|
Opracowanie:
mgr M. Książek |
Znaczenie
wychowania artystycznego
w nauczaniu zintegrowanym.
|
Wychowanie
człowieka, który stałby się taką czarującą istotą,
wymaga wielu zabiegów pedagogicznych i to od początku
edukacji dziecka. Rozszerzenie w nauczaniu zintegrowanym
elementów wychowania artystycznego, które odwołują
się do indywidualności każdej jednostki ludzkiej,
sprzyja wydobywaniu i rozwijaniu najbardziej pożądanych
cech osobowości człowieka. Dzieci odczuwają głęboką
potrzebę wyrażania swych uczuć, przeżyć, myśli.
Rozwój dokonuje się szybciej i intensywniej,
gdy motywem działania staje się chęć zaspokojenia
jakiejś potrzeby, szukanie odpowiedzi na pytania
pojawiające się w trakcie poznawania najbliższego
środowiska, dlatego też istnieje potrzeba i
stosowność włączania w nauczaniu zintegrowanym
elementów wychowania artystycznego i to zarówno w
dziedzinie tworzenia jak i odbioru wartości kultury.
Czynny kontakt ze sztuką zapobiega monotonii pracy na
zajęciach, znacznie wpływa na podnoszenie ogólnego
poziomu kulturalnego dziecka.
Działalność artystyczna daje dzieciom
możliwość wszechstronnego doskonalenia się, dotyczy
to głównie:
- umiejętności
odczytywania tekstu literackiego,
- wzbogacania języka
biernego i czynnego,
- operowania
intonacją adekwatnie do przekazywanych treści,
- dobrej dykcji i
siły głosu,
- swobody poruszania
się i mówienia w sytuacjach stresujących (widownia),
- doskonalenia wymowy
w wypadku wad wymagających korekty logopedycznej,
- pokonywania
osobistych słabości związanych z niską
samooceną, nieśmiałości, kompleksami,
- rozwijania
wrażliwości estetycznej i aktywności twórczej,
- integracji zespołu
klasowego,
- przestrzegania
zasad postępowania organizacyjnego tak, aby
każdy wiedział co się od niego oczekuje, a co
jest zabronione,
- rozwijania
asertywności, osobowości,
- pobudzania inwencji
twórczej dzieci,
- kształtowania
myślenia, uwagi, spostrzegawczości, pamięci
wzrokowej, słuchowej, wyobraźni, myślenia
przyczynowo - skutkowego.
W
realizacji tych celów należy wykorzystywać ćwiczenia
z pedagogiki zabawy, łączyć zabawę z nauczaniem,
uczeniem się i samowychowywaniem zmierzając do
wszechstronnego rozwoju osobowości i przygotowania
dzieci do aktywnego, twórczego uczestnictwa w życiu.
Chcąc osiągnąć zamierzone cele należy stosować
odpowiednie techniki i metody pracy na zajęciach, a
mianowicie zabawy i gry dramowe oparte na wyobraźni,
pantomimie twórczości ruchowej i słowie. Szczególną
formą ekspresji słownej pełniącą ważne zadania jest
swobodny tekst, ponieważ kształci umiejętność
wypowiadania myśli, wrażeń, przeżyć, rozbudza
wrażliwość na piękno słowa, wyzwala zdolności
porównywania i oceniania informacji oraz rozwija
poczucie odpowiedzialności za własne wypowiedzi.
Niezbędne jest też wykorzystanie doświadczeń
poszukujących, tzw. zdobywanie informacji "po
omacku", gdyż rozwijają przekonanie dziecka, że
żadna wiedza, czy prawda nie przyjdzie do niego gotowa,
lecz w trakcie samodzielnych doświadczeń, odkrywania,
poszukiwania.
Natomiast swobodna ekspresja plastyczna ma na
celu uwalnianie od napięć psychicznych, prowadzi do
bliższego kontaktu z nauczycielem i rówieśnikami,
wyrabia kryteria oceny dzieł sztuki, wyzwala odczucia
bezinteresownej radości w obcowaniu z pięknem
kształtów i kolorów. Wykorzystując karty pracy dzieci
tzw. fiszki problemowe ukierunkowujemy samodzielne
doświadczenia na podstawie poleceń, wskazówek,
sposobów zbierania informacji i przeprowadzania
obserwacji.
Ćwiczenia dramowe i elementy artystyczne
stosowane przy różnych okazjach w ramach zajęć
wyzwalają coraz większą energię twórczą, swobodę i
odwagę w eksperymentowaniu bez obawy, że będzie się
posądzonym o śmieszność czy dziwactwo, uodparniają
na uszczypliwość i ironię z zewnątrz co ma znaczenie
nie tylko na scenie, ale i w życiu codziennym.
Ćwiczenia te pomagają przełamać nieśmiałość i
skrępowanie, wzmagają wiarę we własne siły i
możliwości, pobudzają do podejmowania nowych zadań,
rozwijają poczucie własnej wartości, dlatego wskazane
jest wprowadzanie i rozszerzanie elementów artystycznych
w nauczaniu zintegrowanym.
Powrót
do Top Secret
|