|
|
Opracowanie:
mgr Elżbieta Wojdyło |
Dziecko jako uczestnik
|
|
ruchu drogowego.
|
|
Obserwujemy
systematyczny wzrost ruchu motoryzacyjnego na polskich
drogach przy ograniczonej możliwości doskonalenia
infrastruktury komunikacyjnej. To przyczynia się do
szybkiego wzrostu wypadków w ruchu drogowym w Polsce,
zwłaszcza z udziałem dzieci i młodzieży.
W Polsce wszystkie dzieci od siódmego roku
życia mają ustawowy obowiązek uczęszczania do szkoły.
Zgodnie z prawem o ruchu drogowym od tego też wieku
stają się pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego.
Mogą samodzielnie korzystać z dróg w charakterze
pieszych. Droga dziecka do szkoły staje się więc
ważnym problemem komunikacyjnym i edukacyjnym.
Według danych Komendy Głównej Policji, w 2001
roku miało miejsce 7645 wypadków drogowych z udziałem
dzieci do lat 14, śmierć poniosło w nich 236 dzieci. W stosunku
do 2000 roku wypadków było mniej o 1115, liczba
zabitych spadła o 29, a rannych o 1038. W wypadkach
drogowych wśród dzieci i młodzieży w 2001r. 40
procent wszystkich ofiar to piesi. Statystyki pokazują
że jest lepiej. Tylko czy można tak powiedzieć wtedy,
gdy w grę wchodzi ludzkie życie?
Na drodze obowiązuje zasada ograniczonego
zaufania, ale dzieci nie potrafią w pełni ocenić tego,
co dzieje się na drodze. Przechodząc przez jezdnię lub
ulicę, za każdym razem narażone są na
niebezpieczeństwo. Zachowanie dzieci jest spontaniczne;
bawiąc się zapominają o wszystkim. Chcąc odzyskać
piłkę, widząc kolegę, przebiegają na drugą stronę
jezdni nie zważając na nic.
Większość wypadków zdarza się na drogach
pozamiejskich i to dość często na prostych odcinkach,
a w miastach - na przejściach dla pieszych, przystankach
komunikacji publicznej, skrzyżowaniach. Do
najczęstszych przyczyn wypadków drogowych należą:
- nagłe
wtargnięcie na jezdnię,
- zabawy na jezdniach i poboczach drogi,
- brak opieki nad dzieckiem znajdującym się na
drodze,
- wypadnięcie z pojazdu,
- wyjście zza przedmiotów stałych( zza stojącego
samochodu),
- wsiadanie i wysiadanie z pojazdu w trakcie jazdy,
Bezpieczne
uczestnictwo dziecka w ruchu drogowym jest uzależnione
od jego rozwoju psychicznego i fizycznego. Od reakcji
jego mózgu, układu nerwowego oraz zmysłów na bodźce
zewnętrzne umożliwiające racjonalne zachowanie w
każdej sytuacji.
Wrażenia, zwłaszcza wzrokowe i słuchowe są
jednym z podstawowych elementów poznawczych. Od momentu
zobaczenia lub usłyszenia pojazdu do podjęcia decyzji i wykonania
określonych ruchów upływa zwykle pewien czas. Jest to
czas reakcji. Ważnymi czynnikami, które wpływają na
długość czasu reakcji uczestnika ruchu drogowego są:
ostrość widzenia, pole widzenia, prawidłowe ocenianie
odległości, rozróżnianie barw, a także odporność
oczu na zmęczenie.
Dobry słuch również zapewnia bezpieczeństwo
pieszemu oraz kierującemu pojazdem.Za pomocą słuchu
można poznać rodzaj bodźca, ustalić jego kierunek,
zlokalizować pochodzenie dźwięku.
Bardziej złożoną, a tym samym dokładniejszą
informację o świecie dają spostrzeżenia, czyli
procesy odzwierciedlania przedmiotów i zjawisk. W
spostrzeganiu, wyborze i identyfikacji bodźców duże
znaczenie ma uwaga. Uwaga uczestnika ruchu drogowego
powinna charakteryzować się takimi cechami jak:
podzielność, trwałość, przerzutowość. Uwaga jest
potrzebna, aby uczestnik ruchu drogowego dokonał wyboru
tylko tych bodźców, które są ważne dla danej
sytuacji komunikacyjno- drogowej.
Przewidywanie następstw na podstawie
określonych przesłanek czyli wyobraźnia ma ważne
znaczenie w bezpieczeństwie ruchu drogowego. Czujność
polegająca na gotowości do pokonania nagłych i
niespodziewanych przeciwności na drodze ma tu nie
mniejsze znaczenie. Dokładna obserwacja drogi i jej
otoczenia, logiczne kojarzenie faktów uczy przewidywania.
Samopoczucie uczestnika ruchu drogowego, jego
zdrowie fizyczne, warunki biometeorologiczne mają
również ogromny wpływ na bezpieczeństwo wszystkich
znajdujących się na drodze.
Wymienione wyżej cechy psychiczne nie są
jeszcze dostatecznie rozwinięte u dzieci w wieku
wczesnoszkolnym. Wolniej przebiega u nich proces
spostrzegania, niewystarczająco odróżniają czynniki
istotne od nieistotnych. Nie zawsze też potrafią
informacje słowne przetransferować na czynności
praktyczne. Wyobraźnia i myślenie przyczynowo-skutkowe
nie jest jeszcze dostatecznie rozwinięte. W wielu
przypadkach opóźnienia w szybkim podejmowaniu
właściwych decyzji wynikają z braku analizy i syntezy
określonych zjawisk. Mimo, że z czasem zdolność
spostrzegania i oceny sytuacji w ruchu drogowym ulega
poprawie, to nierzadko dochodzi do przeceniania swoich
możliwości i umiejętności bezpiecznego uczestnictwa w
ruchu drogowym poprzez chęć rywalizacji rówieśniczej,
np. kto zdąży przebiec jezdnię przed jadącym pojazdem.
Dziecko jest
dla rodziców największym skarbem, radością i
nadzieją, dlatego starają się oni chronić je przed
wszelkim niebezpieczeństwem. Wobec tego opieka
rodzicielska jest tu szczególnie potrzebna. Zanim
dziecko przyjdzie do szkoły to rodzice spełniają
najważniejszą rolę w przygotowaniu swojej pociechy do
uczestnictwa w ruchu drogowym. Oni bowiem są pierwszymi
nauczycielami i mają największe możliwości
oddziaływania. Najlepiej przecież znają swoje dziecko,
jego mocne i słabe strony, rozumieją potrzeby,
trudności, wyjaśniają problemy, odpowiadają na
pytania, a przede wszystkim pokazują w jaki sposób
należy zachowywać się na drodze.
Przykład
rodziców jest najskuteczniejszym sposobem uczenia dzieci
właściwego zachowania. Wzory zachowań dziecko
przejmuje od dorosłych przez naśladownictwo.
Powinniśmy więc wystrzegać się wszelkich błędów,
brawury, lekceważenia przepisów itp., gdyż dziecko
może przyjąć takie postępowanie za normę lub
przyjąć je podświadomie.
Dlatego tak
ważne jest racjonalne i konkretne współdziałanie
dorosłych na rzecz powiększenia bezpieczeństwa dzieci,
będących uczestnikami ruchu drogowego. W tym działaniu
jest też określona rola dla każdego nauczyciela- bez
względu na przygotowanie specjalistyczne i rodzaj
prowadzonej pracy pedagogicznej. Zdrowie, życie i bezpieczeństwo
dzieci stanowią wartość, o którą powinni się
troszczyć wspólnie rodzice, nauczyciele i organizatorzy
ruchu drogowego. Nauczyciele stają więc przed wyzwaniem
nauczenia dzieci zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym
Mają
obowiązek uczynić wszystko, aby nie stało się im nic
złego nie tylko w budynku szkolnym, ale także w drodze
do szkoły i ze szkoły do domu. Pracę w tej dziedzinie
należy rozumieć bardzo szeroko, przede wszystkim jako:
- kształtowanie u uczniów
postawy odpowiedzialności za własne życie i
zdrowie, a także postawy partnerstwa,
życzliwości i zrozumienia dla innych, którzy
uczestniczą w ruchu drogowym,
- ustawiczne poszerzanie
wiedzy na temat zasad i przepisów ruchu
drogowego, poruszania się pojazdów w różnych
warunkach, przyczyn wypadków na drodze, zasad
organizacji ruchu,
- rozwijanie wyobraźni,
myślenia przyczynowo- skutkowego,
- rozwijanie umiejętności i
nawyków właściwego zachowania się na drodze,
- rozwijanie
spostrzegawczości, orientacji czasowo-
przestrzennej, która pozwala na właściwą
ocenę odległości i prędkości
nadjeżdżającego pojazdu.
Poznanie
zasad bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym wymaga
przyswojenia przez dziecko pewnych definicji, rozumienia
znaczenia znaków i sygnałów drogowych, a przede
wszystkim nabycia umiejętności i nawyków prawidłowego
i bezpiecznego poruszania się po drodze. Aby nauczanie
przyniosło pożądany efekt należy kierować się
zasadą stopniowania trudności oraz systematycznego
utrwalania zdobytej wiedzy. Musimy nauczyć dzieci
właściwych zachowań a zwłaszcza podejmowania decyzji
w zależności od zaobserwowanej sytuacji na drodze.
Konieczne jest rozwijanie ich zdolności poznawczych,
uwagi, spostrzegawczości, orientacji czasowej oraz
przestrzennej. Przydatne będzie tutaj stosowanie metod
czynnościowych, które w szczególny sposób pozwalają
oddziaływać na emocje oraz wpajać odpowiednie nawyki
zachowań. Uczestniczenie w tego typu zajęciach oraz
utrwalanie ich np. z rodzicami pozwoli dzieciom na
zapamiętanie i utrwalenie prawidłowych systemów
zachowań w różnych sytuacjach związanych z ruchem
drogowym.
Zainteresowanie i zaciekawienie dziecka edukacją
komunikacyjno- drogowa będzie pełniejsze dzięki
zastosowaniu różnorodnych środków dydaktycznych.
Spełniają one bardzo ważną rolę w procesie nauczania
i uczenia się. Umożliwiają dziecku wielostronne i wielozmysłowe
poznanie określonych praw, zjawisk, zmian zachodzących
w środowisku. Dostarczają wielu bogatych wrażeń i
spostrzeżeń, będących podstawą do myślenia,
mówienia, wyciągania wniosków oraz działania. Powinno
się je dobierać tak, aby oddziaływały na różne
zmysły dziecka: słuch, wzrok. Powinny także
inspirować do działania poprzez wykonywanie różnych
ćwiczeń i czynności.
Powrót
do Top Secret
|