|
Opracowanie:
mgr Małgorzata Chmielnicka |
Aktywizowanie
uczniów jako warunek efektywności procesu
dydaktyczno - wychowawczego
|
Aktywność
wychowanka jest warunkiem niezbędnym i głównym
wyznacznikiem kształtowania jego osobowości, a
osobowość ta formuje się w toku aktywnego uczestnictwa
w całym dostępnym człowiekowi życiu społecznym.
Skuteczność
wychowania zależy w poważnej mierze od zaistnienia
następujących cech aktywności wychowanka:
- aktywność winna
być ukierunkowana głównie na osiągnięcie
celu, a nie na groźbę, na uzyskanie poczucia
satysfakcji, a nie na podporządkowanie się
przymusowi;
- źródłem
aktywności winny być przede wszystkim motywy,
dążenie, i potrzeby dotychczas żywione przez
wychowanka lub w toku wychowania w nim wzbudzone;
- aktywność powinna
być wszechstronna, to jest angażująca nie
tylko sferę intelektualną i ruchową, ale
szczególnie sferę emocjonalno - wolicjonalną;
- zakres przejawów
aktywności powinien być tak szeroki, aby
wychowanek miał możliwości różnorodnego
reagowania oraz względnie swobodnego działania
we wszystkich głównych dziedzinach życia
społecznego;
- aktywność powinna
przebiegać w warunkach naturalnych pod względem
społecznym.
Aktywność
społeczna jest jedną z form manifestowania się
osobowości człowieka. Za jej pośrednictwem jednostki
lub grupy ujawniają swoje dążenia do realizacji
określonych wartości.
Człowiek funkcjonując w grupie przyjmuje na siebie
pewne idee, zdobywa w związku z tym niezbędny zasób
wiedzy i umiejętności, poglądów, kształtuje bądź
zmienia swoje przekonania i postawy. Aktywność
społeczna jest zatem z jednej strony przejawem dążeń
jednostki i grupy, a z drugiej środkiem kształtowania
osobowości.
Aktywność wychowanka sprowadzona do pełnienia ról
społecznych powinna doprowadzić do tego, by zarówno
zrozumiał wymagania i istotę danej roli, nabył
umiejętności niezbędne do jej pełnienia, jak i
posiadał motywację do jej podejmowania.
Ważne jest aby uczniowie doświadczali możliwie
największej i najbardziej różnorodnej liczby ról
społecznych, umożliwi to im później dokonywanie
wyboru spośród ról oferowanych przez społeczeństwo i
uniknięcie sytuacji przypisania do roli bez motywacji
jej pełnienia.
Aktywność w nauczaniu to aktywność myślowa,
stanowiąca niezbędny warunek gwarantujący pełne
poznanie wiedzy, zrozumienie i przyswojenie jej, oraz
umiejętne wykorzystanie. To taka postawa psychiki i
intelektu, w której przejawia się zainteresowanie dla
zdobywanej wiedzy, a dzięki emocjonalnemu zaangażowaniu
wzrasta zapał i chęć do nauki. Uczeń staje się
współorganizatorem nie tylko życia społeczno
samorządowego, ale życia lekcyjnego. Tak pojęte
uaktywnianie to nieodłączny atrybut procesu nauczania.
Na aktywność w warunkach szkolnych składają
się między innymi takie elementy jak:
- systematyczne
przygotowanie się nauczyciela do każdej lekcji
oraz ustawiczne śledzenie i wprowadzanie
nowości pedagogicznych do procesu lekcyjnego,
gdyż nie może być mowy o aktywności uczniów
bez wcześniejszej aktywności nauczyciela;
- budzenie u uczniów
zapału do poszukiwań, których celem jest
odkrywanie i zdobywanie wiadomości;
- uczenie
umiejętności wiązania posiadanych wiadomości
z wiedzą już zdobytą;
- wytwarzanie w
klasie stanu niepokoju i niedosytu
intelektualnego wzmagającego chęć
samodzielnego poszukiwania i uzupełniania wiedzy;
- wykorzystanie
dyspozycji psycho - społecznej dziecka, jego
zainteresowań i dążeń do samorządności dla
potrzeb nauczania i wychowania.
Dziecko
rozpoczynając edukację szkolną jest ciekawe
wszystkiego, zadaje wiele pytań dotyczących
otaczającej rzeczywistości i zjawisk, których nie
może samo pojąć, zrozumieć. To pojawienie się
zainteresowania poznawczego należy pogłębiać,
kształtować, rozszerzać, umiejętnie podsycać, nie
pozwolić na wygaśnięcie.
Podstawowym warunkiem zadawania pytań "poznawczych",
będących uzewnętrznieniem poznawczej aktywności
uczenia się są sytuacje usposabiające do rozmyślań,
analizy, poszukiwań. Jest to możliwe jeżeli będzie
istniał stosunek zaufania uczniów do nauczycieli. Kiedy
uczeń przezwycięży strach, niezdecydowanie, będzie
odważnie myślał i zadawał pytania.
Dziecko aktywnie myśli, gdy dostarcza mu się
silnych wrażeń i gdy zadania poznawcze przed nim
stawiane odwołują się do jego zainteresowań i są
dostosowane do jego możliwości.
Aby zadania poznawcze były źródłem
aktywności, samodzielności intelektualnej, a więc
zachęcały wychowanków do dalszych poszukiwań,
dociekań, stawiania pytań, by mobilizowały do
rozwiązywania nowych, frapujących problemów
teoretycznych i praktycznych, powinny być tak
sprecyzowane, by uczniowie dostrzegali ich zastosowanie w
praktyce i przydatność w życiu codziennym, w
realizacji swych życiowych planów.
Nauczyciel powinien stymulować aktywność uczniów w
ten sposób aby brak osiągnięć w nauce, u niektórych
wychowanków, była kompensowana przez sukces w innych
dziedzinach, jak praca w samorządzie klasowym,
prowadzenie kroniki, dbanie o wystrój plastyczny klasy,
organizowanie zabaw itp.
Wpływa to dodatnio na poczucie własnej wartości, daje
wiarę we własne siły, możliwości, mobilizuje do
dalszego wysiłku oraz daje poczucie przynależności do
zespołu klasowego.
Efektywność nauczania zawsze ściśle
uzależniona była od aktywności uczniów oraz metod i
form aktywizowania przez nauczyciela. Bardzo ważnym
warunkiem budzenia aktywności u dziecka jest samodzielna
praca o charakterze twórczym, odkrywczym, wymagającym
logicznego i precyzyjnego myślenia.
Korzyści wypływające z samodzielnie
podejmowanej aktywności:
- sprzyja rozwijaniu
zainteresowań;
- pozwala na
ujawnienie w stopniu maksymalnym możliwości
ucznia;
- powoduje głębsze
i bardziej trwałe przyswojenie wiedzy
najbardziej przydatnej w życiu;
- wywiera wpływ na
rozwój zdolności poznawczych;
- wpływa na
kształtowanie się korzystnych społecznie cech
i przyzwyczajeń jak pomysłowość, poczucie
odpowiedzialności, zdolność współżycia i
współpracy.
Jednym
z podstawowych warunków prawidłowej organizacji
twórczej aktywności ucznia jest stawianie go na
lekcjach szkolnych w takich sytuacjach, w których on sam
staje się eksperymentatorem, w sytuacjach manipulowania
rzeczami, a także symbolami, w sytuacjach dających mu
możliwość zadania sobie pytań i szukania na nie
odpowiedzi w myśl zasady: aby tworzyć, trzeba czasem
błądzić. Wszak w błędzie tkwi siła napędowa do
jego przezwyciężania, stanowiąca poważny motyw
działania.
Dzieci z natury swej są czynne i cechuje je pęd
do działania. Wynika to z fundamentalnego prawa
aktywności organizmu. Każda aktywność jest
konsekwencją pewnej potrzeby, toteż jednym z
podstawowych warunków uaktywniania ucznia jest stawianie
go w takiej sytuacji, aby odczuwał potrzebę
wypełniania tych czynności, których od niego
oczekujemy.
Powodzenie nauczyciela w pracy nad rozwojem
aktywności twórczej uczniów uwarunkowane jest przede
wszystkim rzetelną wiedzą oraz dobrą znajomością
każdego dziecka, jego potrzeb, poziomu umysłowego,
zdolności i uzdolnień, stanu zdrowia, warunków życia,
jego zainteresowań oraz temperamentu.
Nauczyciel powinien pamiętać, że dzieci
energiczne i swobodniejsze potrzebują przede wszystkim
ukierunkowania, wskazania drogi rozwoju, podczas gdy
dzieci bierne i zahamowane wymagają zachęty, porady i
tworzenia sytuacji do rozwoju niezależności myślenia,
by przeżywać radość autoekspresji. Chodzi o tak
organizowane nauczanie, w którym pulsuje życie i
radość, nie ma nudy i szarzyzny, nie ma szablonowej
rutyny, gdzie panuje twórczość. Chodzi więc o
tworzenie atmosfery, która sprzyja ekspresji, pobudza
inwencję i odkrywczość. Ekspresja twórcza stanowi
przeciwieństwo biernego zapamiętywania przekazu
gotowych informacji. Chodzi więc o to, aby dziecko w rozwiązywaniu
zleconych mu zadań wysuwało własne pomysły, a w ten
sposób kształtowało postawę twórczą.
Stawianie twórczych zadań wymaga szczególnej uwagi
nauczyciela. Powinien on przede wszystkim: stwarzać
atmosferę aktywności twórczej zachęcając do
tworzenia wszystkie dzieci, bez względu na ich
indywidualne uzdolnienia, umiejętnie kierować procesem
twórczym, nie ograniczając inicjatywy dziecka, nie
hamując jego działania, pamiętając, że próby
narzucania uczniowi uniformistycznych sposobów
zachowania ograniczają jego rozwój i prowadzą do
zagubienia tożsamości dziecka.
Praca nauczyciela rozumiana jest często jako praca
twórcza, w której decydującą rolę odgrywa, poza
rzetelnym przygotowaniem rzeczowym, inwencja oraz
umiejętność szybkiego reagowania na nie przewidziane
sytuacje dydaktyczne.
Pedagogiczne mistrzostwo nauczyciela, spowodować
może, że w procesie dydaktyczno - wychowawczym
nauczyciel dostrzeże i odpowiednio wykorzysta naturalne
oraz celowo reżyserowane sytuacje sprzyjające
przejawianiu się spontanicznej i inspirowanej
aktywności dzieci, zwłaszcza aktywności twórczej,
żeby kierując edukacją bardziej koncentrował się na
dziecku niż na swoim programie, żeby własny program
potrafił uczynić programem dzieci, przede wszystkim
przez jego emocjonalną akceptację.
O skuteczności pracy dydaktyczno - wychowawczej
świadczy znana prawda, "że kto miał szczęście
spotkać w dzieciństwie dobrego nauczyciela, ten z
wdzięcznością wspomina go przez całe życie".
Powrót
do Top Secret
|