SZKOLNY
PROGRAM
DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZY
BIAŁA
SZKOLA DLA UCZNIÓW KL. IIA
"Z
NARTAMI NA TY"
Opracowały:
mgr Barbara Glimasińska
mgr Joanna Klich |
|
Publiczna
Szkoła Podstawowa nr 5
w Pionkach
|
|
Uczestnicy
Białej Szkoły: uczniowie kl. IIa PSP nr 5 w
Pionkach.
Opiekunowie:
mgr Barbara Glimasińska
mgr Joanna Klich
mgr Leszek Sekuła
mgr Adam Pacan.
Czas trwania:
od 3.III.2001r. do 10.III.2001 r.
Miejscowość
docelowa wyjazdu: Vysne Rużbachy - Słowacja.
CELE
OGÓLNE
- Kształtowanie
umiejętności współżycia i współdziałania
w grupie rówieśniczej.
- Rozwijanie aktywności
ruchowej, poprzez wdrażanie do aktywnego
działania na rzecz własnego zdrowia.
- Rozumienie potrzeby ochrony
środowiska naturalnego (jako jedno z zadań
krajów Europy).
- Zapoznanie dzieci z
bogactwem świata zwierzęcego i roślinnego Tatr.
- Poznawanie sposobu życia i
tradycji innego narodu.
- Rozwijanie twórczości
plastycznej związanej z przyrodą i uprawianiem
sportów zimowych.
CELE
OPERACYJNE
- Nauka Jazdy na nartach.
- Uświadomienie wpływu
uprawiania sportów zimowych na zdrowie
człowieka.
- Poznanie przyrody
tatrzańskiej.
- Kształcenie umiejętności
spostrzegania, życia przyrody za pomocą
zmysłów.
- Wpływ rekreacji i turystyki
na stan środowiska - określanie sposobów jego
ochrony.
- Wyrażanie obrazem piękna
przyrody i sportów zimowych - tworzenie prac
plastycznych.
- Poznawanie życia i tradycji
i narodu słowackiego.
- Kształtowanie postaw
koleżeńskich i wdrażanie do prawidłowych
zachowań.
METODY
NAUCZANIA
Podające -
pogadanka, opowiadanie, opis, instrukcja.
Eksponujące - film, ekspozycja.
Programowe - z użyciem podręcznika programowego.
Praktyczne - pokaz z objaśnieniem, pokaz z instruktażem,
metoda, przewodniego tekstu.
Aktywizujące - metoda sytuacyjna, gry dydaktyczne.
ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
- Album, "Tatrzański
park narodowy".
- Geograficzny atlas świata.
- Przewodnik, "Słowacja".
- Mapa Europy.
- Paszport.
- Historyjka obrazkowa.
- Opowiadanie pt. "Nero".
- Karty pracy.
- Legenda "O Rumcajsie
zbójniku".
- Kasety video.
- Magnetowid.
- Papier, kredki, farby,
pędzel, plastelina, nożyczki.
- Sprzęt sportowy: narty,
buty narciarskie, kijki do nart, sanki, zimowe
jabłuszka.
I FAZA
PRZYGOTOWAWCZA
- Przygotowanie i opracowanie
materiałów pomocniczych do zajęć edukacyjno -
sportowych
- opracowanie planu realizacji nauki jazdy na
nartach
- opracowanie kart pracy
- zgromadzenie videoteki na temat przyrody
tatrzańskiej
- przygotowanie księgozbioru.
- Gromadzenie informacji o
kulturze słowackiej.
- Stosowanie ćwiczeń
fizycznych w celu wyrobienia trwałego nawyku
dbania o własne zdrowie psychiczne i fizyczne.
- Zajęcia z mapą:
- poznawanie położenia: Tatr, Słowacji,
Vysnych Rużbach
- miejsce przekroczenia granicy polsko -
słowackiej (Piwniczna; Mniszek nad Popradem)
- główna rzeka Słowacji - Poprad.
- Zabawa dydaktyczna "Jestem
podróżnikiem"
- zasady bezpieczeństwa podczas podróży (jazda
pociągiem).
- zapakuj do mojego plecaka ... wskazówki na
podróż.
- umiejętność posługiwania się legitymacją
szkolną, paszportem.
II FAZA
WŁASCIWA
Przebieg zajęć
Dzień I (niedziela)
- Wyjazd (Pionki - Vysne
Rużbachy).
- Zakwaterowanie grupy w
ośrodku narciarskim.
- Odpoczynek, po podróży.
- Wycieczka - poznajemy Vysne
Rużbachy (położenie miejscowości, otaczająca
przyroda).
- Wybierany nazwę swojego
pokoju.
- Ogłoszenie konkursu
czystości - przygotowanie tablicy punktacyjnej.
Dzień II (poniedziałek)
- Zapoznanie z podstawowymi
zasadami bezpiecznego korzystania ze sprzętu
narciarskiego.
- zajęcia oswajające, ze sprzętem narciarskim
- nauka poruszania się na nartach po terenie
płaskim
- Zajęcia edukacyjne -
poznawanie przyrody tatrzańskiej (świat roślin)
w oparciu o album i własne obserwacje.
- wykonanie prac plastycznych "Przyroda
naszych Tatr"
- Nauka poruszania się na
nartach w terenie płaskim.
- podchodzenie pod stok .
- Spacer - wycieczka do "Krateru"
Dzień III (wtorek)
- Doskonalenie poruszania się
na nartach
- ćwiczenia doskonalące poruszanie się w
terenie płaskim
- nauka poruszenia się po stoku
a) pozycja dostokowa
b) ześlizg boczny
c) pozycja płużna
- Zajęcia dydaktyczne -
wpływ rekreacji i turystyki na stan środowiska
- historyjka obrazkowa pt. "Dobieranie
podpisów do ilustracji"
Określenie sposobów ochrony środowiska,
redagowanie przewodnika pt. "Dobre rady dla
turysty".
Wykonanie plakatu jako strony tytułowej do
przewodnika - praca w grupach.
- Nauka jazdy na nartach:
- jazda "pługiem"
- na wprost
- w linii spadku stoku
- po stoku o małym nachyleniu
- z kontrolowaniem prędkości do zatrzymania
- Oglądanie bajki ze
zgromadzonej videoteki - pogadanka. Utrwalenie
morału "dobro zwycięża zło"
Dzień IV (środa)
- Nauka jazdy na nartach:
- doskonalenie jazdy "pługiem"
-jazda na wprost
- zmiana kierunku jazdy (łuki płużne, zmiana
kierunku jazdy z przestępowaniem).
- Zajęcia dydaktyczne -
poznajemy życie i kulturę naszych przyjaciół.
Wycieczka do szkoły w Rużbachach - wspólne gry
i zabawy z rówieśnikami ze Słowacji.
Wymiana upominków.
- Nauka, jazdy na nartach -
doskonalenie kierunku jazdy, nauczanie skrętu z
pługu.
- Gry i zabawy stolikowe
doskonalące spostrzegawczość i logiczne
myślenie dziecka - wykonanie własnej gry
planszowej, doskonalenie umiejętności dodawania
i odejmowania w zakresie 100.
Dzień V ( czwartek)
- Nauka jazdy na nartach -
doskonalenie:
- zmiany kierunku jazdy
- skrętu z pługu.
- Zajęcia dydaktyczne-
słuchanie opowiadania pt. "Nero",
nawiązanie do niebezpieczeństw jakie niosą ze
sobą zima i góry.
Rola górskich służb ratowniczych(GOPR) -
wykonanie pracy w plastelinie - zwrócenie uwagi
na estetykę prac.
- Doskonalenie nauki jazdy na
nartach
- skręt z pługu (pozycja doskokowa w jeździe w
skos stoku)
- jazda równoległa na wprost
- próba skrętów równoległych
- Pląsy i zabawy przy ognisku
- pieczenie kiełbasy.
Dzień VI (piątek)
- Doskonalenie umiejętności
jazdy na nartach - wyciąg narciarski.
- Zajęcia dydaktyczne -
uprawianie sportów zimowych jako jeden ze
sposobów dbania o własne zdrowie i kondycję -
pogadanka.
Nauka piosenki "Narciarz" - swobodna
interpretacja ruchem - słów poznanej piosenki.
- Doskonalenie umiejętności
jazdy na nartach.
Dzień VII (sobota)
- Jazda na nartach -
sprawdzamy swoje umiejętności.
- Spacer po miejscowości
Rużbachy - zwiedzanie galerii kamiennych
posągów.
- Przygotowanie do drogi
powrotnej.
- Wyjazd (Vysne Rużbachy -
Pionki).
Komentarz
do realizacji programu "Biała Szkoła"
Zmiany we
współczesnym świecie następują bardzo szybko.
Zmienia się wiele dziedzin życia wyznaczając tym samym
nowe zadania i kierunki edukacji szkolnej. Podmiotem
wychowania i kształcenia jest dziecko (i jego
indywidualność), które powinno mieć możliwość
wszechstronnego rozwoju osobowości, a więc rozwijać
się fizycznie, moralnie i duchowo.
Dlatego szkoła powinna wspierać i ukierunkowywać
rozwój dziecka, zachowując właściwe proporcje między
wiedzą, a umiejętnościami.
Spełnienie tych oczekiwań wymaga umiejętnego
łączenia treści, metod, form pracy w zakresie
wszystkich edukacji nauczania, ponieważ dziecko
doświadcza, przeżywa i poznaje rzeczywistość poprzez
aktywne działanie i aktywny kontakt ze światem.
W pracy dydaktyczno - wychowawczej w klasie I-III uczeń
poznaje otaczający świat w kontakcie z różnymi
środowiskami, toteż prezentowany program zakłada
odejście od systemu klasowo - lekcyjnego na rzecz
poznania nowych miejsc, życia swoich rówieśników w
innym kraju oraz zdobywania nowych umiejętności,
głównie jazdy na nartach.
Wychodząc naprzeciw potrzebom uczniów i rodziców klasy
sportowej w PSP Nr 5 w Pionkach został opracowany
program "Białej Szkoły.
W programie został zachowany podział na dni. W każdym
dniu został przedstawiony plan zajęć, a w nim kierunki
działań edukacyjnych.
Program zawiera cele, metody i środki dydaktyczne.
Realizowany był w dwóch fazach, wstępnej i właściwej.
Faza wstępna obejmowała przebieg przygotowań i
opracowanie materiałów pomocniczych do zajęć
edukacyjno - sportowych. W fazie właściwej
przedstawiony został plan przebiegu zajęć.
ETAPY
WDRAŻANIA PROGRAMU "BIAŁEJ SZKOŁY"
Termin
|
Tematyka
|
Osoby odpowiedzialne
|
sierpień |
opracowanie
programu "Białej Szkoły" |
B.
Glimasińska
J. Klich |
wrzesień |
zapoznanie
rodziców z projektem organizacji "Białej
Szkoły" |
B.
Glimasińska
J. Klich |
wrzesień
- luty |
pozyskiwanie
funduszy od sponsorów i rodziców |
B.
Glimasińska
J. Klich |
listopad |
przedstawienie
programu i założeń Radzie Pedagogicznej PSP Nr5
w Pionkach |
B.
Glimasińska
J. Klich |
grudzień |
zatwierdzenie
programu "Białej Szkoły" do
realizacji przez dyrektora szkoły |
Dyrektor
szkoły |
styczeń-luty |
sprawy
organizacyjne (oddelegowanie wychowawców klas i
instruktorów narciarstwa, spotkanie z rodzicami) |
Dyrektor
szkoły
organizatorzy |
luty-marzec |
wdrażanie
programu |
B.
Glimasińska
J. Klich
A. Pacan
L. Sekuła |
kwiecień-marzec |
monitoring
i ewaluacja programu, spotkanie z rodzicami,
wypełnienie ankiety |
B.
Glimasińska
J. Klich |
czerwiec |
sprawozdanie
na posiedzeniu Rady Pedagogicznej z realizacji
programu, przedstawienie wyników ankiet
ewaluacyjnych. |
B.
Glimasińska
J. Klich. |
Powrót
do Top Secret
|