"Pisać dla dzieci to
tak ,
jak pisać dla dorosłych,
tylko lepiej."
(J.
Cieślikowski ) |
Opracowanie:
mgr Renata Szewczyk |
|
"Baśń,
a dziecko."
|
Jednym z
istotnych składników nauczania języka polskiego w
klasach niższych szkoły podstawowej jest kształcenie
literackie. Wiodącą rolę w owym kształceniu odgrywa
rozumienie tekstu literackiego przez młodego czytelnika.
Literatura dziecięca w nauczaniu początkowym
może odegrać dużą rolę w kształceniu i wychowaniu
pod warunkiem, że zostanie umiejętnie wykorzystana.
Chodzi o to, aby czytanie i omawianie treści fragmentu,
a nawet rozdziału utworu nie było nużące, aby
zachęcało do czytania i poznawania losów bohatera lub
bohaterów książek.
Na tym etapie rozwoju, edukacja literacka opiera
się na odpowiednim doborze utworów dla dzieci. To
przede wszystkim ciekawe wiersze, różnego typu zagadki,
żarty literackie, baśnie i bajki, opowiadania
fantastyczne, przyrodnicze oraz utwory o charakterze
społeczno - obyczajowym. Niezależnie od gatunku
wszystkie utwory literatury dziecięcej nawiązują do
otoczenia i najbliższego środowiska dzieci.
Literatura dziecięca pełni wielorakie funkcje,
a szkoła powinna rozbudzać potrzeby i zainteresowania
czytelnicze uczniów. Dziecko, obcując z literaturą,
powinno czuć przyjemność i zadowolenie.
Krytycy literatury dziecięcej i młodzieżowej
zgodnie stwierdzają, że powinna ona spełniać
wielorakie funkcje: edukacyjne, estetyczne, emocjonalne i
zabawowe. Chodzi o literaturę, która oddziałuje na
wszystkie sfery osobowości. Rzecz w tym, aby dziecko
czytając opowiadanie czy wiersz bawiło się i
przeżywało różne sytuacje z bohaterem, a przy
okazji poznało zasady dobrego wychowania, środowisko
bohatera i swoje. Dziecko z proponowanych mu utworów
bierze to, co bliskie, ciekawe, zrozumiałe i potrzebne.
Z. Skorny pisze: "Stymulatorem uczuć
społecznych są bajki i baśnie. Bajka niejednokrotnie
ukazuje obrazy solidarności i współdziałania,
powoduje u dziecka występowanie uczuć życzliwości,
sympatii i współczucia dla ludzi i zwierząt, oburzenie
i protest przeciw krzywdzie wyrządzonej bohaterom."
Słuchanie czytanego tekstu, nagrań baśni i
legend oraz rozmowa i swobodne wypowiedzi na temat
słuchanego utworu lub jego fragmentu daje duże
możliwości rozwoju mowy i myślenia uczniów. Tworzy
warunki do wyrażania swojego zdania na tematy związane
z treścią czytanego tekstu i zachowania bohaterów.
Baśń to utwór, który od wieków nie traci na
popularności. Niezależnie od epoki, prądu literackiego
czy mody, bywa ona wciąż czytana i opowiadana. Jest
jednym z tych gatunków prozy ustnej, z którym zetknął
się chyba każdy człowiek w dzieciństwie. Różnie
próbowano rozwiązać tajemnicę jej uroku, czaru i
popularności. Aktualizowano ją, szukano jej
prapoczątków, stała się przedmiotem badań dla
różnych naukowych specjalności. Badania wykazują, że
baśnie bywają opowiadane niemal wyłącznie małym
dzieciom, przeważnie tym, które nie poznały jeszcze
sztuki składania liter. Dzieci zawsze były znakomitymi
słuchaczami baśni i odegrały w transmisji folkloru
ogromną rolę.
Pierwszą, najważniejszą cechą baśni jest
świadome mieszanie prawdy z fantazją. Świat
irracjonalny, fantastyczny nakłada się tu harmonijnie
na naszą rzeczywistość i demonstruje, jak zgodnie
mogą obok siebie istnieć, bez zderzeń i zakłóceń,
prawda i fikcja. Właśnie poprzez owe świadome
zatarcie granicy pomiędzy prawdą, a fantazją dziecko
styka się po raz pierwszy z poetycką wizją świata.
Zdaniem J. Ratajczaka: Dziecko (...) buduje sobie
dwie rzeczywistości, w których żyje, konstruując
starannie obok faktów - fikcje, obok zjawisk realnych -
sny i marzenia, obok zdarzeń prawdziwych - baśniowe
przygody, iluzje, które wcale nie istnieją na jakimś
drugim, pobocznym i mniej ważnym planie, lecz nabierają
realności, stają się takim samym ciałem i krwią, jak
znajdujący się wkoło sprawdzalny świat rzeczy (...)
dziecko (...) żyje bardziej spontanicznie na obu planach,
a kiedy plan realny nie spełnia jego oczekiwań, potrafi
tworzyć sobie poza jedną rzeczywistością - drugą
rzeczywistość, która bynajmniej nie ustępuje niczym
pierwszej.
Baśń oraz związane z nią: fantazja i
wyobraźnia potrzebne są każdemu dziecku. Nie chodzi tu
oczywiście jedynie o przekazywanie naszym milusińskim
znanych wszystkim historii. Ważne jest, by sam układ
baśni, ich najważniejsze wątki i całą związaną z
nimi atmosferę cudowności wpleść w codzienne zabawy
dzieci. Jak pokazują ciągle nowe badania, te
czarodziejskie opowieści, wraz z tradycyjnymi bohaterami,
nadal są przez najmłodszych chętnie zapraszane do ich
świata. Mogą stanowić ciekawy element spędzania
wolnego czasu.
Jak można się zorientować na podstawie tych
krótkich rozważań, literatura dziecięca w całej
pełni sprzyja wykorzystaniu teorii wielostronnego
uczenia się, a przede wszystkim stosowania form
teatralnych w pracy z dziećmi. Efekty pracy z
literaturą dziecięcą w nauczaniu zintegrowanym
owocują umiejętnościami i zachowaniem uczniów.
Jeśli nauczyciel zastosuje odpowiednie metody i
formy pracy, książka stanie się dla dzieci atrakcją i
głębokim przeżyciem.
Literatura:
- Z. Skorny, Proces
socjalizacji dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa
1976
- S. Sokołowski, Literatura
dziecięca w nauczaniu zintegrowanym, WSiP,
Życie Szkoły 1/2002
- B. Marzęda-Przybysz,
Percepcja tekstów literackich przez dzieci, WSiP,
Życie Szkoły 6/1995
- H. Skrobiszewska, Baśń i
dziecko, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza,
Warszawa 1978
- J. Ratajczak, Dwa światy,
Sztuka dla dziecka 1990/ 3, s. 20
Powrót
do Top Secret
|