|
|
Opracowanie:
mgr Elżbieta Wojdyło |
Proces wychowawczy
|
|
w domu dziecka
|
|
Państwowe
domy dziecka długo jeszcze będą w systemie opieki
całkowitej instytucją społecznie niezbędną.
Wychowywać się w nich będą te dzieci i młodzież
pozbawione opieki rodziny własnej, która to z
najróżniejszych względów nie może być objęta
preferowanymi formami opieki w rodzinie obcej,
zastępczej, opiekuńczej, adopcyjnej, a także w rodzinnym
domu dziecka. Do domów dziecka kierowanych jest wiele
dzieci w znacznym stopniu zaniedbanych odbiegających od
normy rozwoju psychofizycznego, przejawiających
zaburzenia osobowości, nieprzystosowanie społeczne, nie
akceptujących faktu umieszczenia i wychowywania się w
placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Powszechne jest stwierdzenie, że nawet najlepiej
zorganizowany dom dziecka nie jest w stanie zastąpić
rodziny, ani też zrekompensować jej braku.
Można powiedzieć, że w całości oddziaływań
wychowawczych mamy do czynienia z wieloaspektowym
zastępstwem, a nie pełnieniem roli rodziny przez te
placówki. To w zasadzie przesądza, że sytuacja
życiowa wychowanka domu dziecka jest mniej korzystna od
sytuacji dziecka wychowującego się w rodzinie własnej.
Wychowankowie pozbawieni opieki rodzicielskiej,
szczególnie ze strony matki wykazują szereg
specyficznych cech w wyglądzie, zachowaniu, postawie,
osiąganych wynikach w nauce, planowaniu własnej rodziny,
życia.
Domy dziecka mają statutowy obowiązek
zapewniania wychowankom właściwych warunków życiowych,
oraz prawidłowego pokierowania ich rozwojem, w tym
szczególnie zaspokajania potrzeb biologicznych,
psychicznych i społecznych, ale także przygotowania do
samodzielnego życia. Domy dziecka prowadzą zatem
działalność w dwóch ściśle ze sobą związanych
kierunkach- na "dziś" i na "jutro".
Szczególny nacisk kładzie się na zaspokojenie potrzeb
emocjonalnych wychowanków, zapewnienie im poczucia
bezpieczeństwa, przywracanie równowagi psychicznej,
kształtowanie takich cech osobowości jak: pracowitość,
uczciwość, poczucie własnej wartości, odwaga cywilna.
Te sformułowania odnoszone są przede wszystkim
do wychowanków pozbawionych własnej rodziny bądź z
rodzin dysfunkcyjnych, do dzieci sprawiających znaczne
trudności wychowawcze w dotychczasowym środowisku,
przejawiających rozmaite zaburzenia i zakłócenia w
stanie zdrowia fizycznego i psychicznego.
Zakład opieki całkowitej, jako główne
środowisko życia wychowanków, zaspokoić musi
wszystkie istotne potrzeby swych
podopiecznych, od najbardziej elementarnych, bytowych
poczynając, na złożonych potrzebach psychicznych
kończąc .Jest oczywiste, że dziecko
musi otrzymać niezbędne dla swojego rozwoju warunki materialne, ale równocześnie wiadomo,
że szkodliwe zarówno dla niego, jak i w wymiarze społecznym jest usytuowanie go w
pozycji biorcy. Treścią działań wychowawczych
musi stawać się systematyczne włączanie wychowanków
do współtworzenia własnej
egzystencji.
Stan zdrowia
wychowanków domu dziecka.
Dom
dziecka może zagwarantować wychowankom racjonalny
rozkład dnia i regularny tryb życia. Wiadomo, że
stabilność środowiska wychowawczego jest jednym z
czynników równowagi emocjonalnej i zdrowia psychicznego
dzieci. Wychowankowie domów dziecka przechodzą różne
sytuacje traumatyzujące. Część z nich wiąże się z
sytuacjami poprzedzającymi umieszczenie dzieci w
placówce. Również w placówce mogą istnieć sytuacje,
czynniki nerwicogenne, takie np., jak konflikty z
kolegami, niepowodzenia szkolne, trudności adaptacyjne.
Dzieci z tzw. przeżyciami domowymi, nie zawsze były
akceptowane przez rodziców. Były świadkami różnych
wydarzeń, takich jak picie alkoholu, awantury,
kradzieże, porzucenie rodziny. Sytuację
traumatyzującą stanowi także wyrwanie dziecka z
dotychczasowego środowiska i umieszczenie w placówce.
Działania wychowawcy zmierzać więc muszą zarówno w
kierunku wzmocnienia zdrowia psychicznego, jak też
zapobiegać stanom psychicznych obciążeń
towarzyszących sytuacjom trudnym dla wychowanków.
Obiektywnie korzystny wychowawczo zabieg jest
jednak dla dziecka zagrożeniem, albowiem wchodzi ono w
zupełnie nową nieznaną sytuację. Inną sytuacją
stresową jest częste przenoszenie dziecka z placówki
do placówki.
Inne utrudnienie w pracy domów dziecka wiąże
się z kumulacją w placówkach dzieci sfrustrowanych,
zaniedbanych wychowawczo, wyłączonych z rodziny
własnej. Oczywiste jest, że bez specjalnych zabiegów
ze strony wychowawców nie może powstać w domach
dziecka atmosfera radości i pogody, niezbędna dla
prawidłowego rozwoju psychicznego młodzieży.
Niezmiernie wiele uwagi poświęca się w domach
dziecka zapewnieniu wychowankom poczucia bezpieczeństwa.
U wielu dzieci ulega ono zachwianiu zanim przybywa do
domu dziecka, u innych w wyniku przenoszenia z placówki
do placówki. Ulega przede wszystkim zaburzeniu w
momencie zerwania poprzednich kontaktów.
Poczucie bezpieczeństwa jest integralnie
związane z poczuciem własnej wartości. Dlatego
ogromną wartość powinny mieć wszelkie działania
wychowawcze, które ukazują dzieciom własne atuty i ich
wartość dla całej zbiorowości domu dziecka. Poczucie
małej wartości własnej wytwarza się u dzieci często
pod wpływem przeżywanych niepowodzeń, np. w nauce.
Dokonywanie pozytywnych zmian w samopoczuciu dziecka
wymaga w takiej sytuacji poprawy jego sytuacji jako
ucznia, wiąże się to zatem z koniecznością pomocy w odrabianiu
lekcji, wyrównywaniu zaległości programowych. Należy
zachęcać dziecko do systematycznej nauki. Trzeba
również stworzyć możliwości do wykazania się swoimi
/dziecka/ zainteresowaniami, umiejętnościami. Dziecko
zaczyna wierzyć we własne siły jeżeli w jakiejś
dziedzinie aktywności uda mu się osiągnąć sukces.
Podejmuje wtedy chętniej pracę nad sobą .
Do najbardziej preferowanych przez wychowawców
domów dziecka sposobów działania należą: zapewnienie
dzieciom i młodzieży powodzenia szkolnego, stworzenie
korzystnych warunków do rozwoju umysłowego,
przygotowanie do współpracy w zespole i uczestnictwa w
życiu społecznym.
Dom dziecka stwarza sprzyjające warunki do tych
poczynań, chociaż jako instytucja wychowania zbiorowego
nie zawsze ma możliwości wystarczającej
indywidualizacji działań. Placówki tego typu ze
względu na zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom,
muszą programować i organizować niemal całe ich
życie. Sprawia to, że doświadczenia jakie nabywają
tutaj dzieci, różnią się od tych jakie zdobywają
inne dzieci w normalnie funkcjonujących rodzinach.
Pozycja wychowanków z
domu dziecka w klasie i problem niepowodzeń szkolnych.
Najliczniejszym,
najbardziej złożonym środowiskiem społecznym
oddziaływującym na dziecko przez znaczną część dnia
jest szkoła. Z życia społecznego tworzącego się w
niej, wychowankowie domów dziecka mogliby wynosić
niejednokrotnie więcej doświadczeń niż z kontaktów z
rówieśnikami w domu dziecka. Stosunki koleżeńskie i
przyjaźnie szkolne mogłyby być narzędziem skutecznej
terapii przeciwko objawom i skutkom choroby sierocej.
Ogniwem tym skuteczniejszym, że działającym na
podłożu naturalnych stosunków społecznych
zachodzących w grupie rówieśniczej.
Mimo korzystnych wpływów grup rówieśniczych,
dzieci z domów dziecka mają ogromne zaniedbania w
dziedzinie opanowania programu szkolnego. Zaniedbania te
nie wynikają ze złej pracy wychowawczej zakładów.
Dzieci najczęściej przychodząc do domu dziecka mają
już trudności w nauce, które wynikają z zaniedbań w
środowisku rodzinnym. Dlatego zapewnienie im powodzenia
szkolnego oraz wspomaganie w rozwoju umysłowym nabiera
szczególnej rangi. Znaczne niepowodzenia szkolne
prowadzą często do zaburzeń osobowości i osłabienia
poczucia własnej wartości.
Wydaje się, iż dom dziecka posiada dobre
warunki do wypełniania zadań związanych z rozwojem
umysłowym wychowanków przynajmniej w stopniu
dostatecznym. Na naukę szkolną, odrobienie pracy
domowej oraz różnego rodzaju zajęcia wzbogacające
wiadomości i rozwijające sprawność intelektualną
wychowanków wyznacza się w rozkładzie dnia znaczną
ilość czasu. Do działań najczęściej podejmowanych w
domach dziecka zalicza się systematyczne doskonalenie
warunków nauki własnej, wyposażenie dzieci w pomoce
naukowe. Prowadzone są różnorodne gry dydaktyczne,
quizy, konkursy, czytelnictwo książek i prasy,
korzystanie z programów telewizyjnych, radiowych,
filmów, przedstawień itp.
Pracownicy placówek opiekuńczo-wychowawczych
powinni tworzyć określony klimat i warunki dla rozwoju
umysłowego wychowanków. Jednak o poziomie
działalności rozstrzyga najczęściej codzienna praca
wychowawców z dziećmi.
W każdej grupie wychowawczej istnieją też
różne doświadczenia i nastawienia do nauki, szkoły
jako instytucji i pracujących w niej nauczycieli.
Różny jest też stosunek do wysiłku intelektualnego.
Duże znaczenie ma przekonanie wychowanków do nauki
szkolnej i aktywności umysłowej. Uzmysłowienie im, że
dzięki aktywności umysłowej w znaczący sposób ważą
się ich dalsze losy. Należy okazywać aprobatę dla
wszystkich wysiłków zmierzających do uzyskania przez
dzieci dobrych wyników w nauce, a także wytworzenie w
grupie uznania dla dobrych, nawet drobnych osiągnięć
ich członków.
Dla prawidłowego kierowania rozwojem umysłowym
dzieci wykazujących znaczne niepowodzenia w nauce,
ogromne znaczenie ma umiejętność odróżnienia
rzeczywistego, organicznie uwarunkowanego niedorozwoju od
opóźnień w rozwoju spowodowanych niekorzystnym splotem
warunków w jakich przebywały. Pomaga w tym badanie
psychologiczne wychowanka w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Bardzo ważne dla dalszej nauki wychowanka jest
określenie charakteru mikrodefektów i wad rozwojowych
oraz dobór właściwych metod ich korekcji.
Bardzo często trudności szkolne związane są
zaburzeniami w ich stanie zdrowia. W stosunku do wielu
konieczne wtedy jest gruntowne badanie lekarskie i
podjęcie leczenia niezauważonych bądź nie leczonych
schorzeń. U niektórych dzieci wynikiem niepowodzeń
są niekorzystne stany emocjonalne związane z
charakterem kontaktów z rodzicami i dotychczasowym
środowiskiem pobytu.
W pracy z dzieckiem, u którego występują
niepowodzenia szkolne, należy starać się aby osłabić,
a najlepiej zlikwidować choć jedną z przyczyn
niekorzystnej sytuacji. Kiedy dziecku, raz na jakiś czas
uda uzyskać się sukces, może go to zachęcić do
podjęcia dalszych wysiłków i prób oraz zmieni jego
stosunek do szkoły i nauki.
Ważne jest również to, aby poznać pozytywne
cechy wychowanka, wartościowych zainteresowań.
Umiejętne wyeksponowanie tych walorów w rozmowach i
postępowaniu z dziećmi sprzyja korzystnemu ich
usposobieniu do pracy nad sobą. Ułatwia odbudowę
zachwianego z reguły poczucia własnej wartości.
Dom dziecka nie jest osamotniony w tworzeniu
dobrych warunków do nauki szkolnej i rozwoju
umysłowego wychowanków. Najściślejsze powiązania
istnieją między domem dziecka, a najbliższą szkołą
podstawową, do której uczęszczają wychowankowie.
Pożądane jest tworzenie klimatu sprzyjającego
współdziałaniu przez inicjowanie wspólnych spotkań
szkoleniowych i dyskusji pedagogicznych. Ich przedmiotem
może być np. rozpoznawanie poziomu wiadomości
szkolnych uczniów nowo skierowanych do domów dziecka i szkoły.
Wychowanek umieszczony w domu dziecka z reguły
zmienia swoje dotychczasowe środowisko szkolne. Zmiana
szkoły często stanowi dla niego pewną szansę na
poprawę własnej sytuacji jako ucznia i bardzo chce on z
tej szansy skorzystać. Wychowawcy klas i grup powinni
pomóc jemu w skorzystaniu z tej szansy. Ścisłe
współdziałanie nauczycieli i wychowawców stanowi
dogodną postawę indywidualizacji oddziaływań,
szczególnie wobec dzieci nowo przyjętych do domów
dziecka i szkoły. Dzieci te najczęściej obarczone są
dużymi zaległościami w opanowaniu wymagań programu
szkolnego.
Dom dziecka jest w stanie skutecznie wywiązać
się z obowiązku prawidłowego kierowania rozwojem
umysłowym wychowanków. Musi jednak podjąć trud
kompleksowego rozwiązania tego problemu. W dążeniu do
jak najpełniejszego rozwoju umysłowego wychowanków
domy dziecka wypracowały i sprawdziły w praktyce wiele
wartościowych form działania.
Powrót
do Top Secret
|