JAK
NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
|
o socjoterapii w nauczaniu
zintegrowanym
|
Jak
trudno jest się komunikować, mówić "nie",
wyrażać swoje racje i sądy wie każdy, kto znalazł
się w sytuacji konfliktowej.
Asertywność to umiejętność, dzięki której
ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i
przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich
rozmówców. Teoria asertywności jest oparta na
założeniu, że każda jednostka posiada pewne
podstawowe prawa. W sytuacjach konfliktowych
umiejętności asertywne pozwalają osiągnąć kompromis
bez poświęcania własnej godności i rezygnacji z
uznawanych wartości. Ludzie asertywni potrafią też
powiedzieć "nie" bez wyrzutów sumienia,
złości czy lęku. Asertywność jest zatem
umiejętnością kluczową, kiedy trzeba się oprzeć
naciskom m. in. w sprawie alkoholu i narkotyków.
Asertywność to umiejętność, a nie etykieta,
którą można przyklejać ludziom. To zachowania, a nie
ludzi możemy określać jako "agresywne",
"uległe" czy "asertywne".
Asertywność jest czasem mylona z agresją. W
przypadku zachowań agresywnych sytuacje są postrzegane
w kategoriach "ja wygrywam, ty przegrywasz".
Ton głosu w zachowaniu agresywnym różni się od tonu
głosu w zachowaniu asertywnym - często bywa
hałaśliwy, pobrzmiewa w nim pogróżka lub sarkazm.
Towarzyszy mu odpowiednie zachowanie niewerbalne:
mierzenie rozmówcy wrogim spojrzeniem, grożenie palcem,
naruszanie granicy przestrzeni prywatnej. Często myli
się również pojęcia złości i agresji. Złość jest
uczuciem, agresja zaś sposobem wyrażania złości.
Dlaczego zachowujemy się agresywnie?
- Boimy się, że nie
dostaniemy tego, co chcemy.
- Nie wierzymy w samych siebie.
- Wcześniej okazywało się
to skuteczne.
- Chcemy zwrócić na siebie
uwagę.
- Chcemy zademonstrować
swoją władzę.
- Chcemy wyładować złość.
- Chcemy manipulować innymi.
Co
ryzykujemy?
- Konflikty w zagrożeniach z
innymi ludźmi (czują się zagrożeni).
- Utratę szacunku dla samego
siebie.
- Utratę szacunku dla innych.
- Będziemy nie lubiani.
- Poważny stres.
- Dojdzie do przemocy.
- Rezultaty przeciwne do
zamierzonych.
Złość
może być obecna także w zachowaniach asertywnych. W
tych pierwszych kumuluje się i może później
wybuchnąć w postaci agresji. W tych drugich jest
wyrażana jako otwarty komunikat, np. "Jestem na
ciebie zły.", i dzięki temu uświadamiana
rozmówcy.
Dlaczego
zachowujemy się asertywnie?
- Jesteśmy zadowoleni z
siebie i z innych.
- Mamy szacunek dla siebie i
innych.
- Pomaga nam to w
osiągnięciu celów i realizacji własnych
potrzeb.
- Dzięki temu mniej ranimy
innych.
- Dzięki temu rośnie wiara w
siebie.
- Daje to poczucie kontroli
nad własnym życiem.
- Jesteśmy uczciwi w stosunku
do samych siebie i innych.
A co
ryzykujemy?
- Będziemy nie lubiani za to,
że wyrażamy swoje odczucia.
- Etykietę człowieka
idącego przez życie przebojem.
- Zmiany w naszych relacjach z
innymi.
Asertywność
nie musi być stosowana w każdym przypadku sprzeczności
interesów, czasami wręcz nie należy jej stosować.
Asertywność nie stanowi gwarancji sukcesu, ale daje
satysfakcję z wyrażania własnych uczuć po to, by
konflikt można było rozstrzygnąć bez poczucia winy.
Asertywność nie jest cechą charakteru, nie
można się z nią urodzić, ale można się jej nauczyć.
A im wcześniej tym lepiej.
Dlatego też już od sześciu lat prowadzę w klasach
młodszych zajęcia z socjoterapii. Jest to program
edukacyjny dla klas I-III obejmujący profilaktykę
uzależnień. Narkotyki, alkohol, przedawkowanie leków,
wydawałoby się rzecz bardzo odległa, która nie
dotyczy dzieci w klasach młodszych, a jednak tak nie
jest.
Zajęcia z socjoterapii oparte są na programie
edukacyjnym Andrzeja Kołodziejczyka- profilaktyka
uzależnień, MEN Warszawa 1991. Jest to adaptacja dwóch
amerykańskich programów profilaktycznych o nazwie
"Substance Education". Mają one zapobiegać
używaniu nikotyny, alkoholu, narkotyków, a także
leków. Zatem celem zajęć w klasach I-III jest
dostarczanie wiadomości i zdobywanie doświadczeń
społecznych, które zmierzają do prawidłowego
kształtowania osobowości uczniów. Służyć temu ma
rozwój: pozytywnego obrazu samego siebie, umiejętność
porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i
podejmowania decyzji.
A) Pozytywny obraz samego
siebie.
W trakcie ćwiczeń uczniowie uczą się
rozpoznawania własnych i cudzych uczuć, ich wyrażania,
dostrzegania swoich mocnych stron. Uczą się
dostrzegania różnic i podobieństw między ludźmi Są
to ważne ćwiczenia, bo dzięki nim mają okazję
dowartościowania się, przeżycia sukcesów w kontaktach
z ludźmi.
B) Umiejętność
porozumiewania się.
Komunikacja, porozumiewanie się pozwala dzieciom
wpływać na swoje życie i otoczenie, decyduje o
relacjach między nimi a rówieśnikami czy osobami
dorosłymi. Dzielenie się myślami i odczuciami w
zespole sprzyja zdobywaniu wiedzy i uczeniu się
zachowań alternatywnych w stosunku do tych, jakie
towarzyszą nałogom. Umiejętności te pozwalają
powiedzieć "nie", gdy ktoś proponuje
papierosy, narkotyki lub alkohol. Nie jest to łatwe, ale
uczenie się asertywności pozwala w sytuacjach
konfliktowych osiągnąć kompromis. Ćwiczenia podczas
zajęć związane są z przynależnością do klasy,
rodziny, grupy koleżeńskiej, z regułami współżycia
ze sobą i budowania udanych relacji z innymi. Dzieci
uczą się, jak w sposób otwarty mówić o tym co czują
i czego potrzebują.
C) Umiejętność
rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
Nie tylko dorośli mają problemy, dzieci także.
Muszą zatem nauczyć się je rozwiązywać i podejmować
odpowiedzialne decyzje. W trakcie zajęć analizują
problemy, zastanawiają się jak do nich doszło i jak je
rozwiązać. Dowiadują się, że mają prawo do
popełniania błędów tak, jak i inni ludzie, ale
powinny starać się je konstruktywnie rozwiązywać.
Osobny blok tematyczny stanowią zajęcia
poświęcone decyzjom zdrowotnym. Dzieci uczą się, jak
cenną wartością jest ich zdrowie i jak należy o nie
dbać. Celem ćwiczeń jest poprawa samopoczucia
fizycznego i psychicznego, a to może zmniejszyć
skłonność do sięgania po substancje zmieniające
świadomość.
Zajęcia
są podzielone na trzy działy:
- Postrzeganie siebie.
- Uczestnictwo grupowe.
- Decyzje zdrowotne.
Zajęcia
prowadzone są na dodatkowych spotkaniach po zajęciach
szkolnych. Są dobrowolne, dlatego rodzice muszą
wyrazić zgodę na udział dzieci w terapii.
Podczas realizowania programu stosuję
różnorodne techniki i dostosowuję je do
zainteresowania tematem, umiejętności radzenia sobie z
przedstawionymi problemami i poziomem aktywności
uczniów.
Podczas zajęć siedzimy w kręgu. Krąg sprzyja
rozwijaniu umiejętności wyrażania uczuć, słuchania
odczuć innych oraz zapamiętywania tego, co zostało
powiedziane. Krąg oznacza, że pracujemy nad czymś
wspólnie. Siedząc w kręgu, rozmawiamy patrząc na
siebie. Pozwala to czuć się bezpiecznie, dotykamy się,
siedzimy koło siebie. W kręgu jesteśmy "równi"
w naszych poglądach i przekonaniach.
Zajęcia zaczynamy od rozmowy, często jest to
przedstawienie problemu, który ma być rozwiązany.
Wszyscy zabierają głos i przedstawiają swoje racje,
ale nie krytykują rozwiązań czy pomysłów innych.
Staram się, by dzieci rozmawiały ze sobą, prowadziły
dialog, potrafiły nawiązać kontakt z kolegą czy
koleżanką.
Często dzielimy się też na grupy. Każda z
nich opracowuje własny pomysł a potem przedstawia na
forum klasy. Staramy się wybrać najlepszy lub składamy
jeden wspólny.
Dzieci często ilustrują swoje wypowiedzi. I tu
również wszystkie prace są omawiane i dyskutowane.
Uczniowie lubią opowiadać o swoich pracach, mówić, co
im się w nich podoba, z czym mieli kłopot. Wszystkie
prace trafiają potem na klasową wystawę.
Najbardziej moi uczniowie lubią odgrywać
psychodramy. Mają wtedy okazję do wyrażenia swoich
uczuć. Sami decydują między sobą, kto z nich zagra
jaką rolę. Układają scenariusz i wybierają rodzaj
ekspresji. Na początku nie jest to łatwe i staram się
im pomagać, ale później wolą to robić sami. Są też
dzieci, którym trzeba pomagać cały czas. Aktorzy na
koniec przedstawienia zawsze są nagradzani brawami i
słowami uznania, bez względu na to, jak im poszło.
Staram się by uczniowie grając role wykorzystywali
własne doświadczenia, a sytuacje, które przedstawiają,
miały związek z ich rzeczywistymi problemami. Każda
psychodrama jest też zawsze dokładnie omówiona, zanim
przejdziemy do następnej.
Niekiedy uczniowie maja kłopoty z odgrywaniem ról i
wtedy z pomocą przychodzą nam kukiełki. Robią je sami
na zajęciach, wykorzystując dostępne materiały.
Scenki z kukiełkami są najczęściej spontaniczne.
Uczenie się rozwiązywania konfliktów bez naruszania
tożsamości lub godności jednej ze stron jest tą z
umiejętności personalnych, którą każdy uczeń
powinien nabyć. Nie jest to wcale takie proste i sprawia
dzieciom dużo kłopotu. By znaleźć satysfakcjonujące
i możliwe do zaakceptowania przez obie strony
rozwiązanie, uczniowie muszą nauczyć się
postępowania w sposób nie naruszający godności
drugiej osoby.
Najtrudniejsze dla dzieci jest określenie
problemu w sposób, jaki go widzą i odczuwają bez
wypowiadania przy tym słów potępienia, krytyki, oceny
lub wstydu. Potem zastanawiają się w czym są zgodne, a
w czym nie, co im się podoba, a co nie. Muszą
następnie znaleźć jak najwięcej sposobów
rozwiązania konfliktu po to, by zrozumieć, że istnieje
wiele możliwości podejścia do problemu. Zastanawiają
się też nad skutkami zastosowania wybranych rozwiązań.
Na koniec uzgadniają rozwiązanie, które wszyscy
akceptują.
Tak powinno być, ale nie zawsze udaje nam się
rozwiązać klasowe konflikty tak, by wszyscy byli
zadowoleni.
Praca na zajęciach nie jest łatwa. Wymaga ode mnie
dużego skupienia i wyciszenia. Przygotowania na każde
spotkanie pomocy i materiałów dla dzieci. Nie wszystkie
cele programu mogę zrealizować tak, jak tego oczekuję.
Są chwile, kiedy zastanawiam się, czy dobrze robię, co
zrobiłam nie tak. Ale też jestem dumna, gdy moi
uczniowie zamiast oddać koledze, który go uderzył,
pytają "Dlaczego to zrobiłeś?". Wtedy wiem,
że moja praca daje efekty.
Trudno mi przewidzieć czy dzieci po zakończonym
cyklu zajęć będą potrafiły odmówić, gdy ktoś je
poczęstuje papierosem, alkoholem lub zaproponuje
narkotyki. Ale jedno jest pewne będą potrafiły bronić
własnych praw, uznając jednocześnie prawa innych,
będą umiały wyrażać swoje potrzeby, poglądy i
odczucia, a także będą wierzyły w siebie.
Życzę im tego z całego serca.
nauczycielka
nauczania zintegrowanego
|
mgr Małgorzata
Wojtaszewska
|
Powrót
do Top Secret
|