i deficytami
mowy jest metoda ortofoniczno - muzyczna J. Nowak. Jej
celem jest utrwalenie prawidłowej wymowy głosek oraz
kształcenie i doskonalenie słuchu fonematycznego,
narządów mowy i układu oddechowego6. Autorka zaleca, aby:
wprowadzane piosenki ortofoniczne ułatwiły dzieciom
opanowanie prawidłowej wymowy, użyte w pracy utwory
miały łatwy i melodyczny tekst muzyczny, tak by nie
stwarzały dodatkowych trudności, natomiast tekst
słowny zawierał trudności artykulacyjne, ponieważ ma
na celu kształtowanie prawidłowej wymowy danej głoski.
Główne założenia metody dobrego startu
wynikają z faktu, że w jej skład wchodzi system
ćwiczeń usprawniających funkcje psychomotoryczne:
wzrokowe, słuchowe, ruchowe i ich integrację oraz
utrwalające lateralizację i orientację w schemacie
ciała i przestrzeni7. Proponowane przez M.
Bogdanowicz "piosenki na literki" mogą być
zastosowane w profilaktyce zastosowań szkolnych,
szczególnie wobec dzieci tzw. Ryzyka dysleksji oraz w
terapii dysleksji rozwojowej, czyli wobec dzieci ze
specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, pomimo
prawidłowego rozwoju umysłowego. "Piosenki na
literki" to ćwiczenia w poznawaniu i utrwalaniu
liter alfabetu za pomocą polisensomotorycznego uczenia
się. Mogą być one wykorzystane w pracy z dziećmi w wieku
szkolnym, jak również znaleźć zastosowanie podczas
ćwiczeń korekcyjno - kompensacyjnych. Książka "Od
piosenki do literki" zawiera program, dzięki
któremu dzieci uczą się litery, wykorzystując
atrakcyjny sposób wielozmysłowego uczenia się. Dzięki
temu, że dziecko śpiewa, dotyka, mówi, słucha, maluje,
pisze, wykonuje ćwiczenia ruchowe i relaksacyjne,
zostaje pobudzony rozwój psychomotoryczny. W ten sposób
następuje integracja wzrokowo - słuchowo - kinetyczno -
ruchowa korzystna i pomocna do opanowania umiejętności
czytania i pisania8.
Wykorzystanie muzyki jako czynnika relaksującego
i wyciszającego organizm, stosowanego w pracy z
dziećmi jąkającymi się, to kolejny sposób
wykorzystania jej w pracy nad głosem i mową. Ważną
funkcja muzyki w tego typu działaniach jest łagodzenie
lęku i towarzyszących mu zjawisk9. E. Galińska nazywa kontakt
dziecka z muzyką w kontekście terapeutycznym "wentylem
dla spiętrzonych emocji negatywnych"10.
Atrakcyjna dla pedagogów staje się propozycja
analizy tekstu literackiego poprzez układ przestrzenno -
ruchowy wsparty akompaniamentem muzycznym. W tym
przypadku nauczyciel wykorzystuje naturalną potrzebę
dziecka do poruszania się, posługiwaniem się kodem
ruchu i gestu jako najlepiej opanowanego.
M. Skazińska w omawianym działaniu proponuje
przedstawienie budowy formalnej utworu poprzez wykonywany
grupowo rysunek kinestetyczny w przestrzeni. Będzie to
wyrażenie treści emocjonalnych, wywołanych tekstem
literackim, poprzez układ muzyczno - ruchowy wykonawców11. Elementem dodatkowym, jakże
pożytecznym w tym przypadku, stanie się włączenie
elementów logarytmicznych wypływających z treści
literackiej utworu przy jednoczesnym wykorzystaniu
elementów wspólnych dla mowy i muzyki: rytmu, tempa,
wysokości dźwięku, akcentów i artykulacji.
____________________________
1A. Sucharek, Powszechne kształcenie
głosu jako problem pedagogiczny, Katowice 1994, Wyd.
UŚ, s. 92.
2M. Kisiel, Muzyka czynnikiem
stymulującym aktywność językową dzieci w wieku
szkolnym, [w:] M. T. Michalewska, M. Kisiel, Problemy
edukacji lingwistycznej. Teoria i praktyka edukacyjna w
zmieniającej się Europie, t. 2, Różne
aspekty edukacji lingwistycznej dziecka, Kraków 2001,
Oficyna Wydawnicza "Impuls", s. 299
3M. Kisiel, Wykorzystanie tekstów
wierszy, przysłów i wyliczanek dziecięcych w edukacji
muzycznej uczniów klas I - III, "Nauczyciel
i Szkoła" 2000 nr 1, s. 175.
4K. Błachnio, Vademecum logopedyczne,
Pozna 1992.
5E. Kilińska, Logorytmika, Lublin
1978, Wydawnictwo UMCS, s. 9; A. Stadnicki, Logorytmika
i choreo-rytmika. Poradnik metodyczny dla nauczycieli
szkół specjalnych, Warszawa 1987, WSiP.
6J. Nowak, Piosenka w usprawnieniu mowy
dzieci z trudnościami w uczeniu się, Bydgoszcz 1993,
Wydawnictwo WSP, s. 5.
7M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu,
Warszawa 1999, s. 9, M. Bogdanowicz, M. Tomaszewska, Piosenki
na literki dla dzieci uczących się czytać i pisać.
Gdynia 1996, s. 5.
8M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakucka, Od
piosenki do literki, Gdańsk 1997, Wyd. "Fokus",
s. 10.
9J. Stadnicka, Terapia dzieci muzyką,
ruchem i mową, Warszawa 1998, WSiP, s. 178.
10E. Galińska, Muzykoterapia a
samotolerancja, "Muzykoterapia" 1993 nr1/3.
11M. Skawińska, Rola rytmiki w
przygotowaniu dzieci i młodzieży do percepcji sztuki,
[w:] M. Tyszkowa (red.), Sztuka i dorastanie dziecka,
Warszawa - Poznań 1981; K. Krasoń, Znak kinetyczno -
cielesny jako intersemiotyczny kontakt
komunikacyjny, [w:] W. Kojs, R. Mrówka, Ł. Dawid (red.),
Komunikacja, dialog, edukacja, Cieszyn 1998,
Wyd. UŚ, s. 200.
Powrót
do Top Secret
|