Diagnostyczne
i terapeutyczne
znaczenie technik komputerowych |
opracowała:
mgr Aneta Gałkowska |
Komputer
z odpowiednim oprogramowaniem można wykorzystać do
celów diagnostycznych, profilaktycznych i
terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami komunikowania.
Jest pomocą aktywizującą i usprawnia funkcje
integrujące złożonych czynności psychicznych, zatem
stymuluje te funkcje, od których zależy nabywanie przez
dziecko gotowości do podjęcia nauki czytania i pisania
(J. Surowiec, 1994). Techniki komputerowe są przydatne m.in.
w działaniach profilaktycznych, w diagnostyce i terapii
pedagogicznej dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu
(S. Juszczyk, 1997), z zespołem Downa lub porażeniem
mózgowym (J. Gruba, 1997), czy też dzieci
niepełnosprawnych (S. Juszczyk, 1997). Zaletą
terapeutycznych programów komputerowych są szerokie i
różnorodne możliwości graficzne, które w znacznym
stopniu mogą wzmocnić stymulację rozwoju
psychoruchowego dzieci oraz możliwość indywidualizacji
pomocy dla określonego dziecka, czyli odejście od
grupowej nauki czytania i pisania na rzecz startu
zróżnicowanego w zależności od predyspozycji i
stopnia rozwoju dziecka.
PEDAGOGICZNA
DIAGNOSTYKA KOMPUTEROWA
Zaburzenia w
czytaniu i pisaniu (dysleksja, dysortografia i dysgrafia)
ujawniają się u dziecka dopiero po rozpoczęciu nauki
czytania i pisania. Odkąd jednak do programu
dydaktycznego klas "0" znajdujących się w
obrębie szkół lub przedszkoli wprowadzono naukę
czytania, trudności te mogą uwidaczniać się już
wcześniej. Dlatego działania profilaktyczne
należałoby podjąć jak najwcześniej, jeszcze przed
rozpoczęciem nauki czytania, gdy w wyniku diagnozy
zostanie ustalone, że dziecko nie dojrzało jeszcze do
podjęcia nauki szkolnej. Według J. Surowańca dzięki
technice komputerowej zaistniały warunki umożliwiające
przesunięcie granicy wieku w dół, w którym
rozpocząć można edukację dzieci w celach
diagnostycznych po ukończeniu 4 roku życia. Dla
praktyki logopedycznej oznaczałoby to możliwość
wydłużenia czasu na przezwyciężenie trudności, zanim
dziecko podejmie obowiązek szkolny.
Generalnie można wyróżnić diagnozowanie
punktowe i ciągłe (B. Siemieniecki). Diagnozowanie
punktowe przeprowadza się w danym momencie czasowym, np.
przy określaniu dojrzałości przedszkolnej i szkolnej.
Pozwala to na indywidualizowanie programu kształcenia, a
w przypadkach stwierdzenia określonych deficytów
opracowanie komputerowej terapii pedagogicznej. Z kolei
komputerowe ciągłe diagnozowanie pedagogiczne polega na
systematycznym określaniu stanu zaburzeń rozwojowych,
co służy do bieżącego modyfikowania procesu
terapeutycznego i ma duże znaczenie dla całego procesu
edukacyjnego. Włączenie diagnozowania ciągłego jako
stałego elementu monitoringu dydaktycznego przynosi
znaczące efekty w kształceniu. Diagnostyka to
stosunkowo nowy obszar zastosowania komputerów w
pedagogice, mający szczególne znaczenie w momencie
pierwszego kontaktu ucznia z nauka. W porę
przeprowadzone rozpoznanie pozwala znacznie ograniczyć
niepowodzenia szkolne. Każde dziecko przychodzące do
szkoły powinno podlegać diagnozowaniu mającemu na celu
określenie występujących u niego deficytów:
opóźnień lub wad w rozwoju ruchowym, wad w rozwoju
mowy oraz opóźnień w rozwoju intelektualnym. Programy
diagnozujące wykorzystują odsłuchanie przez dziecko
prawidłowej wymowy głoski, sylaby, wyrazu lub prostego
zdania oraz daje możliwość nagrania głosu dziecka, w
celu porównania go z oryginalnym (prawidłowym)
brzmieniem w wykonaniu logopedy (terapeuty).
TERAPEUTYCZNE
FUNKCJE TECHNIK KOMPUTEROWYCH
Celem terapii jest:
- usuwanie bezpośrednich
przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- wyrównywanie braków w
wiadomościach, umiejętnościach oraz,
- przywrócenie prawidłowych
postaw uczniów wobec nauki.
W procesie
terapii pojawiły się różne zabiegi i czynności
określane zróżnicowanymi terminami:
Reedukacja - jako wychowywanie i
nauczanie osoby, która z określonych powodów utraciła
pewne posiadane poprzednio umiejętności czy wiadomości
albo stała się nieprzystosowana do środowiska. Praca
dydaktyczno-wyrównawcza - postrzegana jako
interwencja wychowawcza w postaci terapii wychowawczej,
realizowana w układzie terapeuta - dziecko, mająca na
celu wyrównanie dysharmonii rozwojowych oraz braków w wiadomościach
i umiejętnościach szkolnych. Zajęcia
korekcyjno-wyrównawcze, które zawierają w
swej treści elementy pracy korekcyjnej, tj. usprawnianie
deficytów rozwojowych i wyrównywanie braków w
wiadomościach i umiejętnościach szkolnych. W obrębie
tej trójtorowej działalności może zostać
wykorzystana
z powodzeniem technologia informacyjna.
Komputerowa terapia pedagogiczna obejmuje pięć
wzajemnie zazębiających się obszarów. Są to: obszar
percepcyjno-motoryczny, słuchowy, wzrokowy,
intelektualny oraz psychoterapeutyczny (B. Siemieniecki,
1996).
W obszarze percepcyjno-motorycznym wyróżniamy:
- rozwijanie zdolności oraz
usprawnianie funkcji integracji percepcyjno-motorycznych,
- eliminowanie zaburzeń
elementarnych funkcji percepcyjno-motorycznych,
- umożliwianie pracy z
komputerem osobom upośledzonym ruchowo.
W obszarze
słuchowym wyróżnić możemy:
- kształtowanie i utrwalanie
prawidłowej wymowy,
- usuwanie zaburzeń głosu,
- nauczanie mowy w przypadku
jej braku,
- usuwanie trudności w
czytaniu.
W obszarze
wzroku:
- terapia w zakresie
specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu,
- wspomaganie procesu
usprawniania czytania,
- kształtowanie
umiejętności gramatycznych,
- usprawnianie czytania z
ekranu,
- oddziaływanie
psychoterapeutyczne uspokajające i aktywizujące
dziecko do nauki,
- wspomaganie uczenia czytania
dzieci niewidomych,
- wspomaganie uczenia pracy z
komputerem dzieci niewidomych.
W obszarze
intelektualnym:
- rozwijanie różnego typu
uzdolnień, np. twórczych,
- eliminowanie zaburzeń w
rozwoju intelektualnym,
- wspieranie rozwoju osób
upośledzonych umysłowo,
- porozumiewanie się z
osobami dotkniętymi afazją, autyzmem, udarem
mózgu.
W obszarze
psychoterapeutycznym:
- zachęcające do nauki,
- rozwijające właściwe
postawy wobec siebie i przeciwdziałające
trudnościom w nauce.
Zaletą
terapeutycznych programów komputerowych są szerokie i
różnorodne możliwości graficzne, które w znacznym
stopniu mogą wzmocnić stymulację rozwoju
psychoruchowego dzieci oraz możliwość indywidualizacji
pomocy dla określonego dziecka.
W procesie doboru (programów) korekcyjnego
ważną czynnością jest dokonanie jego oceny. Przy
ocenie należy wziąć pod uwagę następujące kryteria
(B. Siemieniecki, 1994):
- Kryterium funkcji
pełnionych przez program. Dobry program
korekcyjny powinien zapewnić zrealizowanie w
procesie szeregu funkcji terapeutycznych. Innymi
słowy, program nie może być nakierowany na
kształcenie tylko jednej wyizolowanej cechy,
lecz wpływać na zmiany w całej osobowości.
- Kryterium kompensacji
zaburzeń.
- Kryterium możliwości
intelektualnych i kompetencyjnych. Dziecko
podejmując pracę z komputerem nie powinno
mieć trudności z obsługą programu, chyba że
jest to zamierzone, np. ćwiczenie umiejętności
manualnych. Także wykorzystywanie pojęcia,
słownictwo oraz układ sytuacyjny występujący
na ekranie powinien być zrozumiały.
- Kryterium stopniowania
trudności przy wykorzystywaniu zadania. W
pierwszej kolejności na ekranie powinny ukazać
się elementy bardziej kontrastowe oraz tempo
oraz tempo wykonywania zadania powinno być
wolniejsze. Dopiero w dalszych ćwiczeniach
stosować należy mniejszy kontrast i szybsze
tempo. Innymi słowy, program powinien zapewniać
możliwość dostosowania wymogów do cech
indywidualnych dziecka.
- Kryterium motywacyjno-relaksacyjne.
Proces terapeutyczny powinien zachęcać dziecko
do ćwiczeń. Jednocześnie nie może on być
zbyt wysoko motywujący.
Znalezienie
optymalnego rozwiązania wymaga doboru programów także
do sytuacji skrajnych, nawet jeżeli szybciej została
trafnie przeprowadzona diagnoza zaburzeń. Zastosowany
program powinien wykorzystać motywację pozytywną,
chwalić za wykonaną pracę, pomagać dziecku w
przypadku trudności.
W ramach terapii pedagogicznej powinno się
stosować także zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
które ćwiczą funkcje zaburzone oraz nie zaburzone, aby
te stały się wsparciem dla funkcji zaburzonych lub by
mogły zastąpić je w razie potrzeby. Wielu
specjalistów twierdzi, że w zajęciach terapeutycznych
z dziećmi dyslektycznymi duże znaczenie ma uczenie
polisensoryczne, czyli uczenie z zaangażowaniem wielu
zmysłów naraz: słuchu, wzroku, dotyku i kinestezji (M.
Bogdanowicz, 1994). Dzięki temu dziecko jest w stanie
wykorzystać te zmysły, które są jego mocną stroną,
jednocześnie ćwicząc i rozwijając te, które są
słabsze. W takich zajęciach można realizować
korekcję i kompensację posługując się różnymi
środkami dydaktycznymi. Do klasycznych należą:
słownik ortograficzny dla dzieci mających problemy z
poprawną pisownią i maszyna do pisania dla dziecka z
porażeniem mózgowym lub dziecka leworęcznego
przestawionego na prawą rękę, którego pismo jest
nieczytelne. Do najlepszych urządzeń technicznych,
które mogą pomóc dziecku dyslektycznemu należy
komputer z zestawem odpowiednich programów
logopedycznych i terapeutycznych. Jest on przydatny w
treningu czytania i pisania, usprawnianiu funkcji
percepcyjno - motorycznych, sprawdzanie poprawności
zapisu, a także przy korygowaniu popełnianych błędów.
Problematyka diagnozy i terapii pedagogicznej
oraz prowadzonej równolegle profilaktyki dla dzieci z
trudnościami w czytaniu i pisaniu, będącej wynikiem
różnorodnych zaburzeń wśród dzieci jest bardzo
trudna i obszerna. Technika komputerowa jest tutaj
wspaniałym narzędziem wspomagającym pracę logopedy,
reedukatora oraz rodziców.
BIBLIOGRAFIA:
- J. Surowaniec: Technika
komputerowa w zapobieganiu trudnościom w nauce
czytania i pisania. Materiały Ogólnopolskiej
Konferencji Logopedycznej, Gdańsk 1994.
- S. Juszczyk, W. Zając:
Komputerowa edukacja dzieci z zaburzeniami w
czytaniu i pisaniu. Śląsk, Katowice 1997.
- J. Gruba: Komputer w terapii
logopedycznej dzieci upośledzonych umysłowo.
"Komputer w Edukacji" 1997, nr 3-4.
- W. Strykowski, A. Zając (red.):
Media w nauce, kulturze i oświacie. Tarnów 1998.
- S. Juszczyk: Komputer w
edukacji i rewalidacji osób niepełnosprawnych.
"Auxilium Sociale" 1997, nr 2-3.
- B. Siemieniecki: Komputerowa
diagnostyka i terapia pedagogiczna - zarys
problemów. [w:] B. Siemieniecki (red.): Komputer
w diagnostyce i terapii pedagogicznej. A.
Marszałek. Toruń 1996
- M. Bogdanowicz: O dysleksji
czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i
pisaniu. Lublin 1994.
Powrót
do Top Secret
|