Obserwując uczniów w klasie podczas zajęć, daje się zauważyć ich stale uruchamianą wyobraźnię. To ich dziecięca ekspresja, która jest motorem procesu twórczego w różnych dziedzinach wiedzy. Wyobraźnia rozwija myślenie dziecka, pomaga w przyswajaniu wiadomości z różnych dziedzin. Dziecko wyobraża sobie różne miejsca, sytuacje, zjawiska. Wyobraźnia dziecka musi być rozwijana poprzez słowo mówione i pisane, co jest jedną z form twórczej działalności ucznia. W czasie różnorodnych ćwiczeń w czytaniu, mówieniu i pisaniu szczególną uwagę przywiązuję do ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych. Oto niektóre z nich:
Systematycznie stosowane ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne przygotowują uczniów do pisania własnych tekstów, wierszy. To trudna umiejętność pisania, ponieważ wymaga wielu ćwiczeń, doświadczeń i prób. Opanowanie nauki pisania to ogromna praca. Uczeń uświadamia sobie przeżycia, doświadczenia, opanowuje bieg myśli, zdolność łączenia zjawisk, łączenie ich w słowa, wyrazy, wyrażenia, zwroty. Swój styl myślowy uczeń przedkłada w formę pisania. Rozszerza swoją wiedzę o wiadomości i umiejętności na miarę swoich potrzeb. To działalność indywidualna ucznia. Ćwiczenia słownikowe stosowałam po odbytych wycieczkach terenowych, wyjazdach do kina, słuchaniu utworów muzycznych, zorganizowaniu teatrzyku, licznych inscenizacjach, dramie, po omawianych utworach literackich (baśniach, legendach), zabawach. Moi uczniowie podejmowali próby tworzenia własnych tekstów. Wiele z nich ma charakter poetycki. Bliska dzieciom jest tematyka Polski - naszej ojczyzny. Pomysły pisania wierszy zrodziły się podczas omawiania kręgu tematycznego – Polska Nasza Ojczyzna. Oto niektóre z nich: „Moja Ojczyzna” Polska nasza Ojczyzna, Uczeń klasy IIIb Jaś Wdowski
„Polska to piękny kraj” Polska to piękny kraj, Uczeń klasy IIIb Aleksander Kapciak
„Nasza piękna Polska” W Polsce jest dużo ciekawych miejsc Uczennica klasy IIIb Julia Płachta
„Ta piękna Polska” W oddali widzę Wisłę Uczennica klasy IIIb Weronika Wilczyńska
Uczniowie w wierszach starali się zachować rym, rytm, estetykę słowa. W czasie ćwiczeń słownikowych ćwiczyliśmy rymy. Dobór rytmu zależy od ich napięcia emocjonalnego. Wszyscy uczniowie piszą o Polsce z akcentem na miłość do ojczyzny, dostrzeganiem piękna szczególnie własnej miejscowości i innych regionów Polski. Wyrażają podziw dla ziemi ojczystej, jej krajobrazu, a jednocześnie chcą wolnej, bezpiecznej Polski. To poetyckie przesłanie dla innych, niesienie wskazówek, aby dbać o Polskę w szerokim wymiarze. Nie niszczyć krajobrazu, przyrody miast i wsi. Szczególnie podkreśla to wiersz uczennicy Julii Płachty i Weroniki Wilczyńskiej, które opisują własne doświadczenia, przeżycia po odbytych wycieczkach po Polsce. Uczeń Aleksander Kapciak i Jaś Wdowski piszą o pięknie miejsc polskich z elementem patriotyzmu. Te przeżycia mają wyraz szczerości, niepowtarzalności. Dzieci pisząc, uczą się władać językiem poetyckim, rozwijają twórczą wyobraźnię, poznają budowę wiersza. Pisząc swobodne teksty, uczniowie wzbogacają swój język, uczą się pięknych wyrażeń i zwrotów. Potrafią wypowiadać myśli na wybrany lub swobodny temat. Teksty uczniów są materiałem do dyktand dla młodszych kolegów. Warto, więc rozwijać działalność twórczą dziecka w klasach młodszych, wzbogacać mowę. Działalność twórcza uczniów jest cennym środkiem dydaktycznym i wychowawczym w pracy z uczniem. Pozwala rozładować agresję, napięcia, niepowodzenia w nauce i konflikty między dziećmi. Jednoczy, motywuje do działań pozytywnych, uwrażliwia na potrzeby innych, wyzwala twórcze jednostki. Taka jest potrzeba pracy w mojej wieloletniej praktyce pedagogicznej. Zachęcam moje młodsze koleżanki do podejmowania takich działań.
|