|
Opracowanie:
mgr Małgorzata Chmielnicka |
Kształtowanie
umiejętności czytania ze zrozumieniem
|
- Struktura czynności
czytania.
- Istota czytania ze
zrozumieniem (jak należy rozumieć tekst).
- Rodzaje rozumienia
tekstów (dosłownie i domyślnie).
- Rodzaje ćwiczeń
przygotowujących do czytania ze zrozumieniem.
- Praca z tekstem.
Nauka czytania
jest jednym z najważniejszych zadań języka polskiego w klasach początkowych.
Czytanie jest procesem złożonym i dynamicznym, zależnym
od poziomu funkcjonowania centralnego układu nerwowego
oraz poziomu sprawności poszczególnych analizatorów i związków zachodzących między nimi. Na proces ten składają
się :
- zjawiska fizyczne
- zjawiska fizjologiczne
- zjawiska psychologiczne
Na siatkówce oczu powstają
obrazy graficzne stanowiące odbicie czytanego tekstu-
mamy tu do czynienia ze zjawiskiem fizycznym. Z chwilą powstania takiego obrazu zaczyna się
proces
fizjologiczny,
mianowicie przesłanie nerwem wzrokowym obrazu jako
impulsu do części korowej analizatora wzrokowego, gdzie
dokonuje się spostrzeżenie znaków graficznych, a więc
element już psychiczny. Psychiczna strona procesu czytania w dalszym
jego przebiegu polega na pobudzaniu procesów kojarzenia
oraz interpretacji impulsów wzrokowych. Przy czytaniu głośnym
proces ten wydłuża się. Następuje transmisja impulsów
z ośrodków wzrokowych w mózgu do ośrodków
motorycznych mowy, a stąd do odpowiednich narządów
artykulacyjnych. Pobudzenie tych narządów prowadzi do
wymówienia słów składających się na odczytany tekst.
Dynamika procesu czytania dotyczy między innymi
ruchów gałki ocznej. W toku czytania oko wykonuje trzy
rodzaje ruchów:
- ruch postępowy - od lewej strony
ku prawej wzdłuż linii czytanego tekstu
- ruch zwrotny - od końca jednej
linii tekstu do początku linii następnej
- ruch wsteczny - umożliwia ponowny
odbiór obrazu graficznego w przypadku pomyłki
lub niezrozumienia czytanego tekstu
Ruch oczu przy czytaniu
nie jest równomierny, lecz dokonuje się skokami, które
są przedzielone pauzami. Właściwe czytanie odbywa się
w czasie tych pauz. Czas zużyty na pauzy ruchowe jest
miernikiem biegłości w czytaniu: im przerwy spoczynkowe
trwają krócej w ciągu całego czasu czytania, tym
proces czytania jest szybszy, czytanie jest sprawniejsze.
Tak więc w skład procesu czytania wchodzą trzy
elementy:
|
*
wzrokowy (grafomat)
* słuchowo - dźwiękowy (fonemat) |
} |
wyobrażenia językowe
|
|
* znaczeniowy czyli logiczny - wyobrażenia
pozajęzykowe |
Dopiero te trzy elementy
tworzą strukturę, będącą wynikiem dokonanej przez
osobę czytającą syntezy wyobrażeń językowych (
grafomatu z fonematem ) i pozajęzykowych (znaczenie,
rozumienie wyrazu). Owa synteza wyobrażeń językowych i pozajęzykowych stanowi istotę procesu czytania.
Elementy te dotyczą tylko recepcji tzn. przyjęcia,
zrozumienia i nauczenia się tego, co autor usiłował
przekazać nam w tekście. Uwzględnienie tylko recepcji
świadczy o biernym potraktowaniu czytania. Uczniowie
powinni przyzwyczajać się do czytania twórczego
tzn. by z przeczytanego tekstu mogli wysuwać nowe idee,
czerpać pomysły do nowej działalności, odkrywać
problemy, dochodzić do nowych myśli i uczuć. Krótko mówiąc
istotę zrozumienia stanowi uchwycenie jego sensu, czyli
treści. Może to być sens dosłowny albo sens dodatkowy.
Rozumienie tego co się czyta polega więc na
docieraniu myślą bezpośrednio do sytuacji i przedmiotów,
do których odnosi się tekst i na uzyskaniu swobody, w dalszym myślowym operowaniu nimi. Obecnie uwzględnia się
wyższe stopnie rozumienia tekstu: interpretację i czytanie krytyczne.
Interpretacja polega na
umiejętności wydobycia ukrytego znaczenia - "czytanie
między wierszami", a więc:
- możliwości wyciągania wniosków,
rozważań o przyczynach i skutkach,
- zastanawianie się nad tym co miało
miejsce pomiędzy poszczególnymi wydarzeniami,
- przewidywanie, co nastąpi dalej,
- wyjaśnianie znaczenia wypowiedzi
i przebiegu wydarzeń
- czynienie porównań,
identyfikacji, zamierzeń autora.
Czytanie krytyczne
obejmuje rozumienie dosłowne oraz interpretację. Czytający
ocenia jakość, wartość, wiarygodność tego co czyta.
Umiejętność rozpoznawania znaków graficznych
i ich przekładanie na język mówiony, to ważne, ale
nie wystarczające elementy czytania, bowiem w procesie
czytania zasadniczą rolę odgrywa czynnik
psychologiczny, czyli uchwycenie sensu i zrozumienie treści
tekstu.
Na proces czytania ze zrozumieniem składa się:
- spostrzeganie obrazów
graficznych,
- wiązanie obrazów graficznych z
wyobrażeniami pozajęzykowymi, czyli zrozumienie
znaczenia grupy przeczytanych słów,
- pamiętanie sensu przeczytanych
wyrazów, w czasie czytania następnej grupy słów,
- domyślanie się dalszego ciągu
czytanego tekstu tj. przewidywanie,
- kojarzenie znaczeń w pewne całości
myślowe,
- kontrola- weryfikacja przewidywań.
Tak więc istotą czytania
ze zrozumieniem jest kojarzenie obrazów i ich
fonetycznych odpowiedników tj. wyobrażeń językowych (przy
głośnym czytaniu) lub samych obrazów graficznych (przy
czytaniu cichym) z odpowiadającymi im znaczeniami.
Zrozumienie tekstu zależy od kilku czynników, a
przede wszystkim od wprawy w czytaniu, budowy zdań,
stylu autora czytanego tekstu. Do zrozumienia tekstu
uczniowie muszą być odpowiednio przygotowani pod względem
techniki czytania, językowym i rzeczowym.
Przygotowanie techniczne polega na zdobyciu
dostatecznej wprawy w czytaniu. Przygotowanie językowe
dotyczy znajomości znaczeń słów, wyrażeń i zwrotów
tj. posiadania znajomości słownictwa zawartego w tekście.
Przygotowanie rzeczowe obejmuje opanowanie wiadomości
niezbędnych do zrozumienia czytanego tekstu.
Kształtowanie umiejętności cichego czytania
obejmuje czynności dydaktyczne mające na celu umożliwianie
uczniom:
- opanowanie techniki sprawnego
rozpoznawania tekstu,
- rozumienie treści rozpoznawanego
tekstu.
Natomiast przy
kształtowaniu umiejętności głośnego czytania wymaga
się dodatkowo:
- szybszego kojarzenia
rozpoznawanych i rozumianych znaków z dźwiękami,
- ćwiczenia narządów
artykulacyjnych w wyraźnym ich odtwarzaniu,
- regulacji tego odtwarzania po
przez modulację intonację głosu, stosowanie
pauz (gramatycznych, logicznych i
psychologicznych) oraz odpowiedniego rytmu i
oddechu we właściwym miejscu.
Ciche czytanie ze
zrozumieniem możliwe jest tylko na podłożu śladów i związków wytworzonym w czytaniu głośnym. Przy cichym
czytaniu uczeń nie ma kontroli słuchowej nad czytanym
tekstem ujmuje treść wyrazu jedynie za pośrednictwem
analizatora wzrokowego. Czytanie to stosowane na tekstach
nie opanowanych w czytaniu głośnym nie daje efektu, a
nawet zniechęca dziecko do czytania. Część zdania
albo poszczególne słowa w zdaniu nie opanowane w
czytaniu głośnym przeszkadzają dziecku w uchwyceniu
treści tekstu czytanego po cichu.
A oto niektóre ćwiczenia
kształtujące umiejętność czytania ze zrozumieniem w poszczególnych klasach:
KLASA
I
- odszukiwanie liter i wyrazów w
tekście (można je podkreślać, liczyć, szukać
wyrazu podstawowego na dalszych stronach książki),
- odszukiwanie zdań w tekście,
- wyszukiwanie imion dzieci, nazw
zwierząt, zabawek, sprzętów, itp.
- układanie wyrazów z liter
alfabetu ruchomego,
- wykonanie polecenia zapisanego na
tablicy,
- układanie zdań łatwych i
trudniejszych z rozsypanych wyrazów,
- układanie wyrazów (ewentualnie
krótkich zdań) z rozsypanek sylabowych,
- dobieranie kartek zawierających
pytania i odpowiedzi,
- dobieranie obrazków do zdań i
odwrotnie (zdań do obrazków),
- grupowanie kartek z wyrazami do
obrazka,
- segregowanie kartek z wyrazami wg
porządku podanego przez nauczyciela,
- pisanie odpowiedzi na pytania
uwidocznione na tablicy,
- poszukiwanie w tekście odpowiedzi
na postawione pytania
KLASA
II
- wyszukiwanie fragmentów odnoszących
się do osób i miejsca akcji,
- wyszukiwanie fragmentów związanych
z ilustracją,
- wyszukiwanie fragmentów które można
zilustrować,
- ilustrowanie treści wytworami
plastycznymi jako przygotowanie do planu,
- rozsypanki wyrazowe i zdaniowe,
- układanie opowiadania z
rozsypanych zdań,
- segregowanie wyrazów (np. wg części
mowy)
- loteryjki ortograficzne
KLASA
III
- zdawanie sprawy z treści po
jednorazowym czytaniu,
- wyodrębnianie postaci i zdarzeń
w utworach literackich,
- odróżnianie zdarzeń istotnych
od mniej istotnych,
- wskazywanie postaci głównych i
drugorzędnych,
- wyszukiwanie fragmentów zawierających
opis wyglądu i cech bohatera,
- ustalanie kolejności zdarzeń,
- wskazywanie wydarzenia decydującego
o zmianie w postępowaniu bohatera,
- wybieranie najpiękniejszych i
najważniejszych fragmentów opowiadania,
- wyróżnianie w tekstach opowiadań,
opisów, dialogów,
- wskazywanie głównej myśli
utworu,
- nadawanie innego tytułu
opowiadania
Ćwiczenia te mają
na celu kształtowanie umiejętności czytania ze
zrozumieniem oraz aktywizację uczniów i pobudzanie ich
do sprawnego spostrzegania, logicznego myślenia i zapamiętywania.
W zależności
od charakteru pracy myślowej uczniów oraz rodzaju
tekstu, sposoby omawiania tekstów można podzielić na
dwie grupy:
- Analizujące sposoby omawiania tekstów -
nawiązywanie treści utworu do spostrzeżeń i
przeżyć; ustalanie kolejności zdarzeń i wiązanie
ich w logiczną całość; wyodrębnianie
fragmentów mających formę opowiadania, opisu
itp.
- Syntetyzujące sposoby omawiania tekstów
- zdawanie sprawy z treści czytanki po cichym
przeczytaniu tekstu, podział czytanki na wyodrębniające
się części logiczne, nadawanie im tytułów.
Analizujące sposoby omawiania tekstu możemy
podzielić na trzy etapy :
I. Przygotowanie do odbioru tekstu
- przygotowanie rzeczowe - filmy, wycieczki
pobudzające wyobraźnię uczniów w określonym
kierunku, omawianie obrazów, fotografii,
pogadanka wstępna
- przygotowanie słownikowe - odwołujemy się do
doświadczeń uczniów, nauczyciel ingeruje tylko
wtedy, gdy przypuszcza, że uczniowie nie potrafią
tego uczynić, albo gdy ich wyjaśnienia są nie
pełne lub błędne, należy pamiętać o
konieczności przyzwyczajania uczniów do
korzystania z odsyłaczy, a w miarę możliwości,
także ze słowników i encyklopedii.
II. Ukierunkowane czytanie - każdą
czytankę czy wiersz traktujemy jako pewnego rodzaju całość,
która w odpowiedni sposób powinna oddziaływać na
wyobraźnię i sferę emocjonalną uczuć, dlatego
pierwszym czytaniem obejmujemy cały tekst.
III. Opracowanie treści tekstu -
w klasie pierwszej omawianie tekstu rozpoczynamy od
swobodnego wypowiadania się dzieci na temat treści, później
przechodzimy do sposobów zbliżonych do analizy utworu,
dążymy do wniknięcia przez dziecko w szczegółową
treść tekstu, poddajemy ocenie występujące tam
postaci, doprowadzamy do pewnych uogólnień.
Ćwiczenia w charakterze analitycznym:
- Nawiązanie treści czytanki do przeżyć i
spostrzeżeń dzieci - jest to praca o charakterze analizującym i może występować w
dwóch odmianach. Pierwsza wychodzi od przeżyć
dzieci, poczym nauczyciel przechodzi do
zapoznawania uczniów z treścią czytanki i porównywania
jej z tymi przeżyciami i doświadczeniami, druga
na czynnościach odwrotnych.
- Zestawienie treści czytanki z ilustracją -
"dobra" ilustracja przedstawia treść
w sposób plastyczny - kształtem i barwą, przez
co pobudza wyobraźnię i niejednokrotnie lepiej
wyjaśnia dziecku niektóre pojęcia niż słowo.
- Wyodrębnianie zdarzeń w tekście - jest to
trudna forma pracy, stosuje się ją jako formę
pomocniczą do układania planu.
- Ustalanie kolejności zdarzeń - może mieć
zastosowanie w utworach w których występuje
wyraźna akcja tzn. kiedy zdarzenia są ze sobą
związane przyczynowo (opowiadania, baśnie,
legendy).
- Wyodrębnienie postaci - ma na celu przygotowanie
uczniów do charakterystyki osób. Należy
dobierać czytanki o wyraźnie zarysowanych
sylwetkach bohaterów.
- Wyszukiwanie w tekście urywków wskazanych przez
nauczyciela.
- Wyodrębnianie fragmentów o charakterze
opowiadanie i opisu.
- Określanie miejsca akcji.
- Układanie i zapisywanie planu - jest to trudna
forma pracy z tekstem, polega na dobrym
zrozumieniu treści, podzieleniu jej na logiczne
części i streszczeniu każdej z tych części w
jednym zdaniu.
Syntetyzujące
sposoby omawiania tekstu nie wymagają analizującej
postawy czytelniczej, ale się na niej opierają.
Zmierzają one do uchwycenia myśli przewodniej tekstu,
wyciągania wniosków, uogólnień dokonywanych na
podstawie tekstu.
Do ćwiczeń o charakterze syntetycznym
należą:
- Zdawanie sprawy z treści tekstu po jego
przeczytaniu.
- Ilustrowanie przeczytanego tekstu w dowolnych
technikach plastycznych.
- Formułowanie wniosków, własnych sądów na
podstawie tekstu oraz ich uzasadnianie.
- Nadawanie tytułów fragmentom tekstu lub
ilustracjom, zmiana tytułu tekstu.
- Ocena postępowania bohatera.
- Opowiadanie treści tekstu swoimi słowami.
Stosowanie
tak zróżnicowanych form pracy z tekstem, zmusza ucznia
do kilkakrotnego powracania do tekstu, by odczytać
odpowiednie jego fragmenty w celu uzasadnienia zajętego
stanowiska. Jest to doskonała okazja nie tylko do
wyrabiania umiejętności czytania ze zrozumieniem, ale i
do doskonalenia techniki czytania.
Umiejętność czytania ze
zrozumieniem jest jednym z zasadniczych warunków
powodzenia ucznia w szkole i stanowi podstawę do pracy
samokształceniowej prowadzonej przez całe życie.
Powrót do Top Secret
|